[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:41

Mijn ene ruin doet ook alles af; graasmaskers, vliegenkappen, vreselijk. Want hij is de obesitas pony en zou het nodig hebben.

Maar ik pas inderdaad op wanneer en hoelang ze op gras staan en geef hem extra beweging.

Als je paard gevoelig is en nu op gras staat, zou ik niet nu ook met lucerne beginnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:43

Ja ik zit ook vaak te kijken, zoeken en vergelijken...
Ik moest vanwege het verlies van rugbespiering bij mijn paard nu met het afvallen van mijn dierenarts lucerne met blad geven omdat daar meer eiwitten in zitten dan lucerne zonder blad.
Ik kwam na wederom een zoektocht :D uit op de lucerne van vitalbix, die is met blad.

Ik heb deze app:

Afbeelding

Dit is nu...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:51

mbt tot het graasmasker afdoen, wat bij mij hielp was ten eerste een ander masker. Ik had er eerst een van HH, daar werd ze woest om en bleef proberen eraf te krijgen. Nu heb ik de easygrazer, die werd gelijk geaccepteerd. Maar als ik hem niet vast maak aan de manen ligt ook deze er 2 x in de week af, als net een ander paard eraan zit trekt die hem zo over de oren of als ze zelf langs haar been schuurt oid. Dus ik heb in de eerste pluk manen achter de oren een touwtje erin gevlochten. Zodat ik het masker met het touwtje kan vastmaken. Dan hoeft niet elke keer het vlechtje erin/eruit maar knoop ik gewoon het touwtje om het graasmasker tussen de oren. Pas had ze het nog over een oor gekregen maar bleef het toch netjes genoeg hangen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:53

Lenexa schreef:
mbt tot het graasmasker afdoen, wat bij mij hielp was ten eerste een ander masker. Ik had er eerst een van HH, daar werd ze woest om en bleef proberen eraf te krijgen. Nu heb ik de easygrazer, die werd gelijk geaccepteerd. Maar als ik hem niet vast maak aan de manen ligt ook deze er 2 x in de week af, als net een ander paard eraan zit trekt die hem zo over de oren of als ze zelf langs haar been schuurt oid. Dus ik heb in de eerste pluk manen achter de oren een touwtje erin gevlochten. Zodat ik het masker met het touwtje kan vastmaken. Dan hoeft niet elke keer het vlechtje erin/eruit maar knoop ik gewoon het touwtje om het graasmasker tussen de oren. Pas had ze het nog over een oor gekregen maar bleef het toch netjes genoeg hangen.

Mijn ruin doet alles af, dus ligt niet aan het soort graasmasker. Vliegenmaskers doet hij ook af.

Ik vind dat vastbinden aan manen echt helemaal niks. Ik zou dat nooit doen zelf. Mijn ruin gaat net zolang door tot iets af gaat en zou dan de manen mee uittrekken. Dat vind ik echt te pijnlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:02

Ik heb daarom voor de thinline gekozen, die is super licht, soepel en doorzichtig, dus niet zo’n harde plastic bak onder hun snuit.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:05

superpony schreef:
Lenexa schreef:

Mijn ruin doet alles af, dus ligt niet aan het soort graasmasker. Vliegenmaskers doet hij ook af.

Ik vind dat vastbinden aan manen echt helemaal niks. Ik zou dat nooit doen zelf. Mijn ruin gaat net zolang door tot iets af gaat en zou dan de manen mee uittrekken. Dat vind ik echt te pijnlijk.

Daar ben ik dan weer niet bang voor, het graasmasker heeft vaste 'breekpunten' in het masker. Bij teveel druk springt zo een drukpunt dus los. Ook handig voor als ze ooit ergens aan vast komen te zitten. Dat breekpunt ligt zeker weten lager dan de pluk manen waar die aan vast zit, ik heb er namelijk extra pinnetjes bij gekregen zodat je het zelf weer kan fixen mocht er een breekpunt springen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:06

Hier gelukkig nog niet eraf gegaan in de wei.
Ik heb wel een fieldsafe halster van Horseware gekocht speciaal voor het graasmasker, wil niet dat hij ergens met dat ding aan vast blijft zitten.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:27

Die maskers liggen helaas boven mijn budget. Ook moet ik rekening houden met de mensen die mijn paard ik het land zetten. Gewoon halster doet ze zelfs al af. Nu zorg ik dat ze extra loopt, actief stapt want wegens de blessure mag ze ook nog niet vol aan het werk.

Gelukkig is mijn paard niet gevoelig voor iets als HB en IR. Heb hier iig nooit mee te maken gehad met haar.
Alleen dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:28

Ymediem schreef:
Die maskers liggen helaas boven mijn budget. Ook moet ik rekening houden met de mensen die mijn paard ik het land zetten. Gewoon halster doet ze zelfs al af. Nu zorg ik dat ze extra loopt, actief stapt want wegens de blessure mag ze ook nog niet vol aan het werk.

Gelukkig is mijn paard niet gevoelig voor iets als HB en IR. Heb hier iig nooit mee te maken gehad met haar.
Alleen dik.

Ze zijn ook tweedehands te verkrijgen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:26

Ymediem schreef:

Alleen dik.

Nu is je paard nog niet hb/ir, maar overgewicht kan daar wel voor zorgen en dan ben je echt veel meer geld kwijt dan 1 masker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:33

Ik vond het ook een hoop geld, maar ik had er zo’n moeite mee dat hij zo’n ding op moest dat ik het waard vond om er wat meer aan uit te geven zodat het voor hem zo comfortabel als mogelijk zou zijn...
Voor mijn gevoel was ik hem dat verplicht, ik wil tenslotte dat hij dat ding op krijgt...

Mijn paard is nog nooit bevangen geweest maar is wel zijn hele leven al te dik of op het randje.
Volgens mijn dierenarts zorgt dat er voor dat extra gevoelig is voor suikers en dus verhoogd risico op bevangenheid heeft.
Hij raadde wel heel erg aan om toch een graasmasker te gaan gebruiken.
Dus dan toch maar proberen dit voorjaar, het is niet anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:50

Ja precies moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn dieren echt altijd spaar dus dat de DA of andere dure kosten altijd gewoon kunnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:16

Talietjuh schreef:
Ja precies moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn dieren echt altijd spaar dus dat de DA of andere dure kosten altijd gewoon kunnen.

Ja hier hetzelfde, een paard is een bewuste keuze, en natuurlijk heb je niet altijd alles zo liggen voor een grote uitgave.
Maar ik probeer er wel voor te zorgen dat wat nodig is kan, zeker als het om hun gezondheid en welzijn gaat.
Dan koop ik maar goedkopere of minder kleren...

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:08

Ik heb veel voor mijn paard over dat even ter zijde.
Voor nu heb ik een andere oplossing met hetzelfde masker. En dit ging vandaag goed dus houdt ik dat zo.
Dank iedereen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:44

Fijn dat het goed ging!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:10

Hier eet meneer de glucobalance nog steeds door klein beetje afgekoeld gekookt lijnzaad. Hopelijk houdt hij het vol :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:02

Nouvel schreef:
Talietjuh schreef:

Ja hier hetzelfde, een paard is een bewuste keuze, en natuurlijk heb je niet altijd alles zo liggen voor een grote uitgave.
Maar ik probeer er wel voor te zorgen dat wat nodig is kan, zeker als het om hun gezondheid en welzijn gaat.
Dan koop ik maar goedkopere of minder kleren...

Iets niet kopen omdat het duur is en vervolgens met hele hoge veearts kosten komen of je paard kwijt, is een beetje jezelf voor de gek houden.
Natuurlijk zijn paarden duur, maar dat hoor je wel te weten vooraf. Dat wil niet zeggen dat je elke dag allemaal een reserve kan hebben liggen om een koliek operatie te betalen bijv. Maar zelfs dan komt de rekening achteraf en is er zelfs vaak wat te regelen.
Maar noodzakelijke middelen moet je wel kunnen betalen en een graasmasker bij ene te dik paard hoort daarbij.
Het is soms pittig hoor.........dat echt wel.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 06:11

Moet zeggen dat ik het mbt de graasmaskers ook wel lastig vind, er zit toch aardig prijsverschil tussen

Het is niet dat ik niet de 150 euro voor de easygrazer wil uitgeven maar bv de thinline zit daar direct wel al een stap onder met z'n 85 euro (+ veiligheidshalster 15 euro)

Kan je toch weer een extra pot glucobalance kopen :))

En andere merken zitten nog weer een stuk lager in aanschaf

En het is dan nog maar de vraag welke het fijnste is/best werkt %)

(ik heb m'n keuze dus nog niet gemaakt :'))

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 06:58

De thinline was nog onder de €100,- en dat is een fijn soepel masker vind ik tot nu toe.
Ik weet niet hoe die zich een zomer lang gaat houden maar tot nu toe aardig tevreden.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:07

Ik vind the thinline er ook fijn uitzien, was er volgens mij vorig jaar nog niet. The easygrazer was vorig jaar nog 120 euro, nog steeds veel geld maar wel alweer een stuk goedkoper dan nu. Omdat de mijne 24/7 staat vond ik dat toen eigenlijk de enige optie en nu ben ik er erg blij mee. Maar mocht deze op een gegeven moment aan vervanging toe zijn ga ik ook weer opnieuw kijken wat er dan is. Deze is iig fijn en de tandarts zag niks aan de tanden, dat was nog een kleine zorg in het algemeen met graasmasker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:12

Die is nieuw inderdaad wat ik begreep.
Ik heb advies gevraagd bij Paardeerlijk.
Ze gaven die 2 als beste opties aan, uiteindelijk voor de thinline gegaan omdat die zo soepel is en doorzichtig, het is niet zo echte bak zeg maar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:54

Duplo schreef:
Moet zeggen dat ik het mbt de graasmaskers ook wel lastig vind, er zit toch aardig prijsverschil tussen

Het is niet dat ik niet de 150 euro voor de easygrazer wil uitgeven maar bv de thinline zit daar direct wel al een stap onder met z'n 85 euro (+ veiligheidshalster 15 euro)

Kan je toch weer een extra pot glucobalance kopen :))

En andere merken zitten nog weer een stuk lager in aanschaf

En het is dan nog maar de vraag welke het fijnste is/best werkt %)

(ik heb m'n keuze dus nog niet gemaakt :'))

Dan zou ik mn geld uitgeven aan een graasmasker. Ik geef echt geen geld uit aan glucobalance.

Daarbij; het graasmasker behoudt enige waarde en kan je evt doorverkopen. De GB gaat op en is weg. En heeft geen bewezen werking.

Mijn graasmaskers heb ik al jaren.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:32

@superpony, Ik ben inderdaad sowieso op zoek naar een graasmasker idd :D

Heb nu gevraagd of paardeerlijk een pasbox kan maken met
de thinline + veiligheidshalster, ik wil het materiaal graag voelen
de easygrazer, 5cm qua gat zou misschien net wat kleiner mogen
en de best friend graze more

Die laatste is wel echt een stuk goedkoper maar ziet er zo op de foto er wel mooi uit en opener dan veel andere maskers

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:17

Vandaag weer een dag dat het masker om bleef. Ben blij!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 01:32

Ik lig te piekeren over mijn jongste paard en wilde morgen een topic openen maar bedacht me toen dat ik niet de enige kon zijn met dit probleem. Dus zo bij dit topic uitgekomen!
Voor nu even een reactie zodat ik het morgen nog terugvind en dan ga ik eens even wat pagina’s lezen want volgens mij is mijn jongste paard (4) ook veel te dik dus als dat mag kom ik hier graag meepraten!