Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:08

Ik heb de magnesium van Equilin binnen gekregen van de week. Ben benieuwd wat ik ga merken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:32

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:08

Ik heb zelf ook magnesium geprobeerd voor mijn extreem hete springpony die alle kanten op vloog als je een centimeter ging verzitten of je voet ook maar iets draaide. Was overigens wel heel braaf, totaal niet kijkerig of gemeen. Ook in de omgang was dat niet de makkelijkste, wanneer de pony zich niet veilig voelde rende ze gelijk terug naar stal, de vrachtwagen of een andere voor haar veilige plek. Uit de molen of wei halen was ook hetzelfde, hoekje om = rennen naar stal. Als je voor haar stond en je hand iets bewoog vloog ze ook in de stress. Of dit verhuis-stress/heimwee was weet ik niet, maar na 2 maanden raadde de staleigenaar mij magnesium aan om bij te voeren. Zo gezegd, zo gedaan, magnesiumcitraat van Puur gevoerd, 's ochtends en 's avonds 2 maatschepjes door het eten. En ongeveer na een maand begon ze zichzelf wat veiliger te voelen, niet meer losbreken om naar stal te rennen en je kon gewoon voor haar gaan staan om haar hoofd te poetsen. Met het rijden en met het naar stal brengen vanuit de molen/wei merkten we echter geen verschil. Na 3 maanden, ben ik gestopt omdat het voor mij te weinig verschil gaf. Nu, pas na driekwart jaar begint ze eindelijk wat meer rust te krijgen, zowel met rijden als naar stal brengen. Ze is tussendoor ook niet meer drukker geworden. Dus ik denk dat de magnesium wel een opstapje heeft gemaakt, maar niet drastische veranderingen heeft gegeven.

Mijn andere merrie heeft er helemaal niks op gedaan, ondanks dat zij wel heel beïnvloedbaar is door voer.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:44

Ik geef nu alweer een tijdje magnesium gries van de welkoop.
Nu heeft zij sinds enkele weken een behoorlijke harde manenkam. Nu moet het het toch zo zijn dat door het voeren van magnesium de manenkam zacht moet worden? ze is de laatste 2 weken wat stijf in haar lijf.
(osteopaat komt volgende week. ik laat haar ieder jaar controleren)

Wat krijgt ze op een dag:
0,5 schep dieetmix van subli per dag
6kg. Voordroog.
Staat nu ong. 7uur op het land
omega 369 poeder voor een paard van 600kg. van subli
30gram magnesium gries

arbeid:
3x in de week dressuurtraining 30min
2x in de week longeren.
Andere 2 dagen lekker laten rennen in de paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 01:13

gras zit weer vol met "slechte" suikers enzo, heb er zelf ook last van; vooral als grote dan ook nog eens het voor elkaar krijgt om aan de maandvoorraad hooi te geraken...

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:03

Ik heb inmiddels ook een zak Magnesium van de Welkoop. Mocht er iemand in de buurt van Gorinchem wonen dan heb ik wel een aantal kilo's in de aanbieding ;)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:04

Dat was zeker interessant sunny43. Ik weet gelijk weer waarom ik het dagelijks aan beide geef!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:48

Ik kan maar een klein stukje van de tekst lezen, waar gaat het over (in het kort)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:09

Als je op de titel klikt krijg je het hele verhaal te zien...

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:12

Idd een heel interessant stuk. Ik voer sinds 3 weken magnesium bij. Mijn oude pony loopt vaak Wat stijf en kort. Ik merk nog geen heel groot verschil, maar vind haar de laatste week wel activeren op het land.
Ze krijgt 2 kleine eetlepels per dag. Magnesium gries van de welkoop, besteld via welkoop zeewolde.
Woon in heiloo,noordholland dus mocht iemand willen proberen dan kan er wat afgehaald worden hoor.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:08

Ik heb zojuist ook een zak aangeschaft van de Boerenbond en 4 pony's gaan er in ieder geval aan geloven. Ik twijfel nog over mijn oude 21 jarige merrie. Zij is vrij stijf en heeft ook artrose. Denken jullie dat dit haar ook wat kan ondersteunen?

Heb het topic doorgelezen maar zal 1 eetlepel ook voldoende zijn voor grote D/kleine E pony's of is dit teveel?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:24

Mijn paard van 1m65, type damespaardje niet breed ofzo, krijgt iets minder dan een afgestreken soeplepel.
Je kan beter iets te weinig geven dan te veel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:19

teveel kan helemaal geen kwaad, wat het paard teveel heeft plast hij gewoon uit.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 02:06

Ik heb niet alles mee gekregen en gelezen :o
Maar ik zie dat veel mensen toch wel magnesium gebruiken :j

Bij mij werkt het super bij mijn merrie, ik heb die van subli in een bakje.
Ze is in haar hoofd een stuk rustiger (ook veel minder weven in de stal) en met haar hele lijf is ze een stuk ontspannender.

Heb ook meerdere geprobeerd maar deze slaat het beste aan bij haar, ik merk meteen wanneer ze het niet meer krijg. Vloeibaar wilt bij haar ook niet zo werken.

Ik heb me ook laten vertellen brokken met magnesium erin, wat politie paarden krijgen het ook super moeten doen.

Ik heb wel foto's ter vergelijking...
Helemaal in het begin angstig waar ze ook stond
*foto*
Nu helemaal opgebloeid, en dit zelfs eerste keer op vreemd terrein!
*foto*

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:36

Ik kon het vandaag gewoon bestellen bij de Boerenbond, ze zeiden wel dat er verschillene groepen boerenbond zijn en als het niet op hun lijst staat… kunnen ze het bestellen, maar evt. de boerenbond in de volgende plaats wel als die tot een andere groep behoord… Bloedanalyse toonde aan dat mijn pony magnesiumtekort heef - de DA raadt 5 gram MagnesiumCitraat aan per dag…

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:58

Vandaag begonnen - hoe lang duurde het voordat jullie effect hadden? Ik weet dat ze magnesiumtekort heeft - via bloedanalyse…

Let wel - in de magnesiumoxide van de boerenbond/welkoop zit een beetje ijzer, als je paard al veel ijzer binnenkrijgt, moet je hier mee oppassen. Het poeder is namelijk niet wit, je zit de ijzerkleur er doorheen...

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:03

Ik merkte heel snel al verschil, in een week.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:15

sunny43 schreef:
Vandaag begonnen - hoe lang duurde het voordat jullie effect hadden? Ik weet dat ze magnesiumtekort heeft - via bloedanalyse…

Let wel - in de magnesiumoxide van de boerenbond/welkoop zit een beetje ijzer, als je paard al veel ijzer binnenkrijgt, moet je hier mee oppassen. Het poeder is namelijk niet wit, je zit de ijzerkleur er doorheen...

Ik had meteen effect. 's Middags gevoerd, 's avonds (zalig) rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:38

dynara schreef:
Ik heb niet alles mee gekregen en gelezen :o
Maar ik zie dat veel mensen toch wel magnesium gebruiken :j

Bij mij werkt het super bij mijn merrie, ik heb die van subli in een bakje.
Ze is in haar hoofd een stuk rustiger (ook veel minder weven in de stal) en met haar hele lijf is ze een stuk ontspannender.

Heb ook meerdere geprobeerd maar deze slaat het beste aan bij haar, ik merk meteen wanneer ze het niet meer krijg. Vloeibaar wilt bij haar ook niet zo werken.

Ik heb me ook laten vertellen brokken met magnesium erin, wat politie paarden krijgen het ook super moeten doen.

Ik heb wel foto's ter vergelijking...
Helemaal in het begin angstig waar ze ook stond
*foto*
Nu helemaal opgebloeid, en dit zelfs eerste keer op vreemd terrein!
*foto*

WOW! Wat een verschil zeg, daar doe je het voor... _/-\o_

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:35

x_Quinta_x schreef:
sunny43 schreef:

Ik had meteen effect. 's Middags gevoerd, 's avonds (zalig) rijden.

Dat zit tussen je oren :D
Niets werkt zo snel :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:40

Ik koop normaal een emmer, maar wilde ook een grote zak bestellen bij Welkoop, omdat het met 3 best hard gaat. Ik geef dagelijks kleine hoeveelheid, maar toch.....

Gebeld naar Welkoop Putten en barcode doorgegeven, maarz e kennen het niet. Ook is Agrifirm niet hun leverancier...........balen, even verder kijken wie het wel heeft dan in de regio. Ga er ook nit tig km's voor om.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:20

Billy schreef:

Ik had meteen effect. 's Middags gevoerd, 's avonds (zalig) rijden.[/quote]
Dat zit tussen je oren :D
Niets werkt zo snel :D[/quote]

Zegt degene die mijn paard niet heeft zie lopen.... Meisje toch, wat een bijdrage, die reactie van jou.
In dit topic zei mij iemand soortgelijks. Misschien ff terugscrollen en ff lezen. Die bokker was in elk geval direct stil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:25

Dat lijkt me niet helemaal waar. Natuurlijk werkt niet alles even snel en direct met het gewenste resultaat. Maar ik slik 's avonds magnesium tegen onrustige benen en merk het wel. Ook als ik het vergeet merk ik dat. En soms als ik heel erg last heb ga ik het bed uit voor een 2e en dan werkt het eigenlijk nog beter.

Ik geef maar kleine hoeveelheden, maar geef het inmiddels al ruim een jaar dagelijks, dus ze komen wel aan hun behoefte denk ik. Grote verschillen durf ik niet te noemen zozeer, want ze zijn altijd wel relaxed, hoewel meer dingen meespelen, zoals laatste stal ( mensen hoe ze met de paarden lopen merk ik meteen, onrustige groep buiten, slechte kuil etc )

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:36

Ik heb vanmiddag 5 kilo magnesium (van mijn zak van 20 kilo van de welkoop) verkocht aan een bokker zodat zij het ook kan uitproberen. Leuk om iemand anders zo te kunnen helpen. Het enige nadeel van de magnesium van de welkoop vind ik dat je er veel meer van moet geven dan van de potten uit de ruitersport zaak.