[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:06

Duplo schreef:
@superpony, Ik ben inderdaad sowieso op zoek naar een graasmasker idd :D

Heb nu gevraagd of paardeerlijk een pasbox kan maken met
de thinline + veiligheidshalster, ik wil het materiaal graag voelen
de easygrazer, 5cm qua gat zou misschien net wat kleiner mogen
en de best friend graze more

Die laatste is wel echt een stuk goedkoper maar ziet er zo op de foto er wel mooi uit en opener dan veel andere maskers

Ja echt een lastige keuze waar je goed aan doet vond ik ook...
Ik heb een veiligheidshalster van Horseware gekocht voor het graasmasker.

Ymediem schreef:
Vandaag weer een dag dat het masker om bleef. Ben blij!

Fijn!

Granoek schreef:
Ik lig te piekeren over mijn jongste paard en wilde morgen een topic openen maar bedacht me toen dat ik niet de enige kon zijn met dit probleem. Dus zo bij dit topic uitgekomen!
Voor nu even een reactie zodat ik het morgen nog terugvind en dan ga ik eens even wat pagina’s lezen want volgens mij is mijn jongste paard (4) ook veel te dik dus als dat mag kom ik hier graag meepraten!

Welkom hier, en stel je vragen, samen komen we er vast wel uit!

simoneeee

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:51

Ik klets hier ook graag even mee! Heb een fjord die snel te dik wordt, maar wel 24/7 de wei op gaat. Afgelopen jaren een greenguard opgehad, maar eigenlijk steeds nét te laat begonnen. Dit jaar meteen het masker op en 2 weken voor de wei begonnen met glucobalance. En moet zeggen.... ze lijkt zelfs wel slanker dan toen ze nog niet op de wei stond. Het enige nadeel van de greenguard voor haar is dat ze hele gevoelige tanden krijgt. Een wortel afbijten doet ze liever niet meer. Je ziet aan de binnenkant ook dat ze met haar tanden over het masker schraapt. Er is dus nu een easygrazer onderweg. Gepast van een stalgenootje en vond hem er een stuk comfortabeler uit zien. Hopelijk gaat dit ook zo zijn..

Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:35

Hier ook voorzichtig positief. Hij staat nog niet op de nieuwe stal dus het voer veranderd helaas nog niet maar sinds ik met de glucobalance ben begonnen is zn hals toch al dunner geworden. Hij eet het nog steeds in zn lijnzaad papje *\o/*

Nu zou ik ook graag jullie mening willen horen. Het huidige zadel van mijn paard zit niet helemaal lekker heb ik het idee. Heb hem vorig jaar mei gekocht, heeft een verstelbare boom, want ik dacht hij zal wel iets uitzwaren. Dit is iets te veel gebeurd :'). Nu moet ik zeggen dat ik dit zadel ook niet heel fijn vind zitten maar nu hij echt te dik is geworden ligt hij ook niet meer fijn. Nu zit ik een beetje in een dubio wat ik daar mee zou doen. Nu al kijken naar een fijn tweedehands zadel of er toch even mee wachten tot hij slanker wordt. Het lastige is is dat hij een Tekna zadel heeft en er heel weinig dealers van zijn en waar ik het zadel van Daan heb dus danig ver weg zit waardoor die wat terughoudend is.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:40

Oké goedemorgen!

Even een situatieschets: mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 op de wei, verschillende weides en dat wordt steeds afgewisseld. Nu staan ze thuis op de wei, die wei wordt nooit bemest (mag niet, te dicht bij de Maas), nooit gemaaid etc.. Normaal staan ze bij mijn vriend op de boerderij maar als mijn wei weer wat gras heeft komen ze een tijd naar huis. Ze staan hier nu al dik 2 maanden dus het is niet dat er nog echt veel gras staat nu maar we komen wel toe.

's nachts gaan ze naar een paddock-wei, staat bijna geen gras meer maar het is ook geen zandpaddock. Hier krijgen ze hooi bijgevoerd en ze krijgen 1 keer per dag zo'n Pavo summerfit vitaminekoek. Verder voer ik niks bij.

En dit is Duke:
Afbeelding

En van de zijkant zie je ook de buik uitsteken:

Afbeelding

Hij is bijna 4, ik stap er soms op voor een minuutje of 10 in stap maar verder staat hij nog niet in het werk. Het langste rondje dat we gedaan hebben was een half uurtje, we hebben nog niet gedraafd.

Het ding is nu dat ze ondanks 2 soorten mineralenstenen en een Himalaya liksteen toch nog aan het zand gaan likken en ik nu twijfel of ik niet iets van vitaminebrok moet bijvoeren. Maar ik wil ook niet dat hij nog dikker wordt want in principe doen ze het 'goed' op gras en hooi. Te goed :') Dexter krijgt trouwens hetzelfde te eten en die ziet er gewoon prima uit, terwijl die ook niet echt veel moet werken.

Graasmaskers etc.. doe ik liever niet, puur om het feit dat ze langs een fietsroutenetwerk staan en ik nu al een groot plakkaat heb moeten maken dat ze niét geblinddoekt zijn maar vliegenmaskers dragen. Krijg over het minste beetje al commentaar hier. Maar als dat de enige oplossing zou zijn dan wil ik het overwegen natuurlijk.

Ik zal nog wel een hoop vergeten zijn maar dat was zo een beetje ons probleem. Meer beweging lijkt me een goede start maar ik wil hem nog niet echt meer gaan rijden dus dat zou dan aan de longe worden?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:41

HorseTimeXL schreef:
Hier ook voorzichtig positief. Hij staat nog niet op de nieuwe stal dus het voer veranderd helaas nog niet maar sinds ik met de glucobalance ben begonnen is zn hals toch al dunner geworden. Hij eet het nog steeds in zn lijnzaad papje *\o/*

Nu zou ik ook graag jullie mening willen horen. Het huidige zadel van mijn paard zit niet helemaal lekker heb ik het idee. Heb hem vorig jaar mei gekocht, heeft een verstelbare boom, want ik dacht hij zal wel iets uitzwaren. Dit is iets te veel gebeurd :'). Nu moet ik zeggen dat ik dit zadel ook niet heel fijn vind zitten maar nu hij echt te dik is geworden ligt hij ook niet meer fijn. Nu zit ik een beetje in een dubio wat ik daar mee zou doen. Nu al kijken naar een fijn tweedehands zadel of er toch even mee wachten tot hij slanker wordt. Het lastige is is dat hij een Tekna zadel heeft en er heel weinig dealers van zijn en waar ik het zadel van Daan heb dus danig ver weg zit waardoor die wat terughoudend is.

Oh ik heb ook een Tekna zadel en ben er verliefd op, vind het zo'n fijn zadel! Welke boom heb je er nu in zitten? Want die van mij dragen extra wijd en die zijn ook behoorlijk breed. Dexter heeft niks schoft en een rug formaatje koffietafel en dit is het enige zadel dat niet schuift bij hem.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:57

De pavo koeken zit best wat suiker in. Ik denk dat je dat goed kan vervangen met een vitaminebrokje waar weinig suiker+zetmeel in zit. Daar zijn er verschillende van, zelf heb ik alleen ervaring met vitalbix en daar ben ik tevreden over.
Verder is de buik wel een lastige indicatie om te zien of je paard echt dik is of gewoon een gevulde buik heeft. Mijn pony heeft ook altijd een ronde buik door het hooi terwijl ze verder niet te dik is.
Ken je de condition bodyscore? Hier wat info daarover: https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-g ... k4EALw_wcB

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:08

LinSa schreef:
De pavo koeken zit best wat suiker in. Ik denk dat je dat goed kan vervangen met een vitaminebrokje waar weinig suiker+zetmeel in zit. Daar zijn er verschillende van, zelf heb ik alleen ervaring met vitalbix en daar ben ik tevreden over.
Verder is de buik wel een lastige indicatie om te zien of je paard echt dik is of gewoon een gevulde buik heeft. Mijn pony heeft ook altijd een ronde buik door het hooi terwijl ze verder niet te dik is.
Ken je de condition bodyscore? Hier wat info daarover: https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-g ... k4EALw_wcB

Ik heb vannacht dat in shape programma gevonden en gedownload dus dat ben ik wel tegengekomen en wilde ik vandaag even checken!
Op zich is zijn nek ook wel wat rond maar niet zoals zijn buik zeg maar.. Ik voel geen ribben, ook niet als ik duw :') Ik ga eerst eens die bodyscore bekijken

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:33

Granoek schreef:
LinSa schreef:

Ik heb vannacht dat in shape programma gevonden en gedownload dus dat ben ik wel tegengekomen en wilde ik vandaag even checken!
Op zich is zijn nek ook wel wat rond maar niet zoals zijn buik zeg maar.. Ik voel geen ribben, ook niet als ik duw :') Ik ga eerst eens die bodyscore bekijken

Jep hier ook 1, hoe hard ik ook duw ik kan het niet zien :'). Ben heel bij dat op de nieuwe stal, misschien geluk bij een ongeluk, ze nog heel veel in de (grote) paddock staan met hooi omdat het gras opnieuw is ingezaaid. Dus dat zal voor die an mij niet verkeerd zijn. Maar het is wel absurd hoeveel paarden er op deze stal te dik zijn en ergens snap ik het ook weer niet helemaal. Ze staan niet op een wei waar heel veel gras staat, nu al ontzettend kort helaas. O wat grappig, ik heb een MW boom geloof ik van Tekna.

Kunnen paarden van te veel brok alleen (buiten het ruwvoer zegeaar) al veel te dik worden?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:37

Welke brok is het? Ik denk dat dat ook verschil maakt. Maar té is nooit goed lijkt mij

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:45

Ja vroeg het me opeens af, mijne gaat vanaf woensdag (wel eerst half om half) over op vital biks op z'n nieuwe stal en dan de daily compleet dus daar ben ik heel blij mee.

Het schijnt zelf samengesteld brok te zijn die ze bij een diervoeder laten samenstellen. had al eens gevraagd wat er in zat maar daar kreeg ik niet heel goed antwoord op. Een dierenarts zei dat hij gezien de mest van de paarden wel kon zien dat het goede brok was, maar in hoeverre je dat vanaf de mest kon aflezen. Ze hebben wel heel vaak in de winter bijvoorbeeld koeien kuil.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:47

Ja hoor, kan goed. Stel je pakt het gemiddelde recreatiepaard met een ideaal gewicht van 500 kg die niet echt noemenswaardig werkt, dan zou de voerbehoefte op zo'n 4,2 EWPa zitten. In kort gras zit vaak veel suiker, vaak voeren ze voordroog of zelfs kuilachtig spul wat het aannemelijk maakt dat je alleen aan ruwvoer aan die 4,2 zit, misschien zelfs er over. Wanneer je dan ook nog brok gaat voeren met een EWPa van 0,8 per kilo dan kunnen ze dus heel goed al aankomen en dan hebben we het nog niet over allerlei tussendoortjes.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:59

O dank je wel LisalotZorro, dat is een fijne uitleg. Op die stal zijn te veel paarden te dik in mijn ogen. Omdat op deze stal de meesten toch wel recreatie paarden zijn, maar zelfs de sportpaarden denk je van tja. Een oud stal genoot die enige tijd geleden is vertrokken van deze stal liet een foto van haar paard zien dat ik dacht, wauw _/-\o_ Perfect op gewicht weer. Op haar stal krijgen ze ook maar ene handje brok. Die van mij bijna 1,5 kilo. Ik geef toe dat ik voor januari ook vaak graag wat muesli aan mijn paard gaf, daar ben ik al van afgestapt maar toch. Het hooi verscheelt ook best wel. Nu hebben ze heel fijn stengels droog hooi. maar soms ook tegen het bijna vochtige hooi aan.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:15

Ja het is natuurlijk lastig te zeggen zo vanaf een forum, maar in theorie kan het zeker. Uiteindelijk is het natuurlijk wel altijd een samenspel van het hele voerschema.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:29

Ja dat absoluut en hoe vaak en hoe veel die beweegt en het was ook zo dat ze in de winter niet buiten kwamen. Of naja 3 kwartier maar niet langer dus dat helpt ook al niet echt mee natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:50

Jeetje, dat zulke stallen kunnen blijven bestaan.......Ik ken ze wel hoor. Dan heb je de stal die voert en kijkt naar de maat van het paard en er vele kilo's brok in gooit. Maar dat is echt niet nodig en eigenlijk kost het de stal alleen maar onnodig veel geld.

Beweging is wel het eerste wat je doet bij afvallen. Je kan niet paarden een hele winter op stal zetten en maar vol blijven gooien met voer. Zoveel biks in een buik die stil ligt, is gewoon vragen om ellende. Dan hebben de mensen eerder mazzel dat het slechts bij overgewicht blijft......

Eten moet in verhouding staan tot bewegen. Goed ruwvoer is je basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:51

Granoek schreef:
Oké goedemorgen!

Even een situatieschets: mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 op de wei, verschillende weides en dat wordt steeds afgewisseld. Nu staan ze thuis op de wei, die wei wordt nooit bemest (mag niet, te dicht bij de Maas), nooit gemaaid etc.. Normaal staan ze bij mijn vriend op de boerderij maar als mijn wei weer wat gras heeft komen ze een tijd naar huis. Ze staan hier nu al dik 2 maanden dus het is niet dat er nog echt veel gras staat nu maar we komen wel toe.

's nachts gaan ze naar een paddock-wei, staat bijna geen gras meer maar het is ook geen zandpaddock. Hier krijgen ze hooi bijgevoerd en ze krijgen 1 keer per dag zo'n Pavo summerfit vitaminekoek. Verder voer ik niks bij.

En dit is Duke:
[ [url=m/2XBx6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

En van de zijkant zie je ook de buik uitsteken:

[ [url=m/HwbIC6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is bijna 4, ik stap er soms op voor een minuutje of 10 in stap maar verder staat hij nog niet in het werk. Het langste rondje dat we gedaan hebben was een half uurtje, we hebben nog niet gedraafd.

Het ding is nu dat ze ondanks 2 soorten mineralenstenen en een Himalaya liksteen toch nog aan het zand gaan likken en ik nu twijfel of ik niet iets van vitaminebrok moet bijvoeren. Maar ik wil ook niet dat hij nog dikker wordt want in principe doen ze het 'goed' op gras en hooi. Te goed :') Dexter krijgt trouwens hetzelfde te eten en die ziet er gewoon prima uit, terwijl die ook niet echt veel moet werken.

Graasmaskers etc.. doe ik liever niet, puur om het feit dat ze langs een fietsroutenetwerk staan en ik nu al een groot plakkaat heb moeten maken dat ze niét geblinddoekt zijn maar vliegenmaskers dragen. Krijg over het minste beetje al commentaar hier. Maar als dat de enige oplossing zou zijn dan wil ik het overwegen natuurlijk.

Ik zal nog wel een hoop vergeten zijn maar dat was zo een beetje ons probleem. Meer beweging lijkt me een goede start maar ik wil hem nog niet echt meer gaan rijden dus dat zou dan aan de longe worden?

Pavo vitakracht is enorm arm, vitaminerijk en worden ze niet dik van. Paard is jong dus zou zeker zorgen dat hij voldoende voedingstoffen binnen krijgt!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:41

Oké dankjewel daar ga ik naar kijken! Zeker nu ik ze zie zand likken wil ik iets van voer geven waar ik een kuur zandweg bij kan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:44

Graag gedaan, succes!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:56

Ik kan die niet vinden? Heb je een afbeelding van de zak toevallig? Ik kom steeds bij hondenkoekjes uit haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:12

Afbeelding

Sorrie is Vital, zie afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:32

Aaah die ken ik wel ja, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:42

Graag gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:03

Hoi allemaal! Blij dat ik dit topic heb gevonden :) Wellicht kunnen jullie me helpen! Mijn jonge paard van inmiddels 3 jaar oud is 9 maanden geleden ernstig geblesseerd geraakt. Door een bekken fractuur heeft ze 6 maanden in de kliniek doorgebracht op stalrust en inmiddels is ze 3 maanden thuis. Op de kliniek kreeg ze onbeperkt hooi uit een net, een vitamine/mineralen supplement en wat muesli zonder al te veel voedingsstoffen. Nu geef ik haar hetzelfde, maar in plaats van enkel stalrust, staat ze nu op een kleine paddock of op een klein stukje weide. Het gras vreet ze echt, dus ze staat er maar beperkt. Ongeveer 2 dagen in de week, een paar uurtjes en het is al mooi kaal gegeten. Maar ze blijft te dik. Ik kan dit niet oplossen met bewegen; hoewel ik misschien 20 minuutjes per dag met haar aan de hand zou kunnen stappen. Verder kan ze nog niet meer bewegingsruimte krijgen. En ik mag haar pas over een jaar gaan longeren, omdat haar blessure nu nog te vers is. Hoe kan ik het voer het beste aanpassen? Ze is best bescheiden van formaat in hoogte, maar eet hooi voor een grote. Toch het hooi aanbod verminderen?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:54

Ik weet ook niet goed wat te doen met dat hooi.
Overal lees ik onbeperkt aanbieden maar langs de andere kant is het ook niet zo dat paarden tegenwoordig kilometers moeten wandelen en zoeken naar hun eten en dan denk ik ‘hm dan zou ik best kunnen minderen’

Maar uiteindelijk komt het er niet van dus heb het nog niet geprobeerd

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:07

Joman schreef:
Hoi allemaal! Blij dat ik dit topic heb gevonden :) Wellicht kunnen jullie me helpen! Mijn jonge paard van inmiddels 3 jaar oud is 9 maanden geleden ernstig geblesseerd geraakt. Door een bekken fractuur heeft ze 6 maanden in de kliniek doorgebracht op stalrust en inmiddels is ze 3 maanden thuis. Op de kliniek kreeg ze onbeperkt hooi uit een net, een vitamine/mineralen supplement en wat muesli zonder al te veel voedingsstoffen. Nu geef ik haar hetzelfde, maar in plaats van enkel stalrust, staat ze nu op een kleine paddock of op een klein stukje weide. Het gras vreet ze echt, dus ze staat er maar beperkt. Ongeveer 2 dagen in de week, een paar uurtjes en het is al mooi kaal gegeten. Maar ze blijft te dik. Ik kan dit niet oplossen met bewegen; hoewel ik misschien 20 minuutjes per dag met haar aan de hand zou kunnen stappen. Verder kan ze nog niet meer bewegingsruimte krijgen. En ik mag haar pas over een jaar gaan longeren, omdat haar blessure nu nog te vers is. Hoe kan ik het voer het beste aanpassen? Ze is best bescheiden van formaat in hoogte, maar eet hooi voor een grote. Toch het hooi aanbod verminderen?

Wat heftig al op zo'n jonge leeftijd zoveel meegemaakt, het lijkt er op dat het gras het enige is wat veranderd is. Misschien toch op de paddock houden?

Hier geven we beperkt'onbeperkt' maw ze krijgen 1 per dag hooi (soms vullen we iets bij in de avond indien echt nodig) en we hebben altijd 2 netten met stro hangen
Dus het gebeurd wel dat het hooi op is de volgende ochtend maar dan hebben ze stro kunnen/moeten eten

Zo houden we toch een soort van controle dat je niet onbewust ineens aan het verdubbelen bent in voer
We merken nu heel goed in welke situaties ze meer behoefte hebben maar staan eigenlijk nooit met opgetrokken buik

Mijn droom is wel een plek met track waar ik op diverse afstanden hooi kan aanbieden zodat ze echt gaan lopen maar dat is op de huidige plek helaas geen optie -O-