[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:40

Hoelang staan jullie paarden nu op het gras?
Mijn pony staat nu 5 uurtjes met graasmasker op, heb wel het idee dat ze weer iets aankomt, dus ook de beweging maar wat opgeschroefd.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:53

Ik wil me hier graag ook even melden. Mijn Andalusische merrie is door een blessure vrij dik de winter uit gekomen en het blijft nu lastig om haar op gewicht te krijgen. Ze hoeft maar naar een grassprietje te kijken en ze is al bol..
Ondanks dat we het trainen inmiddels weer opgepakt hebben en meerdere keren per week langere buitenritten maken blijft ze bol. Haar manenkam is dit jaar ook vrij hard omdat ze zo dik is. Dus het is wel van belang dat de kilo's eraf gaan.
Ze staat met strookbegrazing en onverpakt arm hooi op de wei. Van mij krijgt ze magnesium en glucobalance bijgevoerd over huidvitaal brokjes van voermeesters (ze is ook nog eczemer).

Graasmasker heb ik standby en staat ze nu ook mee op de wei. Ze krijgt hier alleen na paar dagen wondjes van onder haar lip. Smeer het nu in en nu is het nog dicht. Maar zodra het open is moet graasmasker even af om te herstellen. Graasmasker helpt wel heel erg goed. Maar zo slank als dat ze normaal gesproken in de zomer is heb ik haar nog niet gehad.

Hoop via jullie nog wat andere tips mee te krijgen en hopelijk krijgen wij in combinatie met lange ritten en graasmasker het gewicht snel weer onder controle.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:24

Volgens mij ben je aardig op de goede weg hoor, maar afvallen kost gewoon tijd.
Is een ander graasmasker een optie, waar ze geen plekjes van krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:41

Onze Fjord en shetlanders staan dag en nacht op het land en krijgen dagelijks vers gras d.m.v strookbegrazing en vitalbiks bijgevoerd. De shetlanders racen en spelen met elkaar terwijl mijn fjord alleen maar staat te eten helaas. Op deze manier lukt het haar nog redelijk in proportie te houden nu ze niet gereden wordt i.v.m mijn zwangerschap. De shetlanders zien keurig op gewicht. Mocht ik een fijne bijrijder vinden sta ik er wel voor open, maar dat is wel echt lastig te vinden hier in Nieuwe Niedorp.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-20 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:41

Pfff, hier vallen ze juist af. Wij hebben in principe 4 hooibakken en kunnen dan nog 5 netten ophangen. Om de dag laat ik ze de zijberm afgrazen aan het eind van de dag. Verder kunnen ze nu door het gaas hier en daar snoepen. Sindsdien laten ze het hooi liggen en zie ik de 2 oudste wat mager worden, ggrrrr

We voeren nog wel bij en pak hun nu even apart om extra te geven, maar toch.......

Degene die altijd te dik is ( enige op 5 ) valt niet af natuurlijk. Is wel op gewicht en stabiel, maar bij die andere gaat het wel snel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:44

Waarom laat je ze niet dagelijks gras bij-eten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:49

superpony schreef:
Pfff, hier vallen ze juist af. Wij hebben in principe 4 hooibakken en kunnen dan nog 5 netten ophangen. Om de dag laat ik ze de zijberm afgrazen aan het eind van de dag. Verder kunnen ze nu door het gaas hier en daar snoepen. Sindsdien laten ze het hooi liggen en zie ik de 2 oudste wat mager worden, ggrrrr

We voeren nog wel bij en pak hun nu even apart om extra te geven, maar toch.......

Degene die altijd te dik is ( enige op 5 ) valt niet af natuurlijk. Is wel op gewicht en stabiel, maar bij die andere gaat het wel snel zo.

Dat is weer het andere uiterste...
Jullie hebben geen weiland?

Hier zie ik ‘m groeien van 4 tot 5 uurtjes per dag met graasmasker en veel beweging...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:50

Talietjuh schreef:
Waarom laat je ze niet dagelijks gras bij-eten?

Omdat ons eigen gras net ingezaaid is en nog wel even duurt voor dat hoog staat.

Deze brede strook staat vol met van alles en ben ik even zuinig op. Daarnaast is de ruin dus hb/ir gevoelig en stonden ze op 1 na nooit echt op gras.

Staan al jaren 24/7/365 op onbeperkt hooi en gaat gewoon goed normaal. Voer de oudste ook wel stevig bij in de winter, maar vanaf voorjaar minder. Is ook geen punt verder, want komt allemaal goed.

Maar even voor het topic; Opvallend dus dat alleen degene die moeite heeft om af te vallen ook niet afvalt zoals de rest.
Las laatst wel een goed stuk in het engels over de darmbacterieën en hb etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:54

Nouvel schreef:
superpony schreef:

Dat is weer het andere uiterste...
Jullie hebben geen weiland?

Hier zie ik ‘m groeien van 4 tot 5 uurtjes per dag met graasmasker en veel beweging...

De laatste paar jaar hadden we geen wei meer. Ze deden het super op onbeperkt hooi.

Nu wel wei, maar er zijn hele grote machines bezig geweest, er is grond verplaatst en op de wei bij gekomen, paden gemaakt etc. Dus toen ingezaaid en daarna meteen de droogte. Sproeien veel, maar laat het toch eerst goed dicht en lang worden.

Daarna blijft het puur om te snacken. In principe gaan ze nooit op de wei voor Juni en alles hoog staat en dan altijd alleen vroeg en laat een uurtje.

Maar de jongste merrie komt wel van de wei en is erg leidend.

Het is ook geen ramp en het principe van een pp is ook wel weinig of geen gras, maar het is iets wat me opvalt. En dara ging het me eigenlijk om.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:59

Ja inderdaad.
Moet zeggen dat die van mij ook echt lastig afvalt, dat is ook de enige die na de wei in de paddock gelijk aan het hooi begint en door eet tot alles op is.
De rest gaat staan slapen...
Hij moet en zal altijd maar eten, zo frustrerend is dat...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:17

Nouvel schreef:
Ja inderdaad.
Moet zeggen dat die van mij ook echt lastig afvalt, dat is ook de enige die na de wei in de paddock gelijk aan het hooi begint en door eet tot alles op is.
De rest gaat staan slapen...
Hij moet en zal altijd maar eten, zo frustrerend is dat...

Ik heb gras al jaren niet als "belangrijk" onderdeel van het dieet. Maar vind het leuk en lekker voor ze om te snacken.

Of ik ze nou een half uur erop laat staan of 4 uur maakt niet uit in de behoefte van de rest van de tijd denk ik ook, als ze weten dat er gras staat als je door dat hek gaat. Het is gewoon lekker :)

Ze zijn op zich wel voldaan na een tijdje grazen. vd week was mn merrie ook gewoon daar onder de bomen gaan liggen en lag nog wat te grazen.

Wat mij dan opvalt zijn specifiek die 2 dingen; degene die je wilt laten afvallen, valt niet af en de rest onbedoeld wel, een beetje!
En de nieuwe merries lijkt toch bepalend te zijn in dat gedrag. Zij is ook wel behoorlijk de prinses hier, maar ik herken dit gedrag van de rest totaal niet.

Verder is het geen ramp. Ze gaan van ene hooibak naar de andere, pakken een plukje, stoppen weer etc. Dat is beter dan het uren staan volproppen. Maar heb oudjes, dus hou het wel in de gaten dat zij niet echt gaan afvallen.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:03

hoihoi! Ik sluit me graag aan, ga na een telefonisch consult met paardeerlijk de thinline bestellen :) Heb die shire modellen etc. vroeger wel gehad en afgelopen jaar de greenguard, maar vna die laatste gingen haar tanden enorm slijten :( de Thinline is dus mijn nieuwe plan van aanpak haha. Daarnaast krijgt ze gluco balance, suikerarme vitaminebrok en een half pilletje prascend :)

@Nouvel welke maat thinline heb jij en hoe groot is je paard? Ik zit een beetje te dubben tussen twee maten, misschien dat het referentiekader helpt :)

Ik lees even mee met jullie luchtweg tips, mijn paardje heeft, vooral als we net opstarten met rijden, dat ze een aantal keer goed moet hoesten - daarna lijkt het klaar te zijn. Ze staat wel op vlas en krijgt kuil omdat stro en graszaadhooi niet echt bevorderlijk zijn voor het hoestje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:55

Ik heb de gewone paardenmaat, cob/horse is dat volgens mij.

Succes ook!
Wat balen van de tanden zeg, ik ga er vanuit dat dat met de thinline minder zal gebeuren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 01:15

Jizzie schreef:
hoihoi! Ik sluit me graag aan, ga na een telefonisch consult met paardeerlijk de thinline bestellen :) Heb die shire modellen etc. vroeger wel gehad en afgelopen jaar de greenguard, maar vna die laatste gingen haar tanden enorm slijten :( de Thinline is dus mijn nieuwe plan van aanpak haha. Daarnaast krijgt ze gluco balance, suikerarme vitaminebrok en een half pilletje prascend :)

@Nouvel welke maat thinline heb jij en hoe groot is je paard? Ik zit een beetje te dubben tussen twee maten, misschien dat het referentiekader helpt :)

Ik lees even mee met jullie luchtweg tips, mijn paardje heeft, vooral als we net opstarten met rijden, dat ze een aantal keer goed moet hoesten - daarna lijkt het klaar te zijn. Ze staat wel op vlas en krijgt kuil omdat stro en graszaadhooi niet echt bevorderlijk zijn voor het hoestje.

Maten zijn lastig. Ik heb net voor mn ene quarter merrie een halster meegenomen. Kaken zijn altijd snel krap, maar neus veel te wijd, dus tja.......

Luchtewegen moet je apart naar kijken. Mijn ene ruin heeft chronische problemen al jaren met ups and downs. Als het hoesten nu net begint, gelijk de veearts laten komen en gaan behandelen.

Wij hebben toen alles geprobeerd en zijn gaan vernevelen. Dat verlicht goed. Maar voor een net hoestend paard zou ik 100% zouttherapie aanraden. Krijgen ze echt een boost van. Onze andere ruin die er niet meer is, heeft een tijd bij Equisana gestaan. Veel paarden zien komen en gaan daar met goed resultaat.

Hoesten nu kan door stof komen, maar je moet er echt vanaf. Die ruin is door te weinig GOED ingrijpen in verleden dus echt veel te benauwd geworden om te functioneren en helaas ingeslapen. Mijn andere ruin die ik al jaren heb is 22 en heeft ups and downs, maar we beginnen altijd gelijk met vernevelen als het weer opspeelt. Liever bracht ik hem daarheen, maar ze zijn hier erg aan elkaar gehecht, dus is een dingetje. Ook voor de rest, oa mn 27jr merrie.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:44

Dank Superpony, ja bij mijn merrie is het ook al jaren, altijd een kuchje voor 't rijden geweest. Toen heeft ze een flinke aanval gehad door 't stro - longscopie x5, medicijnen, prascend etc gehad.. Nu staat ze op vlas en kuil en mag ze geen stro of droog hooi, ook rijden we meer buiten. We hebben sinds kort ook een crossbaan op gras, ik rij bewust daar omdat ze dan soms niet of 1xhoest. De benauwdheid houd ik idd nauwlettend in de gaten, dat wil ik niet nog een keer meemaken.. Dacht echt dat 't klaar was toen. Maar die droge kuch blijft wel aanwezig. Eerste keer aandraven of als ze echt even als een maniac over de hindernis gaat haha, vandaar op zoek naar iets wat dat kan ondersteunen :)

@nouvel nou heb een maskermaat gegokt, spannend hahaha. Ja dat van die tanden was erg naar, dierenarts zei dat 't niet erg was want liever dat dan hoefbevangenheid, maarja ze staat al 10 jaar met masker - en heb nog niet eerder slijtage gehad. Ik ben erg benieuwd naar de thinline :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:47

Hopelijk levert dit masker geen schade op! Wat een gezoek toch hè... Advies van PaardEerlijk is echt super fijn!

Hier is het masker gister omgebleven! :D Braaf paard :))

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:34

Hier moet ik ook maar aan de graasmasker. Ik wilde het eigenlijk niet, maar als het beter is voor zijn gezondheid moet het natuurlijk. Hij heeft (nog) nergens last van, maar moet wel drastisch afvallen.
Mijn oog is ook op de Thinline gevallen. Hebben jullie het standaardgat van 2,5cm of groter laten maken? Het gras staat bij ons niet heel hoog, gaat eerder richting schrale wei, met deze droogte helemaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:45

Ik heb het gat 3,5 laten maken, was bang voor frustratie anders, het is de eerste keer met graasmasker.
Ik twijfelde om ‘m nog groter te maken maar ik ben nu blij dat ik dat niet heb gedaan want hij redt zich hier prima mee.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:51

Ik ga 'm ook naar 3cm laten maken. Ook omdat ze 24/7ermee gaat staan raadde paardeerlijk dat aan in verhouding tot haar grootte

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:53

Jizzie schreef:
Dank Superpony, ja bij mijn merrie is het ook al jaren, altijd een kuchje voor 't rijden geweest. Toen heeft ze een flinke aanval gehad door 't stro - longscopie x5, medicijnen, prascend etc gehad.. Nu staat ze op vlas en kuil en mag ze geen stro of droog hooi, ook rijden we meer buiten. We hebben sinds kort ook een crossbaan op gras, ik rij bewust daar omdat ze dan soms niet of 1xhoest. De benauwdheid houd ik idd nauwlettend in de gaten, dat wil ik niet nog een keer meemaken.. Dacht echt dat 't klaar was toen. Maar die droge kuch blijft wel aanwezig. Eerste keer aandraven of als ze echt even als een maniac over de hindernis gaat haha, vandaar op zoek naar iets wat dat kan ondersteunen :)

@nouvel nou heb een maskermaat gegokt, spannend hahaha. Ja dat van die tanden was erg naar, dierenarts zei dat 't niet erg was want liever dat dan hoefbevangenheid, maarja ze staat al 10 jaar met masker - en heb nog niet eerder slijtage gehad. Ik ben erg benieuwd naar de thinline :)

Ondersteunen helpt niet als ze al hoesten. Zodra ze hoesten moet je echt wat doen. Daarna weer ondersteunen om zoveel mogelijk te voorkomen. Het wordt chronisch voor je het weet.....

Die van ons lopen 24/7 buiten hele jaar, dus we vermijden stof, maar ook buiten is het droog en stoffig. En je hebt de omgeving; pollen etc.

Wel merk ik dat goed op gewicht en in conditie houden echt enorm scheelt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:59

Hier hebben ze beide een kuurtje ventipulmin gekregen voor het hoesten.
Als het te lang naar mijn zin duurt laat ik ze wel even luisteren altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:04

Nouvel schreef:
Hier hebben ze beide een kuurtje ventipulmin gekregen voor het hoesten.
Als het te lang naar mijn zin duurt laat ik ze wel even luisteren altijd.

Ja, dat hielp hier bij de merrie die begon te hoesten. Maar bij een chronische hoester, werkt dat niet afdoende.

Ze kijken steeds meer naar de darmen bij luchtwegproblemen, want daar begint eigenlijk alles. Bij te dikke paarden wil men nogal eens te weinig voeren, terwijl ze juist wel hun pro en pre biotica nodig hebben. En hoog in eiwit voeren lijkt belangrijk te kunnen zijn voor luchtwegproblemen.

Ik ben echt nooit weg, doe altijd mn paarden zelf en precies toen het hoesten begon was ik meer dan een week weg. Dat is voor de ruin funest geweest dat het niet gelijk is behandeld. + zijn andere problemen een opstapeling van dingen.

Maar hij loopt al tijden 100% rad, heeft wel energie, is vrolijk bezig met de rest, dus we blijven vernevelen om het te verlichten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:09

Ik voer pure feed, daar zit standaard pro biotica in.
En extra eiwitten inderdaad.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:11

Nouvel schreef:
Ik voer pure feed, daar zit standaard pro biotica in.
En extra eiwitten inderdaad.

Ik ook! Ben daar heel tevreden over!!

Omg @superpony, mijn pony kreeg dus ook die enorme terugval toen ik twee weken weg was (voor 't eerst in lange tijd toen) nou ben ik er idd ook wel echt scherp op, maar toen was er net iemand anders voor haar aan 't zorgen idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:27

Afbeelding

Dit is de wei, als je goed kijkt zie je hoe enorm hoog het gras is dit jaar. De koeien kunnen heerlijk los en vorig jaar konden de paarden met periodes ook heerlijk los. Dit jaar vrees ik dat het bij strookbegrazing blijft.

De shetlanders staan regelmatig te slapen of spelen met elkaar, maar mijn fjord stopt niet met eten totdat alles op is...