Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maddy_Paola

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:06

Wat gebeurt en als je de dc ophoogt?

Sowieso is t soms zoeken wat er bij je paard past hoor, zijn net mensen, zijn allemaal anders %)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:02

Je hoort wel meer dat paarden rillerig worden van de luzerne in vitalbix.

Wellicht kan je victorious secret proberen? Uit mn hoofd hoger in de meeste vit/min en aminozuren. Zit geen luzerne in.
De daily fit koeken van pavo ook niet. Maar die heeft weer net iets lagere vit/min dan de victorious.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:11

Ik zit nu in mijn hoofd met dit, maar ik krijg nog hooi analyse van de opfok, dus in de tussentijd kijken naar, eiwit rijk/niet rijk.
.overal even op voorbereid zijn, en reuze interessant vind ik,je vind steeds meer merken en daarop variaties van die merken, waar ik nog nooit van heb gehoord...never quits this learning thing :

(EWPa en VREp analyse zit erbij)
Genoeg eiwitten, en iets om de kruiden er doorheen te doen (mens fijn of paard fijn???) Bevorderd de darmflora, en zie geen echte troep ertussen staan, plus dat hij het misschien wel eet de kruiden met wat er doorheen (weet ik ook niet namelijk, paard dat suiker/zetmeel gebasseerd voer is gewend, al valt dit reuze mee bij de fokker, had niet eens een hele slechte als voer)
- vitalbix fiber mix:
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... ysQAvD_BwE

Kruiden mix, dan denk ik... is dit niet te veel kruidens, maar ze krijgen er maar max 80 gram van op een dag.. : pure horse season fit box
https://purehorse.nl/product/season-fit-box/

En dan liksteen gebaseerd op ruwvoerdieet: pn liksteen :
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/pnminerals.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:15

Er worden wel vaker paarden een spook op vitalbix ja. En veel tekorten erop heb ik ook vaker gehoord. Ik voer het daarom niet.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:16

Die van mij was ook niet te harden op vitalbix. Ik gaf ook daily complete icm met active + en uiteindelijk alleen maar active+ maar dat was drama. Ben nu al weer een flinke tijd over op jpgef + pavo ease & excell muesli (is ook laag in s+z) aangezien hij wel wat extra energie (ewpa) nodig heeft.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:09

Als ik dit zo lees is vitalbix misschien juist iets voor die van mij.
Geef nu vital van pavo..

En ze mag best iets wakkerder zijn soms..

Zou dat ook goed passen bij een eczemer? En zit er dan nog veel verschil in timothee of lucerne?

Of toch gewoon beter bij pavo blijven?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:45

Slmt9 schreef:

Wellicht kan je victorious secret proberen? Uit mn hoofd hoger in de meeste vit/min en aminozuren. Zit geen luzerne in.
De daily fit koeken van pavo ook niet. Maar die heeft weer net iets lagere vit/min dan de victorious.

Daar heb ik inderdaad een zak van gekocht. Nu ga ik nog even opzoek naar een müsli zonder al teveel suikers en zetmeel.

Heeft iemand daar misschien een tip voor?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:29

Sjafrane schreef:
Slmt9 schreef:

Daar heb ik inderdaad een zak van gekocht. Nu ga ik nog even opzoek naar een müsli zonder al teveel suikers en zetmeel.

Heeft iemand daar misschien een tip voor?

De Pure Easy, Pure Fibrebeet en vitalstyle slueslimix.
De eerste twee zijn zonder luzerne. Het zijn niet echt muesli-muesli’s, maar zo gebruik ik hem wel. De laatste heeft wel esparcette (zelfde soort bloem als luzerne, mijn paard gaat daarop schuren).
Agrobs alpengrun muesli kan ook nog.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:11

Weet iemand toevallig welke balancers zonder ijzer zijn? Of is deze vraag al gesteld?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:38

Belker schreef:
Weet iemand toevallig welke balancers zonder ijzer zijn? Of is deze vraag al gesteld?

Je paard gezond en fit?

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:05

Spenk schreef:
Er worden wel vaker paarden een spook op vitalbix ja. En veel tekorten erop heb ik ook vaker gehoord. Ik voer het daarom niet.

Wat voor onderzoek zou je moeten doen om alle vitaminen/mineralen door te meten en wat kost dit?
Ik voer die van mij Vitalbix DC, daar lijkt ze het juist super op te doen. Maar geen idee dus of dit ook daadwerkelijk zo is.

Ik vind het vooral ook fijn dat ik Vitalbix bij onze lokale paardenzaak kan halen op nog geen 10 min afstand van mijn huis :Y)

Hier geen last van dat mijn paard er een spook op wordt overigens. Die van mij krijgt (530 kg merrie):
2x kwart Pavo Condition
1 schep Seniores Priores om op gewicht te blijven
350 gram Vitalbix Daily Complete
En daarbij 4x ruime hoeveelheid graszaadhooi

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:09

Het kan natuurlijk ook gewoon dat je paard het wel goed doet op vitalbix. Voor de een werkt het, voor de ander niet of minder.
Via bloedonderzoek kan je vit/min laten onderzoeken. Via mijn DA vond ik het erg prijzig en dan had ik ook het idee dat het niet volledig was (bijv bepaalde vit B en K). Maar wellicht verschilt dat per DA.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:56

Je kunt beter een uitgebreide hooianalyse laten doen. Dan weet je ook wat je aan moet vullen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:03

Wat zijn jullie ervaringen met de Hi support balancer van JPGEF?

https://www.jepaardgezondenfit.nl/balan ... pport.html

Ik zou het voeren naast graszaadhooi aan mijn senior ruin. Hij moet alleen niet te schraal worden dat had ik voorheen bijvoorbeeld wel met Equilin daar moest ik toen zoveel bijgeven.
Hij krijgt nu coolstance copra slobber maar dat is lastig klaarzetten voor de voerbeurten van stal. In de winter bevriest het en in de zomer werd het snel te warm.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:06

Dat lijkt mij wel een mooie balancer Salamaleque. Ik ben ook wel benieuwd maar ervaringen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:16

Ik zou wel in de gaten houden dat een balancer niet alles aanvult wat graszaadhooi mist. Dat is erg eenzijdig en eigenlijk niet geschikt als enig ruwvoer, moet je meer zien als aanvulling daarop.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:40

wendy1987 schreef:
Geef nu vital van pavo..

Zou dat ook goed passen bij een eczemer? En zit er dan nog veel verschil in timothee of lucerne?

Wat zouden jullie in deze doen? Moet bijna weer een nieuwe zak namelijk en de vitalbix moet ik bestellen, die hebben ze volgens mij niet in de buurt..

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:08

Miran schreef:
Ik zou wel in de gaten houden dat een balancer niet alles aanvult wat graszaadhooi mist. Dat is erg eenzijdig en eigenlijk niet geschikt als enig ruwvoer, moet je meer zien als aanvulling daarop.

Op mijn stal wordt ook graszaadhooi gevoerd en ik geef aanvullend de aanbevolen hoeveelheid voor lichte arbeid (350 gram) Vitalbix Daily Complete. Hoe vul je dit wel goed aan dan?

Ik wil namelijk absoluut tekorten voorkomen omdat mijn paard gevoelig is voor maagzweren. Ik wil dus in basis zorgen voor een goede algehele gezondheid.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:10

wendy1987 schreef:
wendy1987 schreef:
Geef nu vital van pavo..

Wat zouden jullie in deze doen? Moet bijna weer een nieuwe zak namelijk en de vitalbix moet ik bestellen, die hebben ze volgens mij niet in de buurt..

Ieder paard reageert anders. Er is dus niets te zeggen of het bij jouw paard er voor zorgt dat ze wat meer wakker is. Mijn paard is niet anders dan normaal op Vitalbix namelijk.

Ook hoor ik vaker dat lucerne niet een top combi is met een eczemer, maar daar zul je zelf meer van weten dan ik verwacht ik zo. En ook dat zal per paard verschillen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:33

Volgens mij is het advies max 2 kg graszaadhooi per dag en de rest gevarieerder hooi. Hoe je dat aan moet vullen als je daar zelf geen invloed op hebt…. Ik zou zelf dan denken aan afwisselende weidekruiden mixen of bijv de season fit box van Pure horse. Maar ik zou ook wel willen weten hoeveel eiwit er in het hooi zit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:55

wendy1987 schreef:
wendy1987 schreef:
Geef nu vital van pavo..

Ik zou het niet doen. De reactie op luzerne kan ik beter omschrijven als rillerig en niet als wakker. Dus schrikkerig.

Luzerne gaat idd vaak niet goed met eczemers en timothee juist wel. Je kan altijd meerde proefverpakkinggen bestellen en elk bijv een week proberen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:55

Ja dan ga ik voor timothee.. luzerne ansich kan ze wel hebben maar niet teveel.. maar dan ga ik gewoon eens veranderen weer om te kijken hoe ze t daarop doet

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:21

salamaleque schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met de Hi support balancer van JPGEF?

https://www.jepaardgezondenfit.nl/balan ... pport.html

Ik zou het voeren naast graszaadhooi aan mijn senior ruin. Hij moet alleen niet te schraal worden dat had ik voorheen bijvoorbeeld wel met Equilin daar moest ik toen zoveel bijgeven.
Hij krijgt nu coolstance copra slobber maar dat is lastig klaarzetten voor de voerbeurten van stal. In de winter bevriest het en in de zomer werd het snel te warm.

Ik voer deze sindskort. M’n haffie eet het erg graag, resultaat zie ik nog niet echt, daarvoor voer ik het nog te kort.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:15

Miran schreef:

Ik dacht juist dat een balancer een totaalpakket aan vitaminen en mineralen was :o Op onze stal wordt alleen graszaadhooi gevoerd en in de winter nog een voerbeurt voordroog. Voordroog kan mijn paard niet tegen dus hij krijgt alleen graszaadhooi. Ik voer nu vitaminen/mineralen (poeder) bij van de Groene Os in combinatie met Coolstance Copra slobber. Alleen een brokje voeren is voor stal handiger dan slobber. De slobber kan ik dan zelf blijven geven dat is geen probleem. Maar als ik de balancer hi support van JPGEF nog met van alles moet gaan aanvullen dan wordt het wel een hele dure grap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:28

salamaleque schreef:
Miran schreef:

Ik dacht juist dat een balancer een totaalpakket aan vitaminen en mineralen was :o Op onze stal wordt alleen graszaadhooi gevoerd en in de winter nog een voerbeurt voordroog. Voordroog kan mijn paard niet tegen dus hij krijgt alleen graszaadhooi. Ik voer nu vitaminen/mineralen (poeder) bij van de Groene Os in combinatie met Coolstance Copra slobber. Alleen een brokje voeren is voor stal handiger dan slobber. De slobber kan ik dan zelf blijven geven dat is geen probleem. Maar als ik de balancer hi support van JPGEF nog met van alles moet gaan aanvullen dan wordt het wel een hele dure grap.

Daar gaan mensen en jij dus ook enorm de mist mee in. Het is een aanvulling op ruwvoer! En graszaadhooi wordt enorm afgeraden als hooi te voeren dat moet je altijd combineren met normaal hooi.

Op deze manier krijg je flinke tekorten dus.