E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:02

Ik voer mijn paarden Pavo en zeker de jonge paarden krijgen uitsluitend pavo. Heb al een paar weken een jaarlingmerrie te logeren voor een jaartje en het diertje was hevig ondervoed en de bloedwaarden waren alles behalve goed. Ook kreeg deze jaarling een goedkoper merk paardenvoeder dan pavo te eten. Diertje stond dof in de haren en mager en was in 3 maanden tijd slechts 1 cm gegroeid en dat hartje zomer. Nee geef mij maar pavo. Kwaliteitsvoer, moet er weinig van geven en ze hebben ook voer zonder melasse zoals Nature's Best. (en nee het is niet de schuld van de eigenaresse dat die jaarling zo stond. Schuld lag helemaal bij de stalhouder daar viel gewoon niet mee te praten. Hij had een visie over jonge dieren en daar kreeg je hem niet van af.)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:08

Zolang ik zelf door de EU-toegestane toevoegingen eet... mogen mijn paarden dat ook.
En aangezien de leeftijdsverwachting 84 jaar is voor ons vrouwen Knipoog... zijn de toevoegingen wellicht niet zo kwalijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:17

scoxxx schreef:
Zolang ik zelf door de EU-toegestane toevoegingen eet... mogen mijn paarden dat ook.
En aangezien de leeftijdsverwachting 84 jaar is voor ons vrouwen Knipoog... zijn de toevoegingen wellicht niet zo kwalijk.

OK dan!
vind ik ook hoor

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:19

Vlinder32 schreef:
Zoek maar op google, of Wikipedia. Haver zit erg veel suiker in! Mais ook natuurlijk, maar dit wordt eigelijk alleen bewerkt gebruikt. In verse mais zit 80 % suiker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haver

haver 63% koolhydraten (zetmeel dus suiker http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel )

Koolhydraten zijn ook vezels, niet alleen zetmeel. En vezels worden niet omgezet in suiker, maar in vluchtige vetzuren. En volgens mij zit bij haver relatief de meeste vezel in en het minste zetmeel, vergeleken met mais en tarwe. Ik zeg hiermee niet dat er weinig zetmeel in zit! Veel of weinig is ook relatief, maar vergeleken met de andere granen heb ik het over.

Ik zal straks even zoeken waar ik het vandaan heb.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:17

Knoffer schreef:
Vlinder32 schreef:
Zoek maar op google, of Wikipedia. Haver zit erg veel suiker in! Mais ook natuurlijk, maar dit wordt eigelijk alleen bewerkt gebruikt. In verse mais zit 80 % suiker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haver

haver 63% koolhydraten (zetmeel dus suiker http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel )

Koolhydraten zijn ook vezels, niet alleen zetmeel. En vezels worden niet omgezet in suiker, maar in vluchtige vetzuren. En volgens mij zit bij haver relatief de meeste vezel in en het minste zetmeel, vergeleken met mais en tarwe. Ik zeg hiermee niet dat er weinig zetmeel in zit! Veel of weinig is ook relatief, maar vergeleken met de andere granen heb ik het over.

klopt, je hebt niet verteerbare koolhydraten (vezels) en verteerbare kooldraten (suikers).
Op zich is het interessant om te weten wat de aandelen daarvan in haver zijn. Ik weet wel dat hoefbevangen paarden dus geen haver mogen, vanwege hoog energie (suiker) gehalte. Je hebt echter ook haverdoppen ofzo, dat zou weer de nietverteerbare koolhydraten zijn, dacht ik zo. Hoe je er bij komt dat er in haver de minste zetmeel zit, vraag ik mij af. Vroeger kregen paarden het niet voor niets. Ze moesten hard werken en het gaf de meeste directe energie!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:22

Vlinder32 schreef:
Knoffer schreef:

klopt, je hebt niet verteerbare koolhydraten (vezels) en verteerbare kooldraten (suikers).
Op zich is het interessant om te weten wat de aandelen daarvan in haver zijn. Ik weet wel dat hoefbevangen paarden dus geen haver mogen, vanwege hoog energie (suiker) gehalte. Je hebt echter ook haverdoppen ofzo, dat zou weer de nietverteerbare koolhydraten zijn, dacht ik zo. Hoe je er bij komt dat er in haver de minste zetmeel zit, vraag ik mij af. Vroeger kregen paarden het niet voor niets. Ze moesten hard werken en het gaf de meeste directe energie!

Haverdoppen klinkt als de bast van het haver, dus idd gecompliceerde koolhydraten (of niet verteerbare of welke naam er allemaal dan ook aangegeven wordt). Hoefbevangenpaarden mogen in het algemeen niet teveel zetmeel, dus sowieso weinig graan lijkt me.

Ik heb nog even gezocht: http://www.equiral.nl/to/content/Produc ... toffen.htm
Hier staat dus dat over die zetmeel percentages. Hoe ik het uit dat stuk kan opmaken dat haver niet het energierijkste graan, maar toch van oudsher gebruikt werd en dat het oppeppend werkt, komt dus door de verteerbaarheid van het zetmeel blijkbaar. En het vetpercentage is dus ook het hoogst in haver.

Ik heb ook nog eens het boek Voedingshandboek Paarden open geslagen en daar staat:
Haver is niet de energierijkste graansoort die er bestaat, maar dankt zijn populariteit aan het feit dat het de traditionele energiebron is voor paarden. Dit komt doordat het de veiligste graansoort is, met het laagste zetmeel en het hoogste vezelgehalte. Traditioneel krijgen paarden geplette haver, waarbij het kaf is opengebroken en de veteringsenzymen makkelijker hun weg vinden naar het zetmeel en de andere nutrienten in de haverkorrel.

Er staat ook nog een tabel met de zetmeelgehaltes in granen:
Haver 50%
Gerst 60%
Mais 70%

Ik had het dus uit dat boek, maar ik kon me herinneren dat Equiral er ook iets over had.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:56

via de link kom ik uit op eiwitpercentages, da's weer heel ander verhaal. Is zeker interessant. Zou het voer van Equiral net zo zuiver zijn als rechtstreeks van de molenaar?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:04

Huh, eiwitpercentages. Dat is apart. Ik niet Verward Ik kom gewoon bij de uitleg over de grondstoffen. Daaronder zie ik idd wel eiwitpercentages in de grondstoffen staan, maar dat is niet wat ik bedoel. Het staat in die uitleg over de grondstoffen zelf, dus de stukjes die onder het kopje, haver, gerst, tarwe en mais staan. Dat staat boven de eiwitpercentages.

Ik heb geen idee van de zuiverheid van het voer van Equiral. Iemand anders in dit topic zei dat het in dezelfde fabrieken gemaakt wordt als dat van Pavo. Maar dat hoeft natuurlijk niet alles te zeggen.

Btw, sorry voor de vage zinconstructies en typfouten in mijn vorige post. Ik had haast om naar college te gaan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:25

Maris schreef:
russel schreef:
Website gevonden van bio-ron, zie 1 kg zeewier voor 11 euro, Paardendrogist kost 1 kg 4,95. Vraag mij af op dit geen uiterst commercieel bedrijfje is. Je moet maar afwachten of ze echt zo biologisch diervoeder maken. Je moet niet vergeten dat ze dan zelf hun granenvelden moeten hebben, waar hebben ze die? Hier in Nederland?

Granen worden op de wereldmarkt gekocht. BV Engels voer, die hebben minder zon, hun granen zijn van minder kwaliteit, maar om ook mooi voer te maken moeten ze wel op de wereldmarkt inkopen.

Vergeet niet dat wij als consument gewoon bedot worden. Paarden lijden er niet zo snel onder als je populair voer koopt. Gebruik mooi droog hooi en dat kan je zelf zien en gewoon fatsoenlijke paardenbrok/muesli en voer met beleid, zorg dat hij op een net onderhouden grasland dagelijks kan zijn of bijna dagelijks. Voer bij als dat nodig is en je hebt een gezond paard, als je hem dan ook nog prettig behandeld, zorgt dat hij blij kan zijn en ze zijn nog gezonder, stressloos en jij bent ook blij..

Ik geloof dat ron de granen uit het buitenland haalt. Bij biologische boeren vandaan. ZIjn voer is ook uitgetest door Erik Laarakker en in de juiste verhouding met elkaar.
Zeewier is idd duur bij bio-ron. Zal ook wel te maken hebben met waar de zeewier vandaan komt. Tegenwoordig zeewier lijkt me helemaal niet zo gezond, met al die rotzooi in de oceanen en zeeen.

Eric Laarakker is gewoon commercieel en verdient er lekker aan. Ik vind de hype rondom hem een beetje kul. In het buitenland mag weer meer dan hier in Nederland. Daarom koop ik ook nooit belgisch paardenvoer. Ze makkelijk praten over biologische boeren, maar daar geloof ik niet zo in. Bodemmonsters zouden meer vertellen hoe de kwaliteit is dan dat er niet gespoten wordt en alleen stalmest gebruikt wordt van dieren die biologisch voer hebben gehad. Hoe is de controle daarop?

Vergeet niet dat de granen in hele grote hoeveelheden worden verscheept en dat ze gecoat worden tegen schimmels, dat ze in ruimen worden vervoerd die behandeld zijn om schimmels tegen te gaan en dat is maar goed ook.

Biologisch of niet, er zal heus wel onderscheidt gemaakt worden, maar laat je niet te veel wijs maken dat het ene slecht is en het andere goed.

Nu is IJslands zeewier het bekendst en die is nu juist niet zo duur als die van Bio-ron. Ik ben er wel achter dat alles waar paard op staat al snel 3 x zo duur is... Tong uitsteken

Laten jullie je niet zo opmelken, gewoon fatsoenlijk voer is goedgenoeg. Met ons eten wordt ook geknoeid, steeds meer mensen gaan naar de Aldi en de Lidle omdat het zo goedkoop is, denk maar niet dat dat eten zo puur is. Valt van nep uit elkaar.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:38

Russel: Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb Erik Laarakker jaren geleden eens ontmoet toen hij nog niet zo bekend was. Zijn advies zou ik geen cent voor geven.
Grappig dat je Belgie noemt. Het frituurvet uit fabrieken in Nederland wordt via Belgie gezuiverd (?) en komt dan weer terug in de paarden, honden, varkensvoer in Nederland.

Maar wat is nu fatsoenlijk voer? Enkele bio-merken zijn net zo slecht als de gangbare merken. Je kunt het alleen per merk proberen uit te zoeken. Het is niet makkelijk omdat niet alles wettelijk er op hoeft te staan. De natuurlijke, biologisch-dynamische "merken" waar er inmiddels tig van zijn liften fijn mee op de wetgeving. Je hoeft het maar in een groene doos te stoppen en een of andere goeroe een spreuk erover te laten uitspreken en binggg, kassa....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:36

Ik voer zelfs liever niet puur biologisch, ook v.w.b. hooi, ik heb liever gespoten hooi dan hooi met jacobskruiskruid, zoals hier in de buurt een jaar geleden op een manege die eiffel hooi voerde, paar paarden weg door vergiftiging, geef mij dan maar het hooi van mijn eigen land waarbij ik spuit indien nodig en mest indien nodig en weet wat ik voer. Hetzelfde met voer, ik voer liever iets duurder voer waarbij ik een continue kwaliteit voer dan het voer wat steeds veranderd van samenstelling.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 04:52

russel schreef:
Website gevonden van bio-ron, zie 1 kg zeewier voor 11 euro, Paardendrogist kost 1 kg 4,95. Vraag mij af op dit geen uiterst commercieel bedrijfje is. Je moet maar afwachten of ze echt zo biologisch diervoeder maken.....

Inderdaad, een 1000% commercieel bedrijfje... Zoals je al opmerkt, er wordt zeer veel geknoeid met ingrediënten van voeders en inderdaad, overal waar het woord 'paard' wordt opgeplakt is meteen 3 x duurder.... Heel goed opletten en je voldoende verdiepen in onderbouwde argumenten/ productieprocessen is mi de juiste werkwijze.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:45

Krachtvoer zonder E-nummers lijkt mij toch echt heel moeilijk.
Vitaminen, waaronder bijv. vitamine E, hebben ook een E-nummer (300 tot 325). Wanneer je bijv. alleen haver zou willen voeren, zou er ook een E-nummer vermeld moeten worden, immers in haver zit toch ook vitaminen... Deze info wordt vaak gebruikt om de voedingswaarde van een product te omschrijven.
Ik denk dat je wel een keuze zou kunnen maken welke E-nummers je er absoluut niet in wilt hebben.
Dan zou je ook nog eens de herkomst onder de loep kunnen nemen (als dat dan mogelijk is).
Hier een overzicht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:11

omaas schreef:
Krachtvoer zonder E-nummers lijkt mij toch echt heel moeilijk.
Vitaminen, waaronder bijv. vitamine E, hebben ook een E-nummer (300 tot 325). Wanneer je bijv. alleen haver zou willen voeren, zou er ook een E-nummer vermeld moeten worden, immers in haver zit toch ook vitaminen... Deze info wordt vaak gebruikt om de voedingswaarde van een product te omschrijven.
Ik denk dat je wel een keuze zou kunnen maken welke E-nummers je er absoluut niet in wilt hebben.
Dan zou je ook nog eens de herkomst onder de loep kunnen nemen (als dat dan mogelijk is).
Hier een overzicht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Er zijn weldegelijk voeders zonder E-nummers. Een E nummer wil namelijk zeggen dat bijv. die vitamine E kunstmatig is toegevoegd. Als de voeding alleen op natuurlijke wijze vitamine E bevat, bevat het dus geen E-nummers Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:28

De lijst van E-nummers (= door de EEG toegestane hulpstoffen zoals geur-smaakversterkers, kleurstoffen, conserveringsmiddelen, emulgatoren en nog meer rotzooi) ) voor mensen is ook bladzijden lang en de uitwerking op lange termijn is helemaal niet bekend, gewoon omdat er geen onderzoek naar gedaan wordt. Wel is er onderzoek gedaan naar het ontstaan van kanker, dat krijg je er (nog) niet van, maar niet b.v. ADHD-symptonen e.d. Maar die symptonen gelden net dus zo goed voor paarden als voor mensen...............
In het algemeen is het: hoe minder bewerkt, hoe beter. In de natuur eet een paard ook geen verhit voedsel; boven een bepaalde temperatuur, waar brok dus altijd boven komt, verandert de chemische structuur van b.v. eiwitten dusdanig dat een paard ze niet goed meer verwerken kan.
Het liefst dus onverhit voedsel, granenmengsels, kijk ook eens bij van Cooten, die maakt tegenwoordig de Equisanum voeders.
Wij voeren al jaren een granenmengsel van Equisanum met 's zomers weidegang en 's winters wortelen erbij (Vit. A).
In de kiem van de tarwekorrel zit veel vit.E, bij malen/verwerken gaan een boel goede stoffen verloren.
Bovendien heeft een paard meestal een heel goed gebit met molenstenen van kiezen die korte metten maken met volle graankorrels, zelfs met maïs hebben ze geen probleem. (Steek je vingers er anders maar eens tussen Clown Ach gut )
Ons motto is daarom: Biks = niks en brok = een gok want je weet nooit wat er in zit!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:56

linky schreef:
Het liefst dus onverhit voedsel, granenmengsels, kijk ook eens bij van Cooten, die maakt tegenwoordig de Equisanum voeders.

Ben het op zich met je post eens, behalve met dit: de granenmengsels. In de natuur eten paarden nauwelijks granen en al helemaal geen granenmengsels (die tegenwoordig ook nog eens gekweekt worden op flink bemest land).

Granen bestaan uit zetmeel en zetmeel wordt omgezet in suikers. Het paard heeft grofgezegd twee soorten micro-organismen: een soort om suikers te verteren en een soort om ruwvoer (cellullose en hemicellullose) te verteren. Om suikers te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen suikers en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer, zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van suikers zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor wordt het paard afhankelijk van krachtvoer.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:40

quote:
Er zijn weldegelijk voeders zonder E-nummers. Een E nummer wil namelijk zeggen dat bijv. die vitamine E kunstmatig is toegevoegd. Als de voeding alleen op natuurlijke wijze vitamine E bevat, bevat het dus geen E-nummers .
Einde quote.

Volgens mij vergis je toch daarin hoor.
http://www.rejo.be/faq/question/4/nl?PH ... 7f42b0ed68

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:23

Aimee schreef:
Er zijn weldegelijk voeders zonder E-nummers. Een E nummer wil namelijk zeggen dat bijv. die vitamine E kunstmatig is toegevoegd. Als de voeding alleen op natuurlijke wijze vitamine E bevat, bevat het dus geen E-nummers Knipoog

Vitamine preparaten zijn nooit natuurlijk Clown Dus als je voer koopt met vitamine er in is het altijd toegevoegt. Ook wel logisch want als je echte vitamine gebruikt zijn die allang vervlogen als ze bij je paard naar binnen gaan.

De vitaminen die in voer zitten zijn allemaal synthetisch. Wil je bijvoorbeeld zorgen dat je paard vitamine C binnen krijgt via een natuurlijke manier. Dan zou je hem toch echt een sinaasappeltje moeten geven Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:43

Thats_Me schreef:
Vitamine preparaten zijn nooit natuurlijk Clown Dus als je voer koopt met vitamine er in is het altijd toegevoegt. Ook wel logisch want als je echte vitamine gebruikt zijn die allang vervlogen als ze bij je paard naar binnen gaan.

De vitaminen die in voer zitten zijn allemaal synthetisch. Wil je bijvoorbeeld zorgen dat je paard vitamine C binnen krijgt via een natuurlijke manier. Dan zou je hem toch echt een sinaasappeltje moeten geven Lachen

Dit is gewoon complete onzin.
In hooi zitten ook vitaminen en mineralen, is gedroogd gras... Geen preparaten aan toegevoegd Knipoog
Er zijn genoeg voeders zonder synthetische vitaminen en mineralen, maar dat zijn ook de voeders die maar beperkt houdbaar zijn en waar dus niet grote voorraden van liggen bij de voerboer. Dat is weer net als met hooi, na een jaar is de vitamine niet meer aanwezig. Zo is het met de voeders met houdbaarheidsdatum ook, na die datum kun je het nog wel voeren, maar zijn de vitaminen en mineralen niet meer gegarandeerd omdat die op natuurlijke basis aanwezig zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:50

Aimee schreef:
Thats_Me schreef:

Dit is gewoon complete onzin.
In hooi zitten ook vitaminen en mineralen, is gedroogd gras... Geen preparaten aan toegevoegd Knipoog
Er zijn genoeg voeders zonder synthetische vitaminen en mineralen, maar dat zijn ook de voeders die maar beperkt houdbaar zijn en waar dus niet grote voorraden van liggen bij de voerboer. Dat is weer net als met hooi, na een jaar is de vitamine niet meer aanwezig. Zo is het met de voeders met houdbaarheidsdatum ook, na die datum kun je het nog wel voeren, maar zijn de vitaminen en mineralen niet meer gegarandeerd omdat die op natuurlijke basis aanwezig zijn.

Ja, dan heb je het over ruwvoer slimpie Clown Daarbij gaan daar ook veel vitaminen verloren hoor Lachen Daarom is het ook belangrijk te weten welke snede je hebt en wat voor hooi je neemt.
Maar het gaat hier om een voeder, dus niet om ruwvoer.

In voer zitten altijd vitaminepreperaten verwerkt. Echt in alle brok, hoe natuurlijk het ook is zitten gewoon synthetische vitaminen verwerkt. Dat kan gewoon niet anders. Je kunt niet zeggen ik stop er 0,04 vitamine A in. Dat krijg je echt niet zo ver hoor. Dat is allemaal gewoon synthetisch maar heeft wel de zelfde structuur als een natuurlijke vitamine Lachen dus wat dat betreft kun je eigenlijk zeggen dat het gewoon vitamine A is, aangezien het identiek is. Als je een voerder neemt zal na de houdbaarheidsdatum inderdaad niet alles meer gegarandeerd kunnen worden, maar eigenlijk is het officieel nog wel gewoon goed voerbaar. Voordat de waarden daar onder dalen ben je zeker nog wel een half jaar verder Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:03

Om Vit C toe tevoegen kan je ipv sinaasappelsap Clown natuurlijk ook rozebottel geven...... 100 % natuurlijk en vol met oa vit C.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:07

Maris schreef:
Om Vit C toe tevoegen kan je ipv sinaasappelsap Clown natuurlijk ook rozebottel geven...... 100 % natuurlijk en vol met oa vit C.

Klopt Ja sinaasappeltjes zijn er erg geschikt voor! Krijg je alleen in het begin wel zure paardensmoeltjes Haha! maar later gaan ze het vaak wel lekker vinden Ja

Nu is het wel zo dat je vitamine C goed kunt geven en ze het te veel toch weer uitpiesen. Maar je hebt natuurlijk nog met veel meer vitamines te maken. Sommige die je in hele kleine hoeveelheden moet geven aangezien ze anders schadelijk kunnen zijn. Dat is toch wat lastig om via fruit te geven (ziet een paard al dagelijks een hele fruitmand leegeten Clown )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:10

Thats_Me schreef:
Ja, dan heb je het over ruwvoer slimpie Clown Daarbij gaan daar ook veel vitaminen verloren hoor Lachen Daarom is het ook belangrijk te weten welke snede je hebt en wat voor hooi je neemt.
Maar het gaat hier om een voeder, dus niet om ruwvoer.

In voer zitten altijd vitaminepreperaten verwerkt. Echt in alle brok, hoe natuurlijk het ook is zitten gewoon synthetische vitaminen verwerkt. Dat kan gewoon niet anders. Je kunt niet zeggen ik stop er 0,04 vitamine A in. Dat krijg je echt niet zo ver hoor. Dat is allemaal gewoon synthetisch maar heeft wel de zelfde structuur als een natuurlijke vitamine Lachen dus wat dat betreft kun je eigenlijk zeggen dat het gewoon vitamine A is, aangezien het identiek is. Als je een voerder neemt zal na de houdbaarheidsdatum inderdaad niet alles meer gegarandeerd kunnen worden, maar eigenlijk is het officieel nog wel gewoon goed voerbaar. Voordat de waarden daar onder dalen ben je zeker nog wel een half jaar verder Lachen

Slimpie Verward Geen nette houding in een discussie.

Ja, dan heb ik het over ruwvoer. Ik heb nergens gezegd dat alle vitaminen en mineralen bewaard blijven.
Als ik het over krachtvoer heb zonder kunstmatige vitaminen, heb ik het natuurlijk niet over brok. Die zijn verhit en dus zijn de natuurlijke vitaminen en mineralen verloren gegaan.
Er zijn weldegelijk voeders zonder kunstmatige vitaminen. Moet je alleen je oogkleppen afzetten en verder kijken dan Pavo/Havens/Subli enz.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:11

Kruidenmix kan ook ! Alleen weet je natuurlijk nooit hoeveel je paard precies nodig heeft ( of je moet hooi en land helemaal laten testen ).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:16

Aimee schreef:
Slimpie Verward Geen nette houding in een discussie.

Ja, dan heb ik het over ruwvoer. Ik heb nergens gezegd dat alle vitaminen en mineralen bewaard blijven.
Als ik het over krachtvoer heb zonder kunstmatige vitaminen, heb ik het natuurlijk niet over brok. Die zijn verhit en dus zijn de natuurlijke vitaminen en mineralen verloren gegaan.
Er zijn weldegelijk voeders zonder kunstmatige vitaminen. Moet je alleen je oogkleppen afzetten en verder kijken dan Pavo/Havens/Subli enz.

Je moet vaak wel voer verhitten om schadelijke stoffen er uit te halen. Helemaal als je er granen in hebt zitten. Of neem nou soja, ook een veelgebruikt product in de petfood industrie. Als je sojabonen gebruikt moet dat wel verhit worden aangezien je anders zo'n groot risico loopt (c.a. 90%) op een salmonella besmetting Lachen