Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freyr

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:20

He, dezelfde ervaring dus! Wat voer je nu?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:15

Zou Lexa niet geschikt kunnen zijn? Zijn vele soorten van

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:19

Ik geef nu Marstall Force mocht dat het niet zijn ga ik terug naar Equilin basic en balancer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:25

Ik voer al een hele poos de pavo vital en ben er eigenlijk wel tevreden over.
Mijn ene paard lijkt er wel wat schrikkerig door, maar met dit warme weer is dat minder (maar we gaan de verkeerde kant al weer op qua seizoenen)

Ik kijk daarom toch vast om me heen voor wat anders.

Nu zie ik dat HorseAdds ook een balancer heeft.
Heeft iemand daar al ervaring mee?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:53

Freyr schreef:
Ik kom even inbreken.

Mijn paard krijgt altijd een vitaminebrok bijgevoerd, wel wissel ik na een zak van soort elke keer. Tot nu toe heb ik gehad:
- Pavo vital: reageerde ze niet fijn op, niet meer
- Vetcur vivet: Topproduct
- Oerbalans: reageerde ze ook goed op
- Marstall Force: Mah, niet echt wat gemerkt en had het gevoel alsof er alsnog iets miste. Ze at dit niet met smaak ook.
- Metezoa timothee (zeg ik even uit mijn hoofd): Deze krijgt ze nu.

Sinds een paar weken, de zomer eigenlijk vind ik mijn paard traag. Zou dit in verband met die metezoa kunnen staan? Het betreft een 25-jarige Kwpn merrie die hiernaast na het werk nog een bakje slobber krijgt (SP of Equifyt Zupa). Ze staat 24/7 in de wei in een kudde, momenteel bijgevoerd met een baal hooi.

Herkent iemand dat ze er iets trager van worden, alsof die pit net mist? Ik denk anders dat ik binnenkort gewoon even een stopweek inlas om te kijken of dat effect heeft.

Het is afgelopen weken natuurlijk ook erg warm. En zeker voor een paard op leeftijd is dit niet echt fijn qua omstandigheden. Ligt het dus echt aan de balancer of meer aan het weer momenteel?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:31

Marigo schreef:
Freyr schreef:
Ik kom even inbreken.

Mijn paard krijgt altijd een vitaminebrok bijgevoerd, wel wissel ik na een zak van soort elke keer. Tot nu toe heb ik gehad:
- Marstall Force: Mah, niet echt wat gemerkt en had het gevoel alsof er alsnog iets miste. Ze at dit niet met smaak ook.

Sinds een paar weken, de zomer eigenlijk vind ik mijn paard traag. Zou dit in verband met die metezoa kunnen staan? Het betreft een 25-jarige Kwpn merrie die hiernaast na het werk nog een bakje slobber krijgt (SP of Equifyt Zupa). Ze staat 24/7 in de wei in een kudde, momenteel bijgevoerd met een baal hooi.

Herkent iemand dat ze er iets trager van worden, alsof die pit net mist? Ik denk anders dat ik binnenkort gewoon even een stopweek inlas om te kijken of dat effect heeft.

Het is afgelopen weken natuurlijk ook erg warm. En zeker voor een paard op leeftijd is dit niet echt fijn qua omstandigheden. Ligt het dus echt aan de balancer of meer aan het weer momenteel?

Ik sluit zeker niet uit dat het door het weer komt hoor! Maar ik loop al langere tijd er tegen aan dat ze trager is, zeker weken tot niet al 2 maanden. Vandaar mijn vraag of iemand toevallig hetzelfde heeft ervaren.

maralyn schreef:
Zou Lexa niet geschikt kunnen zijn? Zijn vele soorten van

Ik ken dit product helemaal niet, zal even een rondje googlen!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:46

Ik voer momenteel de InShape van Pavo. Alhoewel ze er mooi uitziet is ze de laatste tijd toch weer meer kijkerig, zal het dan toch die vital zijn????

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:51

chery schreef:
Ik voer momenteel de InShape van Pavo. Alhoewel ze er mooi uitziet is ze de laatste tijd toch weer meer kijkerig, zal het dan toch die vital zijn????

Interesting! Welk(e) ingrediënt(en) zou dat veroorzaken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:52

Tja en mijn mega kijkerd deed het altijd super op inshape :D die kon vitalbix niet hendelen.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:53

Freyr schreef:
Ik kom even inbreken.

Wat is de reden dat je na een zak telkens wisselt?
Interessant die Vetcur Vivet! Kende ik niet. Welk verschil merkte je aan haar tov de andere producten?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:54

Fokker321 schreef:
chery schreef:

Interesting! Welk(e) ingrediënt(en) zou dat veroorzaken ?

Luzerne??? Dat zat niet in de agrobs

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:48

Fokker321 schreef:
Freyr schreef:
Ik kom even inbreken.

Wat is de reden dat je na een zak telkens wisselt?
Interessant die Vetcur Vivet! Kende ik niet. Welk verschil merkte je aan haar tov de andere producten?

Ja, ik doe dat met een reden inderdaad. Enerzijds omdat ik ooit heb gehoord dat elke vitaminekorrel wel een teveel of te kort van iets zit, dus stoppen of afwisselen op zijn tijd kan geen kwaad. Anderzijds omdat ik dé vitaminekorrel nog niet heb gevonden. De vetcur en oerbalans zijn in vergelijking met de andere drie aan de hoge prijs. Ik ben met de bekendste, die pavo vital, begonnen en daar reageerde mijn merrie dus belabberd op. Daarna vetcur en toen stond de prijs mij nog behoorlijk tegen. Om die reden stapte ik na een emmer over op de Marstall, maar dat was het ook niet echt. Vetcur was toen nog slechter verkrijgbaar, dus de oerbalans geprobeerd. Toen weer een pot vetcur, omdat ik bij het verdeelpunt sws voer moest halen. Nu de metezoa omdat mijn paard in de winter een kilo zemelen bijgevoerd krijgt, wat je calcium / fosfor verhouding scheef trekt. Een lieve bokker in dit topic wees mij erop dat metezoa dit redelijk recht kan trekken.

Zoektocht naar de beste brok is het dus nog steeds!

Met die Vivet is mijn paard energiek en zit ze echt goed in haar vacht: geen gekke plekjes, structuren, glanst als een malle. En ik heb die tijd altijd een blij paard. Ze vertelde wel de laatste keer dat er mogelijk over wordt gegaan op enkel poeder, omdat poeder beter opgenomen wordt schijnt. Ik wil eigenlijk echt een brok, dus mijn zoektocht blijft zolang ik een paard heb denk ik.

Edit: Of die vivet daadwerkelijk alleen naar poeder gaat, moet ik nog even controleren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:30

ik kan de analyse van die vetcur niet vinden?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:12

Freyr schreef:
Ja, ik doe dat met een reden inderdaad. Enerzijds omdat ik ooit heb gehoord dat elke vitaminekorrel wel een teveel of te kort van iets zit, dus stoppen of afwisselen op zijn tijd kan geen kwaad. Anderzijds omdat ik dé vitaminekorrel nog niet heb gevonden. De vetcur en oerbalans zijn in vergelijking met de andere drie aan de hoge prijs. Ik ben met de bekendste, die pavo vital, begonnen en daar reageerde mijn merrie dus belabberd op. Daarna vetcur en toen stond de prijs mij nog behoorlijk tegen. Om die reden stapte ik na een emmer over op de Marstall, maar dat was het ook niet echt. Vetcur was toen nog slechter verkrijgbaar, dus de oerbalans geprobeerd. Toen weer een pot vetcur, omdat ik bij het verdeelpunt sws voer moest halen. Nu de metezoa omdat mijn paard in de winter een kilo zemelen bijgevoerd krijgt, wat je calcium / fosfor verhouding scheef trekt. Een lieve bokker in dit topic wees mij erop dat metezoa dit redelijk recht kan trekken.

Zoektocht naar de beste brok is het dus nog steeds!

Met die Vivet is mijn paard energiek en zit ze echt goed in haar vacht: geen gekke plekjes, structuren, glanst als een malle. En ik heb die tijd altijd een blij paard. Ze vertelde wel de laatste keer dat er mogelijk over wordt gegaan op enkel poeder, omdat poeder beter opgenomen wordt schijnt. Ik wil eigenlijk echt een brok, dus mijn zoektocht blijft zolang ik een paard heb denk ik.

Edit: Of die vivet daadwerkelijk alleen naar poeder gaat, moet ik nog even controleren.

Ik hoor veel mensen dat ze oerbalans duur vinden, maar zak van 25kg doe je 11 maanden mee, zocht m altijd ergens met korting dus meestal rond de €110 per zak. Is dus een tientje per maand. Veel 'balancers' moet je 500 of 600 g van geven (paard) en dan kan zo'n zak wel maar 30€ zijn maar dan is ie binnen maand op, dus dan ben je alsnog duur uit. Ik probeer sowieso uit te zoeken zodat ik maximaal 100g per dag hoef te geven, makkelijker met 24/7 in een kudde met 1x per dag brok.

Ik stap vanwege bepaalde waardes nu over op landmuhle senior premium van kramer, daar staan ook nog een aantal mooie opties bij op de site, moet wel even zoeken welke je moet hebben, maar de landmuhle premiums leken allemaal wel redelijk alleen bij veel wel biergist dus dat is even uitzoeken

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:28

Oh, oerbalans en vetcur vind ik beide nog te betalen hoor! Ik denk dat ik dit in de afgelopen 2 jaar heb geprobeerd, mijn portemonnee is er in die twee jaar gelukkig op vooruit gegaan.

De metezoa had ik nu met name gepakt vanwege die calcium - fosfor verhouding.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:25

Ik voer nu oerbalans, maar in vergelijking met Pavo vital bijvoorbeeld is hij best wel stuk duurder. Die voerde ik eerder altijd. Dus dat merk ik wel. Ga denk ik nu voor een zak van 15kg zoeken met korting

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:24

Nibbit schreef:
Ik voer al een hele poos de pavo vital en ben er eigenlijk wel tevreden over.
Mijn ene paard lijkt er wel wat schrikkerig door, maar met dit warme weer is dat minder (maar we gaan de verkeerde kant al weer op qua seizoenen)

Ik kijk daarom toch vast om me heen voor wat anders.

Nu zie ik dat HorseAdds ook een balancer heeft.
Heeft iemand daar al ervaring mee?

HorseAdds kan je goed adviseren wanneer je de info over jouw paard en zijn voer aan hen doorgeeft, is mijn ervaring.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:48

Vraagje aan de mensen die oerbalans voeren: hebben jullie een detoxkuur gedaan voor jullie begonnen met oerbalans zoals word aangeraden op de website of zijn jullie gewoon zo overgestapt op de oerbalans?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:53

Na van alles gelezen te hebben zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer...ik voer mijn merrie (400kg geschat, Welsh partbred van 1.46m, 3-4x per week 30-60 minuten dressuurmatige training L-M-niveau) momenteel per dag het volgende: 's morgens en 's avonds een slowfeeder met goed hooi (getest, goede kwaliteit voor paarden die licht werk doen), dagelijks weidegang van 10-19u, in de winter tot het donker wordt) 1/4 schep Pavo Nature's best muesli, Pavo Vital naar geschat gewicht, Magnesiumcitraat 5g per dag en Subli Omega 3-6-9 50g per dag. Ze is van zichzelf nogal alert en wakker en kijkerig. Omdat ze haar brokjes nogal eens laat liggen, wil ik kijken naar iets anders. Maar wat?
Ik heb Vitalbix om advies gevraagd, zij adviseren uiteraard om te schakelen naar Vitalbix-producten :Y) en dan adviseren ze 240g daily complete en dit te mengen met wat handjes lucerne of fibermix, en lijnzaadolie met vitamine E in de winter erbij. Wat vinden jullie van dit advies, ook kostentechnisch? Andere suggesties voor een goede balancer?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:56

Hier wordt de Agrobs Natürmineral met smaak gegeten. Daar hoef je ook niet zoveel van te voeren. Als je dat met een ruwvoermix of een goede muesli geeft, heb je ook nog wat volume om te mengen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:38

Wat verwacht je van je voer?
Hoeveel ( gewogen) hooi krijgt ze? En hoe vaak?
Klachten?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:52

Muze schreef:
Wat verwacht je van je voer?
Hoeveel ( gewogen) hooi krijgt ze? En hoe vaak?
Klachten?

Wat bedoel je met wat ik ervan verwacht? Dat ze het opeet, en dat ze alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft. Ze krijgt 2x per dag 3 plakken hooi, gewicht weet ik zo niet.
Klachten, zoals ik al schreef, het is een meer kijkerige alerte pony, die snel schrikt. Ze is op zich goed op gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:10

Dan zou ik zeker niet naar vitalbix gaan. Daar werd ene paard mega kijkerig op en de andere vrat het niet. En dat lees je vaker ze het niet eten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:18

Hier juist hele goede ervaringen met Vitalbix. Het verschilt echt per paard hoe ze er op reageren. Paarden hebben er zeker 4 jaar opgestaan.
Enige reden dat ik geswitcht ben is omdat ik voor een van mijn paarden een beter passend voer heb gevonden en toen was het logistiek onhandig om er te blijven bestellen.
Zit er over te denken om de andere er weer op te zetten gezien hij de Vitalbix goed at en de rest van de balancers momenteel niet.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:55

LaDonna75 schreef:
Na van alles gelezen te hebben zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer...ik voer mijn merrie (400kg geschat, Welsh partbred van 1.46m, 3-4x per week 30-60 minuten dressuurmatige training L-M-niveau) momenteel per dag het volgende: 's morgens en 's avonds een slowfeeder met goed hooi (getest, goede kwaliteit voor paarden die licht werk doen), dagelijks weidegang van 10-19u, in de winter tot het donker wordt) 1/4 schep Pavo Nature's best muesli, Pavo Vital naar geschat gewicht, Magnesiumcitraat 5g per dag en Subli Omega 3-6-9 50g per dag. Ze is van zichzelf nogal alert en wakker en kijkerig. Omdat ze haar brokjes nogal eens laat liggen, wil ik kijken naar iets anders. Maar wat?
Ik heb Vitalbix om advies gevraagd, zij adviseren uiteraard om te schakelen naar Vitalbix-producten :Y) en dan adviseren ze 240g daily complete en dit te mengen met wat handjes lucerne of fibermix, en lijnzaadolie met vitamine E in de winter erbij. Wat vinden jullie van dit advies, ook kostentechnisch? Andere suggesties voor een goede balancer?

Vind de 4% suiker en 15% zetmeel in nature best al niet onder laag vallen dus zou zeker daarvoor wat anders zoeken. Hoor er meer dat paarden op pavo vital kijkerig worden, had mijne ook last van. Maar die at de vital juist heel makkelijk dus wel fijn. Zou voor balancer naar oerbalans, agrobs of merken zoals jpgef kijken. Wil je in de winter meer voeren of anders zou ik normale lijnzaadolie bijgeven, en wat nu helpt bij mijn oudere merrie die makkelijk invalt is sojaschroot, sojaschroot gaat heel makkelijk naar binnen hier, maar zet wel goed aan dus dat is de vraag of het nodig is.
Muesli laag in suiker en zetmeel om voer mee te mengen is de slueslimix van vitalstyle enige die in de smaak bleef vallen, fibremix ed is meer ruwvoer vervanging zodat ze langer eten maar laat mevrouw makkelijk staan.

Het blijft toch kijken naar je paard, wat heeft die nodig, en niet onbelangrijk, wat werkt. En dan ook nog wat gegeten wordt