Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
... zijn de toevoegingen wellicht niet zo kwalijk. scoxxx schreef:Zolang ik zelf door de EU-toegestane toevoegingen eet... mogen mijn paarden dat ook.
En aangezien de leeftijdsverwachting 84 jaar is voor ons vrouwen... zijn de toevoegingen wellicht niet zo kwalijk.
Vlinder32 schreef:Zoek maar op google, of Wikipedia. Haver zit erg veel suiker in! Mais ook natuurlijk, maar dit wordt eigelijk alleen bewerkt gebruikt. In verse mais zit 80 % suiker.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haver
haver 63% koolhydraten (zetmeel dus suiker http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel )
Knoffer schreef:Vlinder32 schreef:Zoek maar op google, of Wikipedia. Haver zit erg veel suiker in! Mais ook natuurlijk, maar dit wordt eigelijk alleen bewerkt gebruikt. In verse mais zit 80 % suiker.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haver
haver 63% koolhydraten (zetmeel dus suiker http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel )
Koolhydraten zijn ook vezels, niet alleen zetmeel. En vezels worden niet omgezet in suiker, maar in vluchtige vetzuren. En volgens mij zit bij haver relatief de meeste vezel in en het minste zetmeel, vergeleken met mais en tarwe. Ik zeg hiermee niet dat er weinig zetmeel in zit! Veel of weinig is ook relatief, maar vergeleken met de andere granen heb ik het over.
Ik zal straks even zoeken waar ik het vandaan heb.
Vlinder32 schreef:Knoffer schreef:Koolhydraten zijn ook vezels, niet alleen zetmeel. En vezels worden niet omgezet in suiker, maar in vluchtige vetzuren. En volgens mij zit bij haver relatief de meeste vezel in en het minste zetmeel, vergeleken met mais en tarwe. Ik zeg hiermee niet dat er weinig zetmeel in zit! Veel of weinig is ook relatief, maar vergeleken met de andere granen heb ik het over.
Ik zal straks even zoeken waar ik het vandaan heb.
klopt, je hebt niet verteerbare koolhydraten (vezels) en verteerbare kooldraten (suikers).
Op zich is het interessant om te weten wat de aandelen daarvan in haver zijn. Ik weet wel dat hoefbevangen paarden dus geen haver mogen, vanwege hoog energie (suiker) gehalte. Je hebt echter ook haverdoppen ofzo, dat zou weer de nietverteerbare koolhydraten zijn, dacht ik zo. Hoe je er bij komt dat er in haver de minste zetmeel zit, vraag ik mij af. Vroeger kregen paarden het niet voor niets. Ze moesten hard werken en het gaf de meeste directe energie!
Ik kom gewoon bij de uitleg over de grondstoffen. Daaronder zie ik idd wel eiwitpercentages in de grondstoffen staan, maar dat is niet wat ik bedoel. Het staat in die uitleg over de grondstoffen zelf, dus de stukjes die onder het kopje, haver, gerst, tarwe en mais staan. Dat staat boven de eiwitpercentages.
Maris schreef:russel schreef:Website gevonden van bio-ron, zie 1 kg zeewier voor 11 euro, Paardendrogist kost 1 kg 4,95. Vraag mij af op dit geen uiterst commercieel bedrijfje is. Je moet maar afwachten of ze echt zo biologisch diervoeder maken. Je moet niet vergeten dat ze dan zelf hun granenvelden moeten hebben, waar hebben ze die? Hier in Nederland?
Granen worden op de wereldmarkt gekocht. BV Engels voer, die hebben minder zon, hun granen zijn van minder kwaliteit, maar om ook mooi voer te maken moeten ze wel op de wereldmarkt inkopen.
Vergeet niet dat wij als consument gewoon bedot worden. Paarden lijden er niet zo snel onder als je populair voer koopt. Gebruik mooi droog hooi en dat kan je zelf zien en gewoon fatsoenlijke paardenbrok/muesli en voer met beleid, zorg dat hij op een net onderhouden grasland dagelijks kan zijn of bijna dagelijks. Voer bij als dat nodig is en je hebt een gezond paard, als je hem dan ook nog prettig behandeld, zorgt dat hij blij kan zijn en ze zijn nog gezonder, stressloos en jij bent ook blij..
Ik geloof dat ron de granen uit het buitenland haalt. Bij biologische boeren vandaan. ZIjn voer is ook uitgetest door Erik Laarakker en in de juiste verhouding met elkaar.
Zeewier is idd duur bij bio-ron. Zal ook wel te maken hebben met waar de zeewier vandaan komt. Tegenwoordig zeewier lijkt me helemaal niet zo gezond, met al die rotzooi in de oceanen en zeeen.
russel schreef:Website gevonden van bio-ron, zie 1 kg zeewier voor 11 euro, Paardendrogist kost 1 kg 4,95. Vraag mij af op dit geen uiterst commercieel bedrijfje is. Je moet maar afwachten of ze echt zo biologisch diervoeder maken.....
omaas schreef:Krachtvoer zonder E-nummers lijkt mij toch echt heel moeilijk.
Vitaminen, waaronder bijv. vitamine E, hebben ook een E-nummer (300 tot 325). Wanneer je bijv. alleen haver zou willen voeren, zou er ook een E-nummer vermeld moeten worden, immers in haver zit toch ook vitaminen... Deze info wordt vaak gebruikt om de voedingswaarde van een product te omschrijven.
Ik denk dat je wel een keuze zou kunnen maken welke E-nummers je er absoluut niet in wilt hebben.
Dan zou je ook nog eens de herkomst onder de loep kunnen nemen (als dat dan mogelijk is).
Hier een overzicht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers
)linky schreef:Het liefst dus onverhit voedsel, granenmengsels, kijk ook eens bij van Cooten, die maakt tegenwoordig de Equisanum voeders.
Aimee schreef:Er zijn weldegelijk voeders zonder E-nummers. Een E nummer wil namelijk zeggen dat bijv. die vitamine E kunstmatig is toegevoegd. Als de voeding alleen op natuurlijke wijze vitamine E bevat, bevat het dus geen E-nummers
Dus als je voer koopt met vitamine er in is het altijd toegevoegt. Ook wel logisch want als je echte vitamine gebruikt zijn die allang vervlogen als ze bij je paard naar binnen gaan.
Thats_Me schreef:Vitamine preparaten zijn nooit natuurlijkDus als je voer koopt met vitamine er in is het altijd toegevoegt. Ook wel logisch want als je echte vitamine gebruikt zijn die allang vervlogen als ze bij je paard naar binnen gaan.
De vitaminen die in voer zitten zijn allemaal synthetisch. Wil je bijvoorbeeld zorgen dat je paard vitamine C binnen krijgt via een natuurlijke manier. Dan zou je hem toch echt een sinaasappeltje moeten geven
Aimee schreef:Thats_Me schreef:Vitamine preparaten zijn nooit natuurlijkDus als je voer koopt met vitamine er in is het altijd toegevoegt. Ook wel logisch want als je echte vitamine gebruikt zijn die allang vervlogen als ze bij je paard naar binnen gaan.
De vitaminen die in voer zitten zijn allemaal synthetisch. Wil je bijvoorbeeld zorgen dat je paard vitamine C binnen krijgt via een natuurlijke manier. Dan zou je hem toch echt een sinaasappeltje moeten geven
Dit is gewoon complete onzin.
In hooi zitten ook vitaminen en mineralen, is gedroogd gras... Geen preparaten aan toegevoegd![]()
Er zijn genoeg voeders zonder synthetische vitaminen en mineralen, maar dat zijn ook de voeders die maar beperkt houdbaar zijn en waar dus niet grote voorraden van liggen bij de voerboer. Dat is weer net als met hooi, na een jaar is de vitamine niet meer aanwezig. Zo is het met de voeders met houdbaarheidsdatum ook, na die datum kun je het nog wel voeren, maar zijn de vitaminen en mineralen niet meer gegarandeerd omdat die op natuurlijke basis aanwezig zijn.
Daarbij gaan daar ook veel vitaminen verloren hoor
Daarom is het ook belangrijk te weten welke snede je hebt en wat voor hooi je neemt.
dus wat dat betreft kun je eigenlijk zeggen dat het gewoon vitamine A is, aangezien het identiek is. Als je een voerder neemt zal na de houdbaarheidsdatum inderdaad niet alles meer gegarandeerd kunnen worden, maar eigenlijk is het officieel nog wel gewoon goed voerbaar. Voordat de waarden daar onder dalen ben je zeker nog wel een half jaar verder
natuurlijk ook rozebottel geven...... 100 % natuurlijk en vol met oa vit C. Maris schreef:Om Vit C toe tevoegen kan je ipv sinaasappelsapnatuurlijk ook rozebottel geven...... 100 % natuurlijk en vol met oa vit C.
sinaasappeltjes zijn er erg geschikt voor! Krijg je alleen in het begin wel zure paardensmoeltjes
maar later gaan ze het vaak wel lekker vinden 
) Thats_Me schreef:Ja, dan heb je het over ruwvoer slimpieDaarbij gaan daar ook veel vitaminen verloren hoor
Daarom is het ook belangrijk te weten welke snede je hebt en wat voor hooi je neemt.
Maar het gaat hier om een voeder, dus niet om ruwvoer.
In voer zitten altijd vitaminepreperaten verwerkt. Echt in alle brok, hoe natuurlijk het ook is zitten gewoon synthetische vitaminen verwerkt. Dat kan gewoon niet anders. Je kunt niet zeggen ik stop er 0,04 vitamine A in. Dat krijg je echt niet zo ver hoor. Dat is allemaal gewoon synthetisch maar heeft wel de zelfde structuur als een natuurlijke vitaminedus wat dat betreft kun je eigenlijk zeggen dat het gewoon vitamine A is, aangezien het identiek is. Als je een voerder neemt zal na de houdbaarheidsdatum inderdaad niet alles meer gegarandeerd kunnen worden, maar eigenlijk is het officieel nog wel gewoon goed voerbaar. Voordat de waarden daar onder dalen ben je zeker nog wel een half jaar verder
Geen nette houding in een discussie.Aimee schreef:SlimpieGeen nette houding in een discussie.
Ja, dan heb ik het over ruwvoer. Ik heb nergens gezegd dat alle vitaminen en mineralen bewaard blijven.
Als ik het over krachtvoer heb zonder kunstmatige vitaminen, heb ik het natuurlijk niet over brok. Die zijn verhit en dus zijn de natuurlijke vitaminen en mineralen verloren gegaan.
Er zijn weldegelijk voeders zonder kunstmatige vitaminen. Moet je alleen je oogkleppen afzetten en verder kijken dan Pavo/Havens/Subli enz.