Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:20

Ik zou als ik jou was een advies vragen bij marstall zelf.
Je kunt heel makkelijk een formulier invullen via hun site.
Je krijgt dan een advies op maat. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:28

Hebben jullie misschien een tip waar ik een proefverpakking Marstall Bergwiesen-Mash kan krijgen? Het is voor mijn zeer kieskeurige IJslander. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:34

Bij marstall opvragen!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:58

painthorselover schreef:
Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een voer van Marstall waar de 3 aminozuren Lysine, Methionine en Threonine in aanwezig zijn, Tevens zie ik graag een hoog percentage aan vitamine E en eiwitten in het voer voor spiergroei en !herstel!

Het betreft een Paint horse van 19 jaar die invalt op body en energie op alleen goede kwaliteit kruidenhooi en strook begrazing en 1kg cavalor fiber force (krijgt magnesium en vitamine E aangevuld via een supplement). Paard is wel gevoelig voor suiker/zetmeel m.b.t. hoefbevangenheid. Tevens ziet zijn vacht er dit jaar voor het eerst dof uit. Heeft geen cushing / PPID.
Paard loopt elke dag recreatief 30/45min.

Hoor graag in welke richting jullie zouden denken qua muesli.

Alvast bedankt!

Gr. Yllja

Als je geen voer zoekt dan marstall Amino-Muskel PLUS.
Heb iig emmer besteld, paard heeft over algemeen geen energie uit brok of muesli nodig :+ wil dit gaan proberen.
Wel de aminozuren voor spieropbouw maar niet de energie.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met marstall Amino-Muskel PLUS ?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:31

Ik geef de Amino Muskel Plus nu ongeveer een week, meestal door de slobber (Bergwiesen Mash). Het is nog wat kort om er echt iets over te zeggen maar ik heb het idee dat hij het werk al iets beter volhoudt.
Hij eet het ook goed, ook als ik het droog geef met een handje muesli.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:47

Even een vraag in dit topic, ik heb gelezen vanaf pagina 160 en zo te lezen doen de paarden het wel goed op marstall. Ik ken het merk zelf niet, heb het nog nooit gevoerd.

Ik heb een zesjarige ruin, KWPN van 1,71m, vanaf juni op stal. De eerste drie weken heb ik hem vitalbix gevoerd met Pavo care for life en daily plus. Helaas kreeg hij last van mok en wat kale plekjes op zijn hoofd. Wellicht door de lucerne of kruiden? Ook wilde ik hem graag wat voller krijgen in de bespiering.

Ik heb toen in overleg met Pavo gekozen voor de nature's best muesli als basis, hij krijgt hier 2 scheppen van ( ongeveer 1,6 kilo) en dat vul ik aan met Pavo topsport 0,5 kilo. Daarnaast krijgt hij Pavo daily plus.
Maar ik vind dat hij nog niet veel voller wordt, heb het idee dat hij niet genoeg uit dit voer kan halen.
Hij is qua energie wel goed, is niet mager en glimt. Mok is ook weg. Conditie is al behoorlijk verbeterd. Nu alleen nog wat ronder worden.
Hij krijgt hooi zoveel als hij op kan, maar het is geen onwijze hooi eter. Ik denk dat hij ongeveer 10 tot 12 kilo per dag eet aan ruwvoer. Het hooi is van de eerste snede van dit jaar en ziet er top uit.
Daarnaast krijgt hij magnesium, vitamine e en biotine bij. En wat lijnzaadolie.
Ik rij hem nu ongeveer vier keer per week, longeer hem 1 keer en twee dagen rust. Hij staat in de paddock met hooi, helaas geen weiland tot beschikking. In de nacht op stal.

Ik ben me nu dus aan het inlezen over marstall omdat ik denk dat ik toch naar ander voer moet gaan kijken.
De condicion, amino sport en wiesen fasern staan op mijn lijstje. Hebben jullie nog tips of ervaringen? Wat zouden jullie adviseren?
Zou het liefst liezen voor 1 soort muesli, eventueel gecombineerd met de force voor de vitamines. De wiesen fasern erbij voor de vezels en het kauwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:58

Corn muesli schijnt wel wat bij te zetten.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:36

Heeft die ook dat aminozuren complex?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:42

Zelf heb ik hele goede ervaring met condicion.
Dit is een hele lekkere muesli.
Met het aminozurenpakket.
Dit zit ook in de cornmuesli, maar deze muesli wordt niet door ieder paard even lekker gevonden.
De condicion eigenlijk wel
Ik ben jaren dealer geweest van marstall vandaar mijn ervaring over o.a. de smakelijkheid van de muesli's. Deze is niet gestoeld op enkel mijn eigen ervaring en mijn eigen paarden, maar iets breder genomen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:38

Bedankt mirim! Is de condition ook qua energie genoeg denk jij?
Hij mag weg genoeg energie hebben, is van zichzelf niet ontzetten heet, maar kan soms wel wat kijkerig zijn.
Dus qua energie is het fijn als hij het werk goed kan volhouden en voorwaarts is maar hij hoeft er niet te wakker van te worden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:50

Mijn paard was de eerste dagen wel even wat heter, maar dat settelde zeg maar.
Zijn uithoudingsvermogen werd er wel beter door, energiek genoeg, maar niet heet.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:56

Ik heb marstall zelf oo een mail gestuurd en gevraagd om een advies. Ben benieuwd wat zij ervan zeggen. De condicion spreekt mij wel aan, de corn ook en ik heb nog de champion en amino sport op het lijstje staan hoewel ik die laatste wel heel prijzig vind.

Wel jammer dat niet alle waardes worden vrijgegeven van de muesli's, op voervergelijk wordt je er niet veel wijzer van....

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:38

Bij mijn oudje is gister al de 5de kies getrokken en daarom gaat hooi eten niet helemaal fijn zeg maar. Nu zit ik te kijken naar extra ruwvoer vervangers (voer al 2kg subli seniores priores met marstall force) om haar lekker de hele dag te laten knabbelen en genoeg ruwvoer binnen te krijgen. Maar nu kom ik er niet helemaal uit welke het beste voor haar zou kunnen zijn. Iemand tips?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:49

Voor paarden die niet al hun kiezen meer hebben is de wiesenfasern heel erg geschikt als ruwvoervervanger.
Of geweekte wiesencobs.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:52

mirim schreef:
Voor paarden die niet al hun kiezen meer hebben is de wiesenfasern heel erg geschikt als ruwvoervervanger.
Of geweekte wiesencobs.

Super, dankjewel! Die vlokken staat ook bij voor paarden met slecht gebit vandaar mijn vraag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:54

Ik zou dan Marstall Wiesencobs proberen. Weken heel snel en lijken me smakelijk. Wij weken het niet en geven het er alleen maar bij in de winter, maar wordt goed gegeten.
De fasern vind ik te stoffig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:58

Ik vond die ook erg stoffig... de fasern

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:09

Het is eigenlijk niet stoffig, maar de structuur is erg fijn en daardoor heel makkelijk te eten door paarden zonder of jet minder tanden.
Stof zit er echt niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:24

Misschien is dat san de verkeerde benaming.... gruizig... vond ik t.
Net wat te fijntjes.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:29

Ik heb van marstall advies binnen om voor de condicion te gaan.
Ik heb vorige week (voordat ik het advies binnen had) een zak wiesen fasern, emmertje force en zak corn muesli gehaald bij de voerleverancier. Condicion was helaas niet op voorraad.
De wiesen fasern lust hij helaas niet, geef hem s ochtends een schep met 90 gram force er door heen. De force lust hij wel graag. De cornmuesli ook.
De wiesen fasern gaan er met moeite in. Hij neemt af en toe een hap maar staat er niet lekker van te eten. Vind het ook heel fijn gemalen spul, maar op zich niet stoffig en ruikt goed.

Kunnen jullie mij nog eens uitleggen wat nu het voornaamste verschil is tussen de corn, champion en condicion muesli? Hij vind de corn erg lekker en de muesli spreekt me op zich wel aan. Twijfel nu dus om hierbij te blijven of toch over te gaan op condicion of champion.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:56

Ik heb nu havens compact grass gehaald voor eerst. Dit is wel heel fijn maar niet gruizig zoals jullie de fasern omschrijven. Misschien dat ik deze dan maar aanhoud in combinatie met de wiesencobs geweekt als ze dit lekker vind.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:02

Ik vind hartog grasmix echt een goede hooi vervanger. Kan ik je adviseren. Mijn pony ( 1.51m) is er mega van opgeknapt. Na ook tig kiezen er uit. En geen hooi meer kon eten
6 emmers per dag.

Wiesencobs ook prima maar dan voor erbij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:13

Ja, precies. Niet stoffig, maar dusdanig fijn dat het wel een stoffige eigenschap heeft als ze met hun neus in de bak gaan.

Hartog Grasmix vind ik zelf geen mooi product eigenlijk. Maar als een oudje het goed eet, zou je het altijd kunnen overwegen. Soms moet je het ene tegen het andere opwegen.

Onze shet heeft geen snijtanden en mist maar 1 kies en eet alles nog. Na het verwijderen wel op sp gehad, maar wilde hij niks van weten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:25

Superpony: de grasmix is niet dezelfde als de compact gras waar ik het over heb. Die van mij mist dus nu 5 kiezen.

Ik wil dus zowel onbeperkt hooi combineren met de compact gras, wiesencobs, seniores priores en force.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 02:14

Ik ken de grasmix en compact gras beiden. Compact gras hebben wij ook losgemaakt gegeven, maar is wel eenzijdig, dus beter inderdaad als je dar ergens bij geeft.

Als je paard het kan kauwen is Optiform van Mijten ook nog wel mooi en vaak makkelijk te verkrijgen. Anders hebben de producten van bijv Agrobs mijn voorkeur. Juist omdat het vaker mengelingen zijn en niet eenzijdig.

Maar wat je paard nog weg krijgt, moet je proberen. Wij voeren Equifyt Sainfoin hay met vitalbix. Omdat ze medicijnen kregen hebben we dat ook een tijdje nat gemaakt en worden bijv de brokjes van Vitalbix ook gewoon zacht.
Nu krijgen ze het droog en doen ze er wel langer over om het op te eten.

Naar de winter pak ik altijd wiesencobs, maar geef ze dus droog en die van Marstall zijn hier het makkelijkste te krijgen. Ze vallen zo snel uit elkaar als je het nat maakt, dus ook in de mond.