Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:28

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:15

Sab123

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:47

Hallo,
Mijn 23 jarig paard met cushing krijgt op het moment faser light en force. De zak is nu bijna leeg, maar hij eet het lang niet alle keren meer leeg. Nu wil ik wat anders proberen en zat ik zelf te kijken naar optimal en vito. Vito wordt aangeraden voor paarden met stofwisseling problemen, maar ik vind extra ondersteuning voor de darmen ook belangrijk. Wat zouden jullie in mijn geval proberen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 06:51

Jouw keuze is zo gek niet.
Ik ken paarden die enkel optimaal krijgen en cushing hebben....ook al zit er een beetje graan in het lijkt geen enkel probleem te zijn. De paarden doen het er goed op.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:02

Er zitten hier meerdere marstall experts, waar ik een vraagje aan wilde stellen. Al sinds twee jaar voer ik de Marstall Force vitamine brokjes. Helaas staat op het meegeleverde maatbekertje de inhoud in milliliter aangegeven maar je moet de Force in een aantal gram geven. Ik wil graag even vragen aan hoeveel milliliter 40 g force gelijk staat?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:16

@ Amanda; hier is er 1 die het niet eet, maar die houdt al niet zo van Mash of papjes e.d.
Uk heb het ook een tijd gevoerd i.c.m. Speedy beet aan onze hb gevoelige 28 jarige; moeilijke eter en hij eet het graag (Vito bv eet hij niet bv).
Weet niet of je in de buurt woont; dan kun je rustig wat komen halen om te proberen. Die proefpakket zijn wel heel klein.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:43

Zijn er ook tevreden gebruikers van de eczem muesli?
Ik voer nu vito. Ben ik tevreden over. Maar pony is jeukerig. Niet tot bloedend toe open schuren maar wel constant kriebels.
Voegt die eczem muesli dan nog toe tov vito.
Oftewel wat maakt dat de eczem speciaal voor eczeem is. Vito is bijv veel lager in suiker en zetmeel?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:19

Ik voer de vito (heel sober) ze staat op de wei en krijgt voldoende ruw voer. Bij ons in de regio is selenium tekort, zo ook mijn paard is geconstateerd na bloed prikken. Haar mest is ook wat slap, oorzaak ?? Het is geen worm-besmetting, ze stond al poos op de wei . . . kan van andere baal hooi zijn ? Nou goed, ik zoek iig een supplement waar probiotica en selenium inzitten, ik heb gehoord dat die er zijn. Heeft marstal ook zoiets ? Ik gaf vroeger force bij ivm sober voeren maar daar zit geen van beide in. Iemand een idee ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:07

bij voldoende vito krijgt je paard al meer selenium binnen.
Vito is hoog in selenium, graanvrij, dus je kunt je houden aan de aanbevolen richtlijnen zonder te rommelen met supplementen.
Anders heeft Marstall de Allegro als supplement.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:30

karev schreef:
Zijn er ook tevreden gebruikers van de eczem muesli?
Ik voer nu vito. Ben ik tevreden over. Maar pony is jeukerig. Niet tot bloedend toe open schuren maar wel constant kriebels.
Voegt die eczem muesli dan nog toe tov vito.
Oftewel wat maakt dat de eczem speciaal voor eczeem is. Vito is bijv veel lager in suiker en zetmeel?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:01

Misschien weten jullie het:
Ik wil graag het suiker en zetmeel gehalte van de marstall havervrij(de 'gewone' dus ) weten, maar kan die nergens vinden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:32

Een vraagje. Nog steeds voer ik met zeer veel plezier de Champion. Paarden doen er nog steeds een moord voor. In de zomer krijgen ze heel weinig (een, twee handjes) en geef ik af en toe een beetje vitamine mineralen korrel bij omdat ik goed besef dat dan de Champion wat te kort schiet vanwege deze kleine hoeveelheid. Gaat goed.
Nu in de winter echter wordt het kouder en zit ik op 3/4 schep per dag. Als het nog kouder wordt in de nacht gaat de hoeveelheid waarschijnlijk nog wat omhoog. Dus dat is echt substantieel vergeleken met de lente/ zomer o.a. een van de reden dat ik graag één soort voer wil houden en niet per seizoen iedere keer wil wisselen. Dus nu denk ik dat ik niets (misschien heel laag) aan vitamine of mineralen hoef bij te voeren. Zie ik dat goed?

Let wel, ik heb merens paardjes en die zijn super sober, dus ik moet altijd goed aan de onderkant zitten met wat ik geef, want het is gauw te veel. Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:25

Vandaag de Optimal gehaald. De Vito wilde hij echt niet meer dus daar ben ik nu definitief klaar mee. En hij had vandaag zo weinig energie met rijden dat ik een iets rijker voer wil proberen.
Wat zijn jullie ervaringen met de Optimal?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:18

pien_2010 schreef:
Een vraagje. Nog steeds voer ik met zeer veel plezier de Champion. Paarden doen er nog steeds een moord voor. In de zomer krijgen ze heel weinig (een, twee handjes) en geef ik af en toe een beetje vitamine mineralen korrel bij omdat ik goed besef dat dan de Champion wat te kort schiet vanwege deze kleine hoeveelheid. Gaat goed.
Nu in de winter echter wordt het kouder en zit ik op 3/4 schep per dag. Als het nog kouder wordt in de nacht gaat de hoeveelheid waarschijnlijk nog wat omhoog. Dus dat is echt substantieel vergeleken met de lente/ zomer o.a. een van de reden dat ik graag één soort voer wil houden en niet per seizoen iedere keer wil wisselen. Dus nu denk ik dat ik niets (misschien heel laag) aan vitamine of mineralen hoef bij te voeren. Zie ik dat goed?

Let wel, ik heb merens paardjes en die zijn super sober, dus ik moet altijd goed aan de onderkant zitten met wat ik geef, want het is gauw te veel. Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Ik heb altijd champion gevoerd. Ook ongeveer 3/4 schep aan mijn sobere kruising pony. Ik gaf daar nooit extra vitaminen bij. Deed ze het altijd super goed op. Dus vanuit die praktische ervaring zou ik zeggen dat het niet nodig moet zijn :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:07

Dank je wel Def! Dan stop ik nu met bijvoeren totdat we weer minder gaan geven. Ik vond het ook allemaal een beetje te veel worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:47

Hoe bevalt jullie de bergwiesern mash?
Heb een proefzakje gekregen.
Ik voer nu fetura, soort wiesencobs van agrobs.
Ook die hebben een mash, vergelijkbaar met deze van marstall maar wel lastiger verkrijgbaar..

Ik moet iets graanvrij hebben waar de vitaminekorrel en zijn glucosamine door kan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:34

Ik voer de bergwieser mash na het rijden dus ongeveer 3 x per week. Mijn paard vind het echt super lekker.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:06

vandaag alle paarden verwend met bergwiesen-mash. Ze smullen voor kerst!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:27

De mijne vindt t dus niet te vreten

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:32

Hoi dames,

Ik voer sinds kort Marstall Vito aan mijn paard.
1 kg per dag en als ik rijd krijg ze nog een klein laagje extra.

Wat ik er fijn aan vind is dat het suiker en graanvrij is. Geen toevoegingen.
En dat ik bij 1 kg voer geen vitamine korrels hoef te voeren. Dus vrij eenvoudig voeren! Ideaal.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:13

Hoe zijn de ervaringen bij de graanprijs lijn van marstall in combinatie met darmproblemen?

Betreft een 5 jarige merrie, werkt 5 dagen per week. Slappe mest, veel mestwater en gevoelig voor gaskoliek.

Ben zoekende naar goed voer wat de darmen van me paard ondersteund in betere mest enz. en wat voldoende energie geeft voor het werk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:27

Ik ben ooit begonnen met marstall te voeren omdat mijn paard altijd natte mest had ( en heel vaak koliek)
Ik ben toen de Havervrij gaan voeren.
Dit paard is uiteindelijk 34 jaar oud geworden, heeft nooit meer slappe mest gehad!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:48

mirim schreef:
Ik ben ooit begonnen met marstall te voeren omdat mijn paard altijd natte mest had ( en heel vaak koliek)
Ik ben toen de Havervrij gaan voeren.
Dit paard is uiteindelijk 34 jaar oud geworden, heeft nooit meer slappe mest gehad!

Ik vind de vito en faser light intressant maar vraag me af of dit voldoende energie gaat geven voor het werk dat ze doet. En zou het wat doen voor de slappe mest?

Ik heb van de week een zak bergwiesen mash gekocht omdat dit ook goed zou werken voor darmproblemen. Dit heeft ze nu 3 dagen gehad, maar haar slappe mest is nu veranderd is natte koeien vlaaien. Tot nu toe dus het tegenovergestelde van wat ik hoopte :(

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:27

Havervrij is niet speciaal bedoeld voor paarden met slappe mest, maar het bewijst wel dat goed voer en goede structuur heel belangrijk is voor een goede darmwerking.
Ik ben niet speciaal tegen graanvrij, maar ook niet voor.
Mijn ervaring (als gebruiker en jarenlang als dealer van Marstallvoeders ) is dat een basisvoer ( de groene lijn van de Marstallvoeders ) gegeven in de juiste hoeveelheid zorgt voor een goede darmwerking.
Je zou ook tijdelijk een supplement kunnen geven, de Darmregulator .
Deze werkt snel.
Dat je paard nu helemaal aan de dunne is kan ook komen omdat het moet wennen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:52

Eerst even je ruwvoer onder de loep nemen.

Die van mij at de vito niet meer en zat veel gruis in de zak. Dus voor mij niet meer.

Ik voer nu care 4 Life. Zitten ook alle vitamines en mineralen in voor mijn paard.

Specifiek voor darmproblemen heb ik geen ervaring ermee, maar dan is fasern light wel n optie vanwege probiotica en verder vezels vezels vezels vezels !! Beterschap!