Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Talietjuh schreef:Onbeperkt hooi werkt niet voor elk paard, je kan prima verdeeld over de dag 2x een kleine portie geven. Als het goed hooi is heeft je paard er genoeg aan.
Duplo schreef:Joman schreef:Hoi allemaal! Blij dat ik dit topic heb gevondenWellicht kunnen jullie me helpen! Mijn jonge paard van inmiddels 3 jaar oud is 9 maanden geleden ernstig geblesseerd geraakt. Door een bekken fractuur heeft ze 6 maanden in de kliniek doorgebracht op stalrust en inmiddels is ze 3 maanden thuis. Op de kliniek kreeg ze onbeperkt hooi uit een net, een vitamine/mineralen supplement en wat muesli zonder al te veel voedingsstoffen. Nu geef ik haar hetzelfde, maar in plaats van enkel stalrust, staat ze nu op een kleine paddock of op een klein stukje weide. Het gras vreet ze echt, dus ze staat er maar beperkt. Ongeveer 2 dagen in de week, een paar uurtjes en het is al mooi kaal gegeten. Maar ze blijft te dik. Ik kan dit niet oplossen met bewegen; hoewel ik misschien 20 minuutjes per dag met haar aan de hand zou kunnen stappen. Verder kan ze nog niet meer bewegingsruimte krijgen. En ik mag haar pas over een jaar gaan longeren, omdat haar blessure nu nog te vers is. Hoe kan ik het voer het beste aanpassen? Ze is best bescheiden van formaat in hoogte, maar eet hooi voor een grote. Toch het hooi aanbod verminderen?
Wat heftig al op zo'n jonge leeftijd zoveel meegemaakt, het lijkt er op dat het gras het enige is wat veranderd is. Misschien toch op de paddock houden?
Hier geven we beperkt'onbeperkt' maw ze krijgen 1 per dag hooi (soms vullen we iets bij in de avond indien echt nodig) en we hebben altijd 2 netten met stro hangen
Dus het gebeurd wel dat het hooi op is de volgende ochtend maar dan hebben ze stro kunnen/moeten eten
Zo houden we toch een soort van controle dat je niet onbewust ineens aan het verdubbelen bent in voer
We merken nu heel goed in welke situaties ze meer behoefte hebben maar staan eigenlijk nooit met opgetrokken buik
Mijn droom is wel een plek met track waar ik op diverse afstanden hooi kan aanbieden zodat ze echt gaan lopen maar dat is op de huidige plek helaas geen optie
Luca03 schreef:Talietjuh schreef:Onbeperkt hooi werkt niet voor elk paard, je kan prima verdeeld over de dag 2x een kleine portie geven. Als het goed hooi is heeft je paard er genoeg aan.
![]()
Een paard zijn maagdarmstelsel mag niet langer dan 6u stil liggen dus met 2x per dag een kleine portie kom je er echt niet. Dat is vragen om maagzweren...
Je kan wel beperkt hooi geven en mengen met gerstestro of graszaadhooi. Dat is armer dan gewoon hooi en dan blijft hun spijsvertering wel op gang
Luca03 schreef:Talietjuh schreef:Onbeperkt hooi werkt niet voor elk paard, je kan prima verdeeld over de dag 2x een kleine portie geven. Als het goed hooi is heeft je paard er genoeg aan.
![]()
Een paard zijn maagdarmstelsel mag niet langer dan 6u stil liggen dus met 2x per dag een kleine portie kom je er echt niet. Dat is vragen om maagzweren...
Je kan wel beperkt hooi geven en mengen met gerstestro of graszaadhooi. Dat is armer dan gewoon hooi en dan blijft hun spijsvertering wel op gang
Talietjuh schreef:Ik ga hier niet eens meer op in superpony..Graag eerst lezen voordat je reageert.
Talietjuh schreef:Ik ga hier niet eens meer op in superpony..Graag eerst lezen voordat je reageert.
Ymediem schreef:Maar hoe doen mensen dit dan als ze op een pensionstal staan? Meestal heb je dan weinig te zeggen over het voerbeleid.
Nu staan de meeste paarden op het land dus eten ze genoeg aan uren, maar de meeste staan straks in de winter weer op stal of de paddock waar ze dan maar 2x per dag hooi/kuil krijgen.