[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:01

Hoe zwaar hoort hij ongeveer te zijn? Want het maakt best uit of het voer voor een pony van 200kg of een paard van 700kg werken (en alles er tussenin).

En hoeveel kg krijgt hij per dag van alles (droog gewogen), want handen en maatscheppen zijn leuk voor het voeren, maar niet handig om een rantsoen op te beoordelen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:24

Denk rond de 500 kilo. Is een grote E.

Wat het weegt geen idee dus. Ik voer inderdaad scheppen en handen. Ik heb altijd op het oog gevoerd. De rest is te dik, maar goed ook niet vergelijkbaar.

Ik kan natuurlijk ook niet zien wat hij precies aan gras binnen krijgt.

Dit is hem een maand geleden. Nu is het lastiger te zien door de dikke vacht.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:50

Dan is het handig eerst eens met een keukenweegschaal naar stal te gaan en 4 porties te wegen. Eenmaal opnieuw ingesteld hoeft dat straks echt niet steeds, maar met een rantsoen passend krijgen is het wel van belang om de werkelijke gewichten te weten. Ik heb mensen gehad die 2x zo veel voerden als ze zelf schatte maar ook mensen die slechts de helft voerden van wat ze dachten aan gewicht. Dat maakt best uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:55

Omdat ik me hier ook een aantal keer gemeld heb om advies te vragen over het ondergewicht van mijn paard;

[IM] 'Cause you're a sky full of stars. Fie.

Ik ben verdrietig, maar heb wel rust nu ik de daadwerkelijke oorzaak weet van haar altijd aanwezige ondergewicht.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:17

Wat droevig Upendo. Zo te lezen heb je ontzettend veel voor haar gedaan. Sterkte...

Mizora: ik ben wezen wegen. Blijft wel dat ik niet precies weet wat hij eet in de wei (ik heb het over wei met goed gras niet een paar sprieten). Hij eet op het moment ongeveer een kwart plak hooi erbij op (van grote baal)

Alles gewogen en schep er later vanaf gehaald. Hij krijgt dit dus 2x daags.

Halve schep fibrebeet is 602
1 schep Senioren priores 1041
1/3 18 plus 743 (voer bij nader inzien toch eerder 3/4 nu ik het zo zag)
De Hartig complete care en compact gras is te verwaarlozen gewicht (iets van 350)
Topsport 118

Misschien moet ik voor ik rigoureus anders zou gaan voeren nog even afwachten wat de Prascend doet...

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:11

Mag ik mij hier ook melden? Zins zondag zijn wij in bezit van een 2 jarige welsh pony die erg mager is, ze lijkt heel wat met haar dikke vacht maar is toch wel erg mager.. ik heb nu seniores priores gekocht voor haar en ik geef haar nu 300 gram, hoeveel zou ik haar hier het beste van kunnen geven? Ze krijgt onbeperkt hooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:10

Daar zit wel een flinke buik onder.
Zou even voorzichtig aan doen met teveel bijvoer.
Gras of goed ruwvoer en en vitamine supplement en even goed mestonderzoek doen en ontwormen.

Hoe groot is ze?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:12

Ik zou deze om te beginnen even op goed kwaliteit (maar niet te rijk) ruwvoer zetten met een balancer en in overleg met de dierenarts ontwormen. Ze is niet dramatisch mager dus ik verwacht dat ze met ontwormen en hooi er binnen een maandje al heel anders uit zal zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:14

Gooi er maar een 100g regendeken op, dan kan ze haar energie in het aankomen steken. Ik zou ook nog even voorzichtig zijn met bijvoeren. Zo mager betekent op die leeftijd óf dat ze veel te weinig eten gehad hebben, in dat geval moet ze op onbeperkt ruwvoer al een flink stuk opknappen en kan te veel bijvoeren juist voor schade zorgen (refeeding syndrome), of zit er een medisch probleem achter dat eerst aangepakt moet worden (wormen, zand, tanden, ziekte).

Als het medische gedeelte aangepakt is en ze niet verder afvalt, zou ik haar de komende 6-8 weken nog niet intensief bijvoeren, na een week of 4 een halve dosis mineralen. En dan kijken hoe ze het doet.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:23

Ik heb haar al ontwormd met pramox, ook krijgt ze een zandkuur omdat ze op de vorige plek hooi vanaf de grond voerden (paddock) ik gok haar op 1.15. Haar buik lijkt op de foto's wel dikker als dat hij is, ze heeft echt een enorme vacht wat erg vertekend.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:12

Dit topic ligt al een tijdje stil, maar zou is jullie mogen vragen of jullie is mee willen kijken?
Mijn paard wordt ook weer ontzettend schraal in de winter, en ik weet even niet meer wat ik ermee moet :( (Ik sta ook open voor betaalde adviezen die mee willen kijken!)

Info paard:
- KWPN merrie van 11 jaar oud
- 24/7 in een kudde, kan zelf kiezen of ze binnen of buiten staat
- Krijgt nu 1kg fibrebeet, 3/4 Vitalbix Active+, sojaschroot aan het opbouwen (weet niet precies op hoeveel we nu zitten), vrouwenmantel en kleefkruid
- Recent ontwormt
- April/mei bloedonderzoek gehad welke 'perfect' was volgens de DA
- Wel geschoren (+/- 5 weken geleden) en inmiddels staat ze onder een 300 grams deken met hals

Ze hoort op onbeperkt hooi te staan, helaas gebeurd dat nu niet echt en ik ben bang dat daar het voornaamste probleem zit... Daar ben ik dus mee bezig, maar het is verder niet de eerste winter dat m'n paard zo in valt. Het is wel de eerste winter dan ze de nacht ook "buiten" blijft (als in dat ze geen eigen box heeft), maar ze is verder heel happy sinds ze zo gestald staat. Ze is wakker, alert en vrolijk, alleen d'r looplust verschilt per dag.

Hebben jullie misschien nog ideeën?

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:31

heb je een idee hoeveel kilo ruwvoer ze dan wel ongeveer eet?
heb je al met de stalhouder gesproken dat je paard eigenlijk wel wat meer hooi moet?

ik heb momenteel eigenlijk wel goed resultaat met de fibrenuggets van Pavo.
dit is een soort grasbrok.
en die kun je met je fibrebeet mee mengen.
verder iets van een ruwvoervervanger? heb je kans om vaker dan 1x per dag bij te voeren?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:16

Bijvoeren is afhankelijk van mijzelf en dat red ik echt maar 1x per dag.
Meer ruwvoer is uiteraard besproken maar ik zie dit niet snel veranderen, ga daarom morgen ook bij een andere stal kijken!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:52

Krijgt ze wel genoeg vitamines en mineralen? Krijgt ze van Active+ de aanbevolen hoeveelheid? Zelf heb ik goede ervaringen met Equifyt Zupa.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:26

NienkeV1994 schreef:
Krijgt ze wel genoeg vitamines en mineralen? Krijgt ze van Active+ de aanbevolen hoeveelheid? Zelf heb ik goede ervaringen met Equifyt Zupa.

Equifyt ga ik is opzoeken, dat ken ik niet!
Vind het lastig te bepalen of ze genoeg binnen krijgt, wil ook niet zomaar zoiets gaan bijvoeren en zou ook werkelijkwaar niet weten wat ik dan moet bijvoeren...

Ze is verder wel happy en toont verder gezond, behalve dus d'r gewicht. Mest goed, eet goed, vacht glans en ze is gewoon wakker, alert en de laatste 3 dagen erg voorwaards (aan de hand) :=

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:38

Krijgt ze 3/4 Active+ uit een grote maatschep of uit zo'n Vitalbix maatbekertje?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:58

NienkeV1994 schreef:
Krijgt ze 3/4 Active+ uit een grote maatschep of uit zo'n Vitalbix maatbekertje?

Uit zo'n grote voerschep!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:34

Ik heb 2 jaar geworsteld met mn oude paard om hem op gewicht te houden, hij is nu 21 en s winters is hij nooit dik, maar vorige winter zag het er niet uit. Vanalles geprobeerd, maar ik zocht vooral hoogwaardig ruwvoer ipv krachtvoer. Moet zeggen dat hij nu voor het errst weer goed de winter ingaat. Hele jaar hartog complete care senior gevoerd en ik zie nog geen rib. Ik hoog het nu wat op denk ik, verder krijgt hij dagelijks 60gr marstall force en hij glimt als een spiegel, mooi dun vachtje, 300gr deken wel op. Zo blij met dit voer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:21

het is wel moeilijk hoor met voer.
mijn ruin moet ik dus juist nu iets terugzetten in voer omdat hij eigenlijk best rond begint te worden.
maar mijn merrie dat is niet echt denderend.
heb ook het idee dat merrie moeilijker met gewicht zijn dan ruinen?
zij is 27,maar word niet erg dikker.
dus maar eens kijken of ze het dan op hetzelfde rantsoen als hem kan doen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:09

Asking for a friend.

Nieuw paardje gekocht, 13 jaar, braaf bij aankoop maar wel enorm mager. Op slag verliefd. Echter begint ie met rijden echt steeds vlotter te worden, veel energie.
Instructrice denkt dat ze hem op de vorige plek wss arm in voer hebben gehouden zodat ie te rijden bleef.
Nu opzoek naar voer waar ie wel van aankomt, maar arm in energie.
Hooi krijgt ie al veel!

Fibrebeet ook, maar wellicht maïsmeel beter?
En wat qua krachtvoer?

Hoor graag tips!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:22

Als die inmiddels goed op gewicht staat, gewoon hooi en een balancer of vitaminebrok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:29

Geen maismeel in ieder geval. Dat is al snel vergif voor het paard, doordat het maar voor 50% verteerbaar is en daarna zorgt voor darmfloraproblemen. Ook overdoseer je het zeer snel. Wil je het toch geven, heel rustig opbouwen naar maximaal 1g/kg paard en verdelen over minimaal 2 maaltijden. Ontsloten mais, bijvoorbeeld van Marstall, kan al beter, dit is voor 80% verteerbaar, maar nog steeds met mate. Door de fiberbeet opbouwen met elke 4 dagen 0.2g/kg paard meer (totaal, niet per portie), tot 1g/kg paard, eventueel opgebouwd tot 2x 1g/kg paard. Dit mag niet gecombineerd worden met krachtvoer dat meer dan 20% zetmeel en suiker gecombineerd bevat.

Maar eigenlijk raad ik mais gewoon af. Olie is handiger, ook rustig opbouwen, iedere 4 dagen 10ml/100kg paard erbij (totaal, niet per portie) tot maximaal 100ml/100kg paard verdeeld over minimaal 3 porties. Verder is het zo dat als het paard netjes aankomt, je niet verder op hoeft te bouwen, dan heeft het gewoon tijd nodig.

Krijgt het paard voldoende vitaminen en mineralen?

Paarden die overschakelen qua voer en daardoor aankomen zijn vaak een paar weken heel energiek, wanneer ze gewend zijn aan het nieuwe rantsoen zie je vaak dat dit weer terugzakt naar een normale hoeveelheid energie.

Ik gebruik qua krachtvoer graag Pavo Nature's best, maar zolang hij aankomt op hooi, fiberbeet en olie zou ik eerder gaan voor een mineralenbrok zoals marstall force (30g/100kg) of pavo vital (30g/100kg). Een andere optie is pavo InShape (200g/100kg). Dit is eigenlijk een dieetvoer, dus geen dikmaker, maar levert wel ruim voldoende eiwit naast de vitaminen en mineralen. Hierdoor hoef je dat niet los te geven en kan de bespiering terug op orde komen. Er zit wel soja in, maar deze is GMO-vrij. Ik ben overigens niet tegen soja, zelfs niet tegen gmo-soja (dat krijgen mijn eigen paarden), maar omdat sommige mensen daar wel een sterke mening over hebben, wil ik het wel benoemen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:14

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, kunnen we zeker iets mee!
Ik lees iets over olie, wat voor olie bedoel je daarmee?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:38

Ik merk toch dat de mijne weer is afgevallen. Hij krijgt nu natuurlijk wel arm hooi (al een poos). En eerst leek het er goed op te gaan hij zag er prima uit, maar nu is hij toch weer dunner geworden. Of het alleen door het hooi komt of ook door de kou/regen etc. weet ik niet.
Het hooi kan ik helaas niet veranderen dit krijgt hij onbeperkt van stal. Ze staan samen en hij krijgt dus niet apart zijn hooi.
Ik ben hem wel een halve schep bietenpulp gaan voeren toen het wat kouder ging worden, niet dat het toen al echt nodig was maar dacht voor de zekerheid.
Maar goed dit is dus niet genoeg nu.
Wat kan ik hem het best bijvoeren en hoeveel?
Hij krijgt verder nog pavo vital en nutrimash en sojaschroot. Dit kreeg hij dus eerder ook waar hij het goed op deed en nu niet meer goed genoeg dus.

Ik kan hem 1x per dag voeren. Hij staat wel ook dekenloos. Ik was mezelf ook al aan het afvragen of ik zijn regendeken niet moet opgooien voor de dagen dat het veel regent, maar dan ben ik ook weer bang dat ik juist het isolatie van zijn vacht verstoor. Hij heeft in principe wel een dikke vacht en hij kan binnen en buiten staan wat hij zelf wil. Maar hij staat uit zichzelf toch vaak buiten in de regen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:43

deken op hoor,dan maar verstoorde isolatie...wat trouwens echt wel wat mee valt.
maar als je er een deken op kunt houden dan scheelt dat wel hoor :j

ik zou de bietenpulp weg laten en kijken voor iets met meer voedingswaarde?
een grasbrok,luzernebrok.
iets als fibrenuggets?
dat nutrimash ken ik niet,maar daar misschien meer van geven?

je hebt niet iemand die nog een keer voor je wil voeren?