Havens is dan wel weer een beetje jammer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Pardon? Er staat levengsgroot dikgedrukt als conclusie dat de calculator van paardnatuurlijk onduidelijk is. Ik heb meer dan 20x gelezen 'ik snap 'm niet'.
Er zijn geen citaten te vinden van mensen die tevreden waren over bijvoorbeeld pavo. Mensen gaan namelijk pas iets roepen als ze ontevreden zijn. Zoek maar na.
Citaat:Oké, heb het ook gedaan voor mijn 9 jarige hengst, die volop in training is en wat voller zou mogen zijn.
Bij Hartog is het advies 1-1,5 energie classic en 1,5-2 concept per dag.
Pavo zegt 8-10,5 ruwvoer en 5,5-6,5 krachtvoer en zeggen dat nature's best en liga het beste passen, dat advies snap ik niet helemaal, waarom geen sportbrok? verder goede adviezen!
Citaat:Pavo geeft aan geen ruwvoer en krachtvoer te verstrekken ivm 24/7 weidegang en de huidige overconditie van mijn ruin. Wel een mineralen aanvulling wordt geadviseerd.
Citaat:Paard Natuurlijk:
Op alleen hooi en een beetje lucerne krijg ik al een alert:
Waarschuwing: Het aantal kilo's voedsel ligt boven het maximaal opneembare voor XXX! Verlaag het totaal aantal kilo's voedsel.
maar ze eet het allemaal toch maar mooi weg en als je mindert zie je het verschil ook gelijk ldoende energie zou krijgen etc.
Citaat:Frans, mijn ene merrie heeft ook bijna krachtvoervrij een dracht volgebracht en een veulen gezoogd. Mijn andere merrie deed het op hetzelfde dieet absoluut niet, die had om een veulen te zogen echt krachtvoer nodig!!!
Ik heb ook paarden gereden die vanaf 0 jaar nooit krachtvoer hadden gekregen omdat de fokker/boer dit onzin vond, die liepen op redelijk nivo maar ook bij hun merkte je dat ze te weinig energie hadden om fijn te rijden te zijn.
En ik praat over een merrie die juist een jaar zonder krachtvoer heeft gedaan.
Citaat:Frans, nu nog 'ja maar in de natuur wordt er niet op paarden gereden en hoeven ze geen endurance/dressuur/spring wedstrijd te lopen'
Tenslotte is er al speciaal voer dat aansluit op de verschillende disciplines. Dressuurbrok om kort explosieve energie te geven, endurance brok met veel olie voor een beter uithoudingsvermongen etc.
(en er is ook al voer voor verschillende type paarden, houtpaarden, vuurpaarden, aardepaarden etc Wat moet je nou voeren als je een vuurpaard hebt waarmee je endurance rijdt? ).
Arabesk schreef:En dat citaat tja dat is gewoon wat iemand geschreven heeft en die heeft zich inderdaad vergist. Veranderen kan ik het niet, de mods misschien?
Citaat:Dus al zou ik maar een paar handjes van bovenstaande voeren, ik heb nog steeds een pony met jeuk..
Sappos schreef:Goed onderzoek en goede reactie van Pavo maar...Dan verbeteren ze hun voedingswijzer...Zorgen ze ervoor dat sobere paarden minder krachtvoer nodig zouden hebben maar blijven ze nog steeds Nature's Best, Liga en Summerfit adviseren voor sobere paarden terwijl het suiker/zetmeel gehalte daarin om te huilen is. Dus al zou ik maar een paar handjes van bovenstaande voeren, ik heb nog steeds een pony met jeuk..
Citaat:........bijvoorbeeld net als die tips over paddocks enzo
Die tip over die paddock vind ik wel heel goed.
Arabesk schreef:Sappos schreef:Goed onderzoek en goede reactie van Pavo maar...Dan verbeteren ze hun voedingswijzer...Zorgen ze ervoor dat sobere paarden minder krachtvoer nodig zouden hebben maar blijven ze nog steeds Nature's Best, Liga en Summerfit adviseren voor sobere paarden terwijl het suiker/zetmeel gehalte daarin om te huilen is. Dus al zou ik maar een paar handjes van bovenstaande voeren, ik heb nog steeds een pony met jeuk..
tja laat krachtvoer nou samenhangen met jeuk en veel sobere rassen zijn gevoelig voor eczeem en jeuk, dus eigenlijk zouden ze dat erbij moeten zeggen, bijvoorbeeld net als die tips over paddocks enzo
Citaat:Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende jullie onderzoek.
Allereerst vinden wij het een zeer goed initiatief dat dit onderzoek is verricht door mensen uit de doelgroep. De conclusies die hieruit zijn voortgekomen zijn zeer bruikbaar en wij zullen de aanbevelingen meenemen.
Wij vinden het een zeer kwalijke zaak dat één van de conclusies van het onderzoek is: 'Calculators van krachtvoerfabrikanten adviseren te weinig ruwvoer'. Dit betekent dat de waarde van goed ruwvoer door velen nog steeds wordt onderschat. Daarentegen zijn wij zeer verheugd dat paardenhouders op dit moment steeds bewuster worden van het belang van ruwvoer in het rantsoen van een paard en dat dit de basis van het rantsoen dient te vormen. Krachtvoer behoort als aanvulling op het rantsoen te dienen.
De laatste tijd is ons ruwvoerassortiment zodanig uitgebreid dat wij niet in de mogelijkheid waren om dit ook direct te implementeren in de calculator. Binnenkort wordt de website www.hartog-lucerne.nl weer uitgebreid verbeterd, waarbij de krachtvoercalculator ook direct vernieuwd zal worden. In de nieuwe voercalculator zullen onze ruwvoeders ook meegenomen worden, waardoor wij een nog beter advies kunnen geven voor een volledig afgestemd rantsoen met voldoende ruwvoer en krachtvoer naar behoefte/prestatie.
Nogmaals hartelijk dank voor het uitvoeren van het onderzoek en het versturen van de resultaten.
Met vriendelijke groet
Horse_ schreef:Arabesk schreef:Dit geef ik ook aan mijn 2 jarige overvulde fries die brokjes. Hoorde alleen bij toeval hier op bokt dat dit alleen geschikt is voor paarden met een granendieet??? Dus ik mailen kreeg ik dit:
“Valt mij ook op, ook bij kennissen die Pavo-calculator invullen hoe vaak zij Natures Best aangeven. (...) Het wordt in elk geval heel erg gepromoot. Net als de pavo liga /pavo koeken. Hun vitaminesupplementbrokjes, waar je maar 50gram per dag van hoeft te voeren, worden weer niet eens genoemd, terwijl me dat ook prima lijkt bij paarden met overgewicht die voldoende ruwvoer krijgen... Dat voeren wij namelijk bij.
De Vital is een complete vitaminen/mineralen korrel die inderdaad specifiek bedoeld is om naast granen te voeren, voor een compleet uitgebalanceerd rantsoen. Granen bijvoeren aan een jong paard dat nog in de groei is raden wij af, maar je wilt ook alleen de Vital bijvoeren als aanvulling naast het ruwvoer. Dit kan wel, echter hebben we een compleet vitaminen mineralen supplement dat specifiek aangepast is op een ruwvoerrijk rantsoen, namelijk de PavoSummerFit. 1 koek bevat een portie vitaminen/mineralen, dat gelijk staat aan 2 kg onderhoudsbrok. Pavo SummerFit kun je ook in de winter voeren, naast een ruwvoerrijk rantsoen. Alle informatie over SummerFit vind je op onze website:http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html
Heel maf want vitaminen zijn vitaminen toch? Of ben ik nu fout bezig om het gewoon zo te laten?
Wendy schreef:Wat een nette reactie van pavo
Havens is dan wel weer een beetje jammer
Citaat:Dit geef ik ook aan mijn 2 jarige overvulde fries die brokjes. Hoorde alleen bij toeval hier op bokt dat dit alleen geschikt is voor paarden met een granendieet??? Dus ik mailen kreeg ik dit:
De Vital is een complete vitaminen/mineralen korrel die inderdaad specifiekbedoeld is om naast granen te voeren, voor een compleet uitgebalanceerdrantsoen.Granen bijvoeren aan een jong paard dat nog in de groei is raden wij af,maar je wilt ook alleen de Vital bijvoeren als aanvulling naast hetruwvoer.Dit kan wel, echter hebben we een compleet vitaminen mineralen supplementdat specifiek aangepast is op een ruwvoerrijk rantsoen, namelijk de PavoSummerFit. 1 koek bevat een porite vitaminen/mineralen, dat gelijk staataan 2 kg onderhoudsbrok. Pavo SummerFit kun je ook in de winter voeren,naast een ruwvoerrijk rantsoen.Alle informatie over SummerFit vind je op onze website:http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html
Heel maf want vitaminen zijn vitaminen toch? Of ben ik nu fout bezig om het gewoon zo te laten?
Pletje123 schreef:Dat is niet jammer, maar begrijpelijk. Havens heeft geen voedingscalculator en dus slaat het eigenlijk nergens op dat iemand de gegevens in de calculator van Havens kan stoppen. Ik snap ze wel. Ik gok dat ze geen calculator hebben omdat ze juist begrijpen dat ieder paard anders is en dus een persoonlijk advies noodzaak is.
tamary schreef:Calcium/fosfor verhouding is erg scheef, nl iets van 20:1, terwijl die ong. tussen de 2:1 en de 1:1 moet zitten. Je moet dan erg veel graan bijvoeren om weer op een redelijke hoeveelheid fosfor uit te komen. Advies in dat topic op bokt was om eerder pavo podo bij te voeren als je een compleet supplement in brokvorm wilde.
Citaat:Kalium (K)
Hiervan krijgt jouw paard met het gekozen rantsoen daaglijks 258.0 gram, en dat is 737% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.
Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering te voorkomen.
Kalium is een belangrijk electroliet, het regelt tal van processen in het lichaam en heeft grote invloed op de waterhuishouding. Kalium komt doorgaans in overvloed voor in ruwvoer en hoeft in normale omstandigheden dan ook niet te worden aangevuld. Let op! Bij sterke overdosering zal jouw paard meer gaan urineren en minder behoefte aan het mineralenblok krijgen waardoor het van andere mineralen wellicht te weinig zal opnemen.