Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:18

ja iedereen zijn eigen manier. Ik doe het ook al jaren zo en het gaat prima. Mijn paarden staan dag en nacht met z`n alle buiten en heb het altijd goed kunnen opvangen met bijvoeren e.d. Dus ga het zeker ook zo blijven doen. Lachen

merrieveulen

Re: Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:26

wat ik dan interessant zou vinden, is te weten hoeveel van de mensen in dit topic de ingrediëntenlijst van hun krachtvoer bestuderen, ivm verhoudingen en dergelijke.

onlangs is namelijk uit onderzoek gebleken dat meer dan de helft van de paarden in NL een magnesiumtekort heeft (hierover is heel veel info te vinden, ook over dit onderzoek, en in de laatste uitgave van het minipaarden clubblad werd er wederom over gesproken), dat nog niet aan te tonen is in gedrag of uiterlijk, maar wél met behulp van urineonderzoek.

blijkbaar is alleen op het oog voeren ook niet alles, een magnesiumtekort dat niet opgemerkt wordt blijft nl sluimeren en wordt langzaam maar zeker steeds erger.
ik vraag me dan af hoeveel mensen de waarden in hun voer goed kennen, weten wat ze voeren vwb hooi, en bekend zijn met wat de verschillende ingrediënten in het krachtvoer met hun paard doen. van wat ik gezien heb, wordt er een keuze gemaakt voor een krachtvoer, bijv. omdat dat op stal al gevoerd wordt en dus makkelijk is, of van de fabrikant waarvan de informatie het beste past in de stijl van de eigenaar.

mijn paarden kregen voorheen ook krachtvoer, nu zo'n 2,5 jaar al niet meer. voorheen zagen zij er goed uit, Flicka had weleens wat jeuk maar goed het is een kruising shet én ze is ietsje te dik. nu ze geen krachtvoer krijgen zien ze er nog steeds goed uit, zijn vitaal en energiek, maken een mooie glanzende wintervacht aan, en recent bloedonderzoek wees zelfs bij mijn kruising Engels Volbloed geen tekorten aan oid. Flicka schuurt niet meer.
ik zorg er wel voor dat de vitaminen, mineralen en spoorelementen huishouding netjes blijft door ze in een mineralenblok en een supplementje te voorzien. als beloning na het rijden (tja ik vind het toch prettig om ze iets te geven) voer ik ze een 'brok' die bestaat uit pure onbewerkte grassen en kruiden, op hete lucht geperst en zonder toevoegingen.

ik merk bij mijn paarden alleen een positief verschil in het geen krachtvoer geven, en juist zó voeren als waarvoor het verteringsstelsel van een paard gemaakt is vind ik prettig. ik ben bekend met mogelijke gevolgen van het geven van (al dan niet grote hoeveelheden) krachtvoer, en de ervaring heeft mij geleerd dat ieder paard zonder krachtvoer doorkan. mensen vergeten vaak dat ruwvoer ook in vele soorten en maten te krijgen is, en waar het hooi niet voldoende lijkt, wordt meestal niet gekeken naar bijv. een ander ruwvoer dat beter bij het individuele paard past, maar wel naar een krachtvoeraanvulling.

overigens krijgen mijn ponies (5 en 2,5 jaar oud) oud hooi, met een zéér lage voedingswaarde maar grofstengelig van structuur en mooi droog. een paard verbrandt op droge stof en vetten, vetten maakt het paard zelf aan uit droge stof. energie in de vorm van suikers, zoals in krachtvoer, is bij het voeren van het passend ruwvoer dan ook overbodig. mijn beide ponies zijn zéér energiek, het zijn een Welsh A en NMPRS pony, beide rassen die al snel teveel krijgen, omdat hun oorsprong ligt in sobere gebieden met sobere gewassen. het ruwvoer dat ze krijgen is bíjna onbeperkt, de hoeveelheid die zij moeten (ze staan met nog twee shets) pas ik per dag aan op wat ik zie, hoeveel ze gegeten hebben, hoe het weer is, etc.

de groep waarin mijn paard staat krijgt ietsje rijker voer (m.n. verser), maar ook grof van structuur. af en toe geven we ze tussendoor zo'n baaltje ouder hooi, en dat eten zij met evenveel smaak. dat zegt mij ook wel eea, het oude hooi is dus niet dusdanig in kwaliteit afgenomen dat het 'niet goed' meer is.
toen mijn paard ziek was (zie ook onderschrift) heb ik hem lucerne bijgevoerd en de porties van de grasbrok die ik geef verhoogd, omdat ze dat sneller en makkelijker kunnen opnemen. mijn paard was nl. behoorlijk afgevallen in die tijd, omdat hij enkele dagen moest vasten onder andere. krachtvoer heb ik hem niet bijgegeven in die tijd.

wat iemand doet of waar iemand voor kiest is natuurlijk aan diegene zelf, ik verbied niemand om krachtvoer te geven, maar mijn ervaring is dus wel zoals wordt beweerd, dat krachtvoer gewoon overbodig is bij het juiste ruwvoer. steeds meer mensen stappen van krachtvoer af. ik vind dat er teveel rommel in zit, de verhoudingen kloppen niet zonder supplementen toe te voegen, en de vorm waarin het gegeven wordt (brok of muesli) is niet wat een paard van nature hoort te eten en dit heeft zijn weerslag op het verteringsstelsel.