[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:54

Foxy1980 schreef:
Ik wilde koud voer, omdat mijn paard heel heet is, dus daarom hebben ze dit aangeraden ipv die andere muesli (corn?) wat officieel renpaarden voer is.
Hier kon ik makkelijk wat meer van voeren zonder dat het mijn paard heet maakt. Het doet alleen niet veel met hem, hij is er echt maar iets van bijgekomen.
Ik wil liever niet terug naar brok dus ga toch overstappen naar een ander merk. Wil eigenlijk een basisvoer van D & H en dan aanvullen met de EM van subli. Het rantsoen van Ymke hierboven spreekt me enorm aan.

Alleen de vraag is nu, welk voer van D&H, want jemig wat hebben die veel!! Haha!

Die van mij heeft ook cornmuesli gehad, ze zeiden van marstall dat het zonder energie was. Nou vertel mij dan maar waar die stuiterbal met ontploffingsgevaar vandaan kwam Nagelbijten / Gniffelen

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:59

ROFL

Gelukkig adviseerden ze mij wel de naturell te nemen. Waarschijnlijk was jij gewoon hun proefkonijn haha.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:00

echt appart dat jullei zo'n raar advies hebben gehad zeg! ik ben er iig blij mee, maar heb dan ook t juiste voer nu. ik was denk ik ook niet blij geweest als mn pony steeds dikker was geworden ipv af te vallen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:03

Lekker dan Tong uitsteken
Ik ben blij dat ik m'n eigen plan heb getrokken Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:18

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:54

mijn paard is hoefbevangen geweest en mag dus geen tot weinig brok. ( teveel eiwitten? )
hij is niet te dun, maar gewoon.
nu heb ik een vraag want kan ik nu weer brok geven.
hij krijgt nu 1/4 mais, 1/4 zemelen & 1 kg musli
hij is in aug/sep hoefbevangen geweest

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:48

Ik zou dit paard helemaal niet meer op brok zetten maar bijvoorbeeld Safe en Sound gaan voeren van D& H.

Maar je kan beter je vraag stellen in het centrale topic over hoefbevangenheid, daar zitten de experts! Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:20

Ik ben afgelopen maandag met mijn paardje naar de kliniek geweest om heel zijn gebit onder handen te nemen. Is een melktand getrokken, de wolfstandjes zijn eruit en alles is weer netjes bijgeveild. Ook word hij elke 2 maanden ontwormt. Maar hij is zo gigantisch aan het groeien dat hij nu weer schraal is. Ik wil hem nu toch iets geven waar door hij beter op gewicht blijft en wat ook gezond is. Hij krijgt onbeperkt hooi en een flinke berg kuil en 2x daags 3/4 schep pavo natures best
Maar hij bruist nu van de energie ze kunnen de wei niet op en ik mag 2 weken niet rijden. Wel gooi ik hem dagelijks los met vriendjes minimaal 2 uur zo dat hij de ergste energie eruit kan gooien en daar naast doe ik nog een halfuurtje spelen/longeren met hem.
Meer meusli wil ik hem nu niet geven. Maar hij mag wel iets dikker worden. Wat zouden jullie voeren. Ik heb wel een tijd maisvlokken gevoerd maar heb begrepen dat dat eigenlijk niet zo gezond is. En heb een tijdje luzerne gevoerd maar dat was maar kort en weet niet of het echt werkte. Hij vond het wel heel lekker.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:22

ik vraag me af in hoe verre je paard te schraal is...

een jong paard dat in de groei is hoort wat schraal te zijn. dat is normaal. wat voer betreft voer je al goed genoeg. ik zou daar niets aan veranderen. als hij ook goed eet, geen wormen heeft (let op, regelmatig ontwormen geeft geen zekerheid, bloedonderzoek wel) zou ik me geen zorgen maken en laten wat het is. maar ik weet natuurlijk niet wat jij mager of schraal vind...

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:22

Hoe oud is je paard? Hoe veel werk je normaal met hem?

Er zijn verschillende manieren om je paard dikker te maken. Sommige zweren bij bietenpulp, andere mensen geven idd Lucerne, anderen weer Subli EM. Mais zou ik in ieder geval nooit doen, is echt een suikerbom (waar ze koliek van kunnen krijgen).

Persoonlijk zou ik je paard van Pavo afhalen en hem op een 'kouder' basisvoer zetten, bijvoorbeeld van Marstall of Dodson & Horrell.

En lees verder de topics eens goed door op gebruik de zoekfunctie op bovenstaande begrippen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:36

@ikenindi Hij is nu niet echt heel mager. Wel kun je zijn ribben goed zien en beginnen zijn heupen uit te steken. Hij is dan wel aan schale kant. Maar ik ben bang dat hij dalijk echt mager word. En dat ben ik liever voor.
Hij heeft gelukkig geen wormen (heb ik niet zo duidelijk neer gezet). Ik heb hem 4 maanden geleden helemaal na laten kijken (bloed getrokken en mestonderzoek en een klinische keuring).
Daar kwam o.a uit van zijn gebit dat niet goed was. En dat hebben ze afgelopen maandag gecorrigeerd.

@foxy1980 Hij word in mei 4 jaar en hij is 1.65 hoog.
Ik mag nu 2 weken niet rijden. Maar normaal rijdt ik hem 2x in de week 30 min en 1x in de week longeren ook 30 min.
Als ik straks weer mag rijden. Wil ik dit langzaam gaan uitbreiden naar 3x in de week 30 min rijden rijden en 1x in de week 30 min longeren.
En wat bedoel je met kouder basisvoer?
Ik heb namelijk begrepen dat er in natures best geen energie zit.
Bij ons is alleen Marstall niet te verkrijgen.
Alleen pavo, havens, subli, equiral en cavalor.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:59

Voer waar minder suikers in zitten. Mijn schrale paard reageert ook vrij heftig op bijvoorbeeld Pavo, wordt ie knijterheet van. En in natures best zit echt nog een berg suikers..
En ik vind voor het werk wat ie doet dat ie behoorlijk veel voer krijgt. Mijn andere paard van 1.72m krijgt bijvoorbeeld 2 x 1,5 schep. Wordt 6 dagen in de week getraind op M niveau.

Nu je niet kan rijden zou ik het voer helemaal fors terug brengen overigens Knipoog

Ik heb mijn schrale paard op Marstall Naturell staan en daar doet ie het goed op. Kan ik hem behoorlijk van voeren zonder dat hij er heter van wordt. Hij begint nu na 3 maanden dit te voeren ronder te worden. Maar ik zou echt even de zoekfunctie gebruiken, er is hier op bokt heel veel info te vinden over wat je paard bij te voeren. Helaas heeft nog niemand de gouden tip (immers, ieder paard is anders), je zal moeten uitproberen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:17

Een schep natures best is 800 gram.
Hij krijgt nu ongeveer 1200 gram meusli per dag.
Ik zelf vind dat niet echt veel voor een paard in de groei.
Ik durf hem nu ook niet minder te geven. Ben ik bang dat hij echt helemaal in valt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:15

zo goed dat ik dit topic gevonden heb zeg.

Ik heb een jaarling wat ziekjes is, ze is nu 1 jaar en 4 maanden.

ze is geheel door de da nagekeken,
Tanden zijn geveild, mestonderzoek is gedaan, bloedonderzoek is gedaan.

ze is 2 weken geleden begonnen met heel slecht bix eten, en ook het hooi eet ze wel maar veel minder,

De mest was helemaal schoon, geeen worm te vinden,
uit het bloed kwam dat ze een geirriteerde darm heeft, en een flink eiwitten te kort,

ze krijgt nu een keur, zit nu op mijn werk en weet even niet hoe het heet, maar 3 keer per week moet ik haar 15 mililiter geven,

verder is het probleem dus dat ze gewoon lang niet alles wil opeten,
we voeren nu bix zoals altijd, maar goed ze eet nu ong 2/3 kilo per dag ipv de 2 kilo die ze at.

ze krijgt nu slobber bijgevoerd, maar ook dit eet ze de ene keer makkelijker op als de andere keer,

hooi/voordroog eet ze nog steeds gewoon.

het is echt zaak dat ze goed gaat eten, iemand tips ervaringen hiermee

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:26

Misschien subli EM proberen, daar hoef je maar heel weinig van te geven. Ik geef het nu ons oudje sinds 4 weken, ik geef het hem gewoon tussen zijn andere brokken door, ik zit nu op 150gr per dag. Hij krijgt dit in combi met mijten gerstemix en maisvlokken.

Slobber eten ze hier ook niet tot nauwelijk, volgens mij vinden ze het gewoon te "waterig". Als ik er gewoon brokken onder meng eten ze het veel beter Ja.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:31

dobbel schreef:

ze is 2 weken geleden begonnen met heel slecht bix eten, en ook het hooi eet ze wel maar veel minder,

uit het bloed kwam dat ze een geirriteerde darm heeft, en een flink eiwitten te kort,

ze krijgt nu een keur, zit nu op mijn werk en weet even niet hoe het heet, maar 3 keer per week moet ik haar 15 mililiter geven,

we voeren nu bix zoals altijd, maar goed ze eet nu ong 2/3 kilo per dag ipv de 2 kilo die ze at.

ze krijgt nu slobber bijgevoerd, maar ook dit eet ze de ene keer makkelijker op als de andere keer,

Geen ervaringen mee, maar waarom probeer je geen Lucerne? Is eiwitrijk en volgens mij vinden heel veel paarden het lekker! Je moet alleen even opletten met de scheve verhoudingen als je er veel van voert, even de zoekfunctie gebruiken - staat al veel over hier op bokt.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:32

Nathalie84 schreef:
Misschien subli EM proberen, daar hoef je maar heel weinig van te geven. Ik geef het nu ons oudje sinds 4 weken, ik geef het hem gewoon tussen zijn andere brokken door, ik zit nu op 150gr per dag. Hij krijgt dit in combi met mijten gerstemix en maisvlokken.

Slobber eten ze hier ook niet tot nauwelijk, volgens mij vinden ze het gewoon te "waterig". Als ik er gewoon brokken onder meng eten ze het veel beter Ja.

Subli EM voor een jaarling? Mijn paard staat er ook op maar voor een jaarling zou ik daar gevoelsmatig niet aan beginnen.
Mais trouwens sowieso niet - veel te grote kans op koliek.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:47

Ik dacht dat paarden van mais niet dikker werden, maar alleen een soort opgeblazen werden.,. Dat het leek dat ze er dikker van worden, maar dat dat in feite niet zo is...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:55

Foxy1980 schreef:
dobbel schreef:

Geen ervaringen mee, maar waarom probeer je geen Lucerne? Is eiwitrijk en volgens mij vinden heel veel paarden het lekker! Je moet alleen even opletten met de scheve verhoudingen als je er veel van voert, even de zoekfunctie gebruiken - staat al veel over hier op bokt.

Thnx mijn man gaat inderdaad maandag in hereveen een zak lucerne van hertog halen om te proberen, en dan afwachten of ze het wil eten,

ze krijgt het gewoon naast de bix en slobber, en dan even kijken of ze het eten wil. komt anders wel op, heb ook een 17jarige tinker die in de flanken snel invalt, voor de rest is ze wel goed opgewicht, die lust alles dus zal wel opkomen dan.

meer tips altijd welkom

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:48

Iemand hier ervaring met Masters Reformhaver?
Meer info: http://www.vancooten.nl/html/paarden01.htm (even naar beneden scrollen)

Ik voer momenteel Cornmuslie van Marstall in combinatie met de Naturell van Marstall (advies van hun), daarnaast nog die EM van Subli, Lucerne van Hartog en zonnebloemolie.... maar meneer wil nog niet helemaal goed aankomen.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:37

adnariM schreef:
Iemand hier ervaring met Masters Reformhaver?
Meer info: http://www.vancooten.nl/html/paarden01.htm (even naar beneden scrollen)

Ik voer momenteel Cornmuslie van Marstall in combinatie met de Naturell van Marstall (advies van hun), daarnaast nog die EM van Subli, Lucerne van Hartog en zonnebloemolie.... maar meneer wil nog niet helemaal goed aankomen.

Hoe lang voer je dit nu?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:33

Vanaf september/oktober denk ik? Weet niet meer precies.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:34

Oke, dus wel al 3 maanden? Die van mij begon namelijk pas na 3 maanden bij te komen.

Hoeveel voer je van alles en hoe groot is je paard? Karakter? Hoeveel arbeid?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:36

Foxy1980 schreef:
Subli EM voor een jaarling? Mijn paard staat er ook op maar voor een jaarling zou ik daar gevoelsmatig niet aan beginnen.
Mais trouwens sowieso niet - veel te grote kans op koliek.

sorrie....had even gemist dat het een jaarling was Bloos. Al is het misschien wel het proberen waard als het paard niet wil eten. IK zou beginnen met heel veel hooi/voordroog. Maar als het paard slecht eet, zou ik toch eens nadenken over die subli Bloos, je hoeft er maar heel weinig van te geven want bij dit paard waarschijnlijk een voordeel is.

Hier krijgen ze ook luzerne onder de brokken van Hartog. Maar meer dan een handje per keer eten ze echt niet . Een vriendin van mij voert een halve emmer per dag, dat gaat prima. Maar hier hoef ik dat niet te proberen .

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:50

Foxy1980 schreef:
Oke, dus wel al 3 maanden? Die van mij begon namelijk pas na 3 maanden bij te komen.

Hoeveel voer je van alles en hoe groot is je paard? Karakter? Hoeveel arbeid?

Het is een Arabier van 6 jaar. Is ongeveer 1.56 groot. Onbeperkt hooi en kuil. 24/7 buiten.
Er word 2x in de week wat mee gedaan (nog niet zadelmak: dus wandelen, longeren etc.),
dit is dus 2x in de week lichte arbeid. Hij is snel nerveus.
In totaal krijgt hij 2kg Corn, 2kg Naturell, 300gram EM, 2 volle handen lucerne, 1 goede scheut zonnebloemolie. Dit is allemaal verdeeld over 2x per dag ('s ochtends en 's avonds).

Opzich is hij net dik genoeg, maar hij wil niet goed "rond" worden. Hij word optijd
en netjes ontwormd.