Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:37

zo die ziet er echt goed uit als je bedenkt hoe het vorig jaar was.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:01

Wat fijn dat ze zo is opgeknapt, ze ziet er met haar 22 jaar nog top uit.

Ik denk dat de dieetmix een goed produkt is.
Er zitten wel wat harde stukken in (johannesbrood), Maris, maar geen grote brokken in mijn beleving.
Ik vermoed dat het feit dat je haar van de brok hebt afgehaald een nog grotere rol speelt dan de dieetmix.

Hoe dan ook: jullie zijn goed op weg en daar gaat het om.
Jeuk is vreselijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:00

Hmm hier een klein dilemma. Mijn paard schuurt ineens weer. Ik ben niet heel consequent met Derfen smeren, want dan is het meestal wel klaar. Dus dat doe ik nu weer. Echter is dit begonnen rond dezelfde tijd dat ik pavo vital complete ben gaan voeren.
Ik geef per dag 2 handjes dieetmix en 100 gr pavo vital complete. Dit laatste is omdat mijn paard onlangs een vitamine/mineralen te kort had en dit dus niet voldoende uit zn eten haalt (destijds gaf ik voergezond). Om van dieetmix voldoende te geven moet hij 1,5 kilo per dag, dat vind ik veel te veel, vandaar het bijvoeren van de supplementen.
Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ligt dit aan de Pavo? Zou ik tijdelijk stoppen met Pavo, maar wat geef ik dan voor volledig vitaminesupplement?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:19

om te weten of het van de Pavo komt is er 1 optie, pavo schrappen en een tijdje afwachten.
heb je eerder een supp gevoerd waar niet op gereageerd is?
dan zou je daarop terug kunnen pakken.

anders kijken naar marstall, D&H, st Hippolyt oid?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:46

Op dit moment schuren heel veel paarden, mijn pony die nooit geschuurd heeft gaf ook eczeem tekenen en staat geheel ingedekt, ik geloof dat dit eerder met de tot nu toe extreem natte zomer te maken heeft waardoor er veel meer mugjes en ongedierte zit.

Ik voer ook pavo vital.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 09:54

Ja equitop - forte, maar die vind ik veel te prijzig en to much. Dat was ook op het moment dat hij tekorten had. Doordat het nu weer op pijl is, wil ik alleen zorgen dat het voldoende blijft.
Wellicht is marstall force iets, even kijken wat de kosten daarvan zijn.

@loes: vandaar de twijfel of het de 'gewone' eczeem is of dat het door de pavo komt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:00

Die van mij had gister ook ontzettend veel jeuk. Aan zijn dieet is niets gewijzigd (dieetmix & NAF superflex). Komt vast door het weer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:01

PLus dat in de equitop forte nou niet echt mega veel vit en min zitten toch ?
je hoort van Pavo producten wel meer dat paarden gaan schuren, vooral van de weidekoeken maar ook over het voer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 10:15

Ja van de Pavo voerdingen wel, maar van vital complete had ik het nog niet gehoord. Ik ben om die reden anti pavo, maar ik durfde het nu dus wel.

Ik ben net aan het vergelijken, de vitamines in marstall force (rechts) zijn stukken lager dan pavo(links):
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:22

Ik zou ook geen force nemen ( = anorganische mineralen ), kijk eens bij GKM b.v. van St hippolyt uf Ursonne van dr schaette . en voor jeuk is dan zink een van de belangrijkste toevoegingen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:22

Ik geef de force bij bij mijn dieetmix... paardje doet het er super op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:00

geeft dieetmix wel energie?

ik blijf zoekende,nu mijn pony besloten heeft wiesencobs niet meer te eten...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:05

Nou de mijne heeft genoeg energie om 1,5 uur naast de fiets te lopen waarvan we aardig veel draven en galopperen...
De volgende dag staat ze er dan weer fris bij...

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:06

De laatste emmer die ik van de force had rook ook behoorlijk zoet. Dus daar heb ik ook wel eens mijn twijfel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:06

kijk,dat klinkt goed.
heb nu een zak ponybrok meegenomen(moest iets,haha)maar misschien wordt het hierna dieetmix.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:26

met de voedingsadviezen op voerzakken gaan fabrikanten er van uit dat het paard verder niets of alleen wat buikvulling krijgt, dus dat ze de vit/min puur uit dat voer moeten halen.
dus als je paard op de wei staat of goed hooi of kuil krijgt gaat dat hele advies niet meer op, en als ze daarbij ook nog een zoutblok hebben krijgen ze iig genoeg minaralen en blijft er nog maar een beetje over waaraan ze evt te kort komen.
dan kan je beter subli mailen met alles wat je paard per dag krijgt en de vraag wat zij adviseren van een bepaald voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:31

ik geef op het moment geen multivitamine,maar ik vind de producten van NAF wel erg goed :j
is dat linker rijtje dan wat er in de pavo vital zit?
in de NAF supplementen zit veel meer en dan bedoel ik niet de gehaltes,maar meer variatie in vitamines

kijk anders zelf even:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0
zelf geef ik anders altijd deze;
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0
is ook heel goed te mengen,beetje water in een emmer,schepje poeder en dan door de dieetmix heen en het word zo opgegeten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:59

ellepel maar b.v. veteranen supplement zit best laag in zink. Als je 50 gram per dag geeft geef je 150 mg zink. das gewoon best weinig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 06:43

is dat zo?
heb ik nooit naar gekeken,meer dat er veel verschillende zaken in zitten,haha erg he.
maar in de dieetmix zit natuurlijk ook zink,en in gras/ruwvoer

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:43

@ellepel: ik geef nu van Naf biotine plus, dat bevalt goed. Ik zit al te kijken naar Kompleet plus, maar op voervergelijk kon ik niet vergelijken. Het bovenstaande plaatje laat links de waarden van Pavo vital complete inderdaad zien. Ik ga eens vergelijken met jou opties!

Edit: in het plaatje laat ik alleen de vitamines zien he? De rest aan waardes heb ik niet meegenomen, doordat hier de grootste verschillen inzaten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:08

Maar van de vitaminen is eigenlijk vooral vit E van belang...... en vit E in poeder of brokjes wordt ook weer veel slechter opgenomen dan een vit E in oliebasis. A krijgen ze nu in het gras wel genoeg binnen en vit D door de zon ( als ze geen deken op hebben ). B maken ze zelf aan.
Dus je moet juist vooral naar de mineralen en sporenelementen kijken ! Zink , koper, selenium dat zijn de dingen die paarden snel te kort kunnen hebben, ook als ze op de wei lopen en goed hooi krijgen. Gewoon omdat de bodem daar snel tekorten aan heeft. En brokken en muesli's kunnen juist daarin erg verschillen in gehaltes. Dus ook al geef je dan veel brok, dan nog kan je tekorten aan b.v. zink hebben omdat er in die brok dan gewoon heel weinig zink zit.

Jotoma, wist je dat rozenbottels veel biotine bevatten ??! Misschien nog een betere optie als biotine bijvoeren ( zit vaak een heel hoog percentage suikers in die producten ).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:13

@maris: dank voor de tip, nee dat wist ik niet van de rozenbottel *schrijft gelijk op. Ook van de toevoeging van suikers wist ik niet. Op dat moment ook niet verder onderzocht. Ik begrijp nu dus wel waarom hij zijn eten minder snel eet als er geen supplement aan is toegevoegd.
Tijdens bloedonderzoek van even geleden kwam inderdaad een tekort aan vitamine E en selenium. Dat wil ik dus sowieso bijvoeren, daarnaast draagt hij een deken dus ook vitamine D wil ik hem extra geven.
Het wordt nu wel extra moeilijk om een volledig supplement bij te voeren, zeker als je kijkt naar de opname. Wat zou jij adviseren?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:30

Vit E voer ik apart bij met capsules :) ivm de spieren van de pony :) ze eet ze als snoepjes uit mijn hand, lekker makkelijk.
Eens in de zoveel tijd heeft de kruidvat 1+ 1 gratis oid en dan sla ik weer een aantal potjes in :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:05

Dat is best een goed idee, Evelli! Ga ik ook eens proberen, al hebben wij een pony die nogal kieskeurig is :+
Hoeveel geef jij dan?

Ik ben trouwens erg tevreden over Marstall Force. Voer het nu al een aantal maanden en onze pony's zien er super uit. Vind het wel makkelijk dat het brokjes zijn, weet je zeker dat er niks verspild wordt. Wat die vitamines betreft... Ze halen veel ook al uit gras hè. Je ziet zelfs bij specefieke supplementen voor de zomer, of voor naast weidegang dat er überhaupt geen vitamines in zitten.

Ik heb trouwens ook Vital gevoerd hiervoor. Maar daar werd de vacht niet echt beter/mooi van.

Nu voer ik ook NAF Biotine Plus, ben daar ook erg tevreden over. Zie echt verschil in de hoeven, hoefsmid merkte het ook al op. Wie weet zou NAF compleet idd ook nog een optie zijn om te proberen. Maar mag je daar dan weer de Biotine bij voeren?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:10

Mijn shet merrie krijgt 1 capsule per dag. Hoogste dosering die de kruidvat heeft.
Dit omdat een te hoog gehalte selenium meer spierproblemen veroorzaakt en ik dus al met spierproblemen zit. Dan valt de combinatie Vit E + selenium af.
Dit was de goedkoopste oplossing en de makkelijkste