De mijne gaat nog steeds de goede kant op. Alle aandacht gaat nu naar de toplijn. Hebben jullie daar tips voor? Iemand op stal zei body builder van Mijten. Is dat een idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Aangezien hij sojaschroot niet at zou ik gaan voor Pavo Topsport, Pavo InShape of Subli Atleet.
Mijten Hippalgo Body Builder bestaat voor 15.4% uit ruw eiwit en 8.3% uit ruw vet en kost 1.5€/kg. Z+S onbekend. (103g ruw eiwit/euro)
Subli Atleet is 41.1% RE, 2.7% RV, 2.1€/kg. 16.1% Z+S. (196g ruw eiwit/euro)
Pavo Topsport is 20.5% RE, 18.5% RV, 1.6€/kg. 20% Z+S. (128g ruw eiwit/euro)
Pavo InShape is 23.4% RE, 4.3% RV, 1.5€/kg. 7% Z+S. (156g ruw eiwit/euro).
Mijten is dus de eiwitarmste van de 4 producten en geeft de minste info.
In jouw geval zou ik dus kiezen voor subli atleet of pavo topsport. Atleet bevat meer eiwit, topsport meer vet. De ewpa van atleet is 0.79 en van topsport 1.00, dus 21% verschil in energie.
Van TopSport en Atleet is ook de vrep, verteerbaar ruw eiwit paard, te vergelijken.
306g/kg voor atleet, 172g/kg voor topsport.
Voor 100g vrep moet je dus 326g atleet voeren (0.69€), of 581g topsport (0.93€).
Met (afgerond) 0.3kg atleet voer je 0.24ewpa, met 0.6kg topsport voer je 0.6ewpa.
Topsport is per ewpa dus goedkoper, maar per vrep duurder.
Atleet is per vrep goedkoper, maar per ewpa duurder.
Wil je puur eiwit bijvoeren voor de toplijn, dan is atleet de handigste optie.
Wil je eiwit en kcal bijvoeren om nog wat extra gewicht erop te krijgen of om het krachtvoer af te kunnen bouwen, dan is topsport de handigste optie.
Citaat:- Heb je de fiberforce, luzerne en bietenpulp gewogen of via scheppen gemeten? Ja Ik weeg altijd alles eerst af. Alleen de lucerne wordt door stal gevoerd dus dat verschilt wel wat en heb ik niet gewogen.
- Welke luzerne voer je? pavo daily plus. Dit is de lucerne die vanuit stal beschikbaar is. (Wordt gesponsord door pavo)
- Is er van je hooi een analyse beschikbaar (pavo quickscan geeft al genoeg info)? ik heb begrepen dat stal analyses laat uitvoeren en aan de hand daarvan hoeveelheden voert. Alleen paard eet soms goed maar soms staat ie op een bed van hooi en eet ie liever stro. Daarom heb ik slechts 6 kilo gebruikt in de berekening zodat alles wat ie meer eet extra is.
- Heb je gecorrigeerd voor het vocht in de luzerne en pulpbrok (ik ga er vanuit dat de 0.5kg bietenpulp droog gewogen, geweekt gevoerd is)? (hooi is trouwens met 6kg droge stof, 7.2-7.5kg werkelijk hooi of 9kg voordroog. Ik weet niet welk gewicht je aan werkelijk hooi in gedachte had?) pulp is idd droog gewogen. Hooi verschilt dus echt p dag wat ie eet. Hij heeft wel heel de dag beschikbaar. Hij krijgt op de grond en mocht het in de nacht opraken heeft ie een slowfeed net met extra hooi maar hier eet hij slechts zelden van. Hij krijgt dus eigenlijk wel onbeperkt.
- Hoe zwaar is je paard (ideaalgewicht)? volgens meetlint meting 630 kilo
- Wordt er mee getraind? Ja, we hebben iedere week een spring en dressuur les, gaan een dag naar het strand, longeren een dag en verder zoals het uitkomt. Niveau was m eventing. Pas de laatste maand geef ik paard wat meer rust gezien we toch niet gaan starten.