Hoe pak ik dit aan? Voerbeleid op nieuwe stal/kuil

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Re: Hoe pak ik dit aan? Voerbeleid op nieuwe stal/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:08

sigrid1182 schreef:
in principe word er geen naam genoemd....ik had als ik pensionhoudster was hier ook niet gereageerd.....een groot deel van de reageerders hier weet toch niet over wie het gaat....

Nee precies, daaruit blijkt al wel hoe onprofessioneel ze bezig zijn, door hier ook te reageren.

Helaas gaat het wel op veel stallen zo, toen ik nog in pension stond kocht ik mijn eigen voer (korting op de stalling) en zette dat zelf klaar in emmertjes per voerbeurt, zodat ik zeker wist dat hij gevoerd kreeg wat ik wilde.

Ik weet ook dat er mensen waren die dachten dat hun paarden 3x daags 1 kilo kregen terwijl ze maar een handje per x kregen!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 10:19

Ja en ik vind het gewoon heel erg vervelend dat ik nu de zwarte piet krijg toegespeeld terwijl ik echt heb gevraagd of mijn paard meer kuil mocht.
Als ze meer kuil zou krijgen dan valt ze toch niet zo af???
Zelfs mijn smid zei dat ze opgetrokken flanken had gekregen.
Nou dat is leuk, maar niet heus!

Mijn man heeft toen gebeld, omdat ik helemaal over m’n toeren was, met de vraag hoe dat nou zat met voeren en of ik zelf mocht voeren.
Het antwoord aan de telefoon was toen Ja ik mocht zelf kuil bijpakken en zelf bepalen hoeveel voer ze zou krijgen.

Vervolgens komt haar vriend/man de avond er op naar me toe om te zeggen dat ze toch liever zelf voerde….

Is het dan ja of nee???

En als ik dan merk dat mijn paard afvalt, dan mag ik daar niks over zeggen en mag ik dit niet bespreken op dit forum…
Dat mag ik toch zelf wel weten????
Ik noem toch geen namen of wat dan ook.

Ik heb toen een keer s’ avonds zelf kuil bijgepakt maar ja dat zit me dan toch niet lekker…
Ben geen dief.
Ik wil gewoon dat er, in elk geval aan mijn paard, gevoerd wordt zoals ik wil. Dat is toch niet zo raar dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:27

Joh, nog een paar dagen. Het feit dat zij zich aangevallen voelt en op een "roddelsite" zich geroepen voelt te verdedigen zegt imho genoeg. Als er niets aan de hand was en ze had dit gelezen (en vanuit een tip, want ze heeft geen eigen account,dus via een "roddel") had ze haar schouders opgehaald en doorgegaan met werken.

Zolang jij geen naam en toenaam noemt weet geen mens over wie je het had,

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:45

jammer dat het zo moet lopen, helaas zoals al meer mensen hier schrijven merk je dat vaker op stallen. Ook ik ben al een aantal keer aan het verhuizen geweest, afspraken over voer worden niet nagekomen, je paard is toch vet zat, tja ik heb het model barok, volgens mij zijn die nou eenmaal dikker, ook het toe eigenen van mijn paard is me overkomen. Ik heb nu een heerlijk stekkie waar de hele dag en nacht kuil gegeten kan worden, en zelf mag ik biks of wat dan ook bij voeren.

meid hoe het ook is en wie er nou gelijk heeft jij voelt je er niet meer lekker mee hoe je daar met je paardje staat, dus een goede keuze dat je weer vertrekt.

mmm zou dit ook roddelen zijn Bloos

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:22

hopen dat je het nog even uithoud.
deze mensen bezuinigen op het eten van de paarden.
zo snel mogelijk weg en je paardje extra bijvoeren ook al moet je 3 x per dag naar stal.
hopen dat het op je nieuwe stal er beter aan toe zal gaan.
als je mensen al niet vertrouwd met het eten ,komt dat ook niet meer goed.
wens je veel suc6 op je nieuwe stal

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:36

Maar toch is het jammer dat het zo loopt en dat de schuld bij mij word neergelegd terwijl de communicatie vanuit mijn kant toch echt goed en duidelijk is geweest.

Ik heb echt gezegd hoe ik het wilde en ik kreeg het de ene keer wel en de andere keer niet…
Ja dan ontstaan er dit soort situaties.
Word er wel moe van hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:42

Ik ken dit soort perikelen wel hoor, ik heb mijn paard nu thuis staan en voor het eerst is hij op gewicht. Paarden eten nu eenmaal veel en sommigen hebben net weer even wat meer nodig dan een ander. Meerdere keren per dag een klein beetje kan ook nog veel te weinig zijn. Paarden laten zich al schraal zien na een paar dagen te weinig ruwvoer.

Zeer onprofessioneel om het zo op bokt te gaan verwoorden op een account van een ander die daar nu een ban voor gaat krijgen...

Zorg dat je klanten tevreden zijn, zeker als het je nieuwe klanten zijn. Mijn ervaring is dat de eerste 6 weken er goed voor je paard wordt gezorgd en dan zakt het in een rap tempo of, juist al in het begin net te weinig op alle fronten en dan kijken ze wat je doet, of je gaat mauwen. Zeg je niets dan hebben ze een makkelijk klantje erbij.

Op zeer veel stallen wordt er bezuinigd op ruwvoer, dit is niets nieuws onder de zon. Als je verstand van paarden hebt, dan zie je meteen als een paard schraal in de flanken is en dan weet je meteen dat je te weinig voert. Daar hoeft geen communicatie voor te zijn, dat is gewoon doen..!

sieta93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:10

Ik maak er nog even gebruik van dat hier nog geen slotje op zit Lachen

Ik sta op dezelfde stal, en ik ervaar juist alles heel anders. Ik schrik er dan ook van dat ik dit zo lees, omdat het wel over een ander stel mensen lijkt te gaan. Bedoel helemaal niet te zeggen dat het niet waar kan zijn, ben er zelf immers niet bij geweest, maar wou toch nog even een andere kijk op de situatie geven..

Mijn pony is jaren veel te dik geweest, vanwege kreupelheid. Snel afvallen hoef ik niet bang voor te zijn want ze kan heel sober gehouden worden. Wat ik echter wél belangrijk vind, is dat ze niet te lang zonder voer komt te staan, omdat paarden daar nou eenmaal niet voor gemaakt zijn, langdurig niets in maag en darmen. En dat ze geen honger hoeft te lijden, dus dat ze voortdurend iets te knabbelen heeft. Ze staat op een schraal weitje en krijgt hooi bijgevoerd. Zowel 's ochtends als 's avonds. 's Ochtends als ik met mijn paard naar het bos ga loopt ze precies het hooi mis, dus als ik terug ben mag ik gewoon bijvoeren. Daar kwamen de eigenaren zelf mee. Ik ben regelmatig een uur of 2,5/3 weg, en als ik dan terugkom ligt er nog voldoende terwijl dat andere paard er al die tijd van heeft staan eten.
Ik en mijn vriendin wonen ver van stal weg (uur rijden) en zijn er dus 's avonds laat ook nog wel eens. Ik heb ze idd hooi zien voeren om een uur of 2200-2300, wat mij alleen maar fijn lijkt zodat ze 's nachts niet zonder iets staan. Dat is trouwens slechts de portie die ze krijgen 'voor het slapen gaan'. Bovendien staan ze de hele dag op het land, waar ze ook op bijgevoerd worden. Inderdaad heel vervelend als je paard daar plotseling van afvalt zonder dat je dat wilt.
Toch heb ik niet het idee dat ik daar bij hen niet mee terecht zou kunnen.

Wij hebben allebei nogal wat eisen, dan moesten de paarden weer bij elkaar, dan juist weer uit elkaar, dan juist weer op de wei, dan liever weer in de schuilstal. En elke keer zijn we naar ze toegegaan en zijn we er samen uitgekomen.
Ook waren wij gewend om mestonderzoeken te doen ipv preventief te ontwormen, dus hebben we het idee geopperd om dat ook hier op stal te gaan doen. Hoewel ze er aanvankelijk wat sceptisch tegenover stonden (en in mijn ogen alleen maar omdat ze paarden met een wormbesmetting gewoon graag willen voorkomen) hebben we 'toestemming' gekregen om dit met de hele stal te gaan doen. Als wij dat zelf konden regelen, was het prima.
Míjn ervaring is dus juist dat er heel goed met ze te praten valt..

Misschien was de reactie van de staleigenaar wat impulsief, maar ik kan me ook voorstellen dat het heel vervelend is om zoiets hier te lezen. Ik zou dan ook graag mijn kant van het verhaal willen vertellen.
Overigens wist ik hier niets van af tot vandaag, toen de eigenaar bij ons kwam vragen of we het wel naar ons zin hadden.

Blunneke (Majella), jammer dat je weggaat maar ik denk dat het een juiste beslissing is als het tussen jou en de eigenaren niet klikt. Je voelt je dan (waarschijnlijk allebei) toch niet op je gemak en ik denk dat dat na zo'n situatie ook niet meer terugkomt. En het is erg belangrijk dat je je fijn voelt op de plek waar je paard staat.

Groetjes, Franca

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 09:30

sieta93 schreef:
Ze staat op een schraal weitje en krijgt hooi bijgevoerd. Zowel 's ochtends als 's avonds.

Vind zelf 2x daags voeren niet zo veel....... maar goed, dat is nu wel duidelijk. Daar ga ik nu ook niet meer over zitten tokkelen

sieta93 schreef:
Wij hebben allebei nogal wat eisen, dan moesten de paarden weer bij elkaar, dan juist weer uit elkaar, dan juist weer op de wei, dan liever weer in de schuilstal. En elke keer zijn we naar ze toegegaan en zijn we er samen uitgekomen.

Ook waren wij gewend om mestonderzoeken te doen ipv preventief te ontwormen, dus hebben we het idee geopperd om dat ook hier op stal te gaan doen.

Wij...??? Wie bedoel je met 'wij' ?
Toch niet jij en ik?
Die van mij staat al sinds dag 1 met een vaste club in de wei... heeft met niemand gewisseld...

sieta93 schreef:
Blunneke (Majella), jammer dat je weggaat maar ik denk dat het een juiste beslissing is als het tussen jou en de eigenaren niet klikt. Je voelt je dan (waarschijnlijk allebei) toch niet op je gemak en ik denk dat dat na zo'n situatie ook niet meer terugkomt. En het is erg belangrijk dat je je fijn voelt op de plek waar je paard staat.

Groetjes, Franca

Vind het zelf ook heel jammer.
De locatie is super op zich!

Groetjes Majella.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:49

Denk dat Sieta93 met "wij" haar en haar vriendin bedoelt, dat vertelt ze dat hun paarden samen staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:08

Jammer dat het zo moet gaan. Succes op je nieuwe stal.

Ik heb zelf een keer het tegenovergestelde meegemaakt. Mijn D pony voerde ik zelf heel schraal: ze kreeg 4 x per dag hooi en 2 x 1/4 brokken. Ze liep M dressuur en deed het super.
Toen de gemeente onze stallen gesloten had, kwam ik op een pensionstal terecht. Daar vonden ze dat ik totaal geen verstand van paarden had. Ze verhoogden het rantsoen van mijn pony naar 4 kg brok en 1 kg haver per dag. Vork Na een week had ik een bolle rodeo pony, die totaal onhoudbaar was. Ik reed voor de les eerst heen en weer naar IJmuiden over het strand om hem in de les nog een beetje te kunnen rondsturen.

Ik heb gesmeekt om minder voer voor hetzelfde geld. Je zou toch denken dat dat voordeliger voor hen was. Maar ze wilden er niets van horen. Na een maand ben ik weggegaan in het belang van de gezondheid van mijn pony. Gelukkig kon ik op een andere stal terecht waar ze snel weer op haar oude rantsoen ging en weer hanteerbaar werd.

sieta93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:13

Jord schreef:
Denk dat Sieta93 met "wij" haar en haar vriendin bedoelt, dat vertelt ze dat hun paarden samen staan.

Klopt Lachen

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:35

Even voor de duidelijkheid, toen mijn fries apart stond is er alleen gezegd dat ze als grasmaaier fengeerde, er is niks over vermoedens uitgesproken.
Mijn veearts heeft dr onlangs gezien, na ik vernomen had over het voerbeleid, en die kon maar 1 conclusie trekken.
Ik ben erg voorzichtig met mijn paard, dus wil ik ook niet dat hier verhalen worden rondgstrooid dat ze het aan de nieren heeft. Ik weet wat mijn paard mankeerd en dat is geen reden tot afvallen en opgetrokken flanken.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:15

Nog even een kleine frustratie die ik echt even kwijt moet:

De aandoening van mijn paard staat beschreven in mijn profiel, ja daardoor verliest zij de bespiering van de achterhand waardoor ze van achter schraal oogt, en dan heb ik het over bespiering, ribben en opgetroken flanken heeft zij echter maar een paar keer gehad in haar leven en dat was wanneer ze een veulen had. Dan liet mw haar voer staan voor het veulen. RIbben en opgetrokken flanken zijn mijn inziens dus een gevolg van te weinig voeding.
En als mijn paard al iets aan de nieren zou hebben, waarom hebben de staleigenaren mij dan niet gebeld? zoals in contract staat dat er zou gebeuren als er vermoedens waren dat er iets mis is met mijn paard.Ik verneem dus nu deze vermoedens via een topic waarvan ik al niet eens meer van plan was in te kijken tot ik de tip kreeg dat dit erin stond. Lang leve oplettende mede bokkers!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:26

Jeetje Majel, wat rottig zeg dat het zo gaat....... Ik heb jaren met Majel samen gestaan en ik kan vertellen dat Majel erg goed voor Blun is en misschien wel erg precies (en dat ben ik ook) maar goed ze houdt gewoon van dat beest. Ik hoop voor jullie dat jullie binnenkort weer naar jullie zin staan, je mag Blun ook wel bij mij komen brengen tot december hoor Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:45

jeannaa schreef:
Jeetje Majel, wat rottig zeg dat het zo gaat....... Ik heb jaren met Majel samen gestaan en ik kan vertellen dat Majel erg goed voor Blun is en misschien wel erg precies (en dat ben ik ook) maar goed ze houdt gewoon van dat beest. Ik hoop voor jullie dat jullie binnenkort weer naar jullie zin staan, je mag Blun ook wel bij mij komen brengen tot december hoor Haha!

Effe offtopic:
Heeeeeeee A!!!!
how's life?
Lang niet meer gesproken/gehoord!
Heb je een ander mailadres????

Ben ook een pietie precies hahaha, mjah wordt af en toe gek van mezelf maar it is what it is Haha!

Me in luuuuuuuv met Blun Lovers alweer bijna 14 jaar!

Komt wel goed met kleine ouwe Blun. Heb al een ander plekje gevonden voor haar waar ik ergens in december naar toe ga.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:56

Ik stuur je een PB Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:57

jeannaa schreef:
Ik stuur je een PB Haha!

Ja want ik dacht die leeft niet meer hahahahaha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:02

Ik ken het gevoel TS!
Mijn paard is nogal fors gebouwd en rond geribt. Daardoor lijkt het al snel dat ze te dik zijn.
Ook bij de stal waar ik nu sta voeren ze op het oog. Op zich niets mis mee, alleen krijg je het volgende punt: wat de een te dik vind is voor de ander goed. Jij het al aangegeven dat de pensionhouders je paard te dik vinden en jij vindt je paard prima zoals hij is. Daar liep ik dus ook tegen aan. Mijn paard krijgt nu van mij eigen hooi, ik kan pakken zoveel ik wil en sindsdien geen gezeur meer.
Hooi/kuil is vaak een hekel punt. Er zijn wel degelijk richtlijnen in de hoeveelheden die ze gevoerd moeten krijgen om hun darmen aan de gang te houden. Stond pas een heel mooi artikel in de paard en sport over de verhoudingen van ruwvoer en de hoeveelheden.
Hoop dat je op je nieuwe plek een beter gevoel hebt dan zoals het nu is gegaan.
Wellicht een goed idee om de afspraken vast te laten leggen, is dat in elk geval geen discussiepunt meer.