Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:34

Vitamines en mineralen kun je met een balancer prima aanvullen. Maar daarnaast geeft graszaadhooi ook te weinig energie (EWpa) en eiwit. Dus ook dit zul je aan moeten vullen.
Beter is om gewoon hooi te geven, afwegen op wat er minimaal nodig is aan EWpa en dan aanvullen met graszaadhooi, balancer en eventueel eiwitten.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:47

Op mijn stal is helaas niet de mogelijkheid ander hooi te voeren. Ik zal het dus met het graszaadhooi moeten doen.

Hoe kan ik dan het best mijn paard ondersteunen dat zij alles binnen krijgt?

Zij krijgt een vitamine/mineralenbrok: Vitalbix Daily Complete 350 gram (paard is 530 kg)

Ik geef nu sojaschroot bij voor eiwitten. Op dit moment 200 gram maar dat kan ik ophogen tot maximaal 600 gram per dag (HiPro dus 50% eiwitten)

Dan voor energie (EWpa), wat is dan het beste? Ik voer nu 1schep (droog) Seniores Priores. Ik kan haar ook nog hele lijnzaad bijgeven. Is dit nuttig en zo ja, hoe veel?

Of een andere aanvulling? Pavo FibreNuggets, Hartog Grasbrok of Agrobs Wiesencobs misschien?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:48

Ik heb de vitalbix zojuist besteld. Dus ben benieuwd wat het voor de mijne gaat doen :)
Gelijk een maatschepje erbij. Ik gaf ook al meer van de pavo vital, dus qua geld komt het denk ik redelijk overeen..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:32

DenieesB schreef:
Op mijn stal is helaas niet de mogelijkheid ander hooi te voeren. Ik zal het dus met het graszaadhooi moeten doen.

Zij krijgt een vitamine/mineralenbrok: Vitalbix Daily Complete 350 gram (paard is 530 kg)

Ik geef nu sojaschroot bij voor eiwitten. Op dit moment 200 gram maar dat kan ik ophogen tot maximaal 600 gram per dag (HiPro dus 50% eiwitten)

Dan voor energie (EWpa), wat is dan het beste? Ik voer nu 1schep (droog) Seniores Priores. Ik kan haar ook nog hele lijnzaad bijgeven. Is dit nuttig en zo ja, hoe veel?

Of een andere aanvulling? Pavo FibreNuggets, Hartog Grasbrok of Agrobs Wiesencobs misschien?

Kun je niet beter wat baaltjes weidehooi regelen en daar nog 2 plakken van geven ipv van alles ernaast? Anders zou ik iig met een voerdeskundige aan de gang gaan. Zelf zou ik dus ook naar weidekruiden kijken.
Een balancer is ontwikkeld om de tekorten in goed hooi aan te vullen, niet om kwalitatief minder ruwvoer te compenseren…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:15

Precies wat Miran zegt... alleen op graszaadhooi is zelfs slecht voor de gezondheid dat geven ook dierenartsen aan.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:08

DenieesB schreef:

@DenieesB staat je paard ook nog op gras?

Moeilijk hoor, ik zou in jouw plek proberen om gevarieerder ruwvoer aan te bieden maar het lijkt me wel een uitdaging als de basis enkel uit graaszaadhooi bestaat.

Mogelijkheden zijn dan zelf hooi bij kopen, gehakselde ruwvoermixen (zonder melasse) bijvoeren of ruwvoer dat geweekt moet worden bijvoeren. Dat laatste is het meest praktische omdat het het minste opslagruimte vereist. Zelf ben ik wel fan van de Fibrenuggets van Pavo.

En indien je paard niet op gras zou staan, zou ik ook vitamine E bijvoeren.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:46

Daihyo schreef:
Vitamines en mineralen kun je met een balancer prima aanvullen. Maar daarnaast geeft graszaadhooi ook te weinig energie (EWpa) en eiwit. Dus ook dit zul je aan moeten vullen.
Beter is om gewoon hooi te geven, afwegen op wat er minimaal nodig is aan EWpa en dan aanvullen met graszaadhooi, balancer en eventueel eiwitten.

Dit is de reden dat mijn paard naast het graszaadhooi nog coolstance copra krijgt (daar zitten veel eiwitten en koele energie in) en vitaminen/mineralen van de Groene Os.
Hij doet het er heel goed op maar het is wat bewerkelijk met voeren voor stal (het is slobber dus wordt warm in de zomer en bevriest snel in de winter). Dus ik wilde eigenlijk kijken naar een balancer die stal kan voeren en dan voer ik zelf de slobber als ik er ben. Hi support van JPGEF leek me een interessante balancer.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:05

DenieesB schreef:

Wat is de reden dat je soja voert?
Ook in seniores Priores zitten soja schroot en schillen in, bietenpulp is vooral suiker,

In mijn ervaring zijn soja en alles met schroot,schillen,doppen erachter ; overblijfselen van de afvalindustrie.

Detriment voor de darmflora van je paard, hierdoor kan je paard het goede wat je wel geeft, niet opnemen omdat de goede bacteriën en microbiomen in de dunne/dikke darm verstoord zijn, het helpt omdat het 'vul' middel is, maar zodra je stopt met vul middel geven, gaat je paard achteruit... waarom? Omdat een verstoord darmflora niet de voedingsstoffen uit zijn ruwvoer dieet,kan halen.

Echt prachtig voor de fabrikant, want leren/weten om je paard zijn darmflora weer op krik te krijgen, daar zoeken de meeste niet op, dus maar weer het vul middel...want zie je wel ..dan 'vult' je paard weer mooi op.

Het is echt verschrikkelijk, in hoeveel voeren er troep zit. :x

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:10

Iets wat “ afval” is, is niet per definitie troep hoor..
Ik ben wel met je eens dat veel voer slechtere ingrediënten bevat, maar je kan het niet zo zwart wit stellen vind ik.
Schroot is idd een restproduct maar dat staat toch niet perse gelijk aan afval en slecht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:21

bietenpulp is toch eigenlijk ook zo’n overblijfsel?
daar zijn wel veel enthousiast over :j en de suiker is er toch juist uit.
maar er zijn inderdaad ook wel dingen dat ik denk van waarom gaat dat in paardenvoer.
is een nieuw seniorenvoer,maar dan zit er best veel appelpulp in..dat snap ik dan weer niet zo.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:03

@Spookje29 In bietenpulp zit juist vrijwel geen suiker meer. De suikers zijn er uit gewonnen. Sojaschroot kan juist bijdragen aan de spieropbouw ivm de hoge concentratie eiwitten. Wat jij benoemt heb ik nog niet in de praktijk gezien, heb je hier voorbeelden of onderzoeken van? Als je kijkt in het topic voor te dunne paarden kom ik enkel succesverhalen tegen op deze combi.

Ik heb álles naast elkaar gelegd betreffende energiewaarden en zou volgens mijn berekeningen met 1 kilo (droge) Pavo FibreNuggets of Marstal Wiesencobs (zien er voor mij het fijnste uit) alles aanvullen wat zij te kort heeft aan energiewaarden en volgens mij heeft zij op die manier ook geen tekorten op vitaminen/mineralen.
Afbeelding

Voor nu heb ik Pavo FibreNuggets gehaald, Marstall Wiesencobs wil ik hierna gaan voeren. Vind ik er net wat mooier uit zien.

Sorry voor het off-topic gaan! Als ik het niet juist heb of ik toch niet op de goede weg zit hoor ik het graag. In elk geval onwijs bedankt voor jullie input!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:17

Dat van soja lees ik op bokt wel eens meer, dat het niet goed zou zijn voor de darmflora. Maar ik kan er niets ‘echt’ over vinden en ben het in de praktijk ook nog niet tegen gekomen.
Sterker nog, mijn eigen holistische DA adviseerde het juist. In de podcast van je paard gezond en fit (van twee da’s) is een aflevering met Anneke Hallebeek (da en voedingsdeskundige meen ik) daar wordt sojaschroot ook besproken. Heb het niet beluisterd, maar in de IG post die ze er aan wijden nijgt het ook eerder naar dat sojaschroot geen kwaad kan.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:43

Muze schreef:
Iets wat “ afval” is, is niet per definitie troep hoor..
Ik ben wel met je eens dat veel voer slechtere ingrediënten bevat, maar je kan het niet zo zwart wit stellen vind ik.
Schroot is idd een restproduct maar dat staat toch niet perse gelijk aan afval en slecht?

Maar dan is het zo gestript van alles, wat is de waarde er dan nog van?

Voorbeeld 2 verschillende soorten
: Bio zonnebloempitten

Bio ron: zwarte biologische zonnebloedpitten - Bio Zonnebloempitten ongepeld

Samenstelling: 100 % Bio- Zonnebloempitten (ongepeld)

Analyse
Ruw eiwit: 13,4%
Ruw vet: 27,6%
Ruwe celstof: 27,5%
Ruw as: 2,7%

Beschrijving
In zonnebloempitten zitten veel vitamine, mineralen, aminozuren en onverzadigde vetzuren. Het is met name rijk vitamine E en B6. Maar het bevat ook Mangaan, magnesium, koper, fosfor, zink, ijzer en selenium.

2:

Terra-pura :Bio Zonnebloempitten

Samenstelling
100 % Bio- Zonnebloempitten (ongepeld)

**let op ongepeld alleen ongepeld toch?**

Analyse

Ruw eiwit: 20%
Ruw vet: 37%
Ruwe vezel: 21,5%
Ruw as: 3%
Calcium: 0,03%
Lysine: 0,72%
Methionine: 0,45%

Beschrijving

De zonnebloempit is zeer rijk aan onverzadigde vetzuren. In deze zak kunnen zowel pitten met als zonder schil zitten.

In zonnebloempitten zitten veel vitamine, mineralen, aminozuren en onverzadigde vetzuren. Het is met name rijk vitamine E en B6. Maar het bevat ook Mangaan, magnesium, koper, fosfor, zink, ijzer en selenium.

Allebei niet slecht, wel verschil.

En dan wat is Zonnebloemschroot? :
een bijproduct van de winning van olie door extractie uit zonnebloemzaad... schroot is afval van de industrie een bijproduct, winning van olie? Kan je beter een zak zonnebloempitten kopen, lijkt mij gezonder, wat voor een meerwaarde zit er nog in schroot? Wat doet het met de gezondheid van het darmflora, om alles op te kunnen nemen uit hun ruwvoer?

@DenieesB : Blauwe hengst, Paard Natuurlijk etc. (https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/natur ... tml#gezond)

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:01

Dit is ook wel een beetje een raar voorbeeld. Heb hier nog niemand gehoord over het voeren van zonnebloemschroot :+ Ik vind 20% ook niet echt hoog in eiwitten, als dat is waar op gedoeld wordt.

Sojaschroot is inderdaad een restproduct. Er zit niet veel in qua voedingswaarden, maar wél veel eiwitten met hele nuttige aminozuren die goed opneembaar zijn voor paarden. Ik voer het dus als een eiwitsupplement naast de rest van de voeding waar dan weer oa de vitamines en mineralen vooral in zitten. Bietenpulp is een beetje het zelfde verhaal, maar dan ipv een eiwitsupplement is het een soort energiesupplement (epwa). Zonder suikers, koolhydraten of andere troep die je er niet bij wil. Maar beide op zichzelf geen compleet voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:38

wat mij juist tegenstaat is de hoogte van het eiwit gehalte in sojaschroot.
dat is gewoon best heel hoog, het viel mij op dat mijn merrie best veel ging drinken en plassen.
daarom kies ik liever voor iets wat meer aansluit op haar natuurlijke behoefte en dan is dat dus grasbrok.
luzernebrok ben ik trouwens ook even van af omdat ze de darmen op de hobbel heeft.
en er word gezegd dat luzerne diarree kan geven, dus zo blijf je bezig :')

op engelse sites vind je wel wat meer info over soya en paarden.
hier bijvoorbeeld.
https://tributeequinenutrition.com/arti ... uine-diets

https://equinechallengesupplements.com/ ... inutrient/
en via google vind je echt veel pagina’s.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:07

Zonnebloem schroot is idd een veel voorkomend ingredient in Oa Vitalbix producten. Dus dat is niet een raar ingrediënt.
Of het alleen vulling is of ook nog enige waarde: geen idee.
Daar zou je al zowat een onderzoek op moeten loslaten.

Overigens voer ik zelf ook zo puur en natuurlijk mogelijk hoor. Maar ik vind niet alle “ rest” per definitie afval.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:41

ellepel schreef:
wat mij juist tegenstaat is de hoogte van het eiwit gehalte in sojaschroot.
dat is gewoon best heel hoog, het viel mij op dat mijn merrie best veel ging drinken en plassen.
daarom kies ik liever voor iets wat meer aansluit op haar natuurlijke behoefte en dan is dat dus grasbrok.
luzernebrok ben ik trouwens ook even van af omdat ze de darmen op de hobbel heeft.
en er word gezegd dat luzerne diarree kan geven, dus zo blijf je bezig :')

op engelse sites vind je wel wat meer info over soya en paarden.
hier bijvoorbeeld.
https://tributeequinenutrition.com/arti ... uine-diets

https://equinechallengesupplements.com/ ... inutrient/
en via google vind je echt veel pagina’s.

Ik quote het voor mij meest interessante uit je eerste artikel.

Citaat:
Overall, when it comes to soy in the diets of horses, much is not known because the research is just not there. While studies in other species can be helpful, generally they cannot be applied to horses due to such massive physiological differences.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:15

deze geeft wat meer info over ook en met linkjes over de onderzoeken.
https://madbarn.com/soy-in-horse-feeds/

blijft toch uitproberen wat werkt voor je paard.
de een doet het hier goed op en een ander beter daar op.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:00

ellepel schreef:
deze geeft wat meer info over ook en met linkjes over de onderzoeken.
https://madbarn.com/soy-in-horse-feeds/

blijft toch uitproberen wat werkt voor je paard.
de een doet het hier goed op en een ander beter daar op
.

100% mee eens! Kan het op papier nog zo geweldig of zo slecht zijn, je komt er maar op een manier achter.

Nog een mooie quote uit je link. Sojaschroot is vooral de hullen

Citaat:
SOY HULLS

Soybean hulls are low in non-structural carbohydrates (sugar and starch) but contain highly digestible fiber. [7] This makes them a gut-friendly source of calories for horses.

In fact, soy hulls provide a similar amount of energy as oats when fed with average-quality hay. [8]

They can be a good alternative energy source to high NSC feeds for horses with increased calorie demands. [8][9]

En.

Citaat:
Overall, research suggests that soy is safe and even beneficial for horses.

Given the high percentage of horses that have soy in their diet, if soy were problematic to feed to horses we would expect to see more evidence of this in research and clinical reports.

En.

Citaat:
While there are no studies comparing genetically modified (GM) feeds against non-GM feeds in horses, research in other species and humans have shown that they are safe. [10][11]

According to the FDA, “There is no difference in how GMO and non-GMO foods affect the health and safety of animals.” [25]

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:22

Zonnebloemschroot is een voorbeeld zoals ik al zij :+
zoals alle schroten, hullen noem het maar.. in een woord : 'afvalproducten' ,verpakt fabrikanten voer of geconcentreerd gevoerd.

Tuurlijk is elk paard anders, en hebben we allemaal verschillend hooi, en verschillende paarden, HET paard bestaat niet, die van jou wel, en de een heeft ook meer van dit nodig dan de ander, door dat elk hooi en grasbodem weer anders is.
Maar dan denk ik, voer je paard de voeding die is ingesteld op zijn spijsverteringsstelsel, waardoor je paard gezond kan worden, in plaats van het nu moment, dat hij er goed uitziet aan de buitenkant door dat voer (vulling), daardoor krijg je later toch alleen maar meer kwalen? Als je paard daar nu al onder lijd als hij niet zonder dat soort voer kan (verstoorde darmflora, waar gezonde voeding waar hij voor gemaakt is niet meer zijn voedingsstoffen uit kan halen) je kan al je waardes gaan berekenen tot in den treuren met mcdonalds tot dat het klopt, maar daar heb je toch niks aan?

Citaat:
Als we het over de darmflora van het paard hebben dan hebben we het over het geheel van micro-organisme die leven in het maag/darmstelsel van het paard, ook wel darm-microbioom genoemd.

Micro-organisme bestaan uit bacteriën, schimmel, gisten en protozoa. Ze hebben allemaal hun eigen unieke werking in de darmflora maar de grootste groep zijn toch wel de bacteriën.

Bij paarden zijn er tot nu toe ongeveer zo’n 500 verschillende soorten aangetoond.

Onder de bacteriën zijn verschillende stammen en die stammen verteren verschillende vezels

Veel voorkomende bacterie stammen in de darmflora van het paard zijn o.a.:

-Firmicutes- cellulose

-Bacteriodetes – pectine en hemicellulose

-Fibrobacteres – cellulose

Het microbioom is ESSENTIEEL voor vertering van vezels

De bacteriën in de darmflora kunnen samenwerken of in onbalans zijn!

DarmSymbiose: is de samenwerking tussen verschillende organismen van paard en bacteriën.

Zoals je weet is de spijsvertering van het paard zo ingesteld dat het vezels kan verteren. Vezels kunnen niet enzymatisch worden afgebroken in de dunne darm door het paard. Hier zorgen de bacteriën in de dikke darm en het Ceacum (blinde darm) voor. Deze bacteriën in de dikke darm kunnen in leven blijven doordat ze vezels krijgen. In de blinde darm worden de vezels gefermenteerd om vervolgens omgezet te worden in nuttige stoffen die het paard nodig heeft om te leven en te overleven, dit zijn o.a. vluchtige vetzuren zoals, propionzuur, acetaat en butyraat (voor energie) vit B en K.

Het is dus van belang dat de groepen bacteriën (hemicellulose, cellulose en pectine) in een goede balans zijn in de darmflora. 

DarmDysbiose: Een darmdysbiose is een onbalans in het microbioom, waardoor het verteringssysteem niet goed kan functioneren.

Een onbalans kan zich uiten in gezondheidsproblemen voor je paard, denk aan:

Darmontsteking, hoefbevangenheid, koliek en andere ziektebeelden.

De groep bacteriën die een grote rol spelen bij een darmdysbiose zijn Melkzuurbacterien!

Melkzuurbacterien zijn ook altijd  in de darmflora aanwezig maar een teveel moet je zien te voorkomen.

Een teveel aan deze bacteriën ontstaat door bijv. suikerrijke voeding te voeren of jong lente gras.

Pectine (wat hierin dus rijkelijk aanwezig is) wordt afgebroken door melkzuurbacteriën en wordt er o.a. melkzuur aangemaakt.

Wat zijn nou Pectinerijke produkten:

Bietenpulp, appels, gist, jong weidegras, granen producten.

Dus wat gebeurt er als je paard te veel van deze pectine rijke producten eet?

De groep bacteriën die pectine afbreekt zijn dus de melkzuurbacteriën. Als deze groep bacteriën groter word dan zijn de bacteriën in Dysbiose met elkaar. Melkzuurbacteriën verzuren het darmmilieu met alle gevolgen van dien.

LET OP!! Verpakt voordroog hooi bevat ook melkzuurbacteriën!!!!

De melkzuurbacteriën verlagen de ph waarde in de darm waar de goede groep bacteriën niet tegen kunnen en sterven af. Door deze massasterfte van goede darmbacteriën komen er heel veel afval(gif)stoffen vrij en dit kan een oorzaak/ trigger zijn voor  bijv. hoefbevangenheid.

Wat heeft er nog meer invloed op een darmDysbiose:

● VOEDING
● Medicijnen
● Verhuizing
● Transport
● Wormenkuur
● ANTIBIOTICA
● Dracht verdoving etc

Gevolgen van een darmDysbiose kunnen zijn of invloed hebben op:

● Immumsysteem
● Warmtehuishouding
● ONTGIFTING
● Bloedstolling (vit K)
● Darmontsteking (acuut diaree)
● Hoefbevangenheid
● Koliek etc
● Verstoorde ontgifting! De aanmaak ● van vitamine B6 wordt belemmert

Wat kun je doen om een darmDysbiose te voorkomen of te verbeteren.

Geef HOOI, onverpakt, suikerarm, rijk aan diversiteit!Vermijd voeding die rijk is aan zetmeel (granen), suikers en afvalprdukten
Voer geen bietenpulp als het niet nodig is. En zeker geen jaar rond.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:13

Spookje29 schreef:
Zonnebloemschroot is een voorbeeld zoals ik al zij :+
zoals alle schroten, hullen noem het maar.. in een woord : 'afvalproducten' ,verpakt fabrikanten voer of geconcentreerd gevoerd.

Citaat:
Als we het over de darmflora van het paard hebben dan hebben we het over het geheel van micro-organisme die leven in het maag/darmstelsel van het paard, ook wel darm-microbioom genoemd.

Micro-organisme bestaan uit bacteriën, schimmel, gisten en protozoa. Ze hebben allemaal hun eigen unieke werking in de darmflora maar de grootste groep zijn toch wel de bacteriën.

Bij paarden zijn er tot nu toe ongeveer zo’n 500 verschillende soorten aangetoond.

Onder de bacteriën zijn verschillende stammen en die stammen verteren verschillende vezels

Veel voorkomende bacterie stammen in de darmflora van het paard zijn o.a.:

-Firmicutes- cellulose

-Bacteriodetes – pectine en hemicellulose

-Fibrobacteres – cellulose

Het microbioom is ESSENTIEEL voor vertering van vezels

De bacteriën in de darmflora kunnen samenwerken of in onbalans zijn!

DarmSymbiose: is de samenwerking tussen verschillende organismen van paard en bacteriën.

Zoals je weet is de spijsvertering van het paard zo ingesteld dat het vezels kan verteren. Vezels kunnen niet enzymatisch worden afgebroken in de dunne darm door het paard. Hier zorgen de bacteriën in de dikke darm en het Ceacum (blinde darm) voor. Deze bacteriën in de dikke darm kunnen in leven blijven doordat ze vezels krijgen. In de blinde darm worden de vezels gefermenteerd om vervolgens omgezet te worden in nuttige stoffen die het paard nodig heeft om te leven en te overleven, dit zijn o.a. vluchtige vetzuren zoals, propionzuur, acetaat en butyraat (voor energie) vit B en K.

Het is dus van belang dat de groepen bacteriën (hemicellulose, cellulose en pectine) in een goede balans zijn in de darmflora. 

DarmDysbiose: Een darmdysbiose is een onbalans in het microbioom, waardoor het verteringssysteem niet goed kan functioneren.

Een onbalans kan zich uiten in gezondheidsproblemen voor je paard, denk aan:

Darmontsteking, hoefbevangenheid, koliek en andere ziektebeelden.

De groep bacteriën die een grote rol spelen bij een darmdysbiose zijn Melkzuurbacterien!

Melkzuurbacterien zijn ook altijd  in de darmflora aanwezig maar een teveel moet je zien te voorkomen.

Een teveel aan deze bacteriën ontstaat door bijv. suikerrijke voeding te voeren of jong lente gras.

Pectine (wat hierin dus rijkelijk aanwezig is) wordt afgebroken door melkzuurbacteriën en wordt er o.a. melkzuur aangemaakt.

Wat zijn nou Pectinerijke produkten:

Bietenpulp, appels, gist, jong weidegras, granen producten.

Dus wat gebeurt er als je paard te veel van deze pectine rijke producten eet?

De groep bacteriën die pectine afbreekt zijn dus de melkzuurbacteriën. Als deze groep bacteriën groter word dan zijn de bacteriën in Dysbiose met elkaar. Melkzuurbacteriën verzuren het darmmilieu met alle gevolgen van dien.

LET OP!! Verpakt voordroog hooi bevat ook melkzuurbacteriën!!!!

De melkzuurbacteriën verlagen de ph waarde in de darm waar de goede groep bacteriën niet tegen kunnen en sterven af. Door deze massasterfte van goede darmbacteriën komen er heel veel afval(gif)stoffen vrij en dit kan een oorzaak/ trigger zijn voor  bijv. hoefbevangenheid.

Wat heeft er nog meer invloed op een darmDysbiose:

● VOEDING
● Medicijnen
● Verhuizing
● Transport
● Wormenkuur
● ANTIBIOTICA
● Dracht verdoving etc

Gevolgen van een darmDysbiose kunnen zijn of invloed hebben op:

● Immumsysteem
● Warmtehuishouding
● ONTGIFTING
● Bloedstolling (vit K)
● Darmontsteking (acuut diaree)
● Hoefbevangenheid
● Koliek etc
● Verstoorde ontgifting! De aanmaak ● van vitamine B6 wordt belemmert

Wat kun je doen om een darmDysbiose te voorkomen of te verbeteren.

Geef HOOI, onverpakt, suikerarm, rijk aan diversiteit!Vermijd voeding die rijk is aan zetmeel (granen), suikers en afvalprdukten
Voer geen bietenpulp als het niet nodig is. En zeker geen jaar rond.

Oef ik vind dit wel heel makkelijk om te zeggen dat sojaschroot afvalproduct is, het klopt dat het een restproduct is maar het is zeer zeker geen afval. Vind het in jouw quote overigens ook wel heel makkelijk gezegd dat afvalproduct invloed hebben. Dan kan je zelfs zeggen dat de appelschillen of het schrapsel van wortelen afvalproduct is.

Sojaschroot is overigens juist laag in suiker en zetmeel, vooral omdat je vaak met 100 of 200 gram al verschil ziet qua spier. Ik voer het zelf en mijn merrie is gevoelig op de darmen, en met een goede baal hooi is er niets aan de hand, te natte baal diaree maar dat was zonder sojaschroot ook. Ik voer liever 200 g sojaschroot dan dat ik kilo's ander product dat en veel duurder is en waarvan ik sommige ingrediënten niet kan uitspreken voer. Ik vind het juist fijn aan sojaschroot dat het een puur product is, en zonder gekke dingen toegevoegd.

Het verschilt per paard wat werkt maar ik zag hier op 100 gram per dag al een klein verschil en op 200 gram per dag duidelijk verschil, en dat bij een paard van 25. En niet onbelangrijk, mijn kieskeurige kreng likt dr bak leeg, en al dr kuddegenoten proberen er van mee te snoepen, denk dat dit genoeg zegt bij een paard die supplementen laat liggen die ze niet kan gebruiken

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:36

@spookje29: wat jij benoemt staat haaks op de onderzoeken die zijn gedaan in de linkjes van Ellepel. Als ik zoek op de zogenaamde damdysbiose krijg ik een site van iemand waar jouw tekst letterlijk staat. Maar totaal geen verwijzing naar een bron of onderzoek. Ik vind het dan nogal wat om een mening als een feit te verkondigen. Ik ben daar altijd wat gevoelig voor, ik krijg er kriebels van. Wellicht bedoel je het anders, maar zo komt het op mij over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:38

Slmt9 schreef:
@spookje29: wat jij benoemt staat haaks op de onderzoeken die zijn gedaan in de linkjes van Ellepel. Als ik zoek op de zogenaamde damdysbiose krijg ik een site van iemand waar jouw tekst letterlijk staat. Maar totaal geen verwijzing naar een bron of onderzoek. Ik vind het dan nogal wat om een mening als een feit te verkondigen. Ik ben daar altijd wat gevoelig voor, ik krijg er kriebels van. Wellicht bedoel je het anders, maar zo komt het op mij over.

Nou inderdaad... Er zijn wetenschappelijke onderzoeken gedaan er naar waarin het tegendeel bewezen wordt van wat jij beweert.

En wetenschap is geen mening :)

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:03

Wat vinden jullie van Chevinal plus als vloeibare balancer? Is via de paardendrogist te krijgen en volgens hen een complete balancer.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:37

SilvanoN schreef:
Wat vinden jullie van Chevinal plus als vloeibare balancer? Is via de paardendrogist te krijgen en volgens hen een complete balancer.

Ben heel benieuwd naar ervaringen. Er wordt weleens gezegt dat vloeibaar beter opgenomen wordt dan in brokvorm.

Was bij die van mij overgestapt van Vitalbix naar Marstall Force. Sinds enige tijd is ze flink aan het graven en grond/klei aan het likken.
Geef haar nu zeewier bij tot de Marstall op is. Had helaas net een grote 20 kg zak gekocht :')