[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:04

Ik geef ook glucobalance en magnesium.
Verder inderdaad hooi afwegen en weken en veel, vooral veel bewegen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:12

Wat me opvalt is dat dit topic altijd in het voorjaar weer actiever wordt.
Als ik kijk naar mijn eigen haflinger is gras echt van grote invloed op zijn vetreserves.
Sinds ik op mijn huidige stalling sta, heb ik totaal geen moeite om hem op gewicht te houden.

Het grote verschil: beperkt hooi. Hij staat in een Hit Actief, dus zijn hooibehoefte is digitaal ingesteld. Dat is even puzzelen, maar als je de instelling eenmaal goed hebt, werkt het.
Hiervoor kreeg hij onbeperkt en was ook een slowfeeder niet voldoende. Afwegen en in porties geven zou dan beter gaan.
En gras. Lange weidegang en strookbegrazing helpen bij hem niet. Ook met strookbegrazing kunnen ze non stop eten van het korte gras. Hij krijgt nu maar een paar uur per dag weidegang en verder zijn hooi.

Bovenstaande heeft (naast beweging!) op mijn haflinger echt een enorm effect gehad. Ik voer hem nog een vitaminebrokje en magnesium bij, gemengd met muesli of Agrobs slobber. En bij meer beweging ga ik wel meer eiwitrijk voer bijvoeren voor spierbehoud en opbouw.

En verder rijd ik minimaal 4x per week een uur of langer buiten. Soms alleen maar stappen, soms meer. Ook beweging is belangrijk natuurlijk.

Misschien kunnen jullie er nog iets uit halen.
Als je op mijn berichten in dit topic zoekt, dan zie je het verloop van flink wat jaren met foto’s.

Zo is hij nu.
Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:14

Die eiwitten zijn echt belangrijk, ondanks dat ik extra eiwitten bij ben gaan voeren is dat voor mijn paard toch onvoldoende geweest en is ‘ie in een paar weken tijd behoorlijk teruggevallen in rugbespiering... -O-
Dit heeft waarschijnlijk ook met zijn PSSM te maken.
Ik ben dus ook echt eiwitten aan het verhogen nu.

Verder qua afvallen voor het eerst nu een graasmasker in de wei, ben benieuwd hoe dat uiteindelijk uit gaat pakken...

Daihyo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:18

Eiwitten zijn zeker belangrijk voor de spieren. En echt gewoon nodig.
Suikers zijn juist vaak de boosdoener.

PSSM heb ik gelukkig geen ervaring mee. Lijkt me een behoorlijke bepalende factor op het hele rantsoen en bewegingsverhaal en niet alleen meer dik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:21

Klopt, ik weet het nu een paar maanden en het is echt een zoektocht...
Afvallen moest hij van de dierenarts omdat hij ook suikergevoelig is, en dan daarnaast proberen het juiste stukje PSSM management te vinden...

Waarschijnlijk is de grootste spierafname van de laatste weken op zijn rug ook een spierreactie op het enten geweest, ineens in de dagen na het enten was zijn rugbespiering weg...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:52

Bizar zeg.
Gaat het op de wei wel goed?
Ik vind fetura overigens ook een fijne eiwitrijke grasbrok. Juist omdat er verder niks in zit.
En eiwit op basis van lijnzaad ipv luzerne doet het hier heel goed. Slobber met meer lijnzaad dan gemiddeld of gekookte lijnzaad.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:46

Hoebedoel je de laatste zin dailhyo? Ik gaf mijn paard gekookt lijnzaad alleen dat vind hij na de 2e keer al niet zo spannend. Lijnzaadolie drinkt en likt hij wel volledig uit z'n bak.

Ik ga toch maar een pot Gluco balance bestellen. Het is best prijzig maar in ieder geval voor nu. Ik begreep ook dat duur beweging heel goed is voor paarden om af te vallen? Ik rijd nu al een aantal dagen, vooral veel in stap lange stukken en dan wel echt hele snelle stap, dat hij bijna in draf over valt.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:02

Ymediem schreef:
Spikeandjax schreef:
ymediem. misschien kan je een stukje van die vliegenfrontriem als soort voorpluk gebruiken?

Thanks! Hoe maak ik die dan vast? Hij zit al aan het halster vast.

je pakt een stuk manen wat achter het halster zit en de voorpluk(in jou geval vliegenfrontriem)
dat vlecht je samen en doet er voor de zekerheid 2 stiekjes omheen. amper iemand die het opvalt :')

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:04

HorseTimeXL schreef:
Misschien een stomme vraag hier maar geven jullie de paarden ook supplementen of iets anders wat het afvallen bevorderd? Uiteraard weet ik dat het voorbeleid eerst moet worden aangepast net als de hoeveelheid beweging. Laatste zijn we mee bezig en met het andere moeten we nog even 13 dagen volhouden. Maar vroeg het me af :)

hier is elke dag longeren al genoeg. als hij toch weer dikker word wil ik eventueel wat supplementjes kopen

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:33

@Spikeandjax: Thanks! Ga ik proberen!

Houden jullie de masker het hele seizoen om? Mijn paard gaat over een maand samen met een ander en dan vind ik het masker best zielig wegens sociaal contact.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:34

@Spikeandjax, O dat is al fijn en hoe lang longeer jij dan zo? Zeker met het zicht op de verhuizing zal ik in het begin wel vaker longeren en richten op het grondwerk maar wil wel echt blijven bewegen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:38

HorseTimeXL schreef:
@Spikeandjax, O dat is al fijn en hoe lang longeer jij dan zo? Zeker met het zicht op de verhuizing zal ik in het begin wel vaker longeren en richten op het grondwerk maar wil wel echt blijven bewegen.

hij heeft een tijd stil gestaan dus ik moest het opbouwen, ben er nooit echt heel veel mee bezig geweest en hij kon het niet. na het leren doe ik het nu niet langer dan een kwartier. in dat ene kwartier moet ie best wat doen en dan lekker uitstappen :)

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:39

Ymediem schreef:
@Spikeandjax: Thanks! Ga ik proberen!

Houden jullie de masker het hele seizoen om? Mijn paard gaat over een maand samen met een ander en dan vind ik het masker best zielig wegens sociaal contact.

valt wel mee eigenlijk hoe zielig het is hoor. als je paard het echt nodig heeft zou ik hem omlaten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:48

Spikeandjax schreef:
HorseTimeXL schreef:

hij heeft een tijd stil gestaan dus ik moest het opbouwen, ben er nooit echt heel veel mee bezig geweest en hij kon het niet. na het leren doe ik het nu niet langer dan een kwartier. in dat ene kwartier moet ie best wat doen en dan lekker uitstappen :)

O super, dank je wel. Ik rijd hem nu 2 dagen en een dag rust, maar denk dan dat ik die rust dag ga longeren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:29

Deemiii schreef:
Ik zit echt even met mijn handen in het haar...

Ondanks alle maatregelen die ik neem, komt ze alleen maar meer aan lijkt wel.

Ze krijgt nu 2 kilo hooi, onbeperkt stro, en staat dan op de weide met strookbegrazing én een grasmasker. Ze krijgt maar 2 handjes muesli per dag en Glucose Support van Horseflex.

Beweging is meer opgeschroefd... Ze is bijvoorbeeld bij haar hals en schouders niet dik, maar haar buik.. Ze heeft écht een onwijze buik.

Ik weet het niet meer, wat doe ik verkeerd? >;)

Dan zou ik je manier van trainen eens goed bekijken. Als je zegt dat ze enkel op haar buik dik is, zou ik eens nadenken of dat te maken kan hebben met de rijstijl. Mijn merrie had hetzelfde, ze had eigenlijk heel weinig spieren op haar buik waardoor alles maar wat ging hangen. Ik ben op een andere manier gaan rijden en dat buikje smolt als sneeuw voor de zon. Veel zit het hem in je paard leren zichzelf te dragen. Ik heb een aantal maanden gelest bij iemand waar ik na een uur een paard had wat geen druppel zweet verloren had en nog vaster was dan voor de les. Iets in mij zei dat dit gewoon niet juist kon zijn. Ik heb dan een tijdje zelf gereden en ondertussen heb ik ook een nieuwe trainer. Bij haar is mijn paard na een kwartier al helemaal los, licht in de hand. Op het einde van de 45min les is mijn paard moe maar voldaan, en vaak ook erg bezweet over alle spiergroepen (flank, buik, billen, schouder, aanzet hals). Het is echt een groot verschil voor de 'looks' van je paard hoe je ermee rijdt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:19

Maakt het trouwens nog uit hoe hoor het gras staat? Want begreep ook dat laag/gestrest gras ook net zo goed een dikmaker kon zijn?
Afbeelding

Hier kan je best goed zien hoe laag het gras is. Nu ga ik me daar voor de komende 12 dagen niet druk meer om maken. Maar klopt dat wel? Ben zo blij dat hij op de nieuwe stal ook de mogelijkheid heeft om korter op het gras te staan en langer in de paddock mocht dit mogelijk zijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:13

HorseTimeXL schreef:
Misschien een stomme vraag hier maar geven jullie de paarden ook supplementen of iets anders wat het afvallen bevorderd? Uiteraard weet ik dat het voorbeleid eerst moet worden aangepast net als de hoeveelheid beweging. Laatste zijn we mee bezig en met het andere moeten we nog even 13 dagen volhouden. Maar vroeg het me af :)

Ik geef de mijne vetcure divet! Is voor de spijsvertering maar hij staat nu twee weken op de wei en is niet aangekomen. Is ook geschikt voor afvallen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:09

NinaCharlie schreef:
Ik begin met voeren zo’n 2 of 3 weken vóór het begin van het weideseizoen en ik blijf het voeren tot ongeveer een maand na het weideseizoen.

Mijn paard is veel strakker en beter op gewicht dan alle jaren dat ik het niet heb gevoerd. Beter op gewicht dus, geen dikke manenkam en hij zit ook beter in zijn vel (als in... minder dramatisch staan uitbuiken :') )

Ben wel erg bewust met bewegen bezig dus ik rij en longeer zo’n 5/6 keer per week en op de dagen dat hij niet werkt doe ik nog wat kleine oefeningen om hem zijn buik aan te laten spannen. En daarnaast 7 dagen per week een halfuur stappen (dus bijv ‘s ochtends rijden/longeren en ‘s avonds stappen) op flink actief tempo omdat dat ook goed is voor vetverbranding. :D

Mijn ruin heeft geen zomerexceem maar is wel erg gevoelig voor schuren van zijn staartwortel als het even teveel wordt met suikers. Sinds ik de Glucobalance voer is dit ook veel minder. Al met al is ‘t geen wondermiddel maar ik zie wel (ook om mij heen bij anderen) positief resultaat maar wel als je op tijd begint). :)

Even een tip voor je laatste zin: maak elke paar weken even een vergelijkingsfoto van hetzelfde punt.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Door de eczeem staat die van mij niet op het gras. Dus dat scheelt al een hoop. Heb inderdaad een paar foto’s al gemaakt en heb zo’n meetlint voor het gewicht. Ik denk niet dat dat 100% klopt, maar dan heb ik wel een indicatie of ie iets strakker word of niet.

Was echt heel fanatiek met die van mij bezig. Fanatieker dan de laatste tijden. En juist toen begon z’n buik ronder te worden :')

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:20

Geen veulentje erin? :')

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:21

NinaCharlie schreef:

Het is een ruin :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:40

Ik ben sinds deze week echt fanatieker envooral langer aan het trainen. Richt me echt op het duur trainen. Merk wel dat ik een beetje het gevoel heb dat ik het voor niets doe omdat het voer beleid nog niet veranderd. Hopelijk zal de gluco balance wat doen. Hoop niet dat hij breder wordt :')

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:25

kaatje89 schreef:
NinaCharlie schreef:

Het is een ruin :')

-O- _O-

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:13

Hoe zit dat met die glucobalance?
Kan je dat nu nog geven en geef je het alleen het weideseizoen?
Of is het alleen voor IR en HB paarden?
Mijn pony is alleen te dik maar heeft verder geen last van andere dingen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:15

Mijn dier is echt gegroeid van het gras. Ze was al dik en op dieet. Nu een grasbuik :+

Heeft iemand ervaring met de gluco support van horseflex?

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:19

Saaams schreef:
Mijn dier is echt gegroeid van het gras. Ze was al dik en op dieet. Nu een grasbuik :+

Heeft iemand ervaring met de gluco support van horseflex?

Ik voer die sinds een week aan mijn merrie, wat denk ik nog te kort is om er echt iets over te kunnen zeggen. Mocht ook GlucoBalance van een stalgenoot proberen, en die at ze wel makkelijk als Glucose Support. Maar nu is die van mij sowieso een pietleut met eten.