Helemaal mee eens, maar twee opmerkingen:
merrieveulen schreef:de calculator van PN is tevreden met mijn voerbeleid, hoewel de mineralenkorrel als overbodig wordt gezien. ik geef het desondanks alsnog, mijn paardjes krijgen na het 'werk' altijd iets, en met de brokjes ben ik zeker van mijn zaak, aangezien ons gras en hooi nog nooit geanalyseerd is.
Juist nu ben je niet zeker van je zaak, want bij mineralen is het allesbehalve "meer is beter". Neem bijvoorbeeld ijzer: het is nodig voor de aanmaak voor rode bloedcellen, maar tegelijkertijd behoort het tot de vrije radicalen en is uiterst slecht voor het lichaam. Alles wat je paard er meer van krijgt dan het nodig heeft, is nodeloos belastend voor het lichaam en slecht voor hart en bloedvaten, kankerverwekend, kortom niet goed voor zijn gezondheid. Voor andere mineralen gelden soortgelijke verhalen. Mensen zijn altijd bang voor tekorten, maar beseffen bijna nooit dat een teveel net zo slecht is, en dat het gewoon precies goed moet zijn.
Je kunt er redelijk van uitgaan dat eea in gras voldoende zit, als blijkt dat dit niet zo is kun je altijd nog gericht gaan bijvoeren met een supplement.
merrieveulen schreef:als een paard niet genoeg heeft aan zijn hooi en niet veel meer wil opnemen, kan je ook kiezen voor een rijker ruwvoer. mijn ponies krijgen droog hooi van meer dan een jaar oud, en dat is ook mooi voor ze, ze zijn zéér sober. voor niet alle paarden zal dat genoeg zijn, je kunt dan kiezen voor een rijker hooi oid.
Het is een fabeltje dat oud hooi minder energie zou bevatten. Juist de suikers en zetmelen verouderen niet. Van suiker van een jaar oud wordt je nog net zo dik als van nieuw suiker.

Het enige dat in oud hooi minder zit zijn de vitaminen. Oud hooi is dan ook alleen maar geschikt als je je paard dik wilt maken, maar niet teveel vitaminen wil voeren. En aangezien niemand dat wil is oud hooi dus eigenlijk nergens geschikt voor.
Ondanks deze twee opmerkingen wil ik toch even kwijt dat jij je paarden in ieder geval erg verantwoord voert.
Frans