[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:44

Och nu ik ze nog eens beter bekijk met diegene die ernaast staat bij de donkere schimmel, zie ik ook dat ze idd wat groot zijn voor Welshjes :') Excuses hahaha

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:49

haha geen probleem hoor, moest er best wel om lachen! Behalve mijn vriend dan (diegene die er naast staat), die voelt zichzelf best een stoere man, alleen nu even niet meer :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:50

Hahahaha :')

Edit: en dan te bedenken dat ik zelf ook eerder een Arabier had.... Maar die was wel iets meer "paard" toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:53

Ik heb gisterenavond de filmpjes bekeken en vandaag eens die van mij gevoeld.
Dat ze te dik zijn hoeft geen discussie, maar wilde wel eens weten hoeveel te dik en waar het probleem zat enzo zeg maar.
Ik heb ook foto's genomen van vandaag ... Zouden jullie eens willen kijken? Ik ben eens benieuwd of de foto's hetzelfde tonen als dat ik voel (of denk te voelen, want ik vond het nog niet zo simpel om goed te voelen). Zal achteraf mijn bevindingen ook neerzetten :)

[***]
Afbeelding

[***]
Afbeelding

Geen idee of de foto's goed zijn, wist niet meteen of daar bepaalde richtlijnen voor waren ofzo.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:56

Interessant topic! Ik heb al weken een discussie met de stal eigenaresse dat mijn paard te dik is maar zij vind van niet. Nou staan er voor het merendeel recreatie paarden die weinig tot niks uitvoeren dus oke kan me voorstellen dat het verschil niet zichtbaar is. Met deze uitleg heb ik een duidelijk handvat! Ik ga het morgen gelijk uitproberen op hem. Zal foto's maken ook van alle uitgangspunten :D. Ben benieuwd!

ps. morgen verder jullie verhalen lezen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:03

@nouks: denk toch dat de foto's wat vertekenen, de merrie is namelijk echt wel groot (1.56m), en de hengst (donkere schimmel) is eigenlijk ook wel imposant, maar wel iets kleiner dan de merrie.

@[***]: Cobe vind ik persoonlijk een 3,5 à 4. Op deze foto lijkt het alsof er toch iets of wat speknek is, en een toch wel behoorlijke buik. Maar ik vind hem niet superdik of zo. Zijn bouw is ook wat zwaarder.
Boke vind ik persoonlijk niet echt te dik, misschien heel lichtjes (3,5)?

Wat vind jij van de mijne (staan hoger in het topic)?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:08

CobeL: een ruime 4. Duidelijk vet in de nek, vet op de schouder, ribben niet te zien en de billen zijn wel heel erg bol (kussentjes naast de staart) Afhankelijk van wat je voelt zou hij best wel eens richting of zelfs over de 4.5 kunnen zitten.
Boke: Nek lijkt redelijk, kont slecht te zien door zn aftekening maar lijkt ook wel ok, schouder kan ik zo niet beoordelen en de ribben, hmm, zie iig geen ribben zo. kom uit rond de 3.

de 2 arabiertjes op de vorige pagina: de hengst eerder boven de 3 dan er onder. Die extra 50 kilo van de keuring zou ik dr eerder af halen dan dr bij doen. Maar het is algemeen bekend fenomeen dat ze op keuringen om de eenofandere bizarre reden paarden graag te vet zien. Daar zou ik me dan ook niet te veel van aan trekken. Ik vind je paard er opzich netjes uit zien. Zou iets gespierder mogen en dan meteen wat droger (minder vet dus) dan istie imo nog mooier. Maar te mager is hij iig niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:10

@ JoCo : Goh, ik ben er echt niet goed in hoor, en zo vanaf foto's is helemaal moeilijk.
Heb een beetje moeite met de schouder te beoordelen, kan ik bij beiden niet zo goed zien vanwege de foto en de manen enzo, maar ze zien er zo voor mij prima uit. Ik denk niet dat ik ze veel dikker zou willen.

Dank je voor je mening over die van mij. Ben benieuwd of anderen die mening delen :)

@ Airborn : merci, ik ga nog een paar reacties afwachten en dan eens typen wat ik dacht te voelen ;)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:13

@Airborn: wat je zegt van de bespiering van de hengst is absoluut waar. We hebben hem nog niet zo lang, en hij heeft eerst op het gemakske mogen wennen alvorens we aan het werk gingen. Daar zijn we nu de laatste weken mee gestart. Persoonlijk vind ik hem ook niet te mager, maar idd, als je hem zag tussen de andere hengsten in zijn reeks, was het toch echt maar een iel ventje...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:17

maar iel zijn is niet iets wat je moet oplossen met vet, maar met bespiering, en simpelweg volwassen worden en daardoor breder worden. Bovendien, dat andere hengsten breder zijn, hoeft niet te betekenen dat de jouwe iel is, kan ook zeggen dat de andere gewoon allemaal veel te vet waren. (en dat zou me eigenlijk niet veel verbazen...)

Sabine, mijn score van cobe is wel echt heel erg afhankelijk van wat je voelde trouwens. Als hij op de ribben wel ok was dan kan hij nog tussen de 3,5-4 terrecht komen, maar als hij daar echt vet is, dan schiet hij door naar de 4,5 zegmaar. Maar dat vind ik bij een paard als cobe niet af te lezen aan de foto (omdat het idd een rond geribt paard is, dus slecht te zien in hoeverre het rond zijn van de ribben komt doordat daar gewoon bot zit en wat komt door te vet zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:21

Ok, ik hoop dat je je "later" ook kan vinden in wat ik voel, want makkelijk vond ik het toch niet :+

Ik heb trouwens nog een vraagje over die manenkam .. in de filmpjes legt ze het uit dat als het wiebelt dat het vet is, en in hoeverre het wiebelt bepaald hoeveel vet .. Maar ik heb altijd gedacht dat een vaste manenkam (dus niet wiebelen) juist slecht was, dit zou betekenen dat ze daar dingen gingen opslaan (heeft te maken met eczeem en insulineresistentie en dat soort dingen). Maar dat spreekt dan weer tegen wat op de filmpjes wordt gezegd? Dus dat snap ik eigenlijk niet goed...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:50

[ITP] De 2 hengsten, vriendjes..of toch niet?!?
Deze link plaats ik met toestemming van de eigenaar van de paarden. Maar de 4 jarige hengst in dit topic is, wat mij betreft, in bijna perfecte conditie. Heel goed bespierd, wel wat buikvulling, maar mooi dun op de ribben. Echt schitterend om te zien! Bij dit paard is er ook geen twijfel over mogelijk of de billen rond zijn van het vet of de spieren, het zijn duidelijk allemaal spieren. Wat mij betreft een voorbeeld waar veel paardeneigenaren naar zouden moeten streven, en een voorbeeld wat ook voor de zwaarder gebouwde paarden als haflingers in mijn optiek zou passen en met veel werk ook haalbaar zou moeten zijn. (ok, misschien niet helemaal zo gespiert, dat is groot deel aanleg natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel :P )

binklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:52

Ik zeg denk dat mijn paard rond de 3 zit, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden!
Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:59

Het paardje wat Airborn bedoelde:
Afbeelding
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:00

dat paard ziet er inderdaad prachtig uit! ga er helemaal in mee dat dat (zo op uiterlijk) de perfecte score krijgt!

nu is het wel zo dat je een haflinger nooit zo zult krijgen. een haflinger is sowieso minder droog (ten eerste al een dikkere huid, letterlijk), en haflingers hebben een appelkont en horen die ook te hebben, dat heeft met vet niets te maken. waar ik het dan wel weer mee eens ben is dat het uiteraard wél mogelijk is om een haflinger gewoon een nette 2 of 2,5 te laten scoren.
vaak wordt het feit dat een paard tot een bepaalde rassengroep behoort (haflingers, Shetten, Fjorden, Welsh etc. etc.) gebruikt als een soort excuusje voor te dik mogen zijn. natuurlijk ziet een haflinger die een 3 scoort er anders uit dan een Arabier die een 3 scoort, maar goed men snapt mijn punt...

@ binklover, een 3 zeker wel ja. miss. ook wel meer, je ziet naar de staartaanzet een welving die in de meeste gevallen een vetkussentje inhoudt. de schouder is ook aardig fors. door het zadel en de houding is het voor de rest vrij lastig beoordelen. nu is jouw paard ook geen heel popperig type, dus op het oog zal hij altijd massiever zijn dan het paard van kyrkelover.

@ [***], Cobe geef ik een 4 á 4,5, hals is flink, overgang van schouder naar ribben behoorlijk gevuld en weinig vorm. bij de staartaanzet zijn typische vetkussentjes te zien. de volle buik zegt niets over vetscore.
Boke krijgt een 3, hier zie ik wel verloop met een welvinkje van de schouder naar de ribben, geen ronde gevulde manenkam, en de vetkussentjes bij de staart lijken niet aanwezig. paard oogt over het geheel een stuk minder rond dan Cobe.

vwb het wiebelen van de manenkam, wat daarin wiebelt en drilt, maar niet aangespannen wordt, dat is vet. een losse spier kan ook drillen, daarom laat ik ze altijd bepaalde bewegingen maken bij een vetmeting. zo lijkt mijn Welsh vrij fors voor zijn schouder, maar hij is daar ook behoorlijk gespierd, en dat is duidelijk te voelen/ zien als je daarbij bijv. Spaanse Pas vraagt. als je wilt weten wat vet is in de manenkam dan laat je je paard dus even de hals aanspannen (bovenlijn), en dan voel je duidelijk verschil tussen het 'levende' spierweefsel en 'dood' vet. inderdaad, de manenkam kan ook hard zijn en toch 'vet' zijn. zo'n kam is makkelijk herkenbaar, het is dan tot vlak onder de huid hard en doods, heel anders dan een aangespannen spier. ook kán het paard zo'n vetkam niet ontspannen, hij staat er dus als een harde kap op, ook als het paard ontspant. na een paar weekjes diëten wordt een vetkam meestal wel weer zacht.
een harde vetkam is inderdaad symptoom van bepaalde ziekten/ aandoeningen, je ziet het bij IR, HB en dergelijke (voedingsgerelateerde problemen dus, even kort door de bocht), maar kan ook een voorbode zijn van dit soort ziektes.

@ JoCo, ik vind je hengst er netjes uitzien, mist inderdaad nog wat aan bespiering, maar te mager of 'iel' zou ik hem niet direct noemen. een normale, keurige 3.
de merrie oogt wat minder vol idd, wel aardig mooi droog. een 2,5, met ook de opmerking dat meer bespiering al een ander beeld zou geven, hoewel ik persoonlijk denk dat dit paardje niet zo mooi in de rondingen zal worden als de hengst. ook vanwege het type.

bespiering vind ik altijd nogal relatief, ik rij zelf ook recreatief (dwz wel serieus qua training maar alles op het gemakje en geen wedstrijddoelen), en dat houdt blijkbaar in dat ook ik 'gewone' paardjes heb, niet van die droge spierbonken. hoeft ook niet, natuurlijk zie je liever spier dan vet, logisch, maar bij het gros van de paarden in NL zal het er op neerkomen dat de paarden, danwel dik danwel slank, niet bepaald bodybuilders zijn.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:27

Dit is mijn paard ongeveer een jaar terug. Ze zit er nu ongeveer hetzelfde uit, zal vanavond nog eens een goeie standfoto maken (ze zal nu wat bespieder zijn (hoop ik:+ ))

Afbeelding

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:16

Ik probeer het nu nog eens, volgens mij komt hij nu wel richting de 3 ipv 4. :')

Zijaanzicht
Afbeelding
Afbeelding
alhoewel ik zelf vind dat deze foto een beetje vertekend.

Achteraanzicht
Afbeelding
Vooraanzicht
Afbeelding

Ter vergelijking dag 1
Afbeelding

verbetering of slechter?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:23

amy, flinke verbetering! Ga zo door! Ik vind hem er zo echt een heel stuk beter uit zien. Zou nu idd pak en beet een 3 scoren (nogsteeds lastig scoren vanwege zn teddy vacht :P
Komt hij zo ook energieker over op jou zelf?

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:25

Lynn_x: Ik vind die van jou er goed uitzien. Ik denk een 3. (mooi paard ook)
amyyy55: je ziet wel duidelijk verschil met eerst! Ik denk een 3,5

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:30

@airborn: Veel energieker! :j , zijn vacht gaat er ook beter uit zien want die was belabberd.
Ben zelf nu erg blij hoe hij eruit ziet, maar veel zeggen hem nu juist te mager te vinden, maar ik vind hem zo mooi op gewicht. :)

@Femke: Dankje! :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:43

dat veel mensen dat zeggen komt imo puur van het verkeerde beeld dat mensen hebben van wanneer een paard op gewicht is. Niets van aantrekken dus!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:24

Te mager? daar ben ik het idd echt niet mee eens. Vind hem zo al heel behoorlijk mooi, lijkt alleen nog een klein beetje vetjes te hebben op de hals/rond de schouder en misschien een klein beetje rond de staartaanzet. Maar een hele goede verbetering! Ik zou ook inschatten rond de 3/3.5, wat mij betreft mag er denk ik nog een klein beetje af op de bovengenoemde plekjes om hem perfect te krijgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:54

De meeste mensen willen echt voortaan modder vette paarden zien.
Kennis van mij zegt ook steeds mooie hals heeft hij hé.
Zeg dan maar steeds ja mooi maar die hals staat gewoon stijf van het vet.
Ik noem echter niet van wie of namen oid en plaats ook zeker geen foto.

Nu vraag ik me af wat jullie van deze pony vinden:
Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:36

kyrkelover, dat heb ik vooral met 1 specifiek paard hier op bokt, lol.

Anyway, dat is kyra toch op de foto? Was die niet drachtig? Iig, kont lijkt wel netjes, nek en schouder heb ik het idee dat ze iets vetter zijn dan ze er uit zien doordat er niet heel veel bespiering op zit, maar dat kan ook komen door de hoek van de foto en de schaduw van dr badhairday kapsel :P Ik vind deze heel lastig. Ik zou zeggen een 3, iig niet lager, mogelijk 3,5

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:41

he jammer dat je het wist. was eigenlijk aan het kijken of er ieman wakker zou zijn.
Kyra is een hele iele merrie echt heel iel en heeeel snel te dun helaas.
Tijdje terug was ze wat te dik dus wat minder gaan voeren.
Nu staat ze 24/7 op vol gras en krijgt klein beetje hooi bij en wat merriebrok en musli moet je denkje aan een handje van beide.
Maar ja ze zit nu dan ook in de laatste 2 maanden dus voor hooi en gras minder plek.
Bespiering heeft ze niet meer maar ja al jaren weide paardje.
Als je goed kijkt op de foto zie je het veulen liggen.