Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:06

Liex schreef:
Heb een groot deel van dit topic doorgelezen, en heb regelmatig het woord 'vitaminekorrel/brok' voorbij zien komen.
Ik voer mijn paarden onbeperkt ruwvoer, en daarnaast granenmix met aeen liksteen.
Maar zo'n vitaminekorrel, wat houdt dat precies in, en welke merken verkopen zoiets allemaal?

Pavo, Dodson&Horrel, NAF, St.Hippolyt, etc.

Het houdt in wat de naam zegt. Er zitten vitamine, mineralen en sporenelementen in en thats it.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:36

een vraag voor de mensen die Aspero voeren: hoe voelt dat spul aan? Is dat net zo "stekelig" als de luzerne (voer nu die van Subli) of zo zacht als het compact gras van Hartog? Ik voerde eerst namelijk dat gras bij (om de opname van het beetje krachtvoer dat hij krijgt te verbeteren doordat hij er langer over doet), maar dat vond ik stoffig. Nu vind ik ook veel stoffig groen spul in de Luzerne. Is dat bij Aspero anders? En is dat wel stofvrij?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:01

Hier een agrobs "pre alpin aspero" gebruiker!
Het is stofvrij naar mijn idee en het is heel glad, niet plakkerig, ruikt heerlijk! Alle deeltjes zijn "glad" waardoor het geheel ook glad is (hopelijk snap je wat ik bedoel), het ziet en voelt er zeker anders uit dan de lucerne van subli (hebben we ook gevoerd), het is gewoon mooi spul!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:08

Ik heb de pre alpin protein light in brok vorm. Als ik het lospeuter is het een beetje vezelig maar zachter dan luzerne zeker. natgemaakt lijkt het op bietenpulp.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:02

Weet iemand waar ik dat in NH kan halen of op kan laten sturen desnoods? Woon zelf in de buurt van Alkmaar?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:20

schopje?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:31

zoek even via de zoekfunctie naar dodson & horell en er zijn topics over waar allemaal adressen zijn ...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:48

Oké, bedankt. Ik zag wel dat de D&H verkopers ook vaak de agrobs producten hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

Klopt, het komt allemaal bij rene Wielens vandaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:11

besteld!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:37

Top! je zal er echt tevreden over zijn!

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:57

Caballos schreef:
Hier een agrobs "pre alpin aspero" gebruiker!
Het is stofvrij naar mijn idee en het is heel glad, niet plakkerig, ruikt heerlijk! Alle deeltjes zijn "glad" waardoor het geheel ook glad is (hopelijk snap je wat ik bedoel), het ziet en voelt er zeker anders uit dan de lucerne van subli (hebben we ook gevoerd), het is gewoon mooi spul!

Gebruik ik ook....
Ik heb de samengeperste brok die ik wel in lauwwater. Het is een puur natuur kruiden en grassen aanvulling.

Daarbij de hele dag goed natturhooi onbeperkt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:24

Hogeboom schreef:
Gebruik ik ook....
Ik heb de samengeperste brok die ik wel in lauwwater. Het is een puur natuur kruiden en grassen aanvulling.

Je bent het laatste woordje vergeten. Week je het? Bedoel je dat? Hoe lang en waarom als ik vragen mag? Op de site van Agrobs staat : niet inweken, gewoon af laten knabbelen, vandaar mijn vraag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:05

Grasbrok hoor je, naar mijn weten, te weken omdat er anders gevaar is voor slokdarmverstopping. Het zet nogal uit.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:11

Agrobs mag je laten inweken, maar het hoeft niet. Maar omdat paarden natuurlijk onvoorspelbaar zijn geef ik altijd het volgende advies mee aan kopers: Wanneer je voor het eerst de brok voert, blijf er dan bij. Je merkt snel genoeg hoe het paard reageert. Vertrouw je het niet, wel het dan de eerste keren. Op een kilo-schep vol doe je 1 tot 1,5 liter water doen (en met deze kou is warm water een aanrader). Laat het even staan en zie hoe de brok uiteenvalt. Is dat naar je idee nog te weinig dan doe je er nog wat water bij. Door er steeds minder water op te doen bij de volgende voederbeurten went je paard eraan. In mijn omgeving zijn nu veel eigenaren die niet (meer) wellen. Daarmee zorg je dat het paard veel speeksel produceert bij het kauwen hetgeen natuurlijk een groot voordeel is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:35

Ik week de grasbrok ook en met dit weer met warm water dat lijken de paarden wel erg prettig te vinden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:29

ik wel in lauwwater, in deze zin zal het woord "wel" (komt van wellen) bedoelt worden voor het weken van de brok.........

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:34

Caballos schreef:
ik wel in lauwwater, in deze zin zal het woord "wel" (komt van wellen) bedoelt worden voor het weken van de brok.........

Clown och ja natuurlijk! Je hebt gelijk! Grappig Clown .

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:27

Ik heb een vraag aan jullie. Ik wil graag granen gaan voeren van Havens denk ik. Maar daar voer ik dan vitamine brokjes bij van St. Hippolyt (+ subli EM). Maar zijn de verhoudingen dan wel goed, het is wel kant en klaar allebei. Ik lees hier dingen over dat je er dan nog lucerne moet bijvoeren?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:24

Ben inmiddels een week de pre alpin aspero, maar lekker vind 'ie het (nog?) niet. Hij eet de structuurmuesli en de ponybrokjes ertussenuit, laat de rest liggen. De helft van de aspero eet hij uiteindelijk op, denk 's nachts als zijn voordroogkuil op is. Hij krijgt 2 dd 350 gram ervan. Misschien kwestie van wennen. Heb hierna nóg een zak, dus we houden nog even vol.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:25

in pre alpin aspero zit toch geen muesli ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:27

Wel als je dat er zelf doorheen doet :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:28

Ze moeten vaak wel even wennen aan het "gezonde spul" ze gaan toch liever voor lekker.........
Die van ons moesten ook wennen, maar nu staan ze lekker te smikkelen, en nog lang ook, ze worden 's ochtends rond 8 uur gevoerd en om 10 uur staan ze nog te eten! Dus voor de avond geld hetzelfde, alleen maar fijn!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:41

De aspero meng ik er doorheen om de opname wat te vertragen van de brok. Hij krijg in een bakje 2 x per dag:
2 handjes ponybrok (Subli)
2 handjes strucuurmuesli (Subli)
half schepje IJslands zeewier
2 worteltjes
ong. 350 gram aspero.
De wortels gaan er als eerste aan ;-) .
Dan gaat hij op snor naar de bixjes en de muesli.
's Ochtends wordt hij ongeveer 2 uur nadat hij dat gekregen heeft buitengezet en krijgt daar voordroog. Echt honger heeft hij blijkbaar niet als hij 's ochtends dat bakje krijgt, want 2 uur later ligt de aspero er nog in. Als hij 's middags binnenkomt, is zijn ruif vol en eet eerst even wat hooi, dan 5 minuutjes later krijgt hij zijn bakje. Zelfde patroon als in de ochtend, maar omdat hij vervolgens in de box blijft en op enig moment de ruif leeg is, gaat hij dan aan de aspero beginnen. Dan eet hij dus zijn ochtend én avond aspero op.

Zo had ik het niet echt bedoeld :D , maar ja, leg 'm dat maar eens uit!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:14

Hahahahaha, tja ze hebben allemaal zo hun gewoontes qua eten!
Die 2 van ons doen beetje hooi, dan weer uit de voerbak, dan weer hooi, dan weer uit de voerbak..............
Ze moeten ook wennen aan de smaak, nu ben je ook niet met een grote hoeveelheid begonnen, zie ook dat die van mij opzoek zijn naar de brokjes erin, maar alles gaat altijd op.........

Of hij wil met zijn eetwijze zeggen dat ie alleen 's nachts aspero wil?????????