te laag selenium!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Re: te laag selenium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:14

siskeh schreef:
heb het er tijdens het eten nog even met mn ouders over gehad.
dit verhaal gaat dan wel over koeien:
selenium wordt in (normaal) krachtvoer niet goed opgenomen.

Sorry hoor, maar waar wordt deze wijsheid vandaan gehaald en wat is niet goed, hoewel anorganisch selenium ( Natrium-seleniet ) inderdaad minder wordt geabsorbeerd dan organisch selenium, kan dat gemakkelijk gecompenseerd worden door een iets hogere dosering Natrium_seleniet te geven, zodat de totaal opgenome hoeveelheid uiteindelijk toch gelijk is, het waarde oordeel over selenium in krachtvoer is in deze dus onzin.

siskeh schreef:
als ze echt gras eten wordt het wel goed opgenomen, maar bij hooi/kuil is dit al weer iets minder goed.
het selenium van ons land is 20% van hoeveel er in moet zitten.

Hoeveel zou er dan in moeten zitten?, gemiddeld zit er zo'n 50 microgram per kg Drogestof Se in voordroogkuil, in vers gras is dat slechts 30 microgram, dus lager als in kuilgras ( dit zijn waarden gevonden door het bedrijfslaboratoriun Oosterbeek over de jaren 1997 tot 2002 van honderden analyses van graskuilen en vers gras )
Er zijn inderdaad gevallen van hele lage gehalten, ongeveer 5 % van de graskuilen komt onder de 25 microgram

siskeh schreef:
bij ons krijgen ze mineralen via het drinkwater, dit wordt wel beter opgenomen.

Is een commerciel verhaal, klopt niets van, is nooit aangetoond door onafhankelijk onderzoek.

siskeh schreef:
en als ze echt een tekort hebben worden ze gespoten met selenium.

Dit kan verstandig zijn, injectie geven vaak een snelle reparatie van het tekort, daarna is het wel verstandig om via de voeding
ondersteuning te geven door extra toegevoegde mineralen.

siskeh schreef:
je kunt in krachtvoer wel goed opneembaar selenium krijgen, maar dit moet organische selenium(uit gras oid gehaald) zijn

Organisch selenium wordt niet uit gras gehaald, maar wordt aangeboden in de vorm van selenium in combinatie met een aminozuur
waarmee het een complex vormt, eventueel in combinatie met andere mineralen, als koper, zink of /en ijzer.
Dit product wordt gewoon in een fabriek geproduceerd, waar de betreffende aminozuren of eiwitten gemengd worden met selenium en vervolgens vindt daar een chemische werking plaats waardoor de betreffende binding onstaat en het complex gevormd wordt.

Krachtvoeders met anorganisch selenium kunnen uitstekend voldoen, dat selenium is ook opneembaar voor het dier.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:18

Citaat:
Hoeveel zou er dan in moeten zitten?, gemiddeld zit er zo'n 50 microgram per kg Drogestof Se in voordroogkuil, in vers gras is dat slechts 30 microgram, dus lager als in kuilgras ( dit zijn waarden gevonden door het bedrijfslaboratoriun Oosterbeek over de jaren 1997 tot 2002 van honderden analyses van graskuilen en vers gras )
Er zijn inderdaad gevallen van hele lage gehalten, ongeveer 5 % van de graskuilen komt onder de 25 microgram

oke heb de papieren erbij, de graskuilanalyse van 2008:
streeftraject selenium is: 90-250 microgram inzitten.
bij ons is het 37 microgram per kg .

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:15

Die waarde is inderdaad laag te noemen, alleen dat streeftraject vindt ik vreemd omdat op de website van Oosterbeek gesproken wordt over een streefwaarde van 150 microgram en een gemiddelde waarde van 90 microgram ( dat zijn dan wel voorjaarskuilen, geloof ik )
Daarbij spreekt het handboek mineralen over gemiddelden van +/- 50 microgram( zie beneden ), dus wel een aantal kromme zaken

Afbeelding

Afbeelding

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:29

Misschien dat er kuil analyse is verricht door een ander lab? Of dat er in de uitgangssituatie een ander mestbeleid wordt gebruikt als voorbeeld. (in bovenstaande tabellen, wat was de N gift per ha?)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:41

Voor zover ik weet gemiddelden van heel Nederland
N-gift is mij niet bekend, maar als je over een gemiddelde hebt, zal dat zo'n 200 kg zuiver N per ha zijn schat ik.
De stikstof giften zijn de laatste jaren nogal gedaald i.v.m. milieu regelingen ect, vroeger zat men al gauw op 400 kg N per ha

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:34

ons onderzoek is ook van de blgg, maar misschien is het streeftraject omhoog gegaan, dit is nl. van 2008

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:59

zo, jullie kletsen het hier al aardig vol Cool

siskeh:

jullie koeien lopen ongetwijfeld op koeiengras en onze paarden op paardengras,dus de opname van selenium valt daarin niet te vergelijken denk ik??
wij hebben bodemonderzoek laten doen en aan de hand daarvan is er bemest.
paardengras waar de paarden op lopen is mengsel van Barenbrug.

even over het voer /supplement wat ik geef:
de gehaltes waren per kilo,maar dat staat ook wel op de bijgevoegde link te lezen?

appie zijn voederbehoefte van selenium zou 0,8mg per dag moeten zijn.( alleen voor onderhoud,zonder beweging)

MAAR:
appie is 17,en hij is niet gezond dus ligt die waarde hoger!!!!! Knipoog

Paul11 schreef:
@ Ellepel, zoals reeds eerder opgemerkt zijn Selenium en Vit E niet aan elkaar gekoppeld.
Beide hebben dezelfde functie, maar werken net even anders (lees mijn vorige postings maar eens goed door )

weet ik,maar bij Havens weten ze dat dus schijnbaar niet?
heb je al contact gehad met hen daarover?
ben wel benieuwd wat ze dan voor antwoord geven

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:38

ellepel schreef:
weet ik,maar bij Havens weten ze dat dus schijnbaar niet?
heb je al contact gehad met hen daarover?
ben wel benieuwd wat ze dan voor antwoord geven

Daarover hoef ik geen contact op te nemen, dat antwoord kan ik wel raden.
Nutritioneel is het ook niet onverstandig, als je het vit E gehalte verhoogd, ook het selenium te verhogen, aangezien je daamee
het effect van een betere bescherming van de cel versterkt, zoals reeds eerder gezegd vit E aan de buitenkant van de cel, Selenium aan de binnenkant.Maar dat functioneert onafhankelijk van elkaar.
Dus nutritioneel ( vanuit voedingsoogpunt ) kun je ze wel aan elkaar koppelen, maar functioneel in het dier zijn ze onafhankelijk van elkaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:00

ik ben ondertussen nog steeds aan het dubben welk supplement ik zal gaan geven om de selenium weer wat aan te vullen.
ik heb natuurlijk nog de subli mineralen staan,maar dat moet wel gemengd worden met wat olie,anders eet hij het echt niet op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:04

nou zal ik wel helemaal knettergek zijn Ziek

ik ben me dus helemaal suf aan het lezen in verschillende supplementen.
alles voor paarden is te koop vanaf 22 euro,dat is het goedkoopste en daar moet ik best veel van geven.
is poeder ,maakt een smeerboel en het is maar te hopen dat meneer dat lust door zijn eten Knipoog

bijvoorbeeld:
een potje seleniumpillen voor mensen kost me 3.50
http://www.hema.nl/nl-nl/winkel/mooigez ... -(99000059).aspx

kom er alleen niet uit hoeveel ik hem dan moet geven haha ( ben echt slecht in rekenen!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 08:53

er is contact geweest met utrecht en volgens hen is selenium tekort niet echt belangrijk.
vitamine E daarentegen weer wel,maar dat was bij hem goed.

ik moet gewoon zorgen dat mijn pony goed in de vitamines blijft qua voeding en dan is het gewoon afwachten hoe het verder gaat.

moet wel zeggen dat ik inmiddels alweer begonnen was met zijn eigen supplement te geven en ik heb hem alweer door de wei zien stuiteren,dus blijkbaar heeft hij dat dan dus toch nodig.
samen met wat extra selenium moet het dan weer helemaal goedkomen Haha!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:01

Kun je niet gewoon de muesli vervangen door basisbrok met voldoende selenium? In PAVO zit het bv ook en dat is ook havervrij te krijgen. Mineralenblok erbij (zo'n rode), ben je dan al niet een heel end op weg met weinig kosten? Muesli met supplementen lijkt mij erg duur voer! Terwijl een goede brok ook alles bevat, je moet dan wel goed naar de dosering kijken en e.e.a. afstemmen op de hoeveelheid beweging die de pony krijgt.

PS: de Vitamine E+selenium van de paardendrogist is een fijn poedertje om te geven.Heeft mijn paard een tijdje gehad omdat ze licht spierbevangen was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:32

hij kan niet tegen brokken..dat is heel raar,maar daar krijgt hij schilfers van.
en heb daarin verschillende merken geprobeerd
bovendien vind ik muesli ook prettig voeren want daar doen ze wat langer over..

een mineralenblok zie je hem zelden bij,ik denk dat hij niet zo gek op zout is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:06

Klopt het dat de nederlandse bodem zowieso weinig selenium bevat ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:44

ja dat klopt..bij mensen zeggen ze ook wel dat je daarom gevarieerd moet eten om het zo wel binnen te krijgen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:50

Maris schreef:
Klopt het dat de nederlandse bodem zowieso weinig selenium bevat ?

niet op de bodem waar wij zitten maris.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:52

Wat zijn de symptomen precies van Selenium tekort? Kan iemand daar iets meer over uitleggen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:54

mariska;
ben ik toch niet met je eens hoor,tenzij toevallig op jouw land dat niet zo is.
maar tijdens mijn speurtocht kwam ik echt ontzettend veel berichten tegen dat er te winig in onze bodem zou zitten.

rosita:
Citaat:
Gebrek:
Infecties en spierproblemen, gevolgd door stijfheid, lusteloosheid en spierpijn. De afbraak van spiercellen heeft tot gevolg dat spierenzymes worden uitgescheiden met een verhoging van het bloedplasmagehalte van deze enzymes. Soms grijpt er zelfs excretie van het spiermyoglobine in de urine plaats. Ook voortplantingsstoornissen zoals uterusinfectie, vroege embryoafsterving, abortus, ... worden toegeschreven aan een Se-tekort.
Te veel:
Wordt veroorzaakt door planten: blindheid, ongecoördineerde handelingen, bloedneus, gezwollen oogleden, buikpijn, ademhalingsproblemen.
Lagere gehaltes veroorzaken: gewichtsverlies, anemie, ruwe huid, verlies van manen

en lees hier even:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... enium.htm.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:02

mijn reactie was op basis van info van mijn DA ellepel.
ik mag toch hopen dat die man weet waar hij het over heeft. Haha!

de link van paard natuurlijk werkt niet. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:05

haha ja dat mag je hopen ja.
maar serieus,ga es zoeken op google,dan kom je echt veel tegen hoor.

en meteen reclame erbij van dat en dat supplement wat je dan moet kopen om je tekort op te heffen Vork

maar goed, seleniumtekort is dus niet meteen een ramp,vitamine E tekort daarentegen dus weer wel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:51

Mariska32, woon je ook in zeeland ? Juist in zeeland schijnt er wel een tekort te zijn aan selenium ( hoor ik van verschillende mensen (geen da's ) ).

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:09

Zal wel te maken hebben met de kleigrond. Die laat de selenium moeilijk los, waardoor het gewas het niet kan opnemen. Bovendien bevat kleigrond weinig selenium. Als je eigen ruwvoer voert, kun je andere meststof proberen (bv. Kemistar met extra selenium). Maar dan moet je wel eerst een bodemanalyse laten doen met bemestingsadvies, bijv. bij het BLGG in Oosterbeek. Je kunt daar ook de gehaltes in het ruwvoer laten bepalen.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 23-12-08 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:17

ellepel schreef:
hij kan niet tegen brokken..dat is heel raar,maar daar krijgt hij schilfers van.
en heb daarin verschillende merken geprobeerd
bovendien vind ik muesli ook prettig voeren want daar doen ze wat langer over..

een mineralenblok zie je hem zelden bij,ik denk dat hij niet zo gek op zout is?

apart Nors opkijken al eens een allergietest laten doen?

Paarden die een rantsoen krijgen wat voornamelijk uit granen bestaat, kunnen wel gebrek krijgen aan bepaalde vitaminen, dus vandaar mijn suggestie. Maar als ie er niet tegen kan, dan houdt het op ja. Heb je wel eens zeewier geprobeerd? Zit ook selenium in, weet alleen niet hoeveel precies..Het doet wel wonderen voor de vacht en hoeven, evenals lijnzaadolie en lijnzaad.
Als ie niet likt aan dat blok, dan lust hij het misschien niet. Al eens een andere geprobeerd? Ik bedoel ook zo'n rood blok he (die Rockies), niet zo'n witte koeienliksteen, want dat voegt niet zo veel toe voor een paard...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:26

stomme is dat hij dus ook zeewier krijgt.
ik geef een supplement van zeewier,knoflook en foenegriek door elkaar heen,om de dag een schep door zijn voer.
dan dus 2x daags muesli,
2x per week multivitamine..
4x per dag voordroogkuil
wazig he?

likstenen lust hij allemaal niet,welk merk of smaakje ik ook probeer.

dat granenverhaal was ik inderdaad ook al op,daarom wil ik hem straks toch overzetten op voer van dodson en horrell dat safe en sound?
daar zitten dacht ik helemaal geen granen in.
op zich kan hij ook wel zonder krachtvoer en kan hij wel een vitaminebrokje krijgen,maar ja ik sta op een grote stal en als de rest wat krijgt moet hij ook wat hebben he?

dus traks aan de safe en sound van D&H supplementje erdoor en misschien dat ik over een tijd nog es laat testen,maar meneer kijkt nu inmiddels alweer knap helder uit zijn ogen dus denk ik dat het nu wel goed blijft gaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:26

Maris schreef:
Mariska32, woon je ook in zeeland ? Juist in zeeland schijnt er wel een tekort te zijn aan selenium ( hoor ik van verschillende mensen (geen da's ) ).

ja ook in zeeland Knipoog

ik vind het vreemd. Nors opkijken
laatst een heel gesprek hierover gehad [na een bloedtest] en toen werd mij juist verteld dat selenium tekort hier nauwelijks voorkomt juist door de kleigrond [selenium was bij de mijne ook goed]
het zou juist veel vaker problemen geven op zandgronden e.d.

begin januari moet de boel hier weer ingeent worden,zal er nog eens op terug komen....