Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Deemiii schreef:Ja ik ook, vandaar dat ik eerst Glucose Support ben gaan voeren. Ik was en ben nog wel een beetje sceptisch over beide merken, maar toen ik zag hoe goed Gluco Balance hielp bij een stalgenoot haar paard, vond ik het wel de moeite waard om Glucose Support te gaan proberen.
Daihyo schreef:Bizar zeg.
Gaat het op de wei wel goed?
Ik vind fetura overigens ook een fijne eiwitrijke grasbrok. Juist omdat er verder niks in zit.
En eiwit op basis van lijnzaad ipv luzerne doet het hier heel goed. Slobber met meer lijnzaad dan gemiddeld of gekookte lijnzaad.
Heleennn schreef:Deemiii schreef:Ik zit echt even met mijn handen in het haar...
Ondanks alle maatregelen die ik neem, komt ze alleen maar meer aan lijkt wel.
Ze krijgt nu 2 kilo hooi, onbeperkt stro, en staat dan op de weide met strookbegrazing én een grasmasker. Ze krijgt maar 2 handjes muesli per dag en Glucose Support van Horseflex.
Beweging is meer opgeschroefd... Ze is bijvoorbeeld bij haar hals en schouders niet dik, maar haar buik.. Ze heeft écht een onwijze buik.
Ik weet het niet meer, wat doe ik verkeerd?
Dan zou ik je manier van trainen eens goed bekijken. Als je zegt dat ze enkel op haar buik dik is, zou ik eens nadenken of dat te maken kan hebben met de rijstijl. Mijn merrie had hetzelfde, ze had eigenlijk heel weinig spieren op haar buik waardoor alles maar wat ging hangen. Ik ben op een andere manier gaan rijden en dat buikje smolt als sneeuw voor de zon. Veel zit het hem in je paard leren zichzelf te dragen. Ik heb een aantal maanden gelest bij iemand waar ik na een uur een paard had wat geen druppel zweet verloren had en nog vaster was dan voor de les. Iets in mij zei dat dit gewoon niet juist kon zijn. Ik heb dan een tijdje zelf gereden en ondertussen heb ik ook een nieuwe trainer. Bij haar is mijn paard na een kwartier al helemaal los, licht in de hand. Op het einde van de 45min les is mijn paard moe maar voldaan, en vaak ook erg bezweet over alle spiergroepen (flank, buik, billen, schouder, aanzet hals). Het is echt een groot verschil voor de 'looks' van je paard hoe je ermee rijdt.
Ninx schreef:De Agrobs fetura is dus een goede eiwitleverancier?
Hebben jullie nog meer tips? En de juiste hoeveelheid bepalen is dan ook nog een kunst uiteraard....
Daihyo schreef:Ninx schreef:De Agrobs fetura is dus een goede eiwitleverancier?
Hebben jullie nog meer tips? En de juiste hoeveelheid bepalen is dan ook nog een kunst uiteraard....
Ja vind ik wel. En omdat het een grasbrok is, is het gewoon ruwvoer zonder toegevoegde rommel. Je moet het wel weken.
Bizar Nouvel. Rijd je ook? Misschien is er uit de training nog iets te halen?
superpony schreef:Nouvel, en verder valt je echt helemaal niks op? Het is alleen bovenop invallen en de buik?
Nu je schrijft Z1, denk ik wel dat je stop van trainen er te maken mee kan hebben. Mijn ruin was in training toen hij stil kwam en kreeg meteen ene buik.
Ik zie dat bij meer paarden. Juist als ze goed in vorm zijn en stil komen te staan dat het hard kan gaan. Voorheen pakte ik ze dan wel weer zo op, maar nu ze 20+ zijn komen ze langzamer in vorm terug. Het lukt wel, maar die rug en heup en kont gebied gaat snel.
Zidore schreef:Ik meld me hier na stille meeleesperiode inmiddels ook maar even. Onze merrie is al jarenlang luchtzuiger. Nu ze 24/7 buiten staat op eigen beheer gaat het goed, maar de laatste maanden dus iets té goed, oeps!
Enorm frustrerend want als je jarenlang je merrie op gewicht probeert te krijgen sta je nu opeeens aan de andere kant. Geen idee. Ze krijgt onbeperkt hooi, zonder kan niet want dan staat ze binnen een dag te luchtzuigen. Vanaf volgende maand onbeperkt op de weide. Ze is te dik geworden door te eiwit/suikerrijk voordroog. Eerst was ik er blij mee maar begin me nu zorgen te maken, iemand tips?
Nouvel schreef:Oeh lastig, dat hebben wij met ons andere paard ook... mager gekomen met maagzweren, dus onbeperkt voeren en nu echt opletten...
Ik zou beginnen met suikerarm hooi en/of een uur weken om suikers uit te spoelen.
Verder veel bewegen, dat zou ook al moeten helpen.
superpony schreef:Nouvel, ik snap je wel. Maar ik zie paarden die juist veel en goed getraind worden een grotere terugval krijgen als ze stil komen te staan dan paarden die niet op niveau lopen.
Mijn ruin werd ooit nagekeken voor een zadel en die had een enorm goede rug, sterk ontwikkelt etc. Hij was altijd iets te dik, maar wel netjes ook.
Toen hij begon te kwakkelen en niet meer in werk stond, kreeg hij een buik en de laatste paar jaar dat hij echt weinig heeft gedaan zie je het ook sterk aan die rug.
Ondanks de dikte toch lucerne gaan geven. De quarters krijgen het ook, dus hij krijgt een beetje. Gaat best goed en ik kan hem weer rijden, dus hou hem stabiel te dik. Ga dus niet extreem op dieet zetten, maar probeer aankomen verder wel te voorkomen.
Talietjuh schreef:Zodra er een vetrand in de nek komt moet je oppassen, dan ben je eigenlijk al te laat. Ook kan je laten onderzoeken of je paard te veel suikers in het bloed heeft.
superpony schreef:Talietjuh schreef:Zodra er een vetrand in de nek komt moet je oppassen, dan ben je eigenlijk al te laat. Ook kan je laten onderzoeken of je paard te veel suikers in het bloed heeft.
Daar ging het nu niet om.
Paarden die normaal getraind worden en echt goed in vorm zijn en opeens stil komen te staan, willen nog weleens gaan buiken. Dat staat dan nog compleet los van vetophopingen.
Buikvulling is vaak vooral door ruwvoer/gras en hoeft ook niet direct een probleem of hb te worden. Dat ligt aan zoveel maar factoren.
Heel vroeger kregen wedstrijd paarden juist weinig hooi en veel brok. Juist omdat mensen geen buiken wilde zien. Dat gaf weer andere problemen, maar daar gaat het hier niet om.
Voeren moet in verhouding staan tot beweging, maar mag nooit minder zijn dan de basis behoefte.