Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zamba schreef:staat van 7u smorgens tot minimaal 7u savonds op de wei. zomers uiteraard veel gras, nu is dat minder en minder voedingswaarde, maar we hebben nog steeds een stuk waar veel gras staat, ongeveer 10-15cm hoog minimaal. savonds kijgt hij nog een hooi net met ongeveer 5 a 6 kg hooi, afhankelijk van hoelang hij buiten is geweest en of ze bijvoorbeeld net nieuw gras hebben gekregen. verder staat hij ook op stro waar hij aan eet (zit niet of nauwelijks wat in dat weet ik)
carika schreef:Iemand nog tips voor voer dat ik tijdens een trailer rit kan geven? Hooi eet hij niet op de trailer.
Ik wil graag iets wat ik voor het rijden kan geven dus niet te veel suiker/zetmeel.
Luzernebrok en grasbrok lust hij helaas niet.
Ik voer nu slobber of fibrebeet maar dat maakt zo’n bende in de trailer.
Iets droogs heeft dus de voorkeur.
Gewoon Lucerne lust hij ook niet![]()
Ik zag de hartog senior complete langskomen? Eten ze die goed?
Zamba schreef:hoi hoi, ik wil me ook even melden, mijn senior kwpn van 22 moet wat bijkomen. ik weet even niet zo goed wat ik hem moet voeren....momenteel krijgt hij naar mijn mening al best heel veel
2 scheppen luzerne
2 droge kg seniores priores
500 gram omega van subli
en 1kg basis brok
hij loopt daarbij nog 5 dagen in de week minimaal een uur en toch zeker wel L niveau en soms nog wat Z oefeningen....... maar dat is 1 x in de zoveel zegmaar.
wat raden jullie aan? ik wilde over gaan naar 2 tot 2,5 kg brok, de luzerne en dan evt daarbij af en toe slobber van masters geven ivm de pre en pro biotica...?
lees ook veel over bieten pulp? waar kopen jullie dit?
bliksemflits schreef:5 dagen per week minimaal een uur rijden? Dat is in mijn ogen toch echt het eerste wat ik aan zou passen (dus zou minderen) als je paard afvalt/moet aankomen
Hannanas schreef:Zamba schreef:staat van 7u smorgens tot minimaal 7u savonds op de wei. zomers uiteraard veel gras, nu is dat minder en minder voedingswaarde, maar we hebben nog steeds een stuk waar veel gras staat, ongeveer 10-15cm hoog minimaal. savonds kijgt hij nog een hooi net met ongeveer 5 a 6 kg hooi, afhankelijk van hoelang hij buiten is geweest en of ze bijvoorbeeld net nieuw gras hebben gekregen. verder staat hij ook op stro waar hij aan eet (zit niet of nauwelijks wat in dat weet ik)
Heeft hij tot de volgende morgen nog steeds hooi in zijn net? Dat zou dan de eerste stap zijn mocht dat nog niet het geval zijn: zoveel hooi voeren dat hij nooit zonder staat in de nacht.
Zamba schreef:bliksemflits schreef:5 dagen per week minimaal een uur rijden? Dat is in mijn ogen toch echt het eerste wat ik aan zou passen (dus zou minderen) als je paard afvalt/moet aankomen
Dat kan je bij een jong paard is een keertje doen, maar deze oude gabber roest vast. Tegen de tijd dat hij op gewicht is kan je hem inslapen omdat hij niet meer kan lopen. Het is voor zijn algehele gezondheid, beenwerk en krampbenen belangrijk dat hij blijft lopen....
bliksemflits schreef:Dat kan je bij een jong paard is een keertje doen, maar deze oude gabber roest vast. Tegen de tijd dat hij op gewicht is kan je hem inslapen omdat hij niet meer kan lopen. Het is voor zijn algehele gezondheid, beenwerk en krampbenen belangrijk dat hij blijft lopen....
Spenk schreef:Maar dat gaat dan om bewegen? Is meer naar buiten dan geen optie? Dua gewoon niet meer op stal maar altijd bewegen.Want dan hoef je ze echt niet 5 dagen een uur te rijden hoor.
bliksemflits schreef:Spenk schreef:Maar dat gaat dan om bewegen? Is meer naar buiten dan geen optie? Dua gewoon niet meer op stal maar altijd bewegen.Want dan hoef je ze echt niet 5 dagen een uur te rijden hoor.
Daar doelde ik inderdaad ook op, misschien iets anders verwoord alleen.
Ik snap echt niet dat als je nu zelf al zegt dat het erg lang duurt dat je nogsteeds 5x per week ruim een uur rijdt? Dan ga je het namelijk niet oplossen met voer, of in ieder geval heel minimaal
Zamba schreef:bliksemflits schreef:[
Daar doelde ik inderdaad ook op, misschien iets anders verwoord alleen.
Ik snap echt niet dat als je nu zelf al zegt dat het erg lang duurt dat je nogsteeds 5x per week ruim een uur rijdt? Dan ga je het namelijk niet oplossen met voer, of in ieder geval heel minimaal
Hij staat al een groot deel van de dag buiten. Van 7 tot minimaal 19.00 en meestal langer. Hij staat dan in een grote wei en meer dan voldoende beweging met soortgenoten. Maar minder beweging ernaast gaat niet zoals ik al heb aangegeven. Hij krijgt dan last van zn lijf, stijf in zn gewrichten en heel veel last van zijn krampbeen. Daarbij wordhij er dood ongelukkig van als hij weinig tot niks kan doen. Hij wil dan niks meer, word chagrijnig en gaat ook slechter eten. We hebben daarin al veel geprobeerd, maar dit is echt de enige manier. Ik zit er zelf aan de denken 2kg brok te geven en daarnaast 1.5 senior te blijven geven icm slobber van Masters ivm pre en pro biotica