Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:49

Voeding laat zich wel zien na 3 dagen hoor...mijn paard is sinds 3 dagen niet aan de blubber en dat is ook een juichstemming, eindelijk ook eens wat balvormige mest. Hij krijgt nu heel droog en overjarig graszaadhooi en dat is ook iets wat je meteen merkt.

Dapnik

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:51

Ik heb het gisteravond voor het eerst gegeven, handje door het gewone voer. Ze kauwde veel langer en haalde zelfs haar hoofd uit de voerbak om te kauwen, normaal schrokt ze alles naar binnen dus was erg blij. Ze maakte ook wat meer speeksel aan wat natuurlijk door het meer kauwen komt.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:21

Wat een interessant topic! Zat zelf nog wat in de granen richting om van de brok af te zijn en geen melasse muesli te geven. Heb nog de Kentucky lite E en de herbamix van Mijten staan. Komen hier allebei niet goed uit dus! Heb een (sport)paard, merrie, loopt nu weer even op de paddock (4 tot 6 uur ongeveer) krijgt 3 keer hooi per dag en een 3 handjes van bovenstaand voer met een grote hand gehakseld gras (nu Mijten) vanwege wat langer bezig zijn en gevoelige maag. Dier is erg gevoelig voor veranderingen en gevoelig op de maag. Heb dit voorjaar/ zomer twee verteringskuren gedaan omdat het helemaal niet goed ging (qua blinde darm en ook qua spierverzuring). Nu is ze aardig op de rit. Starten nu weer met rijden, zal zo'n vier a vijf keer per week zijn, opbouwend naar intensief. Dan krijgt ze ook weer wat meer voer. Op de Herba blijft ze aardig cool, op de kentucky wordt ze heter. Wel is het een merrie die snel dik wordt (is ze nu ook..) Die dus sneller verzuurt en die genoeg energie moet hebben maar niet te heet worden. Ongeveer 1.68m groot. Wat zou ik kunnen gaan voeren als ik op de HH overga en hoeveel ongeveer? En wat zou ik evt van de Equifyt kunnen voeren? Moet nog even uitzoeken wat goed te verkrijgen is, vandaar de dubbele vraag!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:53

annepanne schreef:
Wat een interessant topic! Zat zelf nog wat in de granen richting om van de brok af te zijn en geen melasse muesli te geven. Heb nog de Kentucky lite E en de herbamix van Mijten staan. Komen hier allebei niet goed uit dus! Heb een (sport)paard, merrie, loopt nu weer even op de paddock (4 tot 6 uur ongeveer) krijgt 3 keer hooi per dag en een 3 handjes van bovenstaand voer met een grote hand gehakseld gras (nu Mijten) vanwege wat langer bezig zijn en gevoelige maag. Dier is erg gevoelig voor veranderingen en gevoelig op de maag. Heb dit voorjaar/ zomer twee verteringskuren gedaan omdat het helemaal niet goed ging (qua blinde darm en ook qua spierverzuring). Nu is ze aardig op de rit. Starten nu weer met rijden, zal zo'n vier a vijf keer per week zijn, opbouwend naar intensief. Dan krijgt ze ook weer wat meer voer. Op de Herba blijft ze aardig cool, op de kentucky wordt ze heter. Wel is het een merrie die snel dik wordt (is ze nu ook..) Die dus sneller verzuurt en die genoeg energie moet hebben maar niet te heet worden. Ongeveer 1.68m groot. Wat zou ik kunnen gaan voeren als ik op de HH overga en hoeveel ongeveer? En wat zou ik evt van de Equifyt kunnen voeren? Moet nog even uitzoeken wat goed te verkrijgen is, vandaar de dubbele vraag!

Ale je wilt, wil ik wel even voor je kijken. Stuur dan maar een pb met de info over je paard. Kunnen we samen even kijken wat geschikt zou zijn van de HH. Is Voorschoten enigszins in de buurt voor jou? Daar zit het kantoor van Voergezond waar je het kunt halen. Verder zijn er diverse verdeel en distributiepunten. Die staan op de site van voergezond.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:59

Hmmm balen mijn paard eet de huidige zak HH erg slecht, tot helemaal niet.
Ze eet het wel vaker wat slecht, maar dan kwam het tijd nog wel op over de hele dag, maar nu stapelt het zich echt van dagen op.....

Ik zal even mailen, alleen haalt een vriendin van me het altijd op ( op haar naam) en die is voorlopig met vakantie...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:06

Voor advies voor Equifyt kun je mij PB sturen, er is zeker een voer voor je paarden die past in de omschrijving die je geeft.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:45

Taniya, volgens mij heb ik voer bij jou besteld. Lucerne van Hugho en Fibra All in one :). Sprak mij wel erg aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:46

Splinter schreef:
Hmmm balen mijn paard eet de huidige zak HH erg slecht, tot helemaal niet.
Ze eet het wel vaker wat slecht, maar dan kwam het tijd nog wel op over de hele dag, maar nu stapelt het zich echt van dagen op.....

Ik zal even mailen, alleen haalt een vriendin van me het altijd op ( op haar naam) en die is voorlopig met vakantie...

Dat herken ik , het ruikt wellicht niet lekker, smaakt naar weinig, ik los dat op om er eerst een handje andere brok door te roeren en een beetje nat maken zodat het met elkaar vermengt, dan een appel er bij en na een tijdje gaan ze het wel eten.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:27

ik denk niet dat het naar niks smaakt. Dan zou gras, hooi en kruiden ook naar niks smaken.... Ik vind het zelf ook lekker ruiken. Ik bewaar het in een ton en als ik die open draai, ruikt het heel lekker. Ik heb ook vaak zakken achter in de auto, dan ruikt mn hele auto ernaar... Maar goed, misschien ben ik wel een paard geweest in een vorig leven :D .

@ Splinter: wat eet je paard op dit moment nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:41

Als ik wat op de grond doe na het rijden, dan vind hij het niet, dan moet ik hem met zijn neus er naar toe brengen, normaal gooi ik brokken op het hooi in de stal en eet hij die eerst op. Als ik het niet doe, gaat hij zoeken in zijn hooi en ruikt dan heel hoorbaar :P , maar als die brokken er liggen, eet hij er naast en heeft niets door. Ik denk dat de suikers die bij andere brokken er in zitten de geur geven. Paarden hebben een goede neus.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:46

Dat zal waarschijnlijk ook het grote verschil zijn. Toch weten alle paarden mijn rechterzak heel goed te vinden (ook paarden die mij niet kennen). Daar zitten altijd wel wat weidebrokjes in of de restjes daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:46

Dan heb ik of een heel erg kieskeurig paard of eentje met een verstopte neus :D

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:50

hihihi, ja wie weet!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:56

Balen Lins dat ze het niet goed eet!!
Ligt het aan de zak ofzo? Want ze at het wel gewoon goed toch?

Buddy valt tegenwoordig weer gewoon aan op zijn brokken, hij is er denk ik nu echt aan gewend :j
Rustig eten doet hij nog wel :)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:58

spokie79 schreef:
Taniya, volgens mij heb ik voer bij jou besteld. Lucerne van Hugho en Fibra All in one :). Sprak mij wel erg aan.

Ja dat klopt, het ligt al in bleiswijk.
Is heel fijn voer, laat je mij even weten wat je er van vind?

Groetjes

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:29

Equi_libre schreef:
ik denk niet dat het naar niks smaakt. Dan zou gras, hooi en kruiden ook naar niks smaken.... Ik vind het zelf ook lekker ruiken. Ik bewaar het in een ton en als ik die open draai, ruikt het heel lekker. Ik heb ook vaak zakken achter in de auto, dan ruikt mn hele auto ernaar... Maar goed, misschien ben ik wel een paard geweest in een vorig leven :D .

Niks, ja hooi en gras :D
Ze krijgt dit nu een jaar, maar ik krijg deze zak er niet in :n
Ik bewaar het in een afgesloten ton,

Ik voer verder ook geen appels, andere biks oid. Gooi er wel een handje rozenbottels doorheen, maar nu eet ze dan alleen die....

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:52

Mijn paard heeft ook even een "mindere" periode gehad, maar nu eet ze het weer prima!

Het ruikt idd heerlijk als je de ton open doet en als je het in de auto hebt liggen! Zou er bijna zelf een theetje van trekken!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:17

Mijn ervaring van een tijd terug met HH brokken die ineens niet meer, of nóg slechter gegeten worden was omdat er schimmel in zat :j
Kijk eens echt goed naar de brokken want ook ik had het over het hoofd gezien en mijn paard at het vanaf toen écht niet meer!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:22

Hoe kan het dat er schimmel in was gekomen?
Ik wil namelijk in gaan slaan voor een half jaar.. het komt dan op een kar in de schuur te liggen waar het niet erg vochtig wordt (wel koud). Ik heb nu 2 zaken in een voerton, dit gaat zo niet schimmelen?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:34

In een ton zou het niet moeten gaan schimmelen (tenzij er al een schimmel in zit natuurlijk), maar de opslag in de zak moet wel goed droog en van de vloer af en niet tegen de wand. Ik neem aan dat de bodem van de kar dicht is? Als het dan wat vochtig is, kan het mis gaan. Het best is op een pallet oid, zodat het aan de onderkant door kan luchten. Er zitten geen conserveermiddelen in, dus een goede opslag is wel belangrijk. Ik heb zelf een hydrometer neer gezet in een ruimte die ik gebruikte, waarvan we dachten dat die goed droog was, maar dat bleek toch niet het geval. Ik denk dat dat in een schuur ook het geval zou kunnen zijn.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:39

Splinter schreef:
Equi_libre schreef:

Niks, ja hooi en gras :D
Ze krijgt dit nu een jaar, maar ik krijg deze zak er niet in :n
Ik bewaar het in een afgesloten ton,

Ik voer verder ook geen appels, andere biks oid. Gooi er wel een handje rozenbottels doorheen, maar nu eet ze dan alleen die....

Even los van mogelijke schimmel kan het ook zijn dat het paard gewoon genoeg heeft. Om uit te sluiten dat het aan deze zak ligt, zou je brok kunnen geven uit een andere zak? Weet niet of je dat hebt?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:42

Heb haar net wat anders gegeven, daar viel ze gelijk op aan :j
Ik ga even mailen, ik denk echt dat het aan de zak ligt en dat vind ik zonde

Anders moet ik weer terug naar de F4F en dat is een stukje duurder...

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:43

Splinter schreef:
Heb haar net wat anders gegeven, daar viel ze gelijk op aan :j
Ik ga even mailen, ik denk echt dat het aan de zak ligt en dat vind ik zonde

Anders moet ik weer terug naar de F4F en dat is een stukje duurder...

Wat anders als een heel ander voer of uit een andere zak HH? Anders is het nl lastig vergelijken...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:53

Heb geen andere zak meer :n
Maar deze zak had ze al moeite mee, toen ben ik aan m'n andere ton begonnen die dus 3 weken geleden op was, terug naar deze ton en deze eet ze helemaal niet meer.

Voederwaarde van het gras is momenteel laag, dus lijkt me niet dat ze verzadigd is :n

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:57

Splinter schreef:
Heb geen andere zak meer :n
Maar deze zak had ze al moeite mee, toen ben ik aan m'n andere ton begonnen die dus 3 weken geleden op was, terug naar deze ton en deze eet ze helemaal niet meer.

Voederwaarde van het gras is momenteel laag, dus lijkt me niet dat ze verzadigd is :n

Voedingswaarde wordt minder idd, vaak wel veel fructaan in deze periode overigens. Dan ligt het kennelijk echt aan die zak helaas... Zit er iets in wat niet ok is, schimmel of iets anders... Ff mailen dan idd!