[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:22

Update. Met het graasmasker zijn we gestopt. Ze gaan een uur de wei op. Vandaag komt het nieuwe arme hooi. Het zit tussen hooi en stro in en is langstengelig. Ik heb geïnformeerd rondom me en onze buuf en tevens boer heeft ook volgens de dierenarts en de smid het goede hooi bedacht voor onze paardjes die van een slok water al dik zijn. Onze Polleke is gewoon echt te dik en nu moet ze gaan afvallen. Van mijn vriendin hebben we een zeer grote slowfeeder gehad die we om de grote ronde balen kunnen doen. Dus vanaf vandaag gaan we dat proberen. Eens kijken of dit gaat helpen. Hercule gaat stukken beter, maar mag ook afvallen dus die gaat mee in het regime.
Als ze nu echt op gewicht zijn, dan kunnen we de weidegang op voeren, maar dat zal nog wel eventjes duren.

Olikea

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:53

Ik meld me ook hier. heb al een flink stuk doorgespit van dit topic.
Volgende week arriveren mijn nieuwe paarden, een prachtig stel tinkers, maar wel met een overconditie.
ze staan al jaren 24/7 in de weide, en heel de winter op stal.. bij mij komen ze 24/7 buiten, ik heb weide en paddocks, dus ik kan kijken hoe ik dat in ga richten.

Nu zijn ze al jaren niet meer gereden, dus ik hoop dat het wel helpt zodra ik dat op ga pakken.

Ik ben nu vooral aan het onderzoeken wat de beste aanvulling op het ruwvoer is, qua vitaminen en mineralen. "vroeger" gaf ik paarden regelmatig zon vitamine spuit in de mond, maar ik begreep dat dit eigenlijk achterhaald is.

Wat voeren jullie bij voor de vitamines

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:00

Ik voer vitalbix daily complete, maar dat is vooral gebaseerd op het feit dat mijn pony de meeste andere goede vitaminebrokjes niet wil eten. Er zijn nog veel andere opties. Pavo vital is over het algemeen makkelijk te verkrijgen. Of marstall force, equilin, je paard gezond en fit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:27

Voor de vitamines voer ik Victorious Secret, omdat die het beste aan mijn eisen voldoet (luzernevrij, hoog gehalte magnesium en vitamine e).

Over Vitalbix hoor en lees ik ook veel goede verhalen.

Deze week totaal 65 km gereden met mijn 'dikkie', dat is een record voor ons.

Afbeelding

Morgen een dagje vrij om bij te komen, ik dan vooral. :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:49

:+

Ik voer Marstall Force. Ik had liever iets natuurlijkers, maar hij doet het hier het beste op. Prima, dan is dat het :j
Jim heeft wat minder gelopen dan gepland. Dat zie je meteen. Ik hoop ‘m vanaf deze week weer meer op te pakken :j
Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:47

Gebruiken jullie ook een schema o.i.d. om ze meer af te laten vallen? De mijne staat nu al op eigen krachtvoer zodat ik dat wel zelf in de hand heb. Verder staat hij de hele dag op de weide, maar die is nu helemaal kaal. Ik train hem 2x in de week aan de longe en 3x onder het zadel.

Ik heb helaas niet echt de mogelijkheid om op buitenrit te gaan. Heb geen trailer en bij ons kun je 1 zandpad op en neer haha

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:38

Ik heb vandaag een zak pavo vital gehaald. Gewoon bij de boerenbond .

Ik ga de paarden ook tot volgend weideseizoen op de winter weide zetten. Een hectare gras lijkt me nu overdreven het is ook al een jaar niet meer begraasd dus daar staat redelijk wat op.

Beweging moeten we nog kijken hoe dat uit gaat pakken. Ze staan al jaren stil. Dus of het is opzadelen en wegrijden of volledig opnieuw beginnen. We zullen zien

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:13

Ik werk met globale schema's en deel mijn trainingen wel bewust in over de week: we wisselen af qua type, intensiteit en duur van de training en hierop stem ik de rustdag(en) dan weer af.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:29

Hey, mijn pony is veel te dik en ik rij hem al meerdere weken elke dag, hij staat 24/7 op een redelijk kale wei en onbeperkt mager hooi maar toch valt hij niet af. Een graasmasker gaat denk ik niet werken want meneer is heel goed in dingen te laten verdwijnen. Ik heb al overlegd met de stal eigenaresse maar zij weet ook niet echt meer wat ik nog meer kan doen om hem te laten afvallen. Iemand tips?
Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:12

Is het hooi getest? Mijn magere hooi bleek niet zo mager te zijn en het hooi waarvan ik dacht dat het niet geschikt zou zijn bleek uitermate geschikt te zijn. Je kan aan de buitenkant van hooi niet zien of het veel of weinig suiker bevat. Voor €22,95 kan je het bij Pavo laten testen.

Wat doe je verder tijdens het rijden? Buitenritje? Dressuur? Hoe lang en hoe intensief?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:59

LinSa schreef:
Is het hooi getest? Mijn magere hooi bleek niet zo mager te zijn en het hooi waarvan ik dacht dat het niet geschikt zou zijn bleek uitermate geschikt te zijn. Je kan aan de buitenkant van hooi niet zien of het veel of weinig suiker bevat. Voor €22,95 kan je het bij Pavo laten testen.

Wat doe je verder tijdens het rijden? Buitenritje? Dressuur? Hoe lang en hoe intensief?

Volgens de stal eigenaresse wel maar ik zal het idd beter eens laten testen. Helaas gaat buitenrijden niet alleen met hem dus rij ik vooral in de bak en zet ik hem daar flink aan het werk met afwisseling tussen dressuur en springen. Ik rij altijd ongeveer een uur want daarna is hij ook echt moe. Thanks voor de tip van dat hooi! Ben benieuwd.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:35

Voor de mensen die een graasmasker aandoen. Mijn pony heeft hem de laatste 2 dagen steeds half in zijn mond, wat mij dus echt gevaarlijk lijkt. Kan ik daar iets aan doen? Het graasmasker scheurt ook altijd een beetje aan de achterkant. Het is al het tweede exemplaar dat zo kapot gaat, deze is maar 3 weken oud.

Niickyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:30

Goedemorgen!
Hier helaas ook een eigenaresse van een (veel te) dikke haflinger. Hij heeft de welbekende vet kwabben aan de zijkant van zijn schouders en een flinke nek. Ook zie ik bij de staart aanzet een vetophoping en ook zijn buik mag er best wezen.. Hij staat sinds 3 weken met een graasmasker welke hij overdag draagt. In zijn stal heb ik een slowfeeder hangen. Hij krijgt onbeperkt hooi (kan niet anders ivm andere paarden op de wei) en 2x per dag een klein handje Equifyt met magnesium.
Gister heeft hij zijn masker afgekregen en dit zag ik direct terug aan zijn (harde) manenkam en opgeblazen grasbuik. Door de hitte hebben we de laatste tijd weinig kunnen 'werken' waardoor zijn overgewicht nog meer is toegenomen. Over twee weken ga ik 14 dagen op vakantie en er is niemand die hem wat beweging kan geven. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om ervoor te zorgen dat mijn haflinger niet dikker wordt tijdens mijn afwezigheid?

Elliottt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:55

Ik heb sinds 4 maanden een eigen shetlander. En bij de vorige stal waar ik stond heeft hij 1 maand lang op een grote weide gestaan waar ze elke dag nieuw gras erbij kregen. Binnen een maand tijd was hij tonnetje rond. Daarom ben ik gaan kijken naar een andere stal. Nu staat hij bij mensen aan huis en die hebben een mooie ruime paddock met 2 inloopstallen. Ook hebben ze een grote wei met inloopstal. Hij staat daar met 1 ander paard. Toen mijn pony daar aankwam zeiden ze dat hij inderdaad veel te dik was. Daarom hebben ze hun eigen paard van de wei afgehaald en nu staan ze 24/7 op de paddock met schuilstal. Ze krijgen 2 keer per dag hooi en hij krijgt dan in zijn eigen stalletje hooi, zodat her grote paard zijn eigen hooi heeft. Verder krijgt hij af en toe een snoepje of appel als hij heeft gewerkt. Nu een maand later is het verschil echt enorm! Hij is super goed afgevallen en ben daar ook heel blij mee. Shetlanders hebben sowieso al meer aanleg om dik te worden. Nu ben ik alleen een beetje bang voor de winter. Dan gaat hij namelijk kuil en onbeperkt hooi krijgen. Ben een beetje bang dat hij dan weer dikker gaat worden.

Dit was mijn pony een maand geleden:

Afbeelding

Zo ziet hij er nu uit:

Afbeelding

Hij is nog steeds te dik maar het is wel al een vooruitgang. Eerst kon ik zijn vliegendeken niet eens meer dichtkrijgen, en nu zitten zijn buikriemen zelfs veel te los en heb ik ze moeten laten inkorten.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:22

Mooie vooruitgang hierboven! Goed bezig hoor :D

Ik moet mijn hooi ook laten testen maar mijn paard staat nu 2 weken aan haar eigen hooi en ze doet het super. Ze staat helaas wel apart maar staleigenaresse weigert om haar eigen paarden ook hooi te geven. Nou dan maar zo haha, paard lijkt er eigenlijk helemaal geen last van te hebben.

Alvast een vergelijkingsfoto. Ik zal een dezer dagen even een betere vergelijkingsfoto maken.

2 weken geleden
Afbeelding

Nu

Afbeelding

Zien jullie verschil? Voor zo ver je t kunt vergelijken met deze foto's. Haar vetophopingen worden iig wel wat minder en ze lijkt ook een veel minder opgeblazen buik te hebben.

Ik voer trouwens ook Vitalbix Daily Complete met een handje luzerne.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:36

Ik zie wel verschil hoor! Mooi om te zien dat zo'n verandering zoveel succes heeft! Ben met de mijne ook nog steeds aan het zoeken naar de juiste manier van afvallen. Aan de beweging ligt het niet dus ga het nu ergens anders in zoeken.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:55

Fijn dat ik niet de enige ben die het ziet :D en zo veel extra aan beweging heeft ze toch niet gehad ivm de warmte. Dit is puur en alleen het resultaat van de overstap van voordroog op hooi.

Ja precies, het is soms even zoeken. Op mijn vorige stal stond ze 24/7 op gras en veel te dik natuurlijk. Zei staleigenaresse dat ik meer moest rijden etc en op een gegeven moment reed ik om de dag en longeren op de dagen dat ik niet reed maar hielp totaal niet.
Gras is dus hier ook een trigger voor aankomen helaas.
Zo zal het bij elk paard wel anders zijn, succes met het vinden van jullie succesformule :D

Gisteren kwam de zadelmaker en zij zei dat mijn paard nog een beetje af moet vallen maar dat het meer een kwestie is van "opdrogen". Ik begrijp wat ze bedoelt maar hoe zou ik dat kunnen bereiken? Denk nog meer trainen? Want ze is 11 dus sprake van echt opdrogen is er niet.

Elliottt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:31

Je ziet ook zeker een duidelijk verschil! Ziet er nu een stuk beter uit :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:24

Dankjewel :D Super om te horen.

Staleigenaresse ziet het nog steeds niet.. :=

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:16

Over een tijdje foto’s laten zien. Ik zie ook echt verschil

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 04:17

Nynke, ook ik zie verschil. Al denk ik dat er ook nog steeds aardig wat kg's af mogen. Daarnaast zal het trainen van haar buikspieren ook helpen om haar strakker te laten worden. Ik gok dat je zadelmaker daarop doelt!

Hier werkt veel rijden (zowel dressuur als veel km maken) goed voor de puntjes op de i. :j

Vorig jaar zomer:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:30

Ik vind het zelf best lastig om te zien omdat ik hem bijna iedere dag zie. Dus hebben we zo nu en dan foto’s gemaakt. Foto’s zijn niet helemaal vanuit hetzelfde oogpunt gemaakt helaas. Bovenste was half juli en onderste vandaag. Half juli ben ik ook begonnen met hem zelf krachtvoer geven (pavo vital en een handje faser light). Iemand tips om hem nog meer af te laten vallen, qua oefeningen ofzo?

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:57

Aan de wat weke rug en gezakte buik te zien is daar veel winst te behalen. Dat kan op verschillende manieren dressuurmatig getraind worden: Aan de hand, lange teugels, dubbele longe, onder het zadel... Afhankelijk van wat je zelf kunt of wilt leren en wat het beste bij je paard past (wellicht een combinatie).

En dan gaat het om alle oefeningen waarbij de buikspieren aangespannen moeten worden, dus voorwaarts-neerwaarts, zijgangen...

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:50

Ik heb het idee dat die van mij is afgevallen.
Merk het vooral aan de singels van de deken zitten losser dan normaal.
Afbeelding
Afbeelding
Deze 2 foto's zijn van begin juli.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze 2 van vandaag na mijn idee is hij wel wat buik kwijt.
Weet niet of dit komt door het warme weer of door de training.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:59

Wijslander schreef:
Aan de wat weke rug en gezakte buik te zien is daar veel winst te behalen. Dat kan op verschillende manieren dressuurmatig getraind worden: Aan de hand, lange teugels, dubbele longe, onder het zadel... Afhankelijk van wat je zelf kunt of wilt leren en wat het beste bij je paard past (wellicht een combinatie).

En dan gaat het om alle oefeningen waarbij de buikspieren aangespannen moeten worden, dus voorwaarts-neerwaarts, zijgangen...

Thanks! Aan de hand werken doen we regelmatig dus daar gaan we zeker mee verder. Ik ga me eens verdiepen in dubbele longe, hij vind longeren namelijk erg leuk.