Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:54

Kan niet onder de 200 kg lichaamsgewicht invullen voor mijn pony van circa 130 kg, 3,5 jaar, hengst

Hartog
Balance structuurmuesli
0,5 - 1 kg

Suikers & zetmeel

33 %

Met 0,5 KG per dag is hij binnen een maand al zn manen kwijt Scheve mond

Pavo

0,5 tot 1,5 kg ruwvoer
0 tot 1 kg krachtvoer
Pavo summerfit omdat ik minder dan 0.5 kg krachtvoer per dag voer (30 % suiker)
Pavo Nature's Best
Pavo Liga

Allemaal met BELACHELIJK hoog suikergehalte en dat voor een sobere pony

Paard natuurlijk

Snap er geen reet van Nagelbijten / Gniffelen

Wat hij krijgt is momenteel onbeperkt ruwvoer (hooi), 2 tot 3 handjes ponybrok (subli 13% suiker) , wortels en soms wat brood. Ook voer ik hem wat magnesium bij. Die voedingscalculators kloppen van geen kant. Ze raden je 3x zoveel krachtvoer te voeren dan wat je normaal doet Nagelbijten / Gniffelen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:03

Walter is 5,5 jaar oud, lichte arbeid...

Hartog: krachtvoer balance 1-1,5 kg per dag aanvulling care promise kruidenslobber 1kg per week

Pavo: Geef je paard naast 9 uur weidegang:
1.5 - 4 kg ruwvoer
2 - 3 kg krachtvoer

De producten die het beste bij Walter passen zijn:
Pavo Nature's Best Pavo Condition eXtra

Paardnatuurlijk: heel verhaal... wat ik hier niet plaats omdat het advies niet gebaseerd is op Walter echt krijgt. Gebleken is al wel dat hij, in tegenstelling tot dit advies niet genoeg heeft aan ruwvoer en een mineralenblok.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:04

Mijn ruin zou ik best op alleen hooi kunnen houden maar het veulen (net gespeend) lijkt daar toch echt te weinig aan te hebben, invallen en manen eten is het gevolg bij geen aanvullend voer.
Mijn merrie heeft met onbeperkt hooi, en een schep meusli nog moeite om een beetje op gewicht te blijven. Zij is wel ziek geweest en drachtig, dus zonder bijvoer durf ik niet aan. Hoewel mijn bijvoer bestaat uit een aanvulling (optimaal van marstall) gebaseerd op onderzoek bij semi wilde paarden, en grasbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:25

FransVeldman schreef:
dees_daan schreef:
wat ik trouwens niet snap.. is dat paard natuurlijk nog steeds met VEP werkt.. dit hoord EWPA te zijn.. EWpa (energie waarde paard) en VREP (verteerbare ruwe eiwit paard.)

Dat is bewust gedaan omdat de gebruikte bronnen van zowel de behoeften van het paard en de analyse van hooi nog steeds VEP gebruikten. Het is dan niet eerlijk om in de tabellen VEP-gegevens te gebruiken maar ze dan EWPA te noemen.

Uiteindelijk is het maar een naam; de behoefte aan energie van een paard verandert natuurlijk niet door het beestje een andere naam te geven...

Frans

dat is waar, maar het is wel verwarrend.. de één gebruikt EWpa, en de ander VEP.. het lijkt mij duidelijker als het hetzelfde word aangegeven aangezien VEP en VREP snel door elkaar gehaald worden..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:02

Ben even uit gegaan van mijn oude verzorgpaardje. Die zou nu 19 zijn, KWPN van 1.72

Calculators:

voedingscalculator Hartog
Advies voor mijn paard:
Krachtvoer: Balance: 0-1 kg
Smakelijke aanvulling: Care Promise: 0.5-1kg

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
Geef je paard naast 8 uur weidegang:
Geen extra ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer

voedingscalculator Paardnatuurlijk
Advies voor mijn paard:
niet gedaan, vond hem erg lastig en kon me er niet in vinden, zover ik hem gedaan heb. (ze adviseren steeds meer ruwvoer, maar ik zat uiteindelijk al aan een kaliummarge van 400%, dat kan niet gezond zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:34

Overigens... over zout- en mineralenblokken.

Ik heb paardje die al een tijdje last heeft van wat minder mooie ballen mest en waterige/natte winden.
Alles onderzocht, niks kunnen vinden.
Sinds een week het zoutblok weggeborgen. En tada... sinds vandaag geen waterige/natte winden meer geobserveerd en de mest is steviger geworden.

Conclusie: zout bijvoeren in het voer en geen zoutblok meer. En voor mij valt de theorie "paard neemt het zout wat hij nodig heeft" een klein beetje in duigen Knipoog.
En nee, 't is geen getraumatiseerd paardje. Zij leeft al haar leven lang in een gemengde kudde, eet onbeperkt hooi en staat 24/7 a 365 dgn/jaar buiten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:38

Wat voor liksteen had je scoxxx?
Als je er eentje hebt met een smaakje dat haar wel beviel, dan kan het idd wel eens leiden tot overdosering.
Ik leg meestal een witte KNZ steen neer, daar zit minder smaak aan dan aan zo'n rode bijvoorbeeld. Dat scheelt vaak al een stuk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:00

FransVeldman schreef:
Helemaal mee eens, maar twee opmerkingen:
merrieveulen schreef:
de calculator van PN is tevreden met mijn voerbeleid, hoewel de mineralenkorrel als overbodig wordt gezien. ik geef het desondanks alsnog, mijn paardjes krijgen na het 'werk' altijd iets, en met de brokjes ben ik zeker van mijn zaak, aangezien ons gras en hooi nog nooit geanalyseerd is.

Juist nu ben je niet zeker van je zaak, want bij mineralen is het allesbehalve "meer is beter". Neem bijvoorbeeld ijzer: het is nodig voor de aanmaak voor rode bloedcellen, maar tegelijkertijd behoort het tot de vrije radicalen en is uiterst slecht voor het lichaam. Alles wat je paard er meer van krijgt dan het nodig heeft, is nodeloos belastend voor het lichaam en slecht voor hart en bloedvaten, kankerverwekend, kortom niet goed voor zijn gezondheid. Voor andere mineralen gelden soortgelijke verhalen. Mensen zijn altijd bang voor tekorten, maar beseffen bijna nooit dat een teveel net zo slecht is, en dat het gewoon precies goed moet zijn.
Je kunt er redelijk van uitgaan dat eea in gras voldoende zit, als blijkt dat dit niet zo is kun je altijd nog gericht gaan bijvoeren met een supplement.

merrieveulen schreef:
als een paard niet genoeg heeft aan zijn hooi en niet veel meer wil opnemen, kan je ook kiezen voor een rijker ruwvoer. mijn ponies krijgen droog hooi van meer dan een jaar oud, en dat is ook mooi voor ze, ze zijn zéér sober. voor niet alle paarden zal dat genoeg zijn, je kunt dan kiezen voor een rijker hooi oid.

Het is een fabeltje dat oud hooi minder energie zou bevatten. Juist de suikers en zetmelen verouderen niet. Van suiker van een jaar oud wordt je nog net zo dik als van nieuw suiker. Vingers aflikken Het enige dat in oud hooi minder zit zijn de vitaminen. Oud hooi is dan ook alleen maar geschikt als je je paard dik wilt maken, maar niet teveel vitaminen wil voeren. En aangezien niemand dat wil is oud hooi dus eigenlijk nergens geschikt voor.

Ondanks deze twee opmerkingen wil ik toch even kwijt dat jij je paarden in ieder geval erg verantwoord voert.

Frans

ik ben het met je eens, wat je schrijft, maar er zijn wel een paar opmerkingen bij. één van de paarden is onlangs dus in de kliniek geweest en helemaal binnenstebuiten gekeerd. daar kwam uit dat het voerbeleid goed is. een lichte mate van bloedarmoede werd wel gezien maar dit kon te maken hebben met de koliek, die toen een week daarvoor erg heftig was geweest. bloed is afgenomen een dikke week na de eerste koliekaanval. overschotten had hij zowiezo niet mee te maken. de mineralenbrokjes doseren wij overigens ook onder, 100 gram is voor onze kleine maats paarden teveel, 40 gram idem voor de kleine maats ponies. ze gebruiken hun mineralenblokken normaal.

overigens hadden wij laatst een voedingsdeskundige op stal van Marstall paardenvoeders. deze man vertelde mij, na mijn enthousiast verhaal over wat ik voer, dat mineralenblokken overbodig zijn als je hun advies volgt, dus krachtvoer gebruikt. met hun krachtvoer volgens advies gegeven (ze komen dan wel je paarden bekijken maar toch...), hebben ze geen mineralenblok meer nodig zei deze man. juist mineralenblokken vind ik ideaal, omdat het paard zelf kan kiezen of hij wat extra wil hebben of niet.

vwb het oud hooi, dan is het iets anders, wat het verschil maakt. ik zie namelijk een heel duidelijk verschil ontstaan bij de groep van 4 ponies, met het hooi wat ik nu voer. eerder kregen zij een rijker hooi, en de zomereczeem patiënt schuurde zich zoals gewoonlijk stúk! mijn eigen Flicka had overgewicht, in lichte mate en niet zorgwekkend, maar toch.
sinds ik het oude hooi voer is Flicka netter op gewicht, ik werk niet meer met haar dan anders, eerder minder, omdat het momenteel nogal koud is op de wagen. de zomereczeem patiënt schuurt niet meer, en zit mede daardoor beter in zijn vel. tot een paar weken terug was hij narrig en chagrijnig, wilde niet spelen etc. op het moment spelen ze alle vier heel veel, ook hij. energie genoeg, alle vier.

de verschillen met het hooi wat zij eerder kregen vind ik nogal groot, ze hebben niet minder energie en gebruiken hun mineralenblok normaal. ze eten het hooi met smaak maar lijken het minder als een snoepje te zien dan het hooi wat ze eerder kregen. verder zien ze er beter uit, het gewicht is dus vanzelf beter en vooral het verminderde schuren van de zomereczemer is opvallend.

zelfs middenin zijn jeukperiode maakte dit hooi enórm verschil! toen de pony geen gras meer kreeg maar alleen dit hooi, schuurde hij niet. wanneer hij brok en gras kreeg deed hij dit wel.

ik ben ervan overtuigd dat er in dit hooi minder zit van iets wat minder goed is voor dergelijke sobere ponies. wat het dan precies is weet ik niet, ik weet wel dat dit hooi het beter doet voor ze dan het rijkere hooi wat de stalpaarden krijgen. nogmaals, ik zíé dat ze het hier gezonder op doen, maar wat dat dan precies is, welke stof of samenstelling in het hooi, geen idee.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:40

BrittKitt schreef:
Wat voor liksteen had je scoxxx?
Als je er eentje hebt met een smaakje dat haar wel beviel, dan kan het idd wel eens leiden tot overdosering.
Ik leg meestal een witte KNZ steen neer, daar zit minder smaak aan dan aan zo'n rode bijvoorbeeld. Dat scheelt vaak al een stuk.

De witte vierkante KNZ-blok, wat die is het beste volgens de PN-site Knipoog

Maar indien oud hooi evenveel suikers bevat als nieuw hooi, begrijp ik niet waarom mijn paarden sterk vermagerden op oud grofstengelig hooi, binnen 2 weken... (binnen 2 weken is er immers nog niet zo 1-2-3 sprake van mineralen en/of vitaminentekorten).
Laatst bijgewerkt door SamCo op 30-11-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:41

bij ons staan in de grotere weides witte KNZ blokken, maar de ponies hebben zowel de witte KNZ als de himalaya in de wei, en Faram heeft in zijn stal ook een himalaya.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:46

merrieveulen schreef:
ik ben het met je eens, wat je schrijft, maar er zijn wel een paar opmerkingen bij. één van de paarden is onlangs dus in de kliniek geweest en helemaal binnenstebuiten gekeerd. daar kwam uit dat het voerbeleid goed is. een lichte mate van bloedarmoede werd wel gezien maar dit kon te maken hebben met de koliek, die toen een week daarvoor erg heftig was geweest.

Bloedarmoede kan door verschillende oorzaken ontstaan, zoals bijvoorbeeld een boedwormbesmetting. De goede remedie is dan niet om meer ijzer te verstrekken, maar om iets aan de wormen te doen. Bloedarmoede door ijzertekort komt bij paarden zeer weinig voor, er is bijna altijd een andere oorzaak.

merrieveulen schreef:
juist mineralenblokken vind ik ideaal, omdat het paard zelf kan kiezen of hij wat extra wil hebben of niet.

Dat geldt alleen voor natrium. Perfect inderdaad. Voor wat betreft de andere mineralen kan het paard niet kiezen, en bovendien, hoe zou hij die selectief uit het mineralenblok moeten halen?

merrieveulen schreef:
vwb het oud hooi, dan is het iets anders, wat het verschil maakt. ik zie namelijk een heel duidelijk verschil ontstaan bij de groep van 4 ponies, met het hooi wat ik nu voer. eerder kregen zij een rijker hooi, en de zomereczeem patiënt schuurde zich zoals gewoonlijk stúk! mijn eigen Flicka had overgewicht, in lichte mate en niet zorgwekkend, maar toch.
sinds ik het oude hooi voer is Flicka netter op gewicht, ik werk niet meer met haar dan anders, eerder minder, omdat het momenteel nogal koud is op de wagen. de zomereczeem patiënt schuurt niet meer, en zit mede daardoor beter in zijn vel. tot een paar weken terug was hij narrig en chagrijnig, wilde niet spelen etc. op het moment spelen ze alle vier heel veel, ook hij. energie genoeg, alle vier.

Dit is heel goed mogelijk. Maar de oorzaak zit hem niet in de leeftijd van het hooi, maar in het moment waarop het geoogst is. Is dit in een periode waarin er veel fructaan zat in het gras, dan krijg je de beschreven problemen. De hoeveelheid fructaan in het gras is afhankelijk van de weersomstandigheden, zie ook de fructaan-index op onze site, die ieder uur de fructaanwaarden in het gras voorspelt.
Toevallig had je nou nieuw hooi met veel fructaan, en oud hooi met weinig fructaan. Het had ook andersom kunnen zijn. En fructaan verdwijnt niet uit het hooi als je het laat liggen, net zo min als andere suikers. Suikerklontjes van een jaar oud zijn ook nog steeds even zoet, en je wordt er nog steeds even dik van. Suiker vergaat niet.

Maar verder wil ik het hierbij laten. We hebben een eigen forum, ik kwam hier even kijken omdat iemand dacht dat er fouten in de voedingscalculator zaten, en aangezien we die graag willen verbeteren kwam ik hier om te horen hoe en wat. Maar die mensen laten niet meer van zich horen, dus dan ga ik ook maar weer.
Wie graag meer wil weten over voeding kan altijd nog op onze site gaan kijken of op ons forum.

Groeten,
Frans

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:56

Frans, nu nog 'ja maar in de natuur wordt er niet op paarden gereden en hoeven ze geen endurance/dressuur/spring wedstrijd te lopen'

Tenslotte is er al speciaal voer dat aansluit op de verschillende disciplines. Dressuurbrok om kort explosieve energie te geven, endurance brok met veel olie voor een beter uithoudingsvermongen etc. Nors opkijken Rolleyes

(en er is ook al voer voor verschillende type paarden, houtpaarden, vuurpaarden, aardepaarden etc Wat moet je nou voeren als je een vuurpaard hebt waarmee je endurance rijdt? ROFL )
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-11-08 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:56

Wil toch nog even reageren.
Je roept dat een teveel aan mineralen schadelijk kan zijn, maar met alleen ruwvoer voeren aan je paard, krijg je 400% van je ADH aan kalium binnen. Hoe valt dit goed te praten?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:05

Calculators:

Advies voor mijn paard:

Voeradvies

De onderstaande producten worden aanbevolen gebaseerd op het lichaamsgewicht en levensfase van uw pony. De aangegeven hoeveelheden zijn richtlijnen per dag.

Krachtvoer BALANCE Structuurmuesli 0,5 - 1 kg

Smakelijke aanvulling CARE PROMISE Kruidenslobber 1 kg per week

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
Voedingsadvies voor Rolinda

Beste paardenhouder,

Jij hebt ingevuld dat Rolinda op dit moment aan ruwvoer krijgt:
8 uur weidegang, 10kg ruwvoer.

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 8 uur weidegang:
3.5 - 6 kg ruwvoer
1 - 2 kg krachtvoer

De producten die het beste bij Rolinda passen zijn:

Nature's Best/Condition Extra

Advies voor mijn paard:

Stap 5: Evaluatie

Allereerst een globale controle of er geen grote fouten in het rantsoen voorkomen:
Ligt het totaal aantal kilo's aan voedingsmiddelen binnen het praktisch mogelijke voor Rolinda? Ja
Zijn alle mineralen in voldoende mate beschikbaar? Ja
Liggen alle mineraalhoeveelheden beneden de maximale waarden? Ja
Liggen de verhoudingen van de mineralen onderling binnen de gewenste grenzen? Ja

We gaan nu in detail kijken naar hoe goed het gekozen rantsoen de voedingsbehoeften van Rolinda dekt.
Energie (VEP)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 6421 eenheden, en dat is 156% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge.

Eiwitten (VREp)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 904 eenheden, en dat is 282% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Calcium (Ca)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 58 gram, en dat is 207% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering en/of antagonismeproblemen te voorkomen.

Fosfor (P)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 35 gram, en dat is 257% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering en/of antagonismeproblemen te voorkomen.

Natrium (Na)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 25 gram, en dat is 104% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering te voorkomen.

Kalium (K)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 300 gram, en dat is 1071% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde ligt binnen de gewenste marge. Verstrek geen supplementen waarin dit mineraal voorkomt om overdosering te voorkomen.

Magnesium (Mg)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 23.02 gram, en dat is 221% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 100.1 milligram, en dat is 192% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 907.8 milligram, en dat is 246% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Zink (Zn)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 628.4 milligram, en dat is 218% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Mangaan (Mn)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 531.0 milligram, en dat is 221% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Kobalt (Co)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 1.263 milligram, en dat is 315% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Jodium (I)

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 2.789 milligram, en dat is 348% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Hiervan krijgt Rolinda met het gekozen rantsoen daaglijks 2.052 milligram, en dat is 256% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:21

@ frans, het lijkt mij dat niet alleen het moment van oogsten invloed heeft op het hooi. ook het land waarvan het afkomt speelt een grote rol. de beide soorten hooi komen van verschillende stukken land met ieder ook een verschillend beleid. door alleen al aan het hooi te ruiken is het al waar te nemen, het 'oude' hooi ruikt haast niet (stinkt ook niet en is niet muf, heeft gewoon haast geen geur), en het andere heeft meer de geur van versgemaaid gras.

hoe de beide stukken land waarvan het komt precies 'gemanaged' worden weet ik niet, ik koop het hooi niet zelf in nl.

desondanks maakt het land waar het afkomt mi net zo goed verschil als de periode waarin geoogst is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:51

FransVeldman schreef:
Dit is heel goed mogelijk. Maar de oorzaak zit hem niet in de leeftijd van het hooi, maar in het moment waarop het geoogst is. Is dit in een periode waarin er veel fructaan zat in het gras, dan krijg je de beschreven problemen. De hoeveelheid fructaan in het gras is afhankelijk van de weersomstandigheden, zie ook de fructaan-index op onze site, die ieder uur de fructaanwaarden in het gras voorspelt.
Toevallig had je nou nieuw hooi met veel fructaan, en oud hooi met weinig fructaan. Het had ook andersom kunnen zijn. En fructaan verdwijnt niet uit het hooi als je het laat liggen, net zo min als andere suikers. Suikerklontjes van een jaar oud zijn ook nog steeds even zoet, en je wordt er nog steeds even dik van. Suiker vergaat niet.

Zelfs op jouw eigen site staat dat het lastig is om met NL weer hooi te krijgen met een hoog fructaan gehalte.
Ik bedoel, ik heb dan wel geen landbouwschool gedaan maar weet wél wanneer ik het gras eraf wil hebben. En dat is niet bij vriezend weer of andere momenten dat het fructaan hoog is, niet om het fructaan maar omdat ik hooi graag droog wil hebben.
En met de beperkte droge weken in NL gaat er ook geen periode van droogte vooraf aan het maaien Haha!
Hier wordt het juist vaak gemaaid als er goed weer voorspeld wordt maar het nog bewolkt is of zelfs regent. 1e dag wat regen erin is toch niet erg.
Vroeg in het jaar wordt er ook niet gemaaid, ik wil voldoende lang gras hebben, liefst wat al doorgeschoten is.

Hier komt het overgrote deel van het ruwvoer van eigen land en dat wordt in het voorjaar bemonsterd om te kijken wat er nodig is aan bemesting/kalk enz. Er wordt zelfs rekening mee gehouden welke percelen voor beweiding of ruwvoerwinning wordt gebruikt...
Voor de paarden zit er bij ons weinig verschil in hooi of voordroog. Het is even droog als het gepakt wordt, plastic gaat erom als ik het wil opslaan bij weilanden waar in de winter paarden lopen. Hoef ik in de winter tenminste niet te gaan slepen met baaltjes.
Hooipakjes wordt het als het op de zolder gaat voor de paarden op stal.
Natuurlijk verschilt het wel door het plastic maar niet van tijd van maaien.
Hooguit dat het in het najaar nog een keer natter in het plastic gaat maar dan gaat het naar een koeienboer...

Als ik eens ruwvoer aankoop, weet ik ook van welke percelen het komt en wie het land onderhoudt. Zodat ik ook weet dat het naar mijn zin is.

Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe je de VEP hoger krijgt als je al onbeperkt ruwvoer geeft...
Toch in de winter hooien dan maar? Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 03:25

Arabesk schreef:
Frans, nu nog 'ja maar in de natuur wordt er niet op paarden gereden en hoeven ze geen endurance/dressuur/spring wedstrijd te lopen'

Tenslotte is er al speciaal voer dat aansluit op de verschillende disciplines. Dressuurbrok om kort explosieve energie te geven, endurance brok met veel olie voor een beter uithoudingsvermongen etc. Nors opkijken Rolleyes

(en er is ook al voer voor verschillende type paarden, houtpaarden, vuurpaarden, aardepaarden etc Wat moet je nou voeren als je een vuurpaard hebt waarmee je endurance rijdt? ROFL )

Nou zeg Arabesk. Een beetje respect voor andere mensen is een mooie eigenschap hoor. En je weet mensen beter te overtuigen van je eigen mening indien je hun mening ook weet te respecteren.
Hooi levert uiteindelijk vetzuren op dewelk het paard nodig heeft voor zijn verbranding.
Het bijvoeren van vetten (niet verwerkt in een brok) blijkt goed te werken en is bewezen door bijv Franse endurance-ruiters die hun 160-km-paarden enkel hooi x vetten voer(d)en.

Wetenschappelijk onderzoek is ook redelijk positief over vetten bijvoeren, in combinatie met bietenpulp (dewelk opname van vetten "stimuleert") schijnt dit goed te werken. Aldus deze onderzoekers.

Wat betreft het hooi-verhaal. Voor de voedingscalculator is uitgegaan van algemene aanname's: hooi in NL is overal redelijk gelijk.
Nu geeft Frans aan dat het per uur kan verschillen. Dat spreekt elkaar een beetje tegen om tot een goede (eind)-conclusie te komen inzake het hooi-verhaal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:01

Kwpn, 6 jaar, 175 m, 680 kg, uitganspunt winter (geen gras), 6 dagen zware arbeid

Hertog:
ENERGY CLASSIC / SPECIAL Granenmix met/zonder haver 1-1,5 kg
CONCEPT Kruidenbrok 1,5 - 2 kg
Smakelijke aanvulling CARE PROMISE Kuidenslobber 1,5 kg per week
Opm. wel erg eenvoudige voedingscalculator, waar blijft advies ruwvoer?

Pavo:
7.5 - 8.5 kg ruwvoer
4.5 - 5.5 kg krachtvoer kruidenmeusli en energy control
Opm. hier zou mijn paard dus afvallen, terwijk hij nog wel iets mag aankomen, krachtvoer hoeveelheid en soort voer ik nu maar ruwvoer zou ik met de helft moeten verminderen.

Paard natuurlijk
die vind ik veel te ingewikkeld

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:22

ikenindi schreef:
indi, 4 jaar,530 kg, en ik heb gekozen voor lichte arbeid:

hartog: 1,5 a 2 kilo BALANCE Structuurmuesli per dag en 1,5 kg CARE PROMISE Kruidenslobber per week

Pavo: 7.5 - 8.5 kg ruwvoer
4 - 5 kg krachtvoer
de beste producten zijn natures best of liga

havens is gemaild Knipoog

equiral: 5,5 kg hooi en 3,3 kg equiral

paardnatuurlijk: 8 kg DShooi, en natrium

havens: Wij adviseren je de Basis-Sportbrok, deze is bedoeld voor paarden in lichte training. Indien u een muesli wilt geven is de Muesli-zonder-haver ideaal. (een combinatie van Basis-Sportbrok en de Muesli-zonder-haver beide is ook mogelijk)

Hoeveelheid in totaal: ca 0,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
dat komt uit op bijna 3 kilo.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:24

Mijn paard Visent, staat normaal van 10 sochtends tot 5 savonds buiten. Verder in stal met stro. Ik rijd bijna elke dag, 1x per weer buiten of springen (intensiever) Paard krijg twee keer per dag een grote berg kuil (geen idee hoeveel precies, ik heb 3 kg genomen in de calculators) en hij krijgt twee keer per dag 3/4 kilo sportbrok. Sochtends zit daar bietenpulp bij, savonds lijnzaadolie.
lijst schreef:
[i]Calculators:

Advies voor mijn paard:
400 - 500 kg > Ontwikkelfase > Lichte Arbeid

Voeradvies
De onderstaande producten worden aanbevolen gebaseerd op het lichaamsgewicht en levensfase van uw paard. De aangegeven hoeveelheden zijn richtlijnen per dag.

Krachtvoer BALANCE Structuurmuesli 1 - 1,5 kg
Smakelijke aanvulling CARE PROMISE Kruidenslobber 1kg per weer

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
Beste paardenhouder,

Jij hebt ingevuld dat Nieuw paard op dit moment aan ruwvoer krijgt:
7 uur weidegang, 3kg ruwvoer.
Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:
Geef je paard naast 7 uur weidegang:
0.5 - 3 kg ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer
De producten die het beste bij Nieuw paard passen zijn:
Natures best, Condition Extra
Paard natuurlijk snapte ik zo even niet Clown Maar die zegt dat mijn paard te weinig mineralen krijgt.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:47

Tienjarige KWPNer van zo'n 172 hoog, ongeveer 650 kg. Ben uitgegaan van de winter (alleen in de paddock), 4 dagen (redelijk) zwaar werk oh zadel, 2x goed longeren en een dagje vrij.

Advies voor mijn paard:
(600-700 kg > Volwassenheidsfase > Matige arbeid)
1-1.5 kg structuurmuesli
1 - 1,5 kg kruidenbrok
1.5 kg kruidenslobber per week

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
3.5 - 6 kg ruwvoer
3 - 4 kg krachtvoer
Nature's best en condition extra

Advies voor mijn paard:
57% ADH energie
99% ADH eiwit
76% ADH Calcium
95% ADH Fosfor (jee, die is genoeg!)
100% ADH Natrium (=genoeg)
396% ADH Kalium (=genoeg)
81% ADH Magnesium
69% ADH Koper
90% ADH IJzer
80% ADH Zink
81% ADH Mangaan
92% ADH Kobalt
92% ADH Jodium
92% ADH Selenium

Hartog zit wel redelijk in de marge wat ik hem voer. Als ik het advies van Pavo ga opvolgen beland ik in een rolstoel denk ik. Die van Paardnatuurlijk kan ik eigenlijk weinig wijzer uit worden, behalve dat mijn paard grandiose tekorten moet hebben, vind het ook jammer dat je daar nergens je krachtvoer in kan vullen.
Mijn paard krijgt overigens zo'n 5/6 kg per dag aan kuil en een dikke plak hooi. Daarnaast nog een halve kg havens muesli-zonder-haver en 1¼ Havens basisbrok.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:21

LizMD schreef:
Advies voor mijn paard:
57% ADH energie

Kan niet, als je op de knop 'Advies' drukt wordt er altijd zoveel ruwvoer aanbevolen dat de energie op 100% komt te staan. De andere waarden gaan dan automatisch ook omhoog.
Er staat dacht ik duidelijk bij volgens het stappenplan wat je achtereenvolgens moet doen.

Krachtvoer kun je bij ons niet ingeven omdat de samenstelling hiervan niet uniform is, en omdat hoe dan ook ons advies toch zou zijn om het krachtvoer te schrappen. Maar ja, wij verkopen dan ook geen krachtvoer en hebben dus geen reden om je iets aan te smeren dat je niet nodig hebt. Knipoog

Frans

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:29

FransVeldman schreef:
LizMD schreef:
Advies voor mijn paard:
57% ADH energie

Kan niet, als je op de knop 'Advies' drukt wordt er altijd zoveel ruwvoer aanbevolen dat de energie op 100% komt te staan. De andere waarden gaan dan automatisch ook omhoog.
Er staat dacht ik duidelijk bij volgens het stappenplan wat je achtereenvolgens moet doen.

Krachtvoer kun je bij ons niet ingeven omdat de samenstelling hiervan niet uniform is, en omdat hoe dan ook ons advies toch zou zijn om het krachtvoer te schrappen. Maar ja, wij verkopen dan ook geen krachtvoer en hebben dus geen reden om je iets aan te smeren dat je niet nodig hebt. Knipoog

Frans

Probeer dan eens 3,4 kilo hooi bij een hoogdrachtig mini paardje naar binnen te drukken.
Mij lukt dat niet, 1,5 kilo komt eerst...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:33

FransVeldman schreef:

Frans

Het stond er toch echt, had alleen het knopje advies niet gevonden Clown. Sorry! Mijn paard krijgt ongeveer 6.5 kg droge stof binnen, dit moet volgens jullie advies 10.4 zijn. Bijna het dubbele.... Dan is inderdaad alles boven de 100%.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:05

FransVeldman schreef:
LizMD schreef:
Advies voor mijn paard:
57% ADH energie

Frans

wat jammer dat je alleen reageert op wat je uit komt. Wellicht kun je mijn vraag even beantwoorden, namelijk hoe je kan verdedigen dat 400% van de ADH aan kalium binnenkrijgen OOIT gezond kan zijn, terwijl je roept dat een teveel aan mineralen niet gezond is.
Ik ben me er namelijk van bewust dat je een teveel aan kalium uitplast als dit nodig is, maar 400% ADH is een verschrikkelijke belasting van de nieren! Een paard in de vrije natuur eet dan wel geen brokken, maar hoeft ook niet (intensief) te werken, zoals ze dat moeten onder het zadel. I.m.o. vergelijken jullie nog steeds appels met peren. Je wil het alleen niet verder verdedigen schijnbaar..