[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:38

Het lijkt me altijd lastig om van een pensionhouder afhankelijk te zijn qua voeren,
wij hebben dat samen zelf in de hand echter loop je dan soms ook tegen verschillende wensen aan omdat de paarden toch andere dingen nodig hebben.

Graasmasker pasbox word klaar gemaakt dus benieuwd als ik ze binnen heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:39

Jammer dat er niet gelezen wordt..

Staat toch duidelijk dat dat niet het enige is wat er gevoerd wordt maar superpony weet er gelijk weer wat van te maken dat niet klopt en ook nergens staat.

Paarden staan gewoon op t land _O-

Voortaan goed lezen graag of doorvragen voordat er gelijk een oordeel en hele lappe tekst geplaatst wordt. Zonde vd tijd :Z

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:26

Jeej hier staat nu al 3 dagen het fructaangehalte op groen. Zowel op paardnatuurlijk als op fructaan index.
Scheelt toch weer :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:40

Ja hier ook, zowel ochtend als middag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:56

Ja fijn hè! Vind het wel erg droog worden op het land, laat de regen maar komen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:59

Ja je ziet de wei hier elke dag kaler en droger worden, wat opgegeten is groeit gewoon niet meer bij, alles is al aan het uitdrogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:09

Ja vreselijk, wij gooien nu emmers water over t land en denken erover een slang te plaatsen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:10

Ja wij hebben pas een pomp gekocht om de bak te sproeien vanwege het stof, dat doen we met de hand dus best veel werk.
Ik dacht al de slang gewoon een keer in de wei te leggen zodat er water in loopt, je moet wat...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:13

Lieve mensen, ik kom zomaar even binnenvallen in dit topic aangezien mijn vraag betrekking heeft op mijn pony met overgewicht. Ik ben namelijk op zoek naar een graasmasker. En niet zomaar een, want daar bijt ze gewoon doorheen. Het liefst eentje die haar niet belemmert in het kauwen(ze heeft een flinke onderbeet) en die daarnaast 'bijtproof' is en die goed past (want ze is mini shet) Wie o wie weet de oplossing? Qua andere oplossing om haar af te laten slanken zijn er weinig meer over. We doen al aan strookbegrazing, ze krijgt op hooi en gras na niks extra's binnen en we zijn nu bezig haar extra beweging te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:47

Lastig hoor voor een shet, hoop op goede tips voor je. Kan ze wel goed kauwen? Vaak krijgen shet met een beet juist een raar buikje omdat t kauwen niet goed gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:50

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:59

Talietjuh schreef:
Lastig hoor voor een shet, hoop op goede tips voor je. Kan ze wel goed kauwen? Vaak krijgen shet met een beet juist een raar buikje omdat t kauwen niet goed gaat.

Is dat zo? Die heb ik niet eerder gehoord. Haar tanden zijn een maand geleden nog gedaan. De dierenarts zei toen dat ze een heel mooi gebit heeft op die onderbeet na en dat ze goed kauwde ondanks dat gebit.

Nouvel: bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:12

Nou gelukkig, dan is dat bij jou niet het geval! Goed dat je de tandarts erbij hebt.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:00

Zo het pakket is binnen, morgen samen met stalgenoot passen en proberen

Afbeelding

Mensen hier nog tips met zo'n 1e keer passen?
De thinline heeft nog het standaard gaatje dus die zal ik pas aanpassen als de pasvorm verder goed zit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:33

Ik heb het gat groter laten maken naar 3,5.
De eerste keren heb ik er een snoepje in gedaan en daarna nog wat door het gat gegeven dat hij begreep dat hij daardoor moest eten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:53

Hier is paardlief vandaag verhuisd. Zo blij. Gaan nu rustig zijn oude ratsoen afbouwen en over op het nieuwe met veeeel minder suiker. Maar de nieuwe stal zei dat het belangrijk was om dit heel rustig te doen :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:34

Ja beter rustig aan. Mij paard heft er 1 jaar over gedaan weer een beetje in vorm te komen. Is beter voor het metabolisme van je paard.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:39

Duplo, ben benieuwd om je bevindingen te horen van de verschillende graasmaskers. Ik heb hem gewoon omgedaan en in de wei gegooid, hoefde niks uit te leggen.

HorsetimeXL, fijn dat jullie verhuist zijn. Hopelijk wordt het een heerlijke plek voor je paard.

Mijn paard is woensdag even door de fysio behandeld en weer lekker helemaal los. Ik ga vandaag voor het eerst in bijna een maand weer een buitenrit proberen, hopelijk is ze braaf want dan kunnen we dat weer op gaan bouwen. Dan kunnen we ook weer echt lekker lang op pad en veel verbranden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:18

Ja hij krijgt op dit moment nog onbeperkt bemest hooit maar dat wil ze de komende 2 weken langzaam mengen en over laten lopen naar suikerarm natuur hooi en dat wil ze ook met het brok doen. Hij krijgt eerst een deel van z'n oude brok in combinatie met vitalbix en dan na 2 weken gaat hij daar volledig over, zodat hij niet te veel invalt in 1 keer. Ben ook eigenlijk wel heel blij dat ze dit jaar nog geen 'goede weides hebben'. De wei is afgelopen herfst kapot gelopen omdat er paddocks werden gemaakt en ze het well belangrijk vond dat de paarden buiten bleven. Nu gaan ze allemaal op de wei maar ook een dag of wat op de paddock en dat vind ik voor mijn paard nu eigenlijk wel even fijn. Volgens mij zat hij echt tegen het hoefbevangen aan. Volgend jaar zal het gras weer goed zijn, het zou zo moeten zijn :D

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:33

Wat zouden jullie doen. Mijn pony is nu redelijk op gewicht, mag nog iets afvallen maar gaat echt super. Nu staan de paarden bij ons vanaf dinsdag 24/7 buiten, alleen haal ik de onze nog iedere avond binnen omdat ik bang ben dat ze dan gelijk obesitas worden. Wat is jullie ervaring met 24/7 buiten met koudbloeden? Ze zijn beide wel echt doorvreters en stoppen eigenlijk niet om andere dingen te doen. Het is wel heel veel werk want ik sta halfpension dus moet ze eigenlijk zelf binnen en buiten zetten. Maar liever dat ze 's nachts op stal staan dan dat ze zich volvreten.

In de winter staan ze op de paddock en moet ik ze 6x per week binnen of buiten zetten dus dan is het prima te doen. Nu staat alles 24/7 buiten behalve die van mij en twee paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:05

xLiez schreef:
Wat zouden jullie doen. Mijn pony is nu redelijk op gewicht, mag nog iets afvallen maar gaat echt super. Nu staan de paarden bij ons vanaf dinsdag 24/7 buiten, alleen haal ik de onze nog iedere avond binnen omdat ik bang ben dat ze dan gelijk obesitas worden. Wat is jullie ervaring met 24/7 buiten met koudbloeden? Ze zijn beide wel echt doorvreters en stoppen eigenlijk niet om andere dingen te doen. Het is wel heel veel werk want ik sta halfpension dus moet ze eigenlijk zelf binnen en buiten zetten. Maar liever dat ze 's nachts op stal staan dan dat ze zich volvreten.

In de winter staan ze op de paddock en moet ik ze 6x per week binnen of buiten zetten dus dan is het prima te doen. Nu staat alles 24/7 buiten behalve die van mij en twee paarden.

Ja zou precies hetzelfde doen, lijkt mij idd niet goed je pony op t volle gras te laten staan. Het ligt er wel aan hoe groot het land is en de lengte van het gras.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:25

Talietjuh schreef:
xLiez schreef:

Ja zou precies hetzelfde doen, lijkt mij idd niet goed je pony op t volle gras te laten staan. Het ligt er wel aan hoe groot het land is en de lengte van het gras.

Het land is echt heel groot, voorste gedeelte is al bijna kaal maar achterin staat nog wel voldoende gras. Denk dat de lengte daar gemiddeld is. Ik denk dat ik ze in ieder geval tot eind juni nog steeds binnen haal. Dan zie ik het in de zomer wel, als het weer zo'n hete zomer gaat worden laat ik hem wel buiten. Dan is het op stal bij ons ook niet te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 01:30

xLiez schreef:

Ligt aan van alles;

Wat voor gras staat er?
Voorste is kaal? Achterste staat hoog? Maar hoeveel is dat?
Hoelang heb je opgebouwd?
Wat voer je daarnaast?
Hoeveel beweging krijgen je paarden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:09

Als ze voldoende moeten lopen voor hun eten en het gras niet super rijk is heb je nog wel kans dat het goed gaat.
Even afkijken misschien en elke week even meten of ‘ie aankomt?
Anders graasmasker of deels in de paddock misschien.

Hier van de week de dierenarts gehad voor het hoesten, gelijk gevraagd hoe ze hem er uit vond zien.
Ik kreeg complimenten over hoeveel hij was afgevallen, ze zag niet vaak dat dat zo goed werd opgevolgd zei ze. Dus dat is wel positief.
Omdat hij zo moeizaam gaat met rijden moet ik even doorgeven wat hij nu precies krijgt aan voer, dan kijken ze of hij soms nog iets te kort komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:40

Citaat:

Talietjuh schreef:
xLiez schreef:

Het land is echt heel groot, voorste gedeelte is al bijna kaal maar achterin staat nog wel voldoende gras. Denk dat de lengte daar gemiddeld is. Ik denk dat ik ze in ieder geval tot eind juni nog steeds binnen haal. Dan zie ik het in de zomer wel, als het weer zo'n hete zomer gaat worden laat ik hem wel buiten. Dan is het op stal bij ons ook niet te doen.[/quote]

Dus eigenlijk wordt het land niet afgezet waardoor ze zo veel kunnen eten als ze willen. Dat is best een dingetje. Wordt dan niet elk paard dik dat daar staat? Ook daaraan kun je zien of dit wel gezond is natuurlijk. Als jij je paard elke week ziet aankomen zou ik ingrijpen en is wellicht savonds op stal niet genoeg.