Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HorseTimeXL schreef:Ik had een vraag. Kan je na 3/4 dagen al verschil merken in de hals van het paard. Mijn paard is nu verhuisd en we zijn langzaam de hoeveelheid suikers die hij eerst gewend was af te bouwen door over te gaan op Vitalbix en natuurhooi. Met natuurhooi beginnen ze volgende week met mengen en over te stappen. Mijn paard had op z'n vorige stal echt een harde hals op het laatst. Voelde nog net geen plank. Maar nu voelde ik vandaag z'n hals en het lijkt een beetje pudding te worden. Je kan er nu lekker inprikken wat lekker zacht voelt, dat had hij eerst niet. Ben echt blij!
Duplo schreef:Hier na passen besloten voor de best friends graze more te gaan
De easygrazer vind ik toch te open voor ons land +paddock. Risico op ergen blijven hangen
De thin line is erg soepel maar vind ik qua randje toch wat te scherp.
Nu eerst dus de graze more voorlopig maar proberen en de rest retour
Ik houd voor de zekerheid ook een bontje en gelkussentje voor het kopstuk
Om doen was allemaal geen probleem, met worteltjes enzo doet ze nu al super graag haar neus erin.
Alleen echt grazen lukte nog niet echt dat moet ze echt even leren
Morgen weer om doen en dan ben ik er zelf even niet bij
Vind het zo sneu ogen nog![]()
[ [url=m/ZUuD9d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Talietjuh schreef:Duplo schreef:Hier na passen besloten voor de best friends graze more te gaan
De easygrazer vind ik toch te open voor ons land +paddock. Risico op ergen blijven hangen
Om doen was allemaal geen probleem, met worteltjes enzo doet ze nu al super graag haar neus erin.
Leuk paard zeg! Ziet eruit als meest vriendelijke masker.
Zo te zien staat er flink gras, is het afzetten geen optie?
Leo schreef:Hier ook altijd erg bezorgd hoor. Het is een jaarlijks terugkerende struggel.
Nee hoor graasmaskers worden net als vliegenkappen en dergelijke gewoon omgegaan s morgens. Het punt is vooral dat hij slim is en niet door iedereen even makkelijk te "pakken" is (ze staan in een groepsstal). Vliegenkap omdoen is geen probleem meer want hij weet dat hij daarna naar het land mag. In het verleden heb ik issues gehad dat mensen hem niet uit een paddock konden pakken of zrlfs zijn box op vorige stallen. Hij is heel sensibel en als je met de verkeerde energie op hem af komt zegt hij tabee![]()
Dat zie ik hem met een graasmasker omdoen ook doen. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb het nog nooit geprobeerd dus ik kan het op voorhand gaan afschrijven op de mogelijkheid dat hij dit gedrag laat zien, maar ik kan het ook gewoon gaan proberen. Dus dat ga ik nu doen.
Duplo schreef:Hier na passen besloten voor de best friends graze more te gaan
xLiez schreef:Ik train mijn pony zo’n 5x per week. Het aantal uren weidegang is opgebouwd, eerst op een klein stukje land. Daarna kregen ze een groter land en sinds vorige week hebben ze het hele land tot hun beschikking. Ik denk dat ik eerst ga aankijken hoe dit gaat, ‘s avonds zijn ze bol van het gras (gassen) maar ‘s ochtends weer mooi slank. Denk dus wel dat het een goed idee is om ze momenteel ‘s nachts op stal te zetten.
Mijn pony krijgt momenteel alleen pavo vital met een handje agrobs muesli.
Veulen84 schreef:Ik meld me hier even. Heb 2 PRE's. 1 van 21 die in de zomer dik wordt en in de winter keurig terug keert naar normaal. En 1 van 10 die niet dun wil worden.
Ze gaan in de winter op stal met vlas en een fijn mazig hooinet. Voorjaar staan ze op de uitloop en krijgen ze onbeperkt hooi. Normaal gaan ze dan van begin juni tot en met september op strookbegrazing. Waarbij mijn oudste keurig de strookjes opeet, en mijn jonge de stroken structureel negeert en op het korte gras blijft.
Nu heb ik dit jaar 2 extra puzzles/problemen. Mijn jongste is 4 weken geleden een paar dagen ziek geweest (koliek, allergisch reactie, vervolgens verkouden en hoesten) en is een stuk bespiering kwijt geraakt. Ik kan haar heel langzaam weer opbouwen. Maar ze maakt al vrij beroerd spieren aan op dit moment ademt ze door het stof af en toe nog wel zwaar. Tot nu heb ik haar niks bijgevoerd. In de winter krijgt ze 3x per dag een handje equifyt herbs. Ze heeft een magnesium steen, daar is ze op het moment vrij gek mee. Dus dat heeft ze blijkbaar wel nodig.
De weide-eigenaar wil ivm de droogte op dit moment geen strookbegrazing. De grasmat gaat kapot en er komt veel onkruid doorheen. Dat betekend dat ik 2 paarden heb op 1,5 hectare klei-op-veengrond.
De weide is nu wel gemaaid en van het weekend kunnen ze er dus op.
Maar waar doe ik nu het beste aan voor mijn paarden? Grasmasker lijkt me een must voor allebei. Maar geef ik ze nu wel of niet los hooi nog bij? Andere jaren heb ik vaak een net met voederstro of graszaadhooi hangen. En geef ik mijn jongste nu wel iets te eten of niet?
Die spieren wil ik graag terug. Ze moet normaal 5 x in de week bakwerk doen wat behoorlijk zwaar is. (zware bak en ik ik train haar sinds kort in de vaquera).
Wat zijn jullie tips?
Saaams schreef:Mijn pony gaat in hongerstaking als ze hooi krijgt. Ik heb inmiddels al 3 verschillende soorten hooi geprobeerd, maar na 2 dagen zit haar hooinet nog even vol.![]()
Dat ik uit wanhoop maar een pluk voordroog er tussen door mix wat ze er vakkundig uit haalt en de rest van het hooi dan op de grond mietert.
Wat moet ik hiermee
superpony schreef:Saaams schreef:Mijn pony gaat in hongerstaking als ze hooi krijgt. Ik heb inmiddels al 3 verschillende soorten hooi geprobeerd, maar na 2 dagen zit haar hooinet nog even vol.![]()
Dat ik uit wanhoop maar een pluk voordroog er tussen door mix wat ze er vakkundig uit haalt en de rest van het hooi dan op de grond mietert.
Wat moet ik hiermee
Wat krijgt ze nog meer?
Hoe is het opgeslagen en waar komt het vandaan?
Ons hooi was op, ergens anders gehaald en dat ging altijd grotendeels allemaal op. Nu moesten we grote rollen halen, omdat het overal wel op was en daar zat ook wat tussen wat ze niet moesten. Dag erop beetje nieuw erbij gedaan en oude overal laten liggen en hangen, maar ze aten het echt niet. Had ook amper mest.
Aan het zeil geroken en rook ook iets van kat, dus alles echt goed schoon gemaakt. Bij ons lopen wel katten uit de buurt rond, maar kan ook in de opslag zijn gebeurt bij de boer.
Die baal is maar deels op gegaan en deels op de mesthoop. Volgende baal was beter, dus aten ze weer.
superpony schreef:Hij heeft de wei gemaaid? Hoe kort is het nu?
Kan je anders niet wachten tot het gras weer wat langer is?
Mag je de wei ook niet in vakken doen?
Hooi in de wei bijvoeren kan wel, maar krijg je ook vaak plekken van. Dan moet je echt overal wat neergooien en elke dag andere plekjes. Veel op 1 plek lopen ze het daar ook kapot. Wat normaal niet erg hoeft te zijn als de wei daarna de kans krijgt om te rusten en te groeien. Gras dat diep geworteld is, komt wel weer goed op.
Als ze verder moeten afvallen, moeten ze meer bewegen. Je traint en hoe intensief dat ook is, is dat misschien niet voldoende om af te vallen. Afvallen doen ze vaak het beste door veel stappen en stukken draven.
Veulen84 schreef:superpony schreef:Hij heeft de wei gemaaid? Hoe kort is het nu?
Kan je anders niet wachten tot het gras weer wat langer is?
Mag je de wei ook niet in vakken doen?
Hooi in de wei bijvoeren kan wel, maar krijg je ook vaak plekken van. Dan moet je echt overal wat neergooien en elke dag andere plekjes. Veel op 1 plek lopen ze het daar ook kapot. Wat normaal niet erg hoeft te zijn als de wei daarna de kans krijgt om te rusten en te groeien. Gras dat diep geworteld is, komt wel weer goed op.
Als ze verder moeten afvallen, moeten ze meer bewegen. Je traint en hoe intensief dat ook is, is dat misschien niet voldoende om af te vallen. Afvallen doen ze vaak het beste door veel stappen en stukken draven.
De wei is gemaait voor het hooi. Dus het is kort, maar niet super kort.
Ik zou hem door 2 kunnen doen. Langs de hele lengte loopt een landbouwpad, met een ingang voor en achter. Dat pad geeft toegang naar de schuilstal. Daar hebben we ook een plek om te voeren. De waterbak hangt daar, dus ze moeten er wel heen. Ze hebben daar nu ook hooi. maar weet niet of het wat bijdraagt in dun of dik als ze straks zo veel ruimte aan gras hebben.
Dat ik d'r moet rijden om af te vallen weet ik. Maar mijn puzzel komt een beetje uit het feit dat ze nu nog moeilijk ademt. Ze mag werken, maar het is wel per keer een balans zoeken wat ze aan kan en niet. Als ze nu echt te dik wordt, dan komt dat ook niet meer goed. Want dan krijgt ze het daar ook te zwaar mee.