Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 16:32

Ik wil binnenkort een ruwvoer analyse laten doen en daar zo goed mogelijk op afstemmen, als daar weinig eiwit in zit, wil ik inderdaad die voeren.

En dan tijdens weide-seizoen de armere variant.

(Met de balancer erdoorheen en evt. een kleine toevoeging van magnesium of iets dergelijks).

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 16:56

Als je die eiwit mix mooi vindt is wellicht de nieuwe ruwvoermix van pavo ook wat.
Die heb ik mogen testen. Mooie zachte mix

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:08

Is dat deze?
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... ifications
Maar daar zit luzerne in, dus voor mij sowieso niet geschikt (iets met een jeukende haflinger :+ ). En eiwit in de Marstall is hoger. Wat met mijn hooi nodig is helaas. Prijstechnisch is de Pavo wel interessanter.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 19:59

Muze schreef:
Als je die eiwit mix mooi vindt is wellicht de nieuwe ruwvoermix van pavo ook wat.
Die heb ik mogen testen. Mooie zachte mix

Bedankt voor de tip, die ken ik inderdaad. Echter laat mijn merrie vaak de gras/ruwvoermixen liggen daarom neig ik tegenwoordig naar muesli’s. Ik heb ook liever zo min mogelijk luzerne in mijn voer, ze word daar erg heet van.

Er zijn al redelijk wat zakken met nog meer dan de helft naar stalgenoten gegaan. Vind mijn portomonnee niet zo leuk. :+

Vind het overigens wel jammer want ik zou met zo’n ruwvoermix wel goedkoper uit zijn maar paardlief is het er niet mee eens.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:44

Metazoa voerders: welke hoeveelheid houden jullie ongeveer aan?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:24

Ik geef 230 gram. Advies is 50 gram per 100 kg. Mijn haf weegt ongv 450. Officieel zou ik 225 moet geven maar ik doe iets meer,

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:41

Dankjewel. Zag idd wel de 50 gram per 100 kilo.
Wil die over een paar weekjes eens een tijdje geven, de esparcette versie.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:14

Voor die dat er interesse in hebt. Oerbalans wordt op dit moment graan en glutenvrij gemaakt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:40

Even een vraagje. Een shetlander merrie van 1, 5 jaar die het hele jaar door op de wei staat. Met in de winter zo nodig extra hooi.
Wat voor balancer zouden jullie aanraden?
Ze krijgt nu Subli mineralen bikkels, maar ik zag dat daar melasse in zit dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:47

Oerbalans? Of JPGEF en dan de basic balancer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:24

Wiwabalia schreef:
Oerbalans? Of JPGEF en dan de basic balancer.

Oerbalans vind ik er goed uitzien idd.
Die ander moet ik even opzoeken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:28

Ik ben van JPGEF overgegaan op oerbalans. Prijstechnisch en ze doet het er erg goed op.

Maar ze deed het ook goed op JPGEF, alleen die is wel duurder in gebruik, zeker als je een balancer plus of iets dergelijks van hun pakt.

139eu voor een grote zak lijkt duur, maar omgerekend kwam ik op 14eu pm ong, want je doet er 9/10 maanden mee. Had nu 4 kilo besteld om te proberen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:53

Ik ben overgegaan van Vitalbix daily compleet Timothee + mesh slobber naar Vitalstyle oerbalans + slueslimix. De simpele reden dat ze Vitalbix gewoon niet meer at. Vaak ging dat in vlagen dat het er een periode was dat ze vitalbix niet meer at maar nu al weken niet meer. Eerst paar keer laten proeven een vitalstyle en ze vliegt er op af. Ben benieuwd of ze het er goed op doet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:55

Vitalbix is alleen in 14 kilo zakken te koop. Met 1 shet doe ik daar erg lang mee ben ik bang.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:48

TinkerTreas schreef:
Vitalbix is alleen in 14 kilo zakken te koop. Met 1 shet doe ik daar erg lang mee ben ik bang.

Maand of 2,3. Mijne doet het er prima op.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:15

Dat is prima te doen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:24

elinedeau95 schreef:
Ik ben overgegaan van Vitalbix daily compleet Timothee + mesh slobber naar Vitalstyle oerbalans + slueslimix. De simpele reden dat ze Vitalbix gewoon niet meer at. Vaak ging dat in vlagen dat het er een periode was dat ze vitalbix niet meer at maar nu al weken niet meer. Eerst paar keer laten proeven een vitalstyle en ze vliegt er op af. Ben benieuwd of ze het er goed op doet.

Ik ben onlangs ook overgestapt van Vitalbix naar Vitalstyle. Hoewel ik heel tevreden was over de DC en de Breed & Grow kon mijn merrie soms zo paniekerig gaan rennen en dan kon je met geen mogelijkheid tot haar doordringen. Mijn ruin reageert heftig op Vitalbix vandaar dat ik ben overgestapt naar Vitalstyle om te kijken of dat voor haar ook verschil maakte. Ze is nu de rust zelve. Heel vreemd maar op de een of andere manier matcht Vitalbix niet met mijn pony's.
Ik heb overigens net de Oerbalans 4 kg met 25% korting gekocht bij Horsefitshop met de code HFSWORMENCO

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:18

Iemand tips voor een balancer voor een IJslander van 23 jaar oud?

Wij gaven altijd de Top Mineraal van Lexa, maar omdat die soms lastig leverbaar is (en ook de verzendkosten uit Duitsland een stuk duurder zijn geworden), ben ik een beetje aan het rondkijken voor eventueel iets anders.

23 jaar oud.
Krijgt op dit moment 2x per dag droog hooi (5 kilo, afgewogen) en nog 1x per dag een strook gras.
Qua 'krachtvoer' een klein bekertje Dieetmix + lijnzaadolie en supplementen (Magnesium van Vitalstyle en Glucopro van Pharahorse)

Staat nu nog stil maar wil hem straks weer rustig aan oppakken en dan is het de bedoeling 2 á 3x pw recreatief rijden in het bos van +- 30/45/60 min per rit.

Hij was wat terug gevallen maar nu weer netter op gewicht door Senior Priores bijgevoerd te hebben.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:36

Ik geef Pure Balance aan mijn IJslander. Die is weliswaar geen 23 maar daar doet die van mij het echt goed op en hij eet het ook goed. Ze hebben ook andere producten als je iets energierijkers wilt geven.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:30

Ik wil ook overgaan van JPGEF naar oerbalans maar ben bang dat ik dan in de eiwitten tekort kom, JPGEF is een balancer en oerbalans een mineraal/ vitamine supplement.
Geef er naast nog 1 kilo dodson horrell pasture mix en uiteraard veel hooi.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:34

chubster schreef:
Ik wil ook overgaan van JPGEF naar oerbalans maar ben bang dat ik dan in de eiwitten tekort kom, JPGEF is een balancer en oerbalans een mineraal/ vitamine supplement.

Marstall heeft een eiwitrijke muesli zonder toegevoegde mineralen en vitaminen. Eventueel daar de oerbalans doorheen?

Op die manier doe ik het nu.

https://www.marstall.nl/product/marstall-graanvrij-mix/

Of van Agrobs eventueel:
https://paardvoeding.nl/product/gezondh ... akes-20kg/

Ik ben erg tevreden over deze manier van voeren, mijn hete sensibele merrie doet het er erg goed op.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:40

Wiwabalia schreef:
chubster schreef:

Marstall heeft een eiwitrijke muesli zonder toegevoegde mineralen en vitaminen. Eventueel daar de oerbalans doorheen?

Op die manier doe ik het nu.

https://www.marstall.nl/product/marstall-graanvrij-mix/

Of van Agrobs eventueel:
https://paardvoeding.nl/product/gezondh ... akes-20kg/

Ik ben erg tevreden over deze manier van voeren, mijn hete sensibele merrie doet het er erg goed op.

Oh daar kan ik idd wel es naar kijken, en hoeveel geef je daarvan?
Heb je met beide producten ervaring?
Ik vind de jpgef niet verkeerd maar voer het al best lang en t lijkt of mijn paard net toch iets tekort komt, wat zich uit in mest eten of zand likken, had gehoopt dat deze balancer zo toereikend zou zijn dat ze niks meer tekort kwam.
Vandaar de overstap naar oerbalans.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:06

Ik zet 2 bakjes klaar voor stal om te voeren, zit ong. 400/500 gram mueslï in en de oerbalans verdeeld over die twee bakjes.

Na het rijden/voordat ik wegga krijgt ze nog een klein schepje van mij waar nog wat magnesium poeder doorheen zit.

Denk 1 kg per dag

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:19

Ik geef voor extra eiwitten de hp23 van metazoa.

Zonder werk driehonderd gram. In het werk of nouja, na het werk een kg.

Bevalt mij prima.

Verder krijgt ze pavo vital. En honderd gram basisbrok voor de smaak.