[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:20

Onbeperkt hooi werkt niet voor elk paard, je kan prima verdeeld over de dag 2x een kleine portie geven. Als het goed hooi is heeft je paard er genoeg aan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:29

Talietjuh schreef:
Onbeperkt hooi werkt niet voor elk paard, je kan prima verdeeld over de dag 2x een kleine portie geven. Als het goed hooi is heeft je paard er genoeg aan.

:wow:
Een paard zijn maagdarmstelsel mag niet langer dan 6u stil liggen dus met 2x per dag een kleine portie kom je er echt niet. Dat is vragen om maagzweren...

Je kan wel beperkt hooi geven en mengen met gerstestro of graszaadhooi. Dat is armer dan gewoon hooi en dan blijft hun spijsvertering wel op gang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:34

Duplo schreef:
Joman schreef:
Hoi allemaal! Blij dat ik dit topic heb gevonden :) Wellicht kunnen jullie me helpen! Mijn jonge paard van inmiddels 3 jaar oud is 9 maanden geleden ernstig geblesseerd geraakt. Door een bekken fractuur heeft ze 6 maanden in de kliniek doorgebracht op stalrust en inmiddels is ze 3 maanden thuis. Op de kliniek kreeg ze onbeperkt hooi uit een net, een vitamine/mineralen supplement en wat muesli zonder al te veel voedingsstoffen. Nu geef ik haar hetzelfde, maar in plaats van enkel stalrust, staat ze nu op een kleine paddock of op een klein stukje weide. Het gras vreet ze echt, dus ze staat er maar beperkt. Ongeveer 2 dagen in de week, een paar uurtjes en het is al mooi kaal gegeten. Maar ze blijft te dik. Ik kan dit niet oplossen met bewegen; hoewel ik misschien 20 minuutjes per dag met haar aan de hand zou kunnen stappen. Verder kan ze nog niet meer bewegingsruimte krijgen. En ik mag haar pas over een jaar gaan longeren, omdat haar blessure nu nog te vers is. Hoe kan ik het voer het beste aanpassen? Ze is best bescheiden van formaat in hoogte, maar eet hooi voor een grote. Toch het hooi aanbod verminderen?

Wat heftig al op zo'n jonge leeftijd zoveel meegemaakt, het lijkt er op dat het gras het enige is wat veranderd is. Misschien toch op de paddock houden?

Hier geven we beperkt'onbeperkt' maw ze krijgen 1 per dag hooi (soms vullen we iets bij in de avond indien echt nodig) en we hebben altijd 2 netten met stro hangen
Dus het gebeurd wel dat het hooi op is de volgende ochtend maar dan hebben ze stro kunnen/moeten eten

Zo houden we toch een soort van controle dat je niet onbewust ineens aan het verdubbelen bent in voer
We merken nu heel goed in welke situaties ze meer behoefte hebben maar staan eigenlijk nooit met opgetrokken buik

Mijn droom is wel een plek met track waar ik op diverse afstanden hooi kan aanbieden zodat ze echt gaan lopen maar dat is op de huidige plek helaas geen optie -O-

Ik ben niet helemaal volledig geweest zie ik. Excuus! Toen ik haar ging ophalen op de kliniek was ze ook al te dik.
Misschien is de oplossing dan toch wat minder hooi geven. Ze staat op stro, dus dat kan ze sowieso knabbelen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:11

Ik ben ook wel benieuwd hoe mijn paard reageert om onbeperkt hooi. Dat gaat hij namelijk krijgen op z'n nieuwe stal (indien nodig kan dit volledig worden aangepast/verminderd/of juist meer). Hij gaat speciaal hooi krijgen wat heel erg arm is aan suikers etc. Ik meende natuurhooi maar ze hebben ook ander hooi (2 soorten). Alleen in dit hooi zat zo min mogelijk. Nu krijgt hij 3 hooi momenten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:28

Luca03 schreef:
Talietjuh schreef:

Een paard zijn maagdarmstelsel mag niet langer dan 6u stil liggen dus met 2x per dag een kleine portie kom je er echt niet. Dat is vragen om maagzweren...

Je kan wel beperkt hooi geven en mengen met gerstestro of graszaadhooi. Dat is armer dan gewoon hooi en dan blijft hun spijsvertering wel op gang

Precies dit!!

Nooit maar 2x per dag een klein beetje hooi geven.

Als je in porties gaat werken, moet je het zo doen dat ze nooit lang zonder staan. Dus aanbieden in een slowfeeder en inderdaad evt mengen met stro.
Maar niet teveel, want zeker een paard dat stil staat heeft weinig dambewegingen en kan snel koliek krijgen.
Je wil ook niet dat ze zich gaan vervelen, dus het is fijn als ze de hele dag nog wat sprietjes kan vinden. Een paard met boxrust draait ook veel kleine rondjes in een kleine ruimte, dus hou daar ook rekening mee met aanbieden. Dat komt herstel niet ten goede.

Eventueel kijken of je wat ander groen kan vinden en aanbieden tussendoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:58

Die van mij kan helaas geen onbeperkt hooi hebben, die groeit dan echt dicht, ook al is het arm hooi...
Hij krijgt nu 10/11 kg per dag verdeeld over 4 voerbeurten, arm getest hooi en een uur geweekt.
Sinds ik dat doe is hij behoorlijk afgevallen.
Ochtend 3 kg, middag 2,5 kg, eind vd middag 1,5/2 kg en avond 3,5 kg en een zak stro op stal voor de nacht.
Sinds vorige week de wei aan het opbouwen met graasmasker en sinds gisteren hele middag in de wei en dan geen hooibeurt meer ‘s middags, wel weer om 17.00 als ze uit de wei komen.

Ik meet hem sinds ik begonnen met met het afvallen globaal met zo’n meetlint en hij is nu zo’n 60 kg afgevallen.
Ik kreeg wel een paar weken geleden ineens veel problemen met de rugbespiering dus ik ben op advies van de dierenarts extra eiwitten gaan geven.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:10

Zit in het gras ook niet veel eiwitten?

Ik heb ook zo'n meetlint. Niet concreet maar vind het wel handig om erbij te hebben en een richtlijn te hebben.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:12

Ik heb inderdaad ook nu een meetlint aangeschaft voor zover het wil. Denk dat je in zekere zin wel de omvang redelijk zou kunnen meten. Merk wel dat ik mezelf wel rustig moet houden. Het liefst wil ik meteen aan de slag met hem op de nieuwe plek maar als ik kijk naar z'n vorige verhuizing heeft hij de 1ste 2 weken wel tijd nodig om te landen. Wel longeren etc. maar niet direct rijden of wat dan ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:30

Ja dat zei mijn dierenarts ook, dat de eiwitten in het gras ook goed zullen doen.
Alleen toch nog steeds wel het advies voor het graasmasker vanwege de suikers.

Ik vind het lint ook wel heel handig, meet elke week op een vaste dag, zo kan ik een beetje bij houden wat er gebeurt.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:53

Hier wordt mijn fjord toch ook weer dikker. Hij staat overdag met graasmasker op het gras, dit met strookbegrazing. Dan krijgen ze savonds eigenlijk 1 hooinet wat ze opeten. Er hangt ook nog hooi in de stal en op een andere plek in de track maar daar eten ze nu bijna niet van. Ik ben nu het hooi wat aan het mengen met stro maar uit voorgaande ervaringen weet ik dat ze het stro gewoon laten staan. Etzn die van jullie direct het stro of is daar wat tijd over moeten gaan? Ik ben ook aan het kijken voor graszaadhooi maar moeilijk te vinden in Belgie en door mijn beperkte opslagruimte ook moeilijk hier te krijgen aangezien het vaak grote pakken zijn. Geven jullie baast graszaadhooi ook nog weidehooi bij of ik enkel graszaad?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:57

Ik heb deels graszaadhooi, hebben we van de winter bijgehaald.
Eigen hooi laten testen en dat bleek ook heel arm te zijn, dan nog een uur weken en dan moeten de suikers er wel aardig uit zijn.
Voor de nacht hang ik zo’n kleine hooitas gevuld met stro extra erbij in de stal, dan heeft hij nog wat te rommelen als het hooi op is.
Die is ‘s morgens altijd leeg maar het grootste deel ligt dan op de grond, maar goed, hij heeft iets te doen gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:04

Luca03 schreef:
Talietjuh schreef:

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd: uiteraard hebben ze daarnaast wel van alles te knabbelen, dus het is niet dat de darmen stil liggen. Daarbij doen ze er echt wel 2 uur over evengoed om het op te hebben. Kan dus prima.

Over maagzweren gesproken: en de oorzaak beperkt hooi heb ik mijn vraagtekens.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:56

Dan eten ze dus wel 4 van de 24 uur hooi. Als dat je definitie van prima is dan heb je de lat niet heel hoog liggen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:10

Heb mijn paard vandaag weer even gepoetst en hij gaat echt weer fijner lopen en hij wordt denk ik al heel iets dunner. In ieder geval weer soepeler en ongeduldiger net als eers. Ben er zo blij mee. Had denk ik niet langer moeten duren. En straks op de nieuwe stal met armer hooi en minder krachtvoer gaat het denk ik helemaal goed komen. Was zo bang dat hij hoefbevangen zou worden. Maar moet hem nog steeds in houden zn stal niet uit te stappen :')

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:21

Ik geef ze 4x per dag, s’morgens 2 kg, s’middags 1,5 om 17.00 1,5 en voor de nacht 2 kg. Daarbij hebben ze altijd stro, wat ze ook erg lekker vinden.
Dit krijgt ze nu 4 weken, nadat ik het pavo inshape programma gedownload had. Na meten bleek dat ik eerst 12 kg per dag gaf %) dat voor een d-pony. Volgens het programma moeten ze 6kg maar daar werd ze echt boos om. En veel meer gaan rijden. Het afvallen gaat nog niet zo hard |( , nu maar volhouden. Ze krijgt ook 500gr van pavo inshape voor extra eiwit zonder suiker

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:41

Ik heb een vraag. Ik heb een Gelderse merrie van 18. Ze heeft vanwege een blessure lang stil gestaan. Ik ben nu haar weer aan het oppakken met wandelen. 45 minuten Het vreemde doet zich nu voor. Van de week schrok ik echt enorm. Ze waren van weiland verplaatst. Ze was enorm. Nu ben ik dus met haar gaan wandelen en daarna is ze echt geslonken en niet een klein beetje. Echt bizar. Niet dat ze in eens slank is want hang buik heeft ze, maar wel een stuk minder vooral op haar hals. Stal genoot viel het ook al op. Nu was vandaag en gisteren precies hetzelfde. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ze staat alleen s middags in de wei. Verder krijgt ze onbeperkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:35

Maagzweren hebben alles te maken met lang geen eten krijgen. 2x 2 uurtjes eten is absurt weinig. Er zitten 24 uren in een dag. Paarden krijgen bijna nergens wat anders. En juist naast zo weinig hooi is hardvoer geven een drama voor de maag en darmen.

Daarbij is het echt achterhaald om te dikke paarden uit te hongeren. Ze hebben gewoon hun minimale behoefte nodig en mogen gewoon nooit uren zonder eten staan.

Ik heb ook 1 obesitas staan en ik zie ze vrijwel de hele dag en ondanks dat we op veel plekken hooi hebben, zie ik ze ook andere dingen doen. Het voordeel van iets als een pp en een kudde; ze hebben het soms ook te druk om te eten.

Paarden op stal of in een paddock/wei eten ook uit verveling en omdat er niks anders is.

Wioj planten zelf ook bos aan, zodat ze straks ook dioverse andere groen kunnen eten.

Paarden moeten verdeeld over de dag hun minimale behoefte en dan gewoon bewegen en bewegen. Laatste is alleen de taak van de baas en daar wil het weleens tekort komen. Ik hoor mensen vaak zeggen; hij komt een half uurtje in de molen. A) ik heb er zelf een tijdje in gelopen en het is echt geestdodend. En ten tweede is een half uurtje lopen/ draven niks op 24 uur.

Zelfs met onze track, heuvel etc geef ik ze nog extra beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:46

Ik ga hier niet eens meer op in superpony..Graag eerst lezen voordat je reageert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:59

Talietjuh schreef:
Ik ga hier niet eens meer op in superpony..Graag eerst lezen voordat je reageert.

Ik lees het heel goed. Maagzweren zijn allang bewezen dat dit door te lang zonder ruwvoer staan komt. Dat heeft te maken met de positie van de maag en de functie van de maag.

Of je schrijft niet goed, dat kan ook. Maar 2x daags 2 uurtjes eten is niet genoeg. Zelfs niet als ze daarnaast nog stro knabbelen en hardvoer krijgen. Het is gewoon ongezond en dat weet inmiddels anno 2020 gelukkig iedereen weet.

Daarbij moet een paard gewoon zijn minimale behoefte binnen krijgen. Minder is echt niet goed, net als uithongeren.

Maar mensen komen tekort aan het beweging geven. Alleen willen veel mensen dat niet horen, de 10 bekende smoesjes etc etc. Hebben paarden geen boodschap aan.

Daarbij, nogmaals'; buikvulling is wat anders dan vetopslag. Daar kan je ook wat aan doen met wat je doet aan beweging. Dus lang wandelen of intensieve training.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:12

Talietjuh schreef:

Je hebt het zelf over 2x 2 uur hooi. Sorry, maar iemand die een jaar op de manege rijdt zou al moeten weten dat dat echt niet kan.

Ik weet dat het meer gebeurd, ik zag afgelopen week nog een topic voorbij komen waarin dit meermaals werd aangeraden. Het is gewoon pure lamlendigheid van de eigenaar en/of stalbaas.

Als je een dikke buik weg wil hebben moet je buikspieren gaan trainen. Er hoort namelijk altijd vulling in de darmen te zitten wat betekent dat 9/10 paarden altijd een dikke buik hebben als je dit niet traint.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:56

Maar hoe doen mensen dit dan als ze op een pensionstal staan? Meestal heb je dan weinig te zeggen over het voerbeleid.
Nu staan de meeste paarden op het land dus eten ze genoeg aan uren, maar de meeste staan straks in de winter weer op stal of de paddock waar ze dan maar 2x per dag hooi/kuil krijgen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:02

Als een pensionstal maar 2x per dag voert en de porties niet zodanig zijn dat ze er al die uren mee doen, is het voerbeleid niet in orde. In dat geval zou ik of het gesprek aangaan, indien het niet mogelijk is aanpassingen te doen, al dan niet in de vorm van slowfeeder, dan zou ik van stal veranderen. Voerbeleid is de basis.

Die van mij is ook weer echt aan de bolle kant aan het worden... Ik was al de intensiteit van zijn schema omhoog aan het schroeven en ben nu ook voor het eerst gestart met Gluco Balance. Ik ben benieuwd. :)

Bij ons staan ze (nog) niet onbeperkt, mogelijk in de toekomst wel. De groep krijgt 3 maal daags ruwvoer in slowfeeders, afgewogen. Mijn pony staat nu 3 uur per dag op de wei.

Hij is heel rondgeribt van zichzelf in combinatie met een korte rug dus toont altijd wel wat rond maar afgelopen winter was hij redelijk goed op gewicht met weinig tot geen vetophopingen meer. Nu merk ik dat hij weer vet achter zijn schouders opbouwt.

Schema is nu 3 tot 4 keer rijden en iig 2 keer dubbele lijnen.

Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:06

Ik ben zachtjes positief over de Glucobalance. Heb het een week gestart maar heb nu al het idee dat z'n hals minder strak is. Hij is ook gewoon alweer wat fitter. Ben heel benieuwd. Moet nog even kijken hoe ik dat op de nieuwe stal ga doen. Maar de Glucobalance in een beetje afgekoeld gekookt lijnzaad doet het nog steeds goed *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:23

Ymediem schreef:
Maar hoe doen mensen dit dan als ze op een pensionstal staan? Meestal heb je dan weinig te zeggen over het voerbeleid.
Nu staan de meeste paarden op het land dus eten ze genoeg aan uren, maar de meeste staan straks in de winter weer op stal of de paddock waar ze dan maar 2x per dag hooi/kuil krijgen.

Natuurlijk heb je wel wat te zeggen. Het is jouw paard!! Jij zet je paard daar neer en betaald.

Het probleem is dat veel pensionstallen gewoon niet goed zijn. Maar mensen accepteren veel teveel en hebben ook veel te weinig kennis. Dat zie je zelf wel als je een rondje Bokt doet, hoe weinig mensen weten nog steeds.........

Ik snap veel stallen ook niet. Heb zelf op stallen gewerkt en we zijn 2x met een stal beginnen bezig geweest, dus ken de kosten plaatjes goed. Maar weinig ruwvoer geven en veel, vaak verplichte, stalbrok is helemaal niet voordelig.

Wij hebben al jaren in pension geen voer afgenomen van de stal, maar dan ook geen korting gekregen.

Ik weet wel stallen die 2x daags hooi in de stallen gooien, maar wel dusdanig veel dat er altijd wat over is. Als paarden in de tussen tijd dan buiten staan met eten, gaat dat op zich goed.

Maar de meeste paarden, staan met name de nachten veel te lang zonder. En nog erger; de winters in de paddock zonder. Want komt in het zand, dus verlies en er komt zand mee naar binnen etc.

Onbeperkt wil niet zeggen dat ze continu vreten. Maar dan moet je meer aanpassen dan non stop hooi in een stal gooien. En zoals al 10x besproken, ze moeten daar tegenover veel bewegen.

Als wij de hooibakken vullen, staan ze veelal samen lang op 1 plek te vreten. Maar zodra ze dan wat op hebben en gaan rondlopen, gaan ze echt scharrelen en komen weer meer in beweging. Die restjes op scharrelen werkt nog beter dan de plukken uit de netten trekken.
Maar goed, ook wij gaan 's avonds naar binnen en willen een nachtje slapen. Dus wij vullen rond 22uur wat meer.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:45

Helemaal mee eens superpony. Dat was op deze stal waar mijn paard nu ook zo. En als je er wat van zei dan was ik de schuldige want ik gaf mijn paard onvoldoende beweging. Terwijl op de nieuwe stal zo veel meer mogelijk is. Daar passen ze echt per paard een ander voer samenstelling toen en vragen ze zelfs eerst advies achteraf had ik misschien eerder moeten gaan..