3 jarige moet drastisch afvallen, hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarige moet drastisch afvallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:38

ik ben bang dat ik haar overvraag op die manier! ze is 3 en net een week of 4 zadelmak.

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:41

de dikheid vindt ik mee vallen.
aan het voer zou ik verder niks doen.
hoe doe je het met rijden.
zet je haar ook aan het werk of niet?
als je nog weinig doet met het paard. kun je wat meer van het paard gaan vragen zodat i ook echt moet werken.
natuurlijk is i nog jong maar dat weet je zelf natuurlijk beter.

* sorry heb niks gelezen alleen het eerste stukje van de ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:44

Romy toch, dit dier krijgt veel te veel krachtvoer. Het zou handig zijn als je ook de rest van het topic nog even zou lezen.

Vonneke, als je nog twee maal per week even zou longeren, kan geen kwaad, hoor. Het hoeven geen urenlange sessies te worden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:47

Euh ze is 3 suleilitha Nagelbijten / Gniffelen Laat dat beestje lekker jong zijn. Longeren is hartstikke slecht, zeker als je het te vaak doet. 3x in de week rijden is meer dan voldoende! Pff mag het nog ff kleuter zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:49

ik rijd haar 3x per week en dan eigenlijk nog vrij zoetjes (zou fanatieker mogen (of eigenlijk moeten haha) maar heb tijd genoeg dus ben liever wat voorzichtiger.

Ik stap met haar regelmatig lekker over het asfalt richting het bos en weer terug. Vind ik zelf ook een prima uitje en kan weinig aan mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:50

Even goed lezen, BrittKitt. Dan zul je ergens tegenkomen dat dit paard niet veel op de wei komt en ze zal toch beweging moeten hebben.
Trouwens, waarop baseer jij dat longeren hardstikke slecht is? Op je eigen bevindingen, toevallig?
Longeren is, mits je het goed doet, goed voor de bespiering van een paard. In een ruime bak met een voldoende lange lijn is het juist een bijdrage voor een goede ontwikkeling van een jong dier.

Vonneke, dat je regelmatig even met het paard naar het bos gaat en weer terug, is prima en wordt ze mooi mak van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:51

longeren doe ik zowiezo niet in de longeercirkel maar in de 'kleine' (18x38) binnenbaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:52

vonneke schreef:
longeren doe ik zowiezo niet in de longeercirkel maar in de 'kleine' (18x38) binnenbaan

Nou, niks mis mee, kan niet beter!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:06

Longeren van een driejarige zonder bijzet, zo'm 20 minuten? Da's een peuleschil voor een driejarige, conditie onderhoud en op de eigen benen leren lopen. Mijn magere Volbloedruin kwam daar enorm van bij,6 keer per week gedaan, verder 24/7 buiten.
Dan is ie nog wel een kleuter!..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:08

Ja, maar tegenwoordig valt dat onder sielugh, Detour Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:10

Ohw. dan hoop ik dat de DB niet op de stoep staat eerdaags; gelukkig is onze bak een beetje uit zicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:10

Knipoog Ik help het je hopen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:11

suleilitha schreef:
Knipoog Ik help het je hopen!

Ach gut

Verdrietig

Huilen

Zucht.. Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:01

Longeren is erg slecht voor de gewrichten, bij jonge dieren is het aan te raden zo veel mogelijk lange stukken rechtdoor te lopen. Longeren is op een kleine cirkel, dus erg belastend.
Dus zeker niet te vaak doen, en nee dit zijn geen eigen bevindingen, maar wetenschappelijk onderzocht.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:27

Persoonlijk zou ik haar op z'n minst een halve kilo minder brokken geven. Als het KAN zou ik haar langer op het land laten. Je (mooie) paard is nog erg jong en op het land lopen is geestelijk ook goed voor haar. Ook moet ze dan "wat doen" voor haar eten als ze in de wei staat (en je zegt dat ze in een beetje schrale wei staat.
Dan kan ze meer bewegen om haar eten naar binnen te werken.

Hooi zou ik niet minderen. Jong paard moet je voorkomen dat ze zich gaan vervelen op stal dus iets te knabbelen is dan wel zo lekker zoals hooi.

Het dik zijn vind ik nog wel mee vallen bij je jonge paard Haha! (noemen ze toch ook wel eens baby-vet? ) Knipoog Haha!

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:39

Ze is nog jong. Ze moet nog spieren kweken, dat kan je zien aan de hals en vlank. Als die Hals er wat mee op zit, is ze helemaal niet dik. Nu trouwens ook niet. Maar als je toch wilt dat ze mindert, zal je haar krachtvoer (brok en dergelijke) moeten minderen, Ruwvoer is juist goed Voor vertering en is een goede brandstof. .. Wij hebben ook een 3-jarige en die was eerst ook een beetje aan de stevige kant, maar toen we eenmaal lekker bezig gingen is dit beetje vet omgezet in spiertjes.

Suc6

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:30

Laat dat beestje even lekker dk zijn. als je meer met haar aan het werk gaat word ze vanzelf dunner. voor een jong paard is het goed iets dkker te zijn wees blij dat ze zo goed in haar vel zit!