[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:59

Ik las op paardnatuurlijk.nl dat je de magnesium ook met een beetje water kunt oplossen en op een beetje hooi kunt doen. Tosca eet toch alles, dus dat moet wel lukken.

Er lijkt mij nu wel steeds meer duidelijk te worden. Tosca is 2 keer spierbevangen geweest zonder duidelijke oorzaak. Mijn dierenartsen hadden er geen verklaring voor. Ik heb haar nooit ineens flink gereden na lang stilstaan en niet overvoord.
Ze is in de winter vaak wat stijf terwijl ze een flinke wintervacht heeft en 24 uur per dag de paddock op kan.
Ze heeft soms een paar dagen dat ze niet lekker soepel loopt en ook niet wil draven enzo.
Ze heeft een flink overgewicht terwijl ze alleen ruwvoer krijgt.

Al deze klachten komen voor bij magnesiumtekort...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:08

Dat had mijn pony ook, alleen niet spierbevangen, maar hoefbevangen zonder dat ze veel binnenkreeg, alleen wat hooi. 2 weken magnesium gevoert en ze kwam weer in volle draf naar het hek, terwijl ze een half jaar alleen gestrompeld heeft.

Ik loste het ook op in water en liet daar het hooi in weken, dat at ze goed op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:21

Stan krijgt hoefcompositum van de paardendrogist. Zit behalve biotine dus ook magnesium, chondroitine en glucosamine in. Hij krijgt het nu ongeveer een maand en sinds die tijd wordt hij ook 'droger' als ik het zo mag zeggen en voor zijn hoeven, spieren en gewrichten is het natuurlijk ook goed. Het gaat niet van de ene op de ander dag, maar als je in de post van een of twee pagina's terug kijkt en je ziet de foto's zie je echt dat hij er steeds beter uit is gaan zien.
Dus las je iets zoekt dat ook goed is voor de hoeven en gewrichten, zou je dus ook hoefcompositum kunnen proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:18

als je goed kijkt op je voerzakken zie je dat er overal wel magnesium in zit. echter, het is eigenlijk nooit in de goede verhoudingen waardoor een tekort maar zo om de hoek kan komen kijken. verder is de vorm van belang, magnesium oxide en - chelaat zijn vormen die door het paardenlichaam goed opgenomen worden, in kant- en klaar voer (biks of muesli) zit het vaak in een binding die door het lichaam moeilijk wordt opgenomen.

over het supplement van St. Hippolyt, het gaat dan om de Gemuse und Krauter Mineralien:
http://www.hippolytshop.com/Mineralien/GKM.htm

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:24

Hallo
Mijn haflinger gaat morgen op dieet:P Ik zet haar een ochtend of middag of avond in de bak Lachen Ik hoop dat ik snel resultaat zie Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:26

Maikaatje schreef:
Hallo
Mijn haflinger gaat morgen op dieet:P Ik zet haar een ochtend of middag of avond in de bak Lachen Ik hoop dat ik snel resultaat zie Haha!

hoe lang per dag wil je je paard van het gras afzetten, en wordt ze in die tijd wel of niet bijgevoerd? een verantwoord, gezond afvallen bereik je nl niet door het paard zijn voer te ontnemen. een paard is gemaakt om gedurende de dag steeds kleine beetjes voedsel op te nemen, en daarbij in een groep te lopen. de kans op stress bij het uit de groep halen is groot, en negatief gedrag daarmee ook. wanneer je een paard voor langere tijd zonder voedsel zet werk je problemen met het spijsverteringsstelsel in de hand, wees er dus voorzichtig mee!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:57

merrieveulen schreef:
Maikaatje schreef:
Hallo

hoe lang per dag wil je je paard van het gras afzetten, en wordt ze in die tijd wel of niet bijgevoerd? een verantwoord, gezond afvallen bereik je nl niet door het paard zijn voer te ontnemen. een paard is gemaakt om gedurende de dag steeds kleine beetjes voedsel op te nemen, en daarbij in een groep te lopen. de kans op stress bij het uit de groep halen is groot, en negatief gedrag daarmee ook. wanneer je een paard voor langere tijd zonder voedsel zet werk je problemen met het spijsverteringsstelsel in de hand, wees er dus voorzichtig mee!

Ze staat niet in een groep. Ze staat met 1 andere haflinger en de bak is naast de wei. En ik geef haar wel wat hooi.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:07

merrieveulen schreef:
als je goed kijkt op je voerzakken zie je dat er overal wel magnesium in zit. echter, het is eigenlijk nooit in de goede verhoudingen waardoor een tekort maar zo om de hoek kan komen kijken. verder is de vorm van belang, magnesium oxide en - chelaat zijn vormen die door het paardenlichaam goed opgenomen worden, in kant- en klaar voer (biks of muesli) zit het vaak in een binding die door het lichaam moeilijk wordt opgenomen.
[/url]

Oooh, dan hoef ik dus niet perse de Feel Good te voeren, maar dan kunnen de merken waar oxide in zit ook wel.
Volgens mij kun je magnesium oxide ook bij DA en apotheek bestellen, magnesium chelaat is alleen verkrijgbaar als het in een samenstelling zit.

@ RK, hoe is de de opname van het magnesium dat jij verkoopt? Eten de paarden het gemakkelijk?
De mijne at de FG met de kruidenmuesli van Havens zo op, nu krijgt ze weer muesli zonder haver van Havens en eet ze het met lange tanden. De hoeveelheid muesli is onveranderd, een bodempje per keer. Twee maal daags.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:15

chelaat is het best opneembare, daaropvolgend is de oxide, welke ook prima opneembaar is. echter, in 'gewone' paardenvoeding zit dus altijd onvoldoende magnesium tot op heden.
bij de welkoop wordt ook magnesiumoxide verkocht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:22

merrieveulen schreef:
chelaat is het best opneembare, daaropvolgend is de oxide, welke ook prima opneembaar is. echter, in 'gewone' paardenvoeding zit dus altijd onvoldoende magnesium tot op heden.
bij de welkoop wordt ook magnesiumoxide verkocht.

Ik haal gewoon de Feel Good Kalmerend, omdat daar de chelaat in zit. Het was vorige week in de aanbieding, dus meteen maar twee emmertjes gehaald.

Wat kun je eigenlijk geven aan drachtige merries die veel te dik zijn/insuline resistentie hebben?
Alhoewel ik mij niet kan herinneren dat mijn merrie tijdens de dracht zo dik was als vorige zomer toen ze een veulen zoogde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:23

pfoei dat vind ik dan weer wat voor de DA... ik heb geen idee of je magnesium e.d. zomaar aan een drachtige merrie kan geven. weet iemand hier het misschien?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:25

Het mag niet aan een drachtige merrie gegeven worden.
Ik heb het vorig jaar pas gegeven aan mijn merrie toen het veulen zelf brok begon te eten.
En we merkten dat ondanks de hoeveelheid merriebrok de melkproduktie van mijn merrie niet veranderde, met of zonder brok, ze gaf evenveel/weinig melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:26

wat ik verkoop is oxide, dus een goed opneembare vorm.

Kawa is een zeikerd, die eet niet zomaar alles, maar met een scheutje zonnebloem olie en een handje brokjes gaat het zo achter de kiezen.

Zanda gooi ik het zo bij een handje brokjes en is het ook op Lachen

Ik heb zelf ook die van de boerenbind gevoerd, maar vond die weer niet fijn.
Maar denk wel dat het ook per paard verschillend kan zijn, dat heb je met glucosamine immer ook.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:35

Ik heb mijn magnesium binnen!

Alleen vond tosca het niet zo heel lekker Nagelbijten / Gniffelen
Ik had het met water vermengd en op het hooi gedaan. Beetje lange tanden...

Wat zijn grasbrokjes voor iets? Stond op de emmer dat je het daar ook op kan doen. Maar ik wil nu liever niks geven waar ook maar iets chemisch in zit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:04

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:20

Waar zou je in België aan dat magnesium kunnen geraken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:34

Ik zou wel oppassen met die brok, daar zit weer erg veel in dat paarden met overgewicht niet mogen hebben... Het is nl gemaakt van gras wat ook niet echt geschikt is voor paarden... Er is ook hooi brok, dat bevat weer een stuk midner suiker en zetmeel ed... merrieveulen heeft geloof ik op de vorige pagina een link geplaatst naar dat voer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:11

Lieke_M schreef:
Waar zou je in België aan dat magnesium kunnen geraken?

volgens mij kun je die bestellen via paardnatuurlijk. Hun sturen door heel europa dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:04

Denk dat alle nederlandse bedrijven dat toch wel doen?
Kost denk ik alleen meer verzendkosten Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:50

eilleen333 schreef:
Ik zou wel oppassen met die brok, ... Het is nl gemaakt van gras wat ook niet echt geschikt is voor paarden...

Ligt er aan van welk soort gras de brokken worden gemaakt.
Ik zelf heb pre alpin van Agrobs. Daar zit maar een heel laag gehalte aan suiker/zetmeel in. Bevat veel kruiden uit de vooralpen (Beieren).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:55

Geen magnesium bij drachtige merries of zogende merries! Is gevaarlijk voor het veulen.
En je kunt van alles goed oplossen in e(en wormspuit met) suikervrije appelmoes of appelstroop. Vinden ze heerlijk. Tenminste dat is mijn ervaring.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:33

@ isapaardje, dat is inderdaad een geschikt voer om de magnesium mee te verlekkeren, hihi!

mijn ervaring is dat de meeste paarden het niet lekker vinden inderdaad, bij Mone (die een heel strenge kuur nodig had) hebben we het eerst met een oude wormenspuit gedaan, maar dat is voor het paard allesbehalve leuk. inmiddels zijn we ook met haar zover dat het met een ander voer gemengd kan worden, en dat werkt vooralsnog prima!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:42

Tosca moet het ook niet

Ze heeft het vanmorgen op een klein stukje brood gehad, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling.
Ik zal deze week kijken voor suikervrije appelmoes, dat eet ze zeker weten!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:49

Eventueel zelf appelmoes maken. Is ook in koelkast wel enige tijd houdbaar.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:16

Ok, dat kan ook nog.

Maar op de site van paardnatuurljk staat dat je beter geen appels kan geven...Nou ja, een klein schepje appelmoes is toch al voldoende om de smaak te verdoezelen.