[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeV1994

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:54

De mijne vindt de Complete Care Senior heerlijk. Als ie de kans krijgt eet hij die van z'n weidemaatje op :')

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:41

NienkeV1994 schreef:
De mijne vindt de Complete Care Senior heerlijk. Als ie de kans krijgt eet hij die van z'n weidemaatje op :')

Hahha nou ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ben nog steeds bang dat hij het niet lust maar daar kom ik pas achter als ik een zak koop.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:51

hoi hoi, ik wil me ook even melden, mijn senior kwpn van 22 moet wat bijkomen. ik weet even niet zo goed wat ik hem moet voeren....momenteel krijgt hij naar mijn mening al best heel veel
2 scheppen luzerne
2 droge kg seniores priores
500 gram omega van subli
en 1kg basis brok
hij loopt daarbij nog 5 dagen in de week minimaal een uur en toch zeker wel L niveau en soms nog wat Z oefeningen....... maar dat is 1 x in de zoveel zegmaar.

wat raden jullie aan? ik wilde over gaan naar 2 tot 2,5 kg brok, de luzerne en dan evt daarbij af en toe slobber van masters geven ivm de pre en pro biotica...?
lees ook veel over bieten pulp? waar kopen jullie dit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:35

hoeveel ruwvoer eet hij dan?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:18

staat van 7u smorgens tot minimaal 7u savonds op de wei. zomers uiteraard veel gras, nu is dat minder en minder voedingswaarde, maar we hebben nog steeds een stuk waar veel gras staat, ongeveer 10-15cm hoog minimaal. savonds kijgt hij nog een hooi net met ongeveer 5 a 6 kg hooi, afhankelijk van hoelang hij buiten is geweest en of ze bijvoorbeeld net nieuw gras hebben gekregen. verder staat hij ook op stro waar hij aan eet (zit niet of nauwelijks wat in dat weet ik)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:33

Zamba schreef:
staat van 7u smorgens tot minimaal 7u savonds op de wei. zomers uiteraard veel gras, nu is dat minder en minder voedingswaarde, maar we hebben nog steeds een stuk waar veel gras staat, ongeveer 10-15cm hoog minimaal. savonds kijgt hij nog een hooi net met ongeveer 5 a 6 kg hooi, afhankelijk van hoelang hij buiten is geweest en of ze bijvoorbeeld net nieuw gras hebben gekregen. verder staat hij ook op stro waar hij aan eet (zit niet of nauwelijks wat in dat weet ik)

Heeft hij tot de volgende morgen nog steeds hooi in zijn net? Dat zou dan de eerste stap zijn mocht dat nog niet het geval zijn: zoveel hooi voeren dat hij nooit zonder staat in de nacht.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:44

Ik zou beginnen met meer ruwvoer, gras halen ze nu niet meer veel uit. Zelf zou ik ook de basisbrok weg laten want daar zit waarschijnlijk veel suiker en zetmeel in wat een negatief effect heeft op de spijsvertering

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:45

5 dagen per week minimaal een uur rijden? Dat is in mijn ogen toch echt het eerste wat ik aan zou passen (dus zou minderen) als je paard afvalt/moet aankomen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:05

carika schreef:
Iemand nog tips voor voer dat ik tijdens een trailer rit kan geven? Hooi eet hij niet op de trailer.
Ik wil graag iets wat ik voor het rijden kan geven dus niet te veel suiker/zetmeel.
Luzernebrok en grasbrok lust hij helaas niet.
Ik voer nu slobber of fibrebeet maar dat maakt zo’n bende in de trailer.
Iets droogs heeft dus de voorkeur.
Gewoon Lucerne lust hij ook niet :(

Ik zag de hartog senior complete langskomen? Eten ze die goed?

Mijn kieskeurige eter eet het heel goed. Ik zweer hierbij, nog boven alle pulp en graslucerne/brokken, want daar gebeurde bij hem weinig mee

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:08

Zamba schreef:
hoi hoi, ik wil me ook even melden, mijn senior kwpn van 22 moet wat bijkomen. ik weet even niet zo goed wat ik hem moet voeren....momenteel krijgt hij naar mijn mening al best heel veel
2 scheppen luzerne
2 droge kg seniores priores
500 gram omega van subli
en 1kg basis brok
hij loopt daarbij nog 5 dagen in de week minimaal een uur en toch zeker wel L niveau en soms nog wat Z oefeningen....... maar dat is 1 x in de zoveel zegmaar.

wat raden jullie aan? ik wilde over gaan naar 2 tot 2,5 kg brok, de luzerne en dan evt daarbij af en toe slobber van masters geven ivm de pre en pro biotica...?
lees ook veel over bieten pulp? waar kopen jullie dit?

Hartog complete care senior, volledig voer. Vorig jaar ook hele menus geprobeerd en nu staat hij prima op senior(klein speciekuipje per dag) met 60gr marstall force en onbeperkt hooi

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:32

bliksemflits schreef:
5 dagen per week minimaal een uur rijden? Dat is in mijn ogen toch echt het eerste wat ik aan zou passen (dus zou minderen) als je paard afvalt/moet aankomen

Dat kan je bij een jong paard is een keertje doen, maar deze oude gabber roest vast. Tegen de tijd dat hij op gewicht is kan je hem inslapen omdat hij niet meer kan lopen. Het is voor zijn algehele gezondheid, beenwerk en krampbenen belangrijk dat hij blijft lopen....

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:33

Hannanas schreef:
Zamba schreef:

Heeft hij tot de volgende morgen nog steeds hooi in zijn net? Dat zou dan de eerste stap zijn mocht dat nog niet het geval zijn: zoveel hooi voeren dat hij nooit zonder staat in de nacht.

Ja, hooi voldoende. Soms begint hij eerst aan zn hooi en tussendoor is een hap stro en soms, vooral als ze veel gras hebben gehad gaat zn voorkeur eerst uit naar stro en daarna zn hooi, maar hij houd altijd netjes over.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:01

Zamba schreef:
bliksemflits schreef:

Dat kan je bij een jong paard is een keertje doen, maar deze oude gabber roest vast. Tegen de tijd dat hij op gewicht is kan je hem inslapen omdat hij niet meer kan lopen. Het is voor zijn algehele gezondheid, beenwerk en krampbenen belangrijk dat hij blijft lopen....

Ja, maar er zit nogal een verschil tussen niet rijden en 5x per week minimaal een uur...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:46

Oké!
En “twee scheppen” lucerne zijn twee van die standaard voerscheppen zoals ieder paardenvoer merk ze wel heeft?

Zo ja, dat weegt niets, zou je dat kunnen ophogen.
Bijvoorbeeld elke avond een zwarte speciekuip vol met twee kilo (gewogen) lucerne klaarzet.

En dan de basisbrok vervangen door (of iets wat lijkt op) pavo 18+.

Edit; en de Subli omega 369 door iets anders vervangen met veel eiwit en vet (de Subli 369 bevat nog 27% zetmeel). Bijv gemicroniseerd lijnzaad.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:21

bliksemflits schreef:

Ja, maar er zit nogal een verschil tussen niet rijden en 5x per week minimaal een uur...[/quote]

Het werk voor hem anders lichamelijk niet. We hebben dat al een tijd geprobeerd, maar dan krijgt hij andere problemen. Hij is ook niet broodmager dat aan alle kanten alles uitsteekt, en valt niet verder af. Heb hem gister nog eens goed bekeken en misschien is hij heel iets aangekomen....? Maar naar mijn idee duurt het erg lang. Dikke deken heeft hij al op dus aan zijn temperatuur hoeft hij ook geen energie te verspillen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:19

Maar dat gaat dan om bewegen? Is meer naar buiten dan geen optie? Dua gewoon niet meer op stal maar altijd bewegen.Want dan hoef je ze echt niet 5 dagen een uur te rijden hoor.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:45

Spenk schreef:
Maar dat gaat dan om bewegen? Is meer naar buiten dan geen optie? Dua gewoon niet meer op stal maar altijd bewegen.Want dan hoef je ze echt niet 5 dagen een uur te rijden hoor.

Daar doelde ik inderdaad ook op, misschien iets anders verwoord alleen.
Ik snap echt niet dat als je nu zelf al zegt dat het erg lang duurt dat je nogsteeds 5x per week ruim een uur rijdt? Dan ga je het namelijk niet oplossen met voer, of in ieder geval heel minimaal

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:02

bliksemflits schreef:
Spenk schreef:

Ik snap echt niet dat als je nu zelf al zegt dat het erg lang duurt dat je nogsteeds 5x per week ruim een uur rijdt? Dan ga je het namelijk niet oplossen met voer, of in ieder geval heel minimaal

Hij staat al een groot deel van de dag buiten. Van 7 tot minimaal 19.00 en meestal langer. Hij staat dan in een grote wei en meer dan voldoende beweging met soortgenoten. Maar minder beweging ernaast gaat niet zoals ik al heb aangegeven. Hij krijgt dan last van zn lijf, stijf in zn gewrichten en heel veel last van zijn krampbeen. Daarbij wordhij er dood ongelukkig van als hij weinig tot niks kan doen. Hij wil dan niks meer, word chagrijnig en gaat ook slechter eten. We hebben daarin al veel geprobeerd, maar dit is echt de enige manier. Ik zit er zelf aan de denken 2kg brok te geven en daarnaast 1.5 senior te blijven geven icm slobber van Masters ivm pre en pro biotica

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:13

kijk even heel goed wat voor brok je hebt.
vervang die eventueel voor de pavo 18 plus.
heel veel brok bevat namelijk best veel zetmeel en suiker en dat heeft jouw paard niet nodig.
wel meer eiwit denk ik

aanrader is de site van voervergelijk

daar kun je helemaal zelf kijken wat je voeren kunt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:21

Zamba schreef:
bliksemflits schreef:
[

Hij staat al een groot deel van de dag buiten. Van 7 tot minimaal 19.00 en meestal langer. Hij staat dan in een grote wei en meer dan voldoende beweging met soortgenoten. Maar minder beweging ernaast gaat niet zoals ik al heb aangegeven. Hij krijgt dan last van zn lijf, stijf in zn gewrichten en heel veel last van zijn krampbeen. Daarbij wordhij er dood ongelukkig van als hij weinig tot niks kan doen. Hij wil dan niks meer, word chagrijnig en gaat ook slechter eten. We hebben daarin al veel geprobeerd, maar dit is echt de enige manier. Ik zit er zelf aan de denken 2kg brok te geven en daarnaast 1.5 senior te blijven geven icm slobber van Masters ivm pre en pro biotica

Ik ben erg tevreden van de fibrebeet.
Mijn trekpaardmerrie wordt mager in de winter. Voorgaande jaren haar net door de winter gekregen op verschillende combis (pulp met all in soup, pulp met grasbrok,pulp met luzernebrok, olie, ...) en dan 4a7 kilo droog gewogen per dag.
Dit jaae ging ze door te weinig gras al mager de winter en vreesde ik het ergste.
Gestart mer fibrebeet op aanraden van een vriendin. Halve schep opgebouwd naar een goede volle schep, en ze staat nu supergoed. Geen ribben zichtbaar en zelfs haar rug is wat meer gevuld.
Vanaf morgen bouw ik er sojaschroot bij op, maar op deze manier hou ik ze goed zonder er kilo's voer in te proppen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:11

Heb hem net geschoren en de foto's vergeleken met de eerste keer en hij is toch wel bijgekomen!!! *\o/* we gaan dus gewoon nog even door *\o/*

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:07

Aangezien ik hier een aantal keer om advies heb gevraagd en ook al even meelees vind ik het wel leuk om hier even een update te geven. Ik durf namelijk eindelijk te zeggen dat het me gelukt is om mijn paard 's winters goed te houden.

Paard was vorige winter echt enorm ingevallen, zag er uit als een 2-jarige die te weinig voer kreeg. Er was geen enkele bespiering over en ribben waren duidelijk te zien. Inmiddels ziet hij er beter uit dan ooit!

Heb helaas geen foto van hoe hij er vorige winter uit zag, ik schaamde me er ook behoorlijk voor. Hier wel een vergelijkingsfoto van mei (boven) en vorige week (onder). In mei was ik al ontzettend blij met hoe hij er uit zag en denk ik dat er niet meer sprake was van ondergewicht, maar hij was wel nog heel arm bespierd. Paard heeft tot juni op fibrebeet (1,5 voerschep) gestaan met vitamine korrel. Dit zette duidelijk echt geen zoden aan de dijk, denk persoonlijk ook dat hij alleen weer was bijgekomen in het voorjaar door het gras. In juni ben ik overgestapt op zelf gemengd bietenpulp + luzernebrok + pavo 18+/slobbermash (wissel ik af) + vitamine korrel. In het begin wel 2,5-3 kg pulp+luzernebrok maar aangezien hij het met steeds minder smak at nu nog maar 1 schep, dat gaat er met smaak in. Daarnaast heb ik het sinds september aangevuld met 200gr sojaschroot en ik denk echt dat dit het laatste zetje in de goede richting is geweest. Als het voer nu op is ga ik over op vitalbix active+ (1,6 kg) en sojaschroot. Ik hoop dat hij het daar ook goed op blijft doen.

Afbeelding

Paard staat overigens 24/7 buiten, wel goed in de dekens en loopt zo'n 4-5 keer per week intensief.

Al hoewel fibrebeet heel mooi voer lijkt deed het bij ons dus echt niet genoeg. Ik heb ook wel van mensen gehoord dat pavo voer zo erg verwerkt is waardoor er nog maar weinig voedingsstoffen in zouden zitten? Geen idee of dat waar is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:40

er zijn heel veel mensen die volgens mij anti pavo zijn.
terwijl ze gewoon best mooie producten hebben :j
ik ben in elk geval fan van de pavo vital, mijn dieren doen het daar echt super goed op.
en de fibrenuggets vind ik ook erg goed.

wat een verschil bij die van jou!
knap paard ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:09

Ik denk je het ook niet kan vergelijker... 1,5 schep fibrebeet tegenover de enorme berg ide je daarna bent gaan voeren. In normale pulp en slobbermash zit veel meer suiker, vooral de slobbermash is echt een suikerbom. Dat is voor veel paarden niet geschikt.

Hij ziet er wel goed uit nu! Maar mijn paard bleef ontzettend netjes en goed op fibrebeet ik ben ben eigenlijk heel erg tevreden over pavo geef nu de inshape :D (ja van te dun hebben we geen last meer) en pavo vital.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:19

Dat is ook zo natuurlijk. Ik durfde de fibrebeet qua hoeveelheid niet verder op te hogen ivm calcium/fosfor verhouding. Toen besloten dat als ik dan toch naar een andere voerleverancier toeging voor tarwezemelen (pavo kan ik gewoon bij de welkoop om de hoek halen) dat ik dan ook maar luzernebrok en bietenpulp los ging kopen. Suikers in de bietenpulp durf ik niet te zeggen. Slobbermash is inderdaad een suikerbom, krijgt hij max 3/4 schep van daarom. 18+ heeft mijn voorkeur maar die was eenmalig toen ik het echt die dag nodig had niet op voorraad dus toen maar op hoop van zegen geprobeerd en paard reageert er verbazingwekkend goed op (=niet). Dat terwijl hij van de aangeraden hoeveelheid merriebrok (wat uiteraard veel meer is dan ik nu van de slobbermash geef) van pavo stond te stuiteren en niet te hanteren meer was. Inmiddels krijgt hij al ruim 2 maanden 3/4 schep tot 1 schep luzernebrok en bietenpulp (1:1), dus echt geen hele grote hoeveelheden meer en gaat dat dus heel goed. Maar misschien dat hij dan toch die periode de grotere hoeveelheden nodig had om een inhaalslag te maken. Wie weet dat hij het nu op de fibrebeet ook goed zou doen, maar ik ga het niet meer proberen ;).

Ben dus zelf ook echt niet anti pavo hoor! Maar die opmerking heeft me wel aan het denken gezet om iets anders te proberen. Dacht daarvoor eigenlijk dat ik gewoon het juiste voerde en dat dit nou eenmaal was wat het was en dat het gewoon niet in mijn paard zat om voller te worden. Dit klinkt nu achteraf ook wel heel simpel gedacht haha.