Mijne eet 12-15 kg hooi per dag en staat daarnaast ook nog een uur of 4/5 op gras

Ik ga hierbij er vanuit dat ze nog evenveel eet als toen ze nog een eigen paddock had, maar daar lijkt het iig wel op..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Gwenvd, ik geef het mijn paard nu ongeveer 1,5 maand en begin sinds +- 6 dagen echt verschil te merken. Ik heb wel zijn hele stalmanagement omgegooid dus of het echt door die fibrebeet komt durf ik niet te zeggen. Wie weet een stukje van de grote puzzel die nu eindelijk op zn plek valt. Hij vindt het wel eeeenorm lekker!
Mizora schreef:Aangezien hij sojaschroot niet at zou ik gaan voor Pavo Topsport, Pavo InShape of Subli Atleet.
Mijten Hippalgo Body Builder bestaat voor 15.4% uit ruw eiwit en 8.3% uit ruw vet en kost 1.5€/kg. Z+S onbekend. (103g ruw eiwit/euro)
Subli Atleet is 41.1% RE, 2.7% RV, 2.1€/kg. 16.1% Z+S. (196g ruw eiwit/euro)
Pavo Topsport is 20.5% RE, 18.5% RV, 1.6€/kg. 20% Z+S. (128g ruw eiwit/euro)
Pavo InShape is 23.4% RE, 4.3% RV, 1.5€/kg. 7% Z+S. (156g ruw eiwit/euro).
Mijten is dus de eiwitarmste van de 4 producten en geeft de minste info.
In jouw geval zou ik dus kiezen voor subli atleet of pavo topsport. Atleet bevat meer eiwit, topsport meer vet. De ewpa van atleet is 0.79 en van topsport 1.00, dus 21% verschil in energie.
Van TopSport en Atleet is ook de vrep, verteerbaar ruw eiwit paard, te vergelijken.
306g/kg voor atleet, 172g/kg voor topsport.
Voor 100g vrep moet je dus 326g atleet voeren (0.69€), of 581g topsport (0.93€).
Met (afgerond) 0.3kg atleet voer je 0.24ewpa, met 0.6kg topsport voer je 0.6ewpa.
Topsport is per ewpa dus goedkoper, maar per vrep duurder.
Atleet is per vrep goedkoper, maar per ewpa duurder.
Wil je puur eiwit bijvoeren voor de toplijn, dan is atleet de handigste optie.
Wil je eiwit en kcal bijvoeren om nog wat extra gewicht erop te krijgen of om het krachtvoer af te kunnen bouwen, dan is topsport de handigste optie.
YvonneV schreef:Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.
http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/