[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:43

Ik kom ook even meelezen hier als dat mag. Onze Welsh merrie is ook aan de dikke kant, al is het wel al veel beter dan vorig jaar. Ze begint nu eindelijk uit de dikke vacht te komen dus het probleem wordt weer extra zichtbaar :') Momenteel ziet ze er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

We zijn momenteel bezig spieren te kweken. Ze lopen 24/7 buiten op een niet te volle weide en verder krijgt ze een handje haver en pavo vital. Ik overweeg nu om over te stappen op Vitalbix omdat ik het idee heb dat zij en mijn andere pony de pavo niet zo lekker verwerken (jeuk).
Ze loopt nu iedere dag, en we wisselen dan af in type training en hoe zwaar de training is. Ze loopt aan de longe, we werken aan de hand en ze dient als kinderpony. Zondag ga ik een echte hindernis kopen zodat we ook kunnen gaan springen want dat vindt ze echt super leuk, en ook meer balkjeswerk aan de longe kunnen gaan doen.

Ik meet haar ongeveer iedere maand op met zo'n meetlint en dat tikte de vorige keer bijna de 300 kg aan := Nu geloof ik niet dat ze dat echt weegt eigenlijk (zeker niet als ik haar vergelijk met mijn andere paarden en wat hij daar meet) maar ik gebruik het wel als indicatie hoe ze ontwikkelt. Een dezer dagen wil ik haar weer meten en kijken wat de schade is

superpony

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:47

Haver sowieso weglaten. Dat heeft ze echt niet nodig en doet niks voor haar.

Bij jeuk zou de oerbalans ook goed werken en is ook compleet.

Te kort gras is ook niet zo goed zoals je in dit topic kan lezen. Beter lang gras kort aanbieden met een masker en de rest op zandpaddock met porties hooi dan en in slowfeeders.

Mijn shet is 95cm, niet te dun en weegt 160kg.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:05

Vergeten te vermelden dat ze ook hooi bij krijgen nog in de slow feeder. Het gras is niet super kort, ze hebben nog voldoende lang gras en als ze nieuw bijkrijgen is dat met strookbegrazing dus beperkt. Mijn andere 2 hebben gras echt nodig en dat maakt het lastig. Als ik haar apart zet, gaat ze onder de draad door :+
Sinds ze op gras staan is ze niet aangekomen, dus ik verwacht niet dat daar het probleem in zit.
Haver krijgt ze vooral zodat de vogeltjes mooi de mest uit elkaar halen :o ik weet dat het niks voor haar doet, daar geef ik het ook niet voor.

Jij hebt je shet echt op de weegschaal gehaald of ook bepaald met een meetlint?

Edit: is oerbalans een vervanger voor de pavo vital dan of extra?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:24

superpony schreef:
Nouvel schreef:
Ja wel echt lastig om daar de middenweg in te vinden, hij is nog steeds wel best wel buikig maar op de bovenlijn gaat hij in vallen...
Van onderen kan er nog wel wat af maar bovenop moet er weer wat bij...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me om de buik het minste druk maak. Het is gewicht, dus belastend, maar kijk wel ook naar het vet op hals, schouders, billen.
Mooiste is balkjes werk, maar zoals mijn ene ruin blessures heeft, kon dat ook niet altijd.

ipv lucerne is coolstanca copra ook mooi als eiwit bron.

Ow daar zal ik eens naar kijken, dat ken ik alleen van naam...
Bedankt voor de tip!
Hij krijgt nu deels de veteran ruwvoermix van Pure, die is eiwit en olierijk en suikerarm en deels lucerne bij, kijken hoe dat gaat.

Mij valt die buik dan weer zo op als hij bovenop zo terug valt, ik heb liever bovenop wat meer en onder wat minder ... :+
Maar ik meet hem nog elke week met het meetlint en in grote lijnen is hij tot nu wel wat af blijven vallen, dus we zitten nog steeds op de goede weg...
Ik ben benieuwd of hij aan gaat komen nu ik lucerne bij ben gaan geven en de veteran heb opgehoogd, dat hoop ik niet...

Ik ben nu ook aan het oefenen met hem met een graasmasker, ben na al die jaren nu toch maar overstag gegaan ...
De eerste tijd maar met een graasmasker de wei op...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:15

Maartje_M schreef:
Vergeten te vermelden dat ze ook hooi bij krijgen nog in de slow feeder. Het gras is niet super kort, ze hebben nog voldoende lang gras en als ze nieuw bijkrijgen is dat met strookbegrazing dus beperkt. Mijn andere 2 hebben gras echt nodig en dat maakt het lastig. Als ik haar apart zet, gaat ze onder de draad door :+
Sinds ze op gras staan is ze niet aangekomen, dus ik verwacht niet dat daar het probleem in zit.
Haver krijgt ze vooral zodat de vogeltjes mooi de mest uit elkaar halen :o ik weet dat het niks voor haar doet, daar geef ik het ook niet voor.

Jij hebt je shet echt op de weegschaal gehaald of ook bepaald met een meetlint?

Edit: is oerbalans een vervanger voor de pavo vital dan of extra?

Shet heeft 2x op de weegschaal gestaan en dat was steeds zijn gewicht.

Van haver kan ze wel aankomen, dus vandaar dat ik dat zou weglaten.

Oerbalans is in principe een vervanger. Maar of het voldoende is hangt altijd af van meer dingen. Maar dat is met vitalbix en vital net zo. Het zijn maar standaard vit/min brokjes gebasseerd op gemiddelden om aan te vullen naast gras en of hooi.

Ik zou zelf juist geen strookbegrazing doen en paarden liever een graasmasker om en dan in de wei laten bewegen ipv op een afgezet stuk. Dan staan ze zich vaak vol te proppen zonder rond te lopen/rennen.

@Nouvel, Onze NF en shet kregen jaren terug een graasmasker om en hebben toen een uur stom en boos bij het hek gestaan. Heb het op alle manieren voor staan doen en ben blij dat het niet gefilmd is..........
Destijds stonden ze nog op stal. Die stal heeft ze toen 's ochtends niet gevoerd en met "honger" en graasmaskers op de wei gezet en toen aten ze gewoon.

Dat invallen op de rug en wel een buik vind ik ook een ding. Maar onze zijn op 1 na 20+ en het is een combinatie van dingen. Minder training, wel eten etc.

Die veteran ken ik niet. Ik had 2 de senior mix van hartog gegeven en dat beviel ze niet. Tandarts vond het nog niet nodig, dus heb geen nieuwe gehaald.
Maar de shet had er weer 2 kiezen uit en had wel wat moeite. Dus voor hem grasmix gehaald voor het eerst en dat eet hij. Maar goed, dat stinkt ook naar melasse alsof je in een dropfabriek staat.
Hij is niet degene met hb problemen etc. En het gaat om een handje als de rest ook wat krijgt. De merrie van 27 kreeg het ook, maar die moest dat ook niet. Dus 's ochtends prutje nuggets en 's avonds gewoon lucerne digest dan maar. Ze ziet en ruikt ook wat de anderen krijgen........
De shet staat apart met eten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:41

Ik wil ze niet op de volle weide ivm mijn andere pony die ppid heeft. Ze hebben voldoende ruimte om te bewegen en ze lopen ook de hele dag op en neer dus het is niet dat ze zich eraan vol te proppen
Enige moment dat ze in stal staan is met voeren, anders bedeelt de zich eten toe dat niet voor haar is :+

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:26

Ik meld me ook hier. Ik heb een 13 jarige Connemara die te dik is, van de winter heeft ze weinig gedaan en nu in het voorjaar zwelt ze weer op. 2 weken geleden ben ik met het pavo stappenplan begonnen om haar wat af te laten vallen. Eerste week woog ze 460, toen 470 en nu al 480kg :? En dat voor een d pony.

Ze staat op een paddock paradise en voordat ik het hooi afwoog kreeg ze 4x per dag een gevuld net. Dat bleek te veel dus nu afgemeten 7 kg per dag hooi. Daarnaast vitamine brokjes en since 2 weken magnesium extra. Soms nog wat muesli voor de zandkuur.

Nu met de lockdown ben ik meer gaan rijden en rij haar nu 4 a 5 keer per week. We springen/ crossen en ik heb zelfs een hartslagmeter gekocht omdat ze zo “klaagde” over het werk.

Wat kan ik nog meer doen, of wat nu?
Daarbij moet ik wel zeggen dat ze elke struik/boom/graspriet te pakken krijgt en met zand an al naar binnen werkt. Ze laat altijd weten dat ze honger heeft %)
Foto volgt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:41

dat gewicht meet je alleen met een lint? Ik vind dat niey betrouwbaar.

Als alleen haar buik zich vult is dat toch wel een ander probleem dan de echte vetophopingen ( die meestal daarna wel volgen )

Maar zou eens gaan kijken waarom haar buik zo opzet als dat het voornaamste probleem is.

Hoe geef je die zandkuur?? Af en toe een beetje met muesli werkt niet.

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:54

De zandkuur geef ik als een kuur 5 dagen achter elkaar. Maar helaas is het niet alleen haar buik, ook billen met zo’n gootje en nu begint zelfs haar rug vetophopingen te krijgen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:52

Hallo,
Ik meld me hier ook graag als dat kan om zo goede tips te lezen van jullie. Ik heb een 8 jarige ruin die echt te dik is. Hij staat op een stal waar ze naar mijn idee veel te veel eten krijgen. Heb al eens gevraagd of hij niet minder krachtvoer kon krijgen, krijgt 1,5 kilo bijna aan brok maar dan werd er gezegd dat ik maar meer moest bewegen met hem, terwijl ik hem al 5 dagen in de week rijd en hij ook gewoon een chil dag moet hebben tussen door. Enfin, mede om deze reden ga ik dan ook verhuizen naar een andere stal. Over 2 weken gaan we al gelukkig. Ik ben niet de enige die klaagt over een te dik paard. Ook de zadelmaker valt het op en de hoefsmid. Hij staat nu op de wei die meer dan voldoende suiker bevat. Hij krijgt daarnaast 's ochtends om 8 uur hooi en brok, om 4 uur hooi en brok en om 22 uur hooi en brok. Samengeperst brok van een grootvoeder.

Nu gaat hij straks op z'n nieuwe stal overstappen naar Vitalbix waar hij echt maar een handje 's ochtends van krijgt en 's avonds. Gebonden aan hoeveel hij beweegt. En ze wil hem op speciaal hooi zetten wat niet te veel eiwitten etc. bevat (alleen al die mogelijkheid te hebben werd ik erg vrolijk van net als het krachtvoer). Ik heb dus hele goede hoop dat dat het op die andere stal makkelijker zal worden om af te vallen. Nu vroeg ik mij af of jullie nog meer tips hebben hoe ik het moet gaan aanpakken kwa beweging etc.. Wat heel effectief is. Nu blijf ik door bewegen zodat die niet nog dikker wordt, maar hoef niks te verwachten van het voerbeleid. Ik geef hem zelf eigenlijk helemaal niks er naast meer. Hooguit als het warm weer is een 'koud' half appeltje.

Hier is de foto van mijn paard:
Afbeelding

Zo op deze foto lijkt het niet heel ernstig, maar als je echt goed kijk zit er voor z'n schouder echt vet en erachter en ook beginnend bij zijn staart. Ruggengraat is nog wel vrij gelukkig en heeft ook geen hele verdikte manen kam maar het voelt zeker niet fijn. En vandaar dat het nu echt de druppel is geweest om te gaan verhuizen. Ze doen het zeker vanuit liefde, maar dit hoort niet in mijn ogen. En daarnaast wil ik hem graag ook met een gerust dag even niks hoeven doen. Gewoon even lekker poetsen of grondwerk.

Ik heb het topic nog niet helemaal doorgelezen dus dat ga ik eerst zeker doen!

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:05

Geen tips voor het afvallen direct maar misschien wel handig om de hoeveelheid voeding langzaam af te bouwen als je de mogelijkheid hebt, dus niet in een keer van 1.5 kg brok per dag naar twee handjes totaal. Ik weet niet hoe het bij paarden zit maar bij honden doe ik dat liever geleidelijk aan op- of afbouwen.

Wel super fijn dat je naar een nieuwe stal gaat verhuizen, lijkt me inderdaad geen fijn gevoel als je niets te zeggen hebt over de voeding die jouw! paard krijgt..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:15

Ja, ben ook erg blij met het topic. Ja de nieuwe stal eigenaresse had me al gevraagd om voor mijn paard voor de 2 weken voer mee te nemen, zodat ze een mooie overgang kan maken en hij niet in 1 keer extreem invalt. Als hij dan al een klein beetje kan afvallen zou mooi meegenomen zijn, maar het moet inderdaad niet meteen extreem zijn. Ze wil het oude voer zo veel mogelijk en geleidelijk laten overlopen op het nieuwe voer. Hij zal bij haar op het gewicht, ze heeft zelfs speciaal voeradvies gevraagd voor mijn paard. Het zal voor hem best wennen zijn denk ik zo 'weinig' voer hij dan krijgt :'). Ze liet het me zien en dat is haast niks met nu. Maar ze gaf aan dat daar wel alles in zit wat hij nodig heeft. Hij krijgt overigens wel gewoon onbeperkt hooi.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:47

Hoi allemaal

Hier gaat het steeds wat beter met afvallen. Alleen nu is mijn pony afgelopen maandag de weide op gegaan. Wel nog in opbouw. Ze staat nu van 10 tot 12 en wel met graasmasker. Hopelijk kan ze uiteindelijk wel zonder masker dan kan ze samen met een ander paard op het land.

Gezien de peesblessure nog weinig te doen aan goed beweging geven. Al zijn we nu 4x in de week een beetje aan het rijden met 3 x 2min draf. Dit is nog niet veel natuurlijk. Na de weide staat ze nog wel 20min in de molen.

Ponylief staat nog steeds op een handje dieetmix in de ochtend en avond. Na het rijden krijgt ze nog wel 1/3 dieetmix vanwege de supplementen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:27

Ymediem, wat fijn dat het wat beter gaat! inmiddels bij mij na wat gelongeerd te hebben vind ik dat zijn buikje er al een beetje af gaat! elke dag ben ik ongeveer 20 minuutjes bezig met longeren. ik kan nog wel een foto toevoegen. helaas geen before. het ergste vind ik dat 1 van zijn ouders een vrij smalle mini-appa is. dan moet ie toch wat dunner dan een normale mini-shet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:44

Fijn dat het goed gaat met afvallen!
Hier vanaf gisteren weer begonnen met de wei opbouwen.
Voor het eerst met graasmasker, best spannend...

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:27

Ik zit echt even met mijn handen in het haar...

Ondanks alle maatregelen die ik neem, komt ze alleen maar meer aan lijkt wel.

Ze krijgt nu 2 kilo hooi, onbeperkt stro, en staat dan op de weide met strookbegrazing én een grasmasker. Ze krijgt maar 2 handjes muesli per dag en Glucose Support van Horseflex.

Beweging is meer opgeschroefd... Ze is bijvoorbeeld bij haar hals en schouders niet dik, maar haar buik.. Ze heeft écht een onwijze buik.

Ik weet het niet meer, wat doe ik verkeerd? >;)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:34

Ugh ponylief heeft nu telkens haar masker af. Doet ze zelf. Strakker kan hij niet meer... eerste keer voor haar, denk dus niet dat ze het leuk vind

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:35

Ymediem schreef:
Ugh ponylief heeft nu telkens haar masker af. Doet ze zelf. Strakker kan hij niet meer... eerste keer voor haar, denk dus niet dat ze het leuk vind

Heb je al geprobeerd haar voorpluk vast te maken aan het halster? Dat heeft hier geholpen.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:37

Deemiii schreef:
Ymediem schreef:

Heb je al geprobeerd haar voorpluk vast te maken aan het halster? Dat heeft hier geholpen.

Ze heeft bijna geen voorpluk. Heb wel zo'n vliegensliertjes ervoor. Dubbel zelfs

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:38

ymediem. misschien kan je een stukje van die vliegenfrontriem als soort voorpluk gebruiken?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:38

Spikeandjax schreef:
ymediem. misschien kan je een stukje van die vliegenfrontriem als soort voorpluk gebruiken?

Thanks! Hoe maak ik die dan vast? Hij zit al aan het halster vast.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:32

Misschien een stomme vraag hier maar geven jullie de paarden ook supplementen of iets anders wat het afvallen bevorderd? Uiteraard weet ik dat het voorbeleid eerst moet worden aangepast net als de hoeveelheid beweging. Laatste zijn we mee bezig en met het andere moeten we nog even 13 dagen volhouden. Maar vroeg het me af :)
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 08-05-20 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:35

Glucobalance werkt hier super!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 01:42

NinaCharlie schreef:
Glucobalance werkt hier super!

Stille meelezer maar hoe snel merkte jij verschil nadat je begonnen was met de glucobalance? Ik ben het die van mij ook onlangs gaan voeren. Was heel fanatiek met hem bezig maar z’n buik leek steeds dikker te worden.. -O-
Hij heeft ook zomereczeem en las dat glucobalance daar ook vaak goed voor is. Voer het nu een aantal week en had wel het idee dat z’n buik iets minder dik lijkt, of misschien wil ik dat graag zien.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:33

Ik begin met voeren zo’n 2 of 3 weken vóór het begin van het weideseizoen en ik blijf het voeren tot ongeveer een maand na het weideseizoen.

Mijn paard is veel strakker en beter op gewicht dan alle jaren dat ik het niet heb gevoerd. Beter op gewicht dus, geen dikke manenkam en hij zit ook beter in zijn vel (als in... minder dramatisch staan uitbuiken :') )

Ben wel erg bewust met bewegen bezig dus ik rij en longeer zo’n 5/6 keer per week en op de dagen dat hij niet werkt doe ik nog wat kleine oefeningen om hem zijn buik aan te laten spannen. En daarnaast 7 dagen per week een halfuur stappen (dus bijv ‘s ochtends rijden/longeren en ‘s avonds stappen) op flink actief tempo omdat dat ook goed is voor vetverbranding. :D

Mijn ruin heeft geen zomerexceem maar is wel erg gevoelig voor schuren van zijn staartwortel als het even teveel wordt met suikers. Sinds ik de Glucobalance voer is dit ook veel minder. Al met al is ‘t geen wondermiddel maar ik zie wel (ook om mij heen bij anderen) positief resultaat maar wel als je op tijd begint). :)

Even een tip voor je laatste zin: maak elke paar weken even een vergelijkingsfoto van hetzelfde punt.