Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:13

Maddy_Paola schreef:
BillyYasmine schreef:
Welke balancers hebben specifiek kleine pellets? Marstall force geef ik, maar ik zou om de paar maand graag eens willen wisselen.

Vitalbix bijvoorbeeld heeft grotere pellets die mijn mini's soms moeilijk gekauwd krijgen (geeft een harde knak dan).

Pluspunt als het in kleine emmer te koop is, met een 20kg zak heb ik veel te veel.

Is er toevallig een topic met foto's van wie wat voert? Lijkt me wel interessant om van verschillende voeders foto's te zien, plaatjes die er op internet bij staan zijn vaak zo bewerkt

Ik heb toevallig vandaag de pharmahorse vitamine brok open gemaakt, dat zijn minibrokjes, formaat xl hagelslag :x

Maar zijn de tanden wel goed als ze grotere brokken niet gekauwd krijgen? Dat is wel echt nieuw voor mij dat shetlanders moeite hebben met grotere brokken

Tandjes zijn recent nagekeken en in orde. Moet wel zeggen dat het vooral bij mijn oudje is. Ik zie hem soms bijten en dan hoor ik het luid knakken (alsof je zelf een hard snoepje in 2 bijt), dan pauzeert hij even alsof hij het zelf vreemd vind en eet dan verder. Moeilijk uit te leggen :/ pavo healthy treats zijn hetzelfde probleem, veel te hard voor hem. Hij vind de vitalbix tiny treats veel aangenamer. Pavo vital is ook vrij groot en daar zijn dan weer totaal geen problemen mee, maar eten ze de laatste tijd minder graag. Misschien is het gewoon de vitalbix die harder te bijten is?

Tanden waren buiten een paar kleine diastema's die opgevuld zijn en een minieme onderbeet (die hij al járen heeft) in uitstekende staat voor zijn leeftijd. Met marstall force ook absoluut geen problemen. Bedankt voor de tip alleszins, ik ga die van pharmahorse eens bekijken, wist niet dat die ook een balancer hadden :)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:25

BillyYasmine schreef:
Tandjes zijn recent nagekeken en in orde. Moet wel zeggen dat het vooral bij mijn oudje is. Ik zie hem soms bijten en dan hoor ik het luid knakken (alsof je zelf een hard snoepje in 2 bijt), dan pauzeert hij even alsof hij het zelf vreemd vind en eet dan verder. Moeilijk uit te leggen :/ pavo healthy treats zijn hetzelfde probleem, veel te hard voor hem. Hij vind de vitalbix tiny treats veel aangenamer. Pavo vital is ook vrij groot en daar zijn dan weer totaal geen problemen mee, maar eten ze de laatste tijd minder graag. Misschien is het gewoon de vitalbix die harder te bijten is?

Tanden waren buiten een paar kleine diastema's die opgevuld zijn en een minieme onderbeet (die hij al járen heeft) in uitstekende staat voor zijn leeftijd. Met marstall force ook absoluut geen problemen. Bedankt voor de tip alleszins, ik ga die van pharmahorse eens bekijken, wist niet dat die ook een balancer hadden :)

Als het echt de hardheid is, kan je ook kijken of je kwartiertje voor voeren even water kan toevoegen, dan week je de brokjes even, worden ze zacht van en dat scheelt weer in keuze.

Linkje voor pharmahorse
https://www.pharmahorse.nl/multivitamine-brok.html

judithM

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:27

Metazoa zijn kleine brokjes

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 05:28

Agrobs en victorious secret zijn ook kleine brokjes net als Marstall. Equilin destijds ook, geen idee hoe dat nu is. Vitalbix is idd in mijn beleving grover en ook stuk harder, maar hier krijgen ze ivm supplementen sowieso iets geweekt voer.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:06

Ik geef mijn paard een tijdje Vitalbix Daily Complete met Thimothee, nu met de 2de zak bezig, maar kan het zijn dat ze daar ontzettend spooky van wordt? Ze is een aantal weken echt zo schrikkerig.
Mijn paard is van zich zelf niet zo...

Hiervoor gaf ik Pavo Vital en heb ik het niet bij gemerkt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:26

Ja mijn paard werd van vitalbix inderdaad ook kijkerig, na een paar dagen al. Van Marshall force en pavo daily fit niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:26

Dat is een heel bekend probleem van vitalbix ja. Best veel paarden die daar mega spooky en debiel op worden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:28

Toch bizar dat zo’n klein beetje zo’n groot effect kan hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:34

Ik blijf dat echt een grappig fenomeen vinden. Bij ons staan er 3 paarden op de vitalbix DC Timothee die het daar super op doen. Mijne wordt helemaal koekoek als je hem een halve schep krachtvoer per dag geeft. Dan staat die meer op 2 benen in de stal dan op 4 en is wandelen aan de hand ook geen pretje. Op de Vitalbix DC is dit het makste schaap ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:35

Ja ze reageren of totaal niet of worden heel spooky.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:09

IwanLuver schreef:
Ik geef mijn paard een tijdje Vitalbix Daily Complete met Thimothee, nu met de 2de zak bezig, maar kan het zijn dat ze daar ontzettend spooky van wordt? Ze is een aantal weken echt zo schrikkerig.
Mijn paard is van zich zelf niet zo...

Hiervoor gaf ik Pavo Vital en heb ik het niet bij gemerkt.

Ja die van mij werd er echt niet leuk van dus weer teruggezet op de vital.

Edit: sorry gaat om de gewone versie met lucerne.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 09-01-23 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:10

Oh ik heb nog niet eerder gehoord op de timothex variant, dacht altijd dat het door luzerne kwam, maar dat zit daar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:19

Slmt9 schreef:
Oh ik heb nog niet eerder gehoord op de timothex variant, dacht altijd dat het door luzerne kwam, maar dat zit daar niet in.

Komt hier ook niet door de luzerne. Daar kan mijn paard gewoon tegen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:29

Hier gaat het vooralsnog goed om de timothee variant van DC, terwijl hij op de gewone variant wel echt een mafkees werd. Ben aan de eerste zak nog bezig.

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:33

Onze paarden konden ook niet goed tegen de vitalbix Daily complete

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:35

Met Marshall force geen problemen.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:28

Bedankt voor jullie reacties! Ik zit nu naar de Marshall Force te kijken, is dat ook een volledig vitamine en mineralen voer?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:39

Iemand toevallig ervaring met het Vitamine Complex van Equifyt?
Sinds ik mijn paard kruiden heb moeten geven voor de slijmen van haar stofallergie, is ze enorm kieskeurig op haar voer geworden en het was al geen goede eter (schep 2x daags is het maximum dat ze vlotjes eet). Qua voer heb ik al niet veel keuze gezien ze enorm explosief en kijkerig wordt (geweldige combi als je op rust en ontspanning werkt) van haver en hormonaal als een hengst bij het ruiken van een hengstige merrie wanneer er soja(olie) in het voer zit. Momenteel lijkt ze de Alpen Gruen muesli wel graag te eten (op de lijnzaadkorrels na), maar meer dan een kleine schep per voerbeurt gaat er dus niet in. De graanvrijmix van Van Gorp wil ze niet langer meer eten.
Gezien ze tijdens de lessen toch vaak intensief aan het werk gezet wordt, wil ik toch dat ze de nodige vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:06

Maddy_Paola schreef:
BillyYasmine schreef:

Als het echt de hardheid is, kan je ook kijken of je kwartiertje voor voeren even water kan toevoegen, dan week je de brokjes even, worden ze zacht van en dat scheelt weer in keuze.

Linkje voor pharmahorse
https://www.pharmahorse.nl/multivitamine-brok.html

Heel erg bedankt voor de pharmahorse tip! Het is vandaag toegekomen en mijn viesneus eet het met smaak en zonder problemen op! Zijn inderdaad hagelslag brokjes *\o/*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:42

Die van mij at helaas de pharmahorse brokjes niet. De gewrichtenbrok at ze toen wel.

Ik voer momenteel geen extra vitamines bij. Maar wil dit wel gaan doen.

Vitalbix eet ze niet/slecht. Dus valt af.

Ik twijfel tussen marstall force of de pavo vital.

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en ongeveer een halve schep brok aan krachtvoer (voermeesters rust&herstel)

Ze is van nature altijd dik, van lucht. Maar ze is voor t eerst dit jaar goed op gewicht tot bijna mager :+

Welke zouden jullie adviseren?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:22

Saaams schreef:
Die van mij at helaas de pharmahorse brokjes niet. De gewrichtenbrok at ze toen wel.

Ik voer momenteel geen extra vitamines bij. Maar wil dit wel gaan doen.

Vitalbix eet ze niet/slecht. Dus valt af.

Ik twijfel tussen marstall force of de pavo vital.

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en ongeveer een halve schep brok aan krachtvoer (voermeesters rust&herstel)

Ze is van nature altijd dik, van lucht. Maar ze is voor t eerst dit jaar goed op gewicht tot bijna mager :+

Welke zouden jullie adviseren?

De mijne vond vitalbix ook niet zo lekker. De pavo vital wel maar helaas zit daar luzerne in. Ik heb onze nu op metazoa fitright timothee staan en die vinden ze echt heerlijk! *\o/*

Het schijnt dat soms even tijdje wisselen ook goed is voor je paard maar omdat er zo weinig zonder luzerne is blijf ik veilig bij deze haha.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:57

Heeft iemand hier ervaring met de Equifyt Greenbalance.
Daar zit een balancer door heen. Lijkt me ideaal voor m’n moeilijke eter.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:04

Stal_Fiore schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de Equifyt Greenbalance.
Daar zit een balancer door heen. Lijkt me ideaal voor m’n moeilijke eter.

Geen ervaring mee, maar op advies van Horsecomplete ga ik de Equifyt Pre active geven (ipv nu de oerbalans met slueslimix). Dus ik ben benieuwd.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:14

Ik heb de Equifyt Pre Active ook staan, alleen jammer dat daar luzerne in zit.