Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:53

Het lastige met gemiddelden is, dat die gemiddeld genomen perfect kloppen, maar de plank volkomen mis kunnen slaan als jouw grasland niet gemiddeld is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:02

Marije_jiplover schreef:
Het lastige met gemiddelden is, dat die gemiddeld genomen perfect kloppen, maar de plank volkomen mis kunnen slaan als jouw grasland niet gemiddeld is.

Dit is precies je gevaar. Hier zitten we bijvoorbeeld op ijzerrijke grond, maar weinig silicium en magnesium. Ik heb zelf geen analyse gemaakt, dus ook niet 100% zeker. Maar ik voer dus wel magnesium bij omdat de balancer die ik voer niet toereikend is. En ik wel een balancer voer met zo min mogelijk ijzer.
Omdat ik grasinname beperk en meer hooi bijvoer, kies ik mijn balancer dus op basis van de hooinanalyse en is gras extra. Maar als je volledig gras voert, is een bodemanalyse best interessant. En dan weet je dus ook zeker of een balancer nodig is of niet.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:53

Ja precies. Maar het is dus inderdaad niet zo dat je met alleen gras per definitie te weinig voert. Hoe weet jij dat de bodem bij jou weinig silicium en magnesium bevat als je nooit een analyse hebt gedaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:17

ik weet dat mijn stalhouder het jaren geleden wel heeft laten doen.
dat was eerst landbouwgrond wat best wel zwaar bemest werd en dat is toen ingezaaid met gras(paardenmengsel barenburg)
maar er was toen te weinig magnesium, ik meende kobalt ,mangaan en de rest weet ik niet meer.

het is best wel eens goed om te laten doen zodat je weet hoe het zit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:24

Weet iemand een gist vrije balancer die ook smakelijk is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:45

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:57

plutolover schreef:

Vitalbix? Vital?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:34

Ik heb al verschillende merken bericht gestuurd met de vraag. Daarna komt de grootste uitdaging

Hopen dat hij het eet

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:49

plutolover schreef:

Smakelijk is persoonlijk per paard, OerBalans is volgens mij gist vrij, en ik ga nu over op de landmuhle senior premium van kramer en die is ook gistvrij, en wel meer van hun volgens mij, ze hebben verschillende van landmuhle en die zijn volgens mij bijna allemaal gistvrij

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:19

Rainer schreef:
Ja precies. Maar het is dus inderdaad niet zo dat je met alleen gras per definitie te weinig voert. Hoe weet jij dat de bodem bij jou weinig silicium en magnesium bevat als je nooit een analyse hebt gedaan?

Omdat ik wel weet hoe de wei bemest en behandeld is en de buren een analyse hebben gedaan. Dus niet 100% waterdicht, maar wel een richting.
Maar ik vind het niet belangrijk genoeg om zelf te doen, want ze staan hier alleen maar op de wei om te snacken. Paar uurtjes per dag. Hoofdvoer is hooi en dat heb ik wel laten analyseren. Komende partij wordt straks ook volledig geanalyseerd, want dit ga ik zeker een jaar voeren. En is van een andere buurman, dus dat gaat ook weer een indicatie voor de bodem en het gras geven. Ook niet 100% waterdicht, maar omdat ik mijn balancer daar niet op hoef aan te passen, is het goed genoeg :j

Maar om terug te komen op je vraag: ja, het kan zijn dat je niets hoeft bij te voeren omdat je gras voldoende is. Maar dat weet je dus pas na analyse.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:37

darkadia schreef:
Helaas blijkt Liquihorse Relax hier geen succes.
Ondanks een extra toegevoegde smaakstof welke ik kreeg van Liquihorse, eten ze het erg moeizaam, en vaker niet dan wel waardoor ik het voer waarmee ik het mix verspil en dat vind ik zonde.

Dus mocht iemand dit voeren en willen overnemen, stuur gerust een PB.

Oh wat jammer, irritant hoor! was mijn paard toch niet de enige die het niet lekker vond :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:24

Ik ben nog niet door het hele topic heen geploegd…
Maar ik ben een beetje aan het kijken voor een mogelijk alternatief voor wat ik nu geef, maar ik vind het echt heel lastig… bij de ene haal je dit en bij de ander dit, bij de ene wil je dit er niet in hebben en bij de ander dat…

Ik geef al jaren naar tevredenheid Pure feed Balance aangevuld met een ruwvoermix van Pure feed, maar de balance is zo enorm in prijs omhoog gegaan dat ik het voor 2 paarden eigenlijk een beetje te gek vind worden als ik de aanbevolen hoeveelheid aan houd…

Ik durf alleen heel moeilijk te wisselen naar iets anders omdat wij paarden met nogal specifieke eisen hebben en ik dan over alles dat ik vind weer ga twijfelen…
Misschien heeft iemand hier nog een goeie tip om eens naar te kijken?

Mijn lusitano heeft een auto immuunprobleem waardoor hij snel open plekken op zijn benen krijgt als hij iets verkeerds binnen krijgt (wat dat verkeerde exact is kan ik maar niet achter komen, maar ik vermoed sterk dat het iets met lucerne achtige dingen is).
Ook heeft hij PSSM2 en is hij suikergevoelig en heel snel dik en gevoelig lopen.

Onze arabo fries is wat suikergevoelig (schuren) en heeft fikse maagproblemen gehad, door een afwijking in zijn maag heftige zweren, waardoor hij ook weinig suikers mag en geen stekeling hooi of een stekelige ruwvoermix. Hij kan ook niet tegen lucerne.

Misschien moet ik met deze eisen toch uiteindelijk gewoon de Pure feed blijven voeren hoor, maar ik ben wel heel benieuwd naar alternatieven die mogelijk iets minder prijzig zijn…

Ik heb o.a zitten kijken naar Florian, maar ik zie dan weer dat daar melasse in zit en dan twijfel ik weer…
Wat zouden nog andere aardige opties kunnen zijn?

Een geschikte balancer en ruwvoermix?

(Ze krijgen ernaast overigs ook nog hun individueel nodige aanvullingen en supplementen)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:29

Nouvel schreef:
Ik ben nog niet door het hele topic heen geploegd…
Maar ik ben een beetje aan het kijken voor een mogelijk alternatief voor wat ik nu geef, maar ik vind het echt heel lastig… bij de ene haal je dit en bij de ander dit, bij de ene wil je dit er niet in hebben en bij de ander dat…

Ik geef al jaren naar tevredenheid Pure feed Balance aangevuld met een ruwvoermix van Pure feed, maar de balance is zo enorm in prijs omhoog gegaan dat ik het voor 2 paarden eigenlijk een beetje te gek vind worden als ik de aanbevolen hoeveelheid aan houd…

Ik durf alleen heel moeilijk te wisselen naar iets anders omdat wij paarden met nogal specifieke eisen hebben en ik dan over alles dat ik vind weer ga twijfelen…
Misschien heeft iemand hier nog een goeie tip om eens naar te kijken?

Mijn lusitano heeft een auto immuunprobleem waardoor hij snel open plekken op zijn benen krijgt als hij iets verkeerds binnen krijgt (wat dat verkeerde exact is kan ik maar niet achter komen, maar ik vermoed sterk dat het iets met lucerne achtige dingen is).
Ook heeft hij PSSM2 en is hij suikergevoelig en heel snel dik en gevoelig lopen.

Onze arabo fries is wat suikergevoelig (schuren) en heeft fikse maagproblemen gehad, door een afwijking in zijn maag heftige zweren, waardoor hij ook weinig suikers mag en geen stekeling hooi of een stekelige ruwvoermix. Hij kan ook niet tegen lucerne.

Misschien moet ik met deze eisen toch uiteindelijk gewoon de Pure feed blijven voeren hoor, maar ik ben wel heel benieuwd naar alternatieven die mogelijk iets minder prijzig zijn…

Ik heb o.a zitten kijken naar Florian, maar ik zie dan weer dat daar melasse in zit en dan twijfel ik weer…
Wat zouden nog andere aardige opties kunnen zijn?

Een geschikte balancer en ruwvoermix?

(Ze krijgen ernaast overigs ook nog hun individueel nodige aanvullingen en supplementen)

Is de fibremix van vitalbix niet geschikt? Die is heel zacht en geen luzerne, of als het hoger in eiwitten ed mag zitten zou je bij purehorse naar de havermix kunnen kijken, ruwvoermix die bestaat uit de plantendelen van haver zonder zaad. En dan een balancer die erbij past, hoeft natuurlijk niet perse allemaal van 1 merk te komen en er zijn tegenwoordig best wel veel online goed verkrijgbaar

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:32

Dank voor je snelle reactie, ik ga er straks zeker even naar kijken!

Hoger is eiwitten mag zeker, graag zelfs, want die vul ik nu extra aan. Suiker/zetmeel moet wel zo laag mogelijk blijven en liever geen melasse of zo weinig mogelijk.
Hoog in aminozuren is ook een pre.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:44

Nouvel schreef:

Hoger is eiwitten mag zeker, graag zelfs, want die vul ik nu extra aan. Suiker/zetmeel moet wel zo laag mogelijk blijven en liever geen melasse of zo weinig mogelijk.

https://purehorse.nl/product/bio-groene-haver/
Dit is die havermix, balancer is gewoon wat aansluit, ik heb 2 jaar naar tevredenheid OerBalans gevoerd, maar mijn merrie reageert steeds heftiger op gras qua dikke benen en komt er dus bijna niet op, en dan zit ie wel laag in vitamine E, dus ik stap na een lange zoektocht over op deze: https://www.kramer.nl/Paard/Paardenvoer ... or-Premium

Maar dat is dus heel erg kijken wat nodig is, en geen producten uitsluiten vanwege een naam, ik ga van de winter de breed en grow bijvoeren als ze invalt terwijl ze al 25 is, maar kijk liever naar wat ze nodig heeft en de ingrediënten dan naar een naam

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:50

Nouvel schreef:

De victorious secret is hoog(er) in aminozuren en heeft geen luzerne. Voor een paard van 500kg voer je 200gr per dag, is 25,- euro per maand meen ik.

Wellicht nog sojaschroot bijvoeren voor aminozuren en eiwitten. Al is die ook aardig in prijs gestegen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:42

Maddy_Paola schreef:
https://purehorse.nl/product/bio-groene-haver/
Dit is die havermix, balancer is gewoon wat aansluit, ik heb 2 jaar naar tevredenheid OerBalans gevoerd, maar mijn merrie reageert steeds heftiger op gras qua dikke benen en komt er dus bijna niet op, en dan zit ie wel laag in vitamine E, dus ik stap na een lange zoektocht over op deze: https://www.kramer.nl/Paard/Paardenvoer ... or-Premium

Maar dat is dus heel erg kijken wat nodig is, en geen producten uitsluiten vanwege een naam, ik ga van de winter de breed en grow bijvoeren als ze invalt terwijl ze al 25 is, maar kijk liever naar wat ze nodig heeft en de ingrediënten dan naar een naam

Thanx, die balancer ziet er ook goed uit, voor oudere paarden bevat inderdaad vaak meer van de nodige stoffen, ik voer nu ook een senioren ruwvoermix.

Slmt9 schreef:
Nouvel schreef:

De victorious secret is hoog(er) in aminozuren en heeft geen luzerne. Voor een paard van 500kg voer je 200gr per dag, is 25,- euro per maand meen ik.

Wellicht nog sojaschroot bijvoeren voor aminozuren en eiwitten. Al is die ook aardig in prijs gestegen

Thanx!
Ik meende dat er in de VS geen natuurlijk vit E zit, misschien is dat inmiddels aangepast?
Ik ga er nog even naar kijken, heb die ooit al eens gegeven maar dat is jaren geleden.
Dat is wel voordeliger dan de pure feed inderdaad.
Ik geef nu gemicroniseerd lijnzaad en erwteneiwit bij voor de eiwitten, en nog apart aminozuren.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:45

Ellis; is de nieuwe van JPGF niet iets voor je? Enige van hun die luzerne vrij is! Alf krijgt hem nu. Ook maag en geen luzerne en weinig suikers etc.
Zitten aminozuren in al.
Voor ruwvoer om doorheen te doen geef ik nu bietenpulp maar ik geef ook graag de grasmix van Vitalbix.

https://www.jepaardgezondenfit.nl/balan ... pport.html

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:51

IngridM schreef:
Ellis; is de nieuwe van JPGF niet iets voor je? Enige van hun die luzerne vrij is! Alf krijgt hem nu. Ook maag en geen luzerne en weinig suikers etc.
Zitten aminozuren in al.
Voor ruwvoer om doorheen te doen geef ik nu bietenpulp maar ik geef ook graag de grasmix van Vitalbix.

Oh die ziet er ook goed uit inderdaad!
Koop je die via die site?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:59

de grasmix van hartog is ook heel zacht, en zonder luzerne.
mijn merrie kan daar ook niet tegen namelijk.
marstall heeft ook nog een paar zachte grasmixen, wiesenfasern ofzoiets. ben de naam even kwijt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:06

Ik vind de grasmix van Hartog tegenwoordig een stuk harder. Sinds de laatste zak. Ik geef het nog wel, maar ik prik mn handen er regelmatig aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:08

oh ja dat is jammer, ik heb het vorig jaar winter gegeven.
mijn merrie kan niet meer grof ruwvoer kauwen, en toen was het echt mooi zacht en fijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:07

Grappig jouw vraag hier te zien Nouvel. Ik ben me net hetzelfde aan het bedenken. Ik voer VS samen met Agrobs Alphengrun muesli en de mash. Maar schrok me ook dood van de prijs, en het was al niet goedkoop... Echter kan ik zo snel even geen alternatief vinden. Ik zat dus ook naar Pure Feed te kijken, maar daar ben ik zeker niet goedkoper mee uit.

Dus ik pik de tips even mee!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:42

Nouvel schreef:
IngridM schreef:
Zitten aminozuren in al.

Oh die ziet er ook goed uit inderdaad!
Koop je die via die site?

Ja via hun bestellen. Aardig compleet lijkt me.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:44

Jessix schreef:
Grappig jouw vraag hier te zien Nouvel. Ik ben me net hetzelfde aan het bedenken. Ik voer VS samen met Agrobs Alphengrun muesli en de mash. Maar schrok me ook dood van de prijs, en het was al niet goedkoop... Echter kan ik zo snel even geen alternatief vinden. Ik zat dus ook naar Pure Feed te kijken, maar daar ben ik zeker niet goedkoper mee uit.

Dus ik pik de tips even mee!

Ik heb zelfde als jij gevoerd en hoewel lekker, het wordt inderdaad steeds duurder. Geen makkelijke pony ook (gezondheid) maar nu dus de nieuwe brokjes van JPGF zie m'n bericht ergens hierboven. Met wat bietenpulp voor z'n maag.