Uitslag onderzoek voedingscalculators!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Uitslag bokt onderzoek voedingscalculators!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:56

Wat een nette reactie van pavo Ja
Havens is dan wel weer een beetje jammer Huilen van het lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:58

ach, ik had toch ook een tijd terug een topic geopend over voedingscalculators. toen is die van pavo ook al een paar keer offline gehaald en `aangepast`.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:02

als je kijkt naar de recentste onderzoeken naar deze problematiek uit amerika, maar ook naar de veranderingen in samenstellingen van voeders uit bijv. Duitsland en Engeland, dan lopen we in NL hopeloos achter.

natuurlijk verandert iets wat járen 'goed' ging niet zomaar, er zijn ook paarden zát zonder zichtbare problemen door voeding van brokken e.d.. maar goed wat dat betreft vind ik zo'n magnesium onderzoek dan weer leuk, aangezien daar ook tekorten werden aangetoond die bijv. (nog) niet direct aan het paard te zien waren, in de zin van energie, soepelheid en dergelijke, en ook tekorten die wél aan het paard te zien waren, maar vrij minimaal en die dus pas na verbetering erkend werden. desondanks wordt er nog steeds weinig mee gedaan.

maar goed, er komen steeds meer paarden met zomereczeem, insuline resistentie en noem het allemaal maar. persoonlijk heb ik gezien wat voor invloed rijk voer op een zomereczemer kán hebben. ik zeg niet dat een arm voer alle zomereczeem oplost, maar heb zélf ervaren wat voor verschil rijk of arm voeren kan maken, en dat was écht enorm. voor wie het interesseert wil ik het wel neerzetten maar lijkt me niet per sé essentieel, die details, feit blijft dat het schuren weg was toen het dier in kwestie geen brok en weinig gras kreeg.

in Engeland en Duitsland beschikt men al langer over voeders die rekening houden met betreffende problemen, het voer wat ik heb is een Duits merk, en is ook in NL verkrijgbaar (duh hoe kom ik er anders aan...). het is zowiezo wel opvallend dat dergelijke voeders aantrekken, meer en meer mensen kiezen voor een dergelijk voeder en er is grote vraag naar leveranciers. gekke is, dat deze voeders NIET op 'traditionele' wijze in energie voorzien, zoals ik al zei, wat ik geef is in feite gewoon gedroogd gras! geen granen, suiker of wat dan ook als 'energyboost', maar gewoon zoals het paardenlichaam het het beste heeft, droge stof en vezels.
nu moet ik er wel bijzeggen dat ook die merken meer 'traditionele' voeders hebben, het is en blijft in zekere zin een commercieel bedrijf natuurlijk. tenslotte is er vraag naar, eigenaren bepalen wat een paard krijgt, uiteindelijk. desondanks zijn de verschillen met 'onze' vertrouwde fabrikanten wel aanzienlijk, hoewel PAVO nu dus ook een mineralenkorrel heeft (ook al wordt die amper geadviseerd en voorziet PAVO een shet tot op heden liever van een Summerfit koek met omgerekend zo'n 30% suiker...).

grappig is ook, dat een hoop toekomstige 'sportpaarden' in de opfok geen brokken oid krijgen, en als ze 3 zijn hebben ze die opeens 'nodig'? dat gaat er bij mij niet in, veulens die buiten staan en fors moeten groeien hebben een fors verbruik zou je denken, een normale oppak van training moet een gezond paard gewoon aankunnen.
ander punt is, dat men denkt dat een paard dat niet snel dik wordt gebaat is bij brok, 'hij krijgt al onbeperkt ruwvoer' hoor je weleens. de HOEVEELHEID ruwvoer wordt wél bekeken, de WAARDE van dat ruwvoer niet. bovendien is aanleg om dik te worden of niet ook grotendeels genetisch bepaald en niet onbeperkt beïnvloedbaar. grof, droog hooi is voor paarden die snel mager worden nu eenmaal minder geschikt dan een rijkere variant, bepaalde soorten ruwvoer kan je onbeperkt geven aan zo'n dier zonder dat het zal aankomen. brok kán dan inderdaad verschil maken, maar de kwaliteit van het ruwvoer onder de loep nemen wordt vaak vergeten, terwijl dat volgens de recente onderzoeken (en ook oude onderzoeken) wel degelijk de belangrijkste factor is.

zelf heb ik een paardje dat dit voorjaar 3 wordt, hij krijgt ook niks. hij is wél al te groot voor zijn ras, en is behoorlijk fors in de achterhand en sterk! vet is hij niet, mooi op gewicht maar hij mist niks, vwb brokken en dergelijke. wel hou ik rekening met het ruwvoer, die groep krijgt ouder grof hooi, aangezien er ook drie shetten bijstaan waarvan er twee te dik zijn. mijn eigen twee dieren zijn keurig op gewicht en energiek, dat is voor mezelf alle bewijs die ik nodig heb.

bovendien heb ik ook op eigen houtje eea zitten neuzen mbt ingrediënten van muesli's en brokken, en die waren ronduit schokkend vond ik, en op zich al reden om die voeders niet te kiezen. er zijn genoeg alternatieven om een paard 'op z'n paards' gezond en fit te houden.

even over de DA's, volgens mij is in NL maar weinig bekend over deze problematiek, mijn zusje studeert diergeneeskunde in Utrecht dus ik zou het kunnen navragen.

[edit] wetenschappelijk bepaalde richtlijnen, daar wil ik dan meer van weten he... want als je bijv. calorieverbruik berekent, moet je ook goed weten wat het paard met gras en hooi binnenkrijgt. het tijdstip van krachtvoer geven speelt ook een rol. als je het verbruik berekent op basis van krachtvoer alleen, zal de krachtvoergift altijd hoger uitvallen dan in werkelijkheid nodig is...
enne, als ik kijk naar mijn dieren verbruiken die behóórlijk wat, zeker nu, ze staan nl ook 24/7 buiten. en nog steeds zonder krachtvoer, ze hebben het niet koud en met een uur wandelen krijg ik de energie er niet uit. momenteel trainen we niet maar normaal gezien met trainen en lánge buitenritten, zijn ze ook vrijwel onuitputtelijk... zonder krachtvoer. voordeel van ruwvoer, gedoseerd vrijkomen van langzame energie, dus een keurig uithoudingsvermogen. daarnaast ook zéker flinke uitspattingen, mn bij de ponies tot aan het extreme toe als ze de gekke tien min. hebben... energie.

ik vind de reactie van PAVO erg netjes, en goed te lezen dat er iets mee gedaan wordt. ik denk dat de o.a. amerikaanse onderzoeken dan ook wel leuk zijn voor hen. van Havens kan je weinig zeggen, de reactie is weinig inhoudelijk en voelt een beetje verdedigend...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:15

Arabesk schreef:
Pardon? Er staat levengsgroot dikgedrukt als conclusie dat de calculator van paardnatuurlijk onduidelijk is. Ik heb meer dan 20x gelezen 'ik snap 'm niet'.
Er zijn geen citaten te vinden van mensen die tevreden waren over bijvoorbeeld pavo. Mensen gaan namelijk pas iets roepen als ze ontevreden zijn Knipoog. Zoek maar na.

Ik heb het topic even globaal doorgelezen, en er zijn best een aantal reacties dat de adviezen van Pavo/Hartog ongeveer overeenkomen met wat er in realiteit gevoerd wordt. En ook voorbeelden dat de hoeveelheid krachtvoer juist wel meevalt. Enkele voorbeelden:
Citaat:
Oké, heb het ook gedaan voor mijn 9 jarige hengst, die volop in training is en wat voller zou mogen zijn.

Bij Hartog is het advies 1-1,5 energie classic en 1,5-2 concept per dag.

Pavo zegt 8-10,5 ruwvoer en 5,5-6,5 krachtvoer en zeggen dat nature's best en liga het beste passen, dat advies snap ik niet helemaal, waarom geen sportbrok? verder goede adviezen!

Citaat:
Pavo geeft aan geen ruwvoer en krachtvoer te verstrekken ivm 24/7 weidegang en de huidige overconditie van mijn ruin. Wel een mineralen aanvulling wordt geadviseerd.

Ook staan er een aantal reacties van bokkers dat als ze het advies van PaardNatuurlijk zouden opvolgen dat ook niet gezond zou zijn voor hun paard/het paard niet voldoende energie zou krijgen.
Citaat:
Paard Natuurlijk:
Op alleen hooi en een beetje lucerne krijg ik al een alert:
Waarschuwing: Het aantal kilo's voedsel ligt boven het maximaal opneembare voor XXX! Verlaag het totaal aantal kilo's voedsel.
maar ze eet het allemaal toch maar mooi weg en als je mindert zie je het verschil ook gelijk ldoende energie zou krijgen etc.

Citaat:
Frans, mijn ene merrie heeft ook bijna krachtvoervrij een dracht volgebracht en een veulen gezoogd. Mijn andere merrie deed het op hetzelfde dieet absoluut niet, die had om een veulen te zogen echt krachtvoer nodig!!!
Ik heb ook paarden gereden die vanaf 0 jaar nooit krachtvoer hadden gekregen omdat de fokker/boer dit onzin vond, die liepen op redelijk nivo maar ook bij hun merkte je dat ze te weinig energie hadden om fijn te rijden te zijn.
En ik praat over een merrie die juist een jaar zonder krachtvoer heeft gedaan.

Ik vind het vreemd dat die reacties niet vermeld staan, er wordt zo een erg zwart-wit en niet compleet beeld geschetst.
Bovendien stuur je zelf als onderzoeker je 'respondenten' door je eigen mening te laten doorschemeren
Citaat:
Frans, nu nog 'ja maar in de natuur wordt er niet op paarden gereden en hoeven ze geen endurance/dressuur/spring wedstrijd te lopen'

Tenslotte is er al speciaal voer dat aansluit op de verschillende disciplines. Dressuurbrok om kort explosieve energie te geven, endurance brok met veel olie voor een beter uithoudingsvermongen etc.

(en er is ook al voer voor verschillende type paarden, houtpaarden, vuurpaarden, aardepaarden etc Wat moet je nou voeren als je een vuurpaard hebt waarmee je endurance rijdt? ).

Volgens mij heb ik ooit voorbij zien komen dat je aan het promoveren bent/ of iig veel met wetenschappelijk onderzoek bezig bent, en dan zou je beter moeten weten
Ieder moment kan mijn vrijwillige boktban in gaan omdat ik wat tentamens (methodologie Vork) te leren heb, ik verwacht helaas verder niet meer te kunnen reageren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:31

Arabesk schreef:
En dat citaat tja dat is gewoon wat iemand geschreven heeft en die heeft zich inderdaad vergist. Veranderen kan ik het niet, de mods misschien?

Dat is mijn schuld ... Bloos

Ik had er wel bijgezet dat het een algemeen antwoord was en dat ik met Havens niet persé Havens bedoelde maar gewoon de willekeurige voedingscalculator. Maar dat is er niet bijgeciteerd ...
Oke, achteraf misschien niet zo slim om net hun als voorbeeld te nemen, dus wat mij betreft mag het gewijzigd worden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:52

Goed onderzoek en goede reactie van Pavo maar...Dan verbeteren ze hun voedingswijzer...Zorgen ze ervoor dat sobere paarden minder krachtvoer nodig zouden hebben maar blijven ze nog steeds Nature's Best, Liga en Summerfit adviseren voor sobere paarden terwijl het suiker/zetmeel gehalte daarin om te huilen is. Dus al zou ik maar een paar handjes van bovenstaande voeren, ik heb nog steeds een pony met jeuk..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:38

Citaat:
Dus al zou ik maar een paar handjes van bovenstaande voeren, ik heb nog steeds een pony met jeuk..

...... dan wordt je dus zelf geacht beter te weten..

Ik denk niet dat je van een voerfabrikant kunt verwachten dat er rekening gehouden wordt met paarden die gezondheidsfawijkingen hebben. Het gaat tenslotte om adviezen voor het gemiddelde, gezonde paard. Dieetadviezen zouden in principe niet van een fabrikant moeten komen maar van een DA met voldoende voedingswetenschap. Ik denk dat je bij gezondheidsproblemen nooit een voedingscalculator voor 'algemeen gebruik' kunt toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:49

Goed initiatief dit!

En hopelijk gaat tot steeds meer mensen doordringen dat kilo's brokken (of muesli's) in een paard gewoon niet goed is.
Als ik op Bokt regelmatig lees dat dragende en/of zogende merries al op 6 à 7 kilo brok per dag zitten en veulens op 2 kilo per dag, dan sla ik steil achterover Bloos! . En als je er dan ook nog bij leest dat deze betreffende paarden zo terugvallen.., tja, vind je 't gek. Frusty

Ik ben niet geheel anti-brok trouwens, mijn paarden krijgen beide 2 handjes basisbrok per dag, that's all en is eigenlijk meer voor de lekker.
(Maar volgens Pavo zouden ze al gauw op 4 tot 6 kilo moeten zitten. Haha! )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:58

Sappos schreef:
Goed onderzoek en goede reactie van Pavo maar...Dan verbeteren ze hun voedingswijzer...Zorgen ze ervoor dat sobere paarden minder krachtvoer nodig zouden hebben maar blijven ze nog steeds Nature's Best, Liga en Summerfit adviseren voor sobere paarden terwijl het suiker/zetmeel gehalte daarin om te huilen is. Dus al zou ik maar een paar handjes van bovenstaande voeren, ik heb nog steeds een pony met jeuk..

tja laat krachtvoer nou samenhangen met jeuk en veel sobere rassen zijn gevoelig voor eczeem en jeuk, dus eigenlijk zouden ze dat erbij moeten zeggen, bijvoorbeeld net als die tips over paddocks enzo

Die tip over die paddock vind ik wel heel goed. Ik zie hier zó veel paarden overdag urenlang doodhongeren in een zandpaddock zonder enig sprietje te eten. En dan vinden mensen het gek dat het paard gaat graven (gaat op zoek naar plantenwortels) en dat het paard zand gaat eten (ze gaan hoe dan ook iets eten want ze worden gék van de honger)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:59

Citaat:
........bijvoorbeeld net als die tips over paddocks enzo

Die tip over die paddock vind ik wel heel goed.

Welke tip???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 23:21

als je invult dat je paard een deel van de dag in een paddock staat dan komt er als tip uit het advies dat je wel eten moet verstrekken in de paddock anders lijden de paarden honger en gaan ze zand eten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:26

Arabesk schreef:
Sappos schreef:

tja laat krachtvoer nou samenhangen met jeuk en veel sobere rassen zijn gevoelig voor eczeem en jeuk, dus eigenlijk zouden ze dat erbij moeten zeggen, bijvoorbeeld net als die tips over paddocks enzo

Zeker niet al het "krachtvoer". Ik voer nu Dodson en Horrel Safe and Sound speciaal voor hoefbevangen of risico lopende paarden. Zit maar 8 % suiker in (ja voor krachtvoer is dat weinig) en ik heb mijn pony's niet meer zien schuren zoals toen ze Nature's Best of ponybrok van Subli kregen. Pavo en Subli zal gewoon nooit favoriet worden bij mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 22:14

tadaaaaaaaa antwoord van Hartog

Citaat:
Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende jullie onderzoek.

Allereerst vinden wij het een zeer goed initiatief dat dit onderzoek is verricht door mensen uit de doelgroep. De conclusies die hieruit zijn voortgekomen zijn zeer bruikbaar en wij zullen de aanbevelingen meenemen.

Wij vinden het een zeer kwalijke zaak dat één van de conclusies van het onderzoek is: 'Calculators van krachtvoerfabrikanten adviseren te weinig ruwvoer'. Dit betekent dat de waarde van goed ruwvoer door velen nog steeds wordt onderschat. Daarentegen zijn wij zeer verheugd dat paardenhouders op dit moment steeds bewuster worden van het belang van ruwvoer in het rantsoen van een paard en dat dit de basis van het rantsoen dient te vormen. Krachtvoer behoort als aanvulling op het rantsoen te dienen.

De laatste tijd is ons ruwvoerassortiment zodanig uitgebreid dat wij niet in de mogelijkheid waren om dit ook direct te implementeren in de calculator. Binnenkort wordt de website www.hartog-lucerne.nl weer uitgebreid verbeterd, waarbij de krachtvoercalculator ook direct vernieuwd zal worden. In de nieuwe voercalculator zullen onze ruwvoeders ook meegenomen worden, waardoor wij een nog beter advies kunnen geven voor een volledig afgestemd rantsoen met voldoende ruwvoer en krachtvoer naar behoefte/prestatie.

Nogmaals hartelijk dank voor het uitvoeren van het onderzoek en het versturen van de resultaten.

Met vriendelijke groet

Ik had bij hen ook wel een meer ruwvoer georiënteerde calculator verwacht, omdat ze zelf gewoon heel veel (goede) ruwvoer producten verkopen Ja.

We zien ook uit naar hun nieuwe calculator Ja

We blijven testen Vork

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:14

ik heb inderdaad ook meegedaan met dit onderzoek Lachen erg leuk om hier de uitkomsten en de reacties van voederfabrikanten te lezen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:25

[quote="Arabesk]
“Valt mij ook op, ook bij kennissen die Pavo-calculator invullen hoe vaak zij Natures Best aangeven. (...) Het wordt in elk geval heel erg gepromoot. Net als de pavo liga /pavo koeken. Hun vitaminesupplementbrokjes, waar je maar 50gram per dag van hoeft te voeren, worden weer niet eens genoemd, terwijl me dat ook prima lijkt bij paarden met overgewicht die voldoende ruwvoer krijgen... Dat voeren wij namelijk bij.[/quote]

Dit geef ik ook aan mijn 2 jarige overvulde fries die brokjes. Hoorde alleen bij toeval hier op bokt dat dit alleen geschikt is voor paarden met een granendieet??? Dus ik mailen kreeg ik dit:

De Vital is een complete vitaminen/mineralen korrel die inderdaad specifiekbedoeld is om naast granen te voeren, voor een compleet uitgebalanceerdrantsoen.Granen bijvoeren aan een jong paard dat nog in de groei is raden wij af,maar je wilt ook alleen de Vital bijvoeren als aanvulling naast hetruwvoer.Dit kan wel, echter hebben we een compleet vitaminen mineralen supplementdat specifiek aangepast is op een ruwvoerrijk rantsoen, namelijk de PavoSummerFit. 1 koek bevat een porite vitaminen/mineralen, dat gelijk staataan 2 kg onderhoudsbrok. Pavo SummerFit kun je ook in de winter voeren,naast een ruwvoerrijk rantsoen.Alle informatie over SummerFit vind je op onze website:http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html

Heel maf want vitaminen zijn vitaminen toch? Of ben ik nu fout bezig om het gewoon zo te laten?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:22

Dus je kunt het wel naast ruwoer voeren?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:38

Ik geef ze al ruim een jaar naast het ruwvoer. Fjordmans krijgt ze zelfs zomers ook omdat het gras redelijk eenzijdig is.

Inmiddels heb ik wel de zemelen vervangen door een beetje slobber omdat het toch niet zo'n goede combi bleek te zijn.
(ik mis de brokjes met een poeder voor de schijterij wat weer komt door het ruwvoer.....gaat goed he Haha! )

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:57

Horse_ schreef:
Arabesk schreef:

“Valt mij ook op, ook bij kennissen die Pavo-calculator invullen hoe vaak zij Natures Best aangeven. (...) Het wordt in elk geval heel erg gepromoot. Net als de pavo liga /pavo koeken. Hun vitaminesupplementbrokjes, waar je maar 50gram per dag van hoeft te voeren, worden weer niet eens genoemd, terwijl me dat ook prima lijkt bij paarden met overgewicht die voldoende ruwvoer krijgen... Dat voeren wij namelijk bij.
Dit geef ik ook aan mijn 2 jarige overvulde fries die brokjes. Hoorde alleen bij toeval hier op bokt dat dit alleen geschikt is voor paarden met een granendieet??? Dus ik mailen kreeg ik dit:

De Vital is een complete vitaminen/mineralen korrel die inderdaad specifiek bedoeld is om naast granen te voeren, voor een compleet uitgebalanceerd rantsoen. Granen bijvoeren aan een jong paard dat nog in de groei is raden wij af, maar je wilt ook alleen de Vital bijvoeren als aanvulling naast het ruwvoer. Dit kan wel, echter hebben we een compleet vitaminen mineralen supplement dat specifiek aangepast is op een ruwvoerrijk rantsoen, namelijk de PavoSummerFit. 1 koek bevat een portie vitaminen/mineralen, dat gelijk staat aan 2 kg onderhoudsbrok. Pavo SummerFit kun je ook in de winter voeren, naast een ruwvoerrijk rantsoen. Alle informatie over SummerFit vind je op onze website:http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html

Heel maf want vitaminen zijn vitaminen toch? Of ben ik nu fout bezig om het gewoon zo te laten?

Hier een tevreden gebruiker van Vital-korrels als aanvulling op een dieet van ruwvoer. De grootste voordelen ervan tov. van de koeken vind ik dat het:

1. Wèl de vitaminen/mineralen etc. bevat, maar níet de suiker (ca. 30%!) die in de koeken zit
  2. Gemakkelijker goed te doseren is
  3. daardoor efficiënter in het gebruik is
  4. Beter droog te bewaren, plastic emmer ipv. kartonnen doos
  5. tgv. al het bovenstaande aanmerkelijk voordeliger voert dan de Summerfit of Aura, terwijl je paard toch niets tekort komt.

Wat mij betreft dus lekker zo doorgaan, Horse_!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:06

Wendy schreef:
Wat een nette reactie van pavo :j
Havens is dan wel weer een beetje jammer :')

Dat is niet jammer, maar begrijpelijk. Havens heeft geen voedingscalculator en dus slaat het eigenlijk nergens op dat iemand de gegevens in de calculator van Havens kan stoppen. Ik snap ze wel. Ik gok dat ze geen calculator hebben omdat ze juist begrijpen dat ieder paard anders is en dus een persoonlijk advies noodzaak is.

Super dat er zoveel positieve reacties komen van de voedingsfabrikanten!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:04

Citaat:

De Vital is een complete vitaminen/mineralen korrel die inderdaad specifiekbedoeld is om naast granen te voeren, voor een compleet uitgebalanceerdrantsoen.Granen bijvoeren aan een jong paard dat nog in de groei is raden wij af,maar je wilt ook alleen de Vital bijvoeren als aanvulling naast hetruwvoer.Dit kan wel, echter hebben we een compleet vitaminen mineralen supplementdat specifiek aangepast is op een ruwvoerrijk rantsoen, namelijk de PavoSummerFit. 1 koek bevat een porite vitaminen/mineralen, dat gelijk staataan 2 kg onderhoudsbrok. Pavo SummerFit kun je ook in de winter voeren,naast een ruwvoerrijk rantsoen.Alle informatie over SummerFit vind je op onze website:http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html

Calcium/fosfor verhouding is erg scheef, nl iets van 20:1, terwijl die ong. tussen de 2:1 en de 1:1 moet zitten. Je moet dan erg veel graan bijvoeren om weer op een redelijke hoeveelheid fosfor uit te komen. Advies in dat topic op bokt was om eerder pavo podo bij te voeren als je een compleet supplement in brokvorm wilde. Als je poeder wil adviseerd pavo de total supply, maar die eet Bayo niet.
Ik zit ook nog te zoeken hoe en wat precies. Weet wel dat ik bij Bayo de darmwerking moet ondersteunen, zodra daar iets niet 100% is en de mest dus niet perfect is schuurt hij ook.
Laatst bijgewerkt door tamary op 14-01-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:22

Pletje123 schreef:
Dat is niet jammer, maar begrijpelijk. Havens heeft geen voedingscalculator en dus slaat het eigenlijk nergens op dat iemand de gegevens in de calculator van Havens kan stoppen. Ik snap ze wel. Ik gok dat ze geen calculator hebben omdat ze juist begrijpen dat ieder paard anders is en dus een persoonlijk advies noodzaak is.

En dat is precies wat ik al eerder aanhaalde: liever geen voedingscalculators op i-net > dat voorkomt misverstanden. Overigens zitten er nog steeds fouten in de calculatoren.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:16

tamary schreef:
Calcium/fosfor verhouding is erg scheef, nl iets van 20:1, terwijl die ong. tussen de 2:1 en de 1:1 moet zitten. Je moet dan erg veel graan bijvoeren om weer op een redelijke hoeveelheid fosfor uit te komen. Advies in dat topic op bokt was om eerder pavo podo bij te voeren als je een compleet supplement in brokvorm wilde.

Om die reden geef ik marstall force. Ook een compleet supplement in brokvorm, ietsje goedkoper dan de pavo (emmer van 10 kg is zo'n 19,50) en je doet er veel langer mee. Mijn haf deed het prima op de Pavo, maar nog veel beter op de Marstall.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:53

Ik was al benieuwd naar de uislagen!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:48

Ik heb net de calculator op PN gedaan, en die gaf toch wel en vreemde uitslag.
Citaat:
Kalium (K)
Hiervan krijgt jouw paard met het gekozen rantsoen daaglijks 258.0 gram, en dat is 737% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering te voorkomen.

Kalium is een belangrijk electroliet, het regelt tal van processen in het lichaam en heeft grote invloed op de waterhuishouding. Kalium komt doorgaans in overvloed voor in ruwvoer en hoeft in normale omstandigheden dan ook niet te worden aangevuld. Let op! Bij sterke overdosering zal jouw paard meer gaan urineren en minder behoefte aan het mineralenblok krijgen waardoor het van andere mineralen wellicht te weinig zal opnemen.

737% vind ik toch wel heel erg veel... Wat is dan overdoseren als dit binnen de marges ligt=
Als ik hun advies opvolg, hoef ik ook geen vitaminekorrels meer te voeren, maar als ik die weglaat word mijn merrie toch een beetje futloos en sloom. Dan zit ze gewoon niet lekker in haar vel.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:21

Dat is 1 van de fouten die erin zitten....