Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:21

Het valt me in dit topic wel op dat veel paarden er zo kieskeurig op zijn. Als ik alle paarden hier de gewone bietenpulp voer, waar meer suiker in zit als in deze variant, vallen ze het stuk voor stuk aan. Het blijven kennelijk zoetekauwen. Wel fijn als ze over een emmer de hele nacht kunnen doen en het niet ineens verslinden. Maar dan moeten ze het wel eten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:33

Ik heb bij mijn haflinger geen verschil gemerkt in eetgedrag tussen 'gewone' bietenpulp en speedibeet.
Hij eet eigenlijk gewoon alles, maar dus ook als het niet zoet is.
Zelfs een handje droge zemelen wordt door hem verorberd alsof het een delicatesse is!
Conclusie: mijn haf is gewoon een vreetzak :))

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:37

Ik voer nu ongeveer een jaar bietenpulp aan mijn IR paard.
Hooi (getest <10% suiker), bietenpulp (NIET die van Welkoop, = 12% suiker) en mineralen aangevuld naar de hooitest. Mijn merrie wordt snel dik, bleef altijd maar door eten, maar na het onder controle hebben van de mineralenbalans (had een enorm tekort en een veel te hoog ijzer!!) lijkt dat over.

Ze wordt absoluut niet dik van bietenpulp!

De bietenpulp van Welkoop bevat 12% suiker, die van Arie Blok 7,8% en die van Pavo 5%.
Raden welke ik het liefst voer aan een ernstig IR paard.
Ik ben dat van Pavo nu aan het testen. Een half uur in koud water (nu bij 6º in de zadelkamer) is niet voldoende.

De meeste voersoorten en voedingssupplementen bevatten veel te veel ijzer (en veel te veel suiker en zetmeel). Hooi bevat al meer dan genoeg, dus aanvulling in voer is ongewenst (aan ijzer en koolhydraten dus, aanvulling in mineralen is wel nodig).
Bietenpulp bevat ook wat ijzer, maar dat spoelt makkelijk uit door het te spoelen voor het weken, dan weken, en weer spoelen.

NB: voor 'normale' gezonde paarden is die 12% suiker geen enkel probleem.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:21

Had een heel klein zakje SpeediBeet bij het Bit. Beetje c4l erdoor gemengd en paardlief vond het een lekker hapje.

Kan hier zowel de emmers als de zakken nog nergens krijgen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:56

Ja, dat kabouterzakje zat hier bij de Paard&Leven. Heb 't maar bij de rest van d'r SB voor vandaag gedaan :))

Shenanigans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:02

Ik heb net een zak geprobeerd; geen succes!
Wat jammer is want het leek me gezond en is snel klaar.
Persoonlijk vind ik het er smerig uitzien.
Mijn paard was niet overtuigd, hij vond het niet lekker en gooide zijn voer om en liet het vaak voor een deel liggen.
Terwijl het een veelvraat is.

Seniores Priores voer ik hem nu weer.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:38

mijn tinkers lusten het ook niet. Wel als ik er wat muslie en wat appeltjes er later door heen meng. Het zijn wel echte dammetjes hoor. Nee pavo speedibeet is te gewoon.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:00

Ik denk dat veel paarden het 'suikerloze' voer ook niet gewend zijn. Wat dat betreft zijn het gewoon echt zoetekauwen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:48

Ik ervaar het anders. Mijn merrie is heel kritisch op voer (eet bv geen lijnzaad) en vind speedibeet echt heerlijk. Erg fijn want nu heb ik iets om haar vitamine in stoppen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:05

Ik heb van de week ook een proefemmer meegenomen. Al was het alleen maar voor die super handige emmer. Maar ik heb 1 zakje gemaakt voor mijn paard. Gewoon 1 op 5 zoals op de verpakking stond en dan met gekookt water. Ik heb het 20 minuten laten staan. Toen was al het water mooi op genomen en waren het mooie grote vlokken. Mijn paard keek een beetje vreemd toen ie op het 1e hapje kouwde. Maar daarna at ie gewoon achter elkaar de rest op.

Mij lijkt het wel wat door de korte inweektijd. En mijn paard is voor het mooie altijd net even wat te mager. En aangezien hij nu 19 is wil ik er liever wat meer reserves op kweken. Dus ik ga een zak kopen.

Ik vraag me alleen af of het ook met slobber gevoerd mag worden? Ik heb niet zoveel verstand van de calcium/fosfor verhoudingen. Weet iemand of dat okee is? En mag ik het dan samen in de zelfde emmer laten weken? Of is het beter om het in 2 aparte emmers te weken en later door elkaar te mengen??

Hij krijgt verder van stal uit 2x een schep Nature's Best.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:23

Kan/wil iemand mij wat meer vertellen over die emmers? Komen die nog, en zo ja ook bij de welkoop?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:25

De emmer is er een van pavo met deksel.
Daarin zit een folder en 2 proefverpakkingen speedibeet.
Is voor 3 euro te koop bij de pavo dealers.
Mits deze ze natuurlijk besteld hebben.
Bij ons bij boerenbond stonden er een stuk of 5 emmers.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:36

Als ik het goed begrijp is het goed voor de darmen. Die van mij is vaak dun op de mest. Maar lees ook dat het wen dikmaker is en dat heeft die van mij nou net niet nodig. Ben wel benieuwd wat anderen hier van vinden.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:04

Mijn paard lustte dit ook niet ...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:22

Mijn shet is er ook niet wild van en laat vaak het laatste beetje liggen om vervolgens aan zijn hooi te beginnen. Paardlief eet het wel met smaak op.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:27

claucarlien schreef:
Als ik het goed begrijp is het goed voor de darmen. Die van mij is vaak dun op de mest. Maar lees ook dat het wen dikmaker is en dat heeft die van mij nou net niet nodig. Ben wel benieuwd wat anderen hier van vinden.

Om deze reden ben ik dit ook aan mijn paard gaan voeren. Ook dunne mest en gevoelige darmen. Ik geef maar 250 gram per dag, naast mijn gewone voer. Mijn paard hoeft ook absoluut niet dikker te worden.
Ze heeft nu goede mest en ook geen onrustige darmen meer.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:30

Mijn Shetlander heeft in de winter haast chronische diarree.. Ik kan nog steeds niet goed beoordelen of het voor hem goed werkt. Ik doe zo'n 50 gram met een hand lucerne en een handje muesli, daarnaast hele dag op schrale weide en een plak hooi. Hij heeft nog steeds met vlagen diarree, maar met die dikke wintervacht kan ik moeilijk zien of die wat bijtrekt..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:28

Alleen de speedibeet eet mijn paard niet op, maar gelukkig wel als ik er wat meusli overgooi.
Ik denk dat hij er gewoon aan moet wennen.
Morgen maar een zak halen, de 2 proefverpakkingen zijn op. :)
Weet alleen niet echt hoeveel ik hem zal gaan geven per dag?
En zou het uit maken als ik het 's avonds klaar maak voor de volgende dag?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:48

Ik ben ook één van de testers van speedibeet.

Ik voer al tientallen jaren gewone bietenpulp,naar alle tevredenheid,en had oorspronkeleijk dan ook niet echt interesse in de SB:is uiteidelijk toch maar hetzelfde maar dan duurder.

Omwille van de korte weektijd mezlf toch opgegeven om te testen.Ik vergeet niet zo vaak pulp in de week te zetten,maar in de winter bij vriesweer is het misschien wel handiger dat je het op het moment van voeren zelf kan maken...stal is moeilijk vorstvrij te houden en een bak pulp in de hal thuis is ook niet altijd zo praktisch.

Heb het nu een weekje geprobeerd maar de weektijd viel me toch nog tegen.Nu wil het toeval dat ik deze week niet gereden heb(ziek),en dan ben ik s'avonds maar een 20 min aan stal bezig.En ik vond de SB na 20 min écht niet voldoende geweld!!Ik voelde nog duidelijk harde stukken ertussen en durfde het dus niet te voeren.Pas na een half uur was het bij mij volledig geweld.Wel met koud water.

Paarden hebben trouwens geen enkel probleem mee,ze eten het zonder morren op.

Nu werk ik met de SB gewoon hetzelfde al met gewone pulp:avond tevoren in de week zetten.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:12

Voer ook al lang bietenpulp, maar deze gaat toch echt wel sneller dan de gewone. Mijn paard vind het gek genoeg ook lekkerder. Ben op zich wel tevreden, alleen de prijs is een beetje belachelijk.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:39

Een zak kost 11,95 toch?
Vind qua prijs wel meevallen.
Maar weet niet wat andere zakken bietenpulp kosten. :+

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:51

Gaat wel sneller dan de gewone,maar niet snel genoeg als je erop moet wachten :) .
Trouwens,als je de gewone met heet water doet,is ie ook op een uurtje klaar,valt ook best mee dan.

Renske_W schreef:
Een zak kost 11,95 toch?
Vind qua prijs wel meevallen.
Maar weet niet wat andere zakken bietenpulp kosten. :+

Ik betaal 8€20 voor een zak van 25kg gewone pulp.
SB is 11€95 voor 15kg,scheelt toch wel wat!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:54

Darkness85 schreef:
Ik vraag me alleen af of het ook met slobber gevoerd mag worden? Ik heb niet zoveel verstand van de calcium/fosfor verhoudingen. Weet iemand of dat okee is? En mag ik het dan samen in de zelfde emmer laten weken? Of is het beter om het in 2 aparte emmers te weken en later door elkaar te mengen?

Iemand?? :=

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:13

Ik maak me met de hoeveelheid die ik voer niet druk om verhoudingen. Ik ga er vanuit dat dat over het geheel wel ongeveer uitkomt.
Ik gooi ongeveer gelijke delen vito en speedibeet in een emmer en laat dat weken. Paard leeft nog steeds.
Waarom zou je het niet samen mogen weken? Zou het elkaar bijten of zo?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:19

Tsja, ik heb geen flauw idee. Ik roep ook maar wat. :')
Denk omdat t een meer water opneemt dan t ander ofzo, weet ik veel.
Maar t maakt geen fluit uit dus.... :o?