Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:20

Nee, gek genoeg wordt dat niet vermeld. Veel suiker zal er niet in zitten, want mijn paard eet ‘t niet zonder biks er door heen :')

judithM
Berichten: 1505
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:48

Maar geven jullie het ook aan hoefbevangen gevoelige paarden?

Juniores
Berichten: 290
Geregistreerd: 18-07-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:05

Volgens mij heb ik dat wel eens nagevraagd en was het antwoord toen dat het zo weinig was en je het in zulke kleine hoeveelheden voert dat het verwaarloosbaar was.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:08

judith,ik heb het zelf in het verleden wel gegeven en ik ken wel mensen die het aan hoefbevangen gevoelig paarden geven :j
maar neem contact op met de producent van victorious secret en stel daar de vraag?
zij geef vast snel antwoord.

judithM
Berichten: 1505
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:17

Ja ga ik eens doen :D



... zojuist gedaan. Ben benieuwd hoe lang het duurt :+

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:40

ik ook!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:28

En stel je ook de vraag hoe erg is het als er bijvoorbeeld 25 of 30% suiker/zetmeel in een vitamine brokje (het is meestal minder dan wat ik nu verzin) zit waar je misschien 100 of 200 gram van voer. Dan kom je op 25 tot 60 gram suiker.
In gemiddeld hooi zit 10% suiker, afhankelijk van hoe zo'n groot paard je heb en hoe veel je dus voer voer je daar al veel meer suiker. In 10 kilo gemiddeld hooi zit al 1 kilo suiker. Is het dan erg als je kleine beetje brok iets hoger in percentage zit?

Natuurlijk wil je veel paarden (vooral hoefbevangen, IR, PPID enz) suiker arm voeren. Maar de meeste winst zit in je hooi, niet in een paar procent meer of minder in het vitamine brokje waar je een handje van voer.

Al ben ik absoluut voor arm voeren en zijn heel veel paarden te dik. Maar je moet het wel in verhouding zien en je niet blind staren op alleen een suiker percentage in een brokje.

judithM
Berichten: 1505
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:47

Ik laat mijn hooi ook altijd testen. Vind het gewoon fijn om te weten DAT er niet veel suikers en zetmeel inzit....

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:48

…. Of je blind staren op een hand muesli als je die voert zodat je paard zijn psyllium/ poeder/ medicatie /…. Eet..
Zie soms zo’n getut over milligrammen..

judithM
Berichten: 1505
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:51

Muze schreef:
…. Of je blind staren op een hand muesli als je die voert zodat je paard zijn psyllium/ poeder/ medicatie /…. Eet..
Zie soms zo’n getut over milligrammen..


Totdat je zelf bijna huilend aan de telefoon hangt met je dierenarts....ik kan je verzekeren dat je dan echt wel heel goed gaat opletten. Tja je kunt het ook getut noemen .....

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:37

Mijn paard is meermaals bevangen geweest en krijgt ook de victorious. En ook havens gastro, misschien wel een halve kilo inmiddels.
Op de 150gr die ik geef kan ik me daar ook niet zo druk meer om maken. In hooi zit veel meer en daar gaan kilo's per dag van in.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:15

judithM schreef:
Muze schreef:
…. Of je blind staren op een hand muesli als je die voert zodat je paard zijn psyllium/ poeder/ medicatie /…. Eet..
Zie soms zo’n getut over milligrammen..


Totdat je zelf bijna huilend aan de telefoon hangt met je dierenarts....ik kan je verzekeren dat je dan echt wel heel goed gaat opletten. Tja je kunt het ook getut noemen .....

Maar dan geef je je paard sowieso geen eten meer ofzo? Want in hooi zit ook suiker meestal zeker 10%.

Je paard wordt niet bevangen van 30 gram suiker in een vitaminebrok hoor. Ze worden bevangen van het eten dat ze het meeste krijgen en dat is vaak hooi en gras.

judithM
Berichten: 1505
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:29

Nou wat is dit nou ineens voor een aanval op mij en mijn vragen over lage suiker/zetmeel???

Ik weet heus dat in hooi ook suiker zit, hij krijgt 6 maal per dag hooi dus maak je geen zorgen.

Nou niet doen alsof ik de enige ben. Ik ben gewoon voorzichtig en niet veel meer suikers naast het suiker dat hij via zijn hooi krijgt.

Heel veel mensen kijken ernaar, stellen vragen hierover

Jammer dit....

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:40

Maar overdrijven is toch ook een vak? Je geeft hooguit 100 gram vitaminebrok dus je moet het wel in perspectief zijn. Waarom zou je een goede vitaminebrok afschieten om een paar procent hogere suikers? Terwijl je het paard wel hooi geeft dat bedoel ik en ik denk meerderen...

Als je nou het hebt over krachtvoer snap ik je dat is heel iets anders. Maar 20 gram meer suiker via de vitaminebrok is peanuts op wat ze via het hooi binnen krijgen. Wanneer je je hooi elke dag uren weekt heb ik niks gezegd want dan week je de suikers eruit.

Zoek gewoon een korrel die je paard lekker vind, hoefbevangen wordt die niet van die korrel en dan krijgt die tenminste alle vitamines binnen.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:01

Wat ik wel altijd grappig vind, is de vergelijking van hooi.

En als het goed is, eet je paard geen tien kg hooi in één uur, maar in één dag!
En daar zit wel een verschil in. Ongeveer maar 24 uur ofzo. :') hahah

Ja, sommige mensen willen het laagste van het laagste aan suikers en zetmeel, en dat mag prima. Niemand houdt ze tegen.

Ga elkaar nou niet lelijk lopen maken. Ieder zorgt voor z'n paard op zn eigen manier.
En ieder doet wat men goed acht. Toch?!?!

Als we net zo lief voor elkaar waren, als voor onze paarden, zou de wereld een stuk leuker zijn!!

judithM
Berichten: 1505
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:04

Ja jij hebt gelijk :roll: iedereen die erop let ( en dat zijn er veel) overdrijven vreselijk.

Maar goed, ik doe wat ik denk dat goed is en ga mijn informatie wel ergens anders zoeken.. :j

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:24

Dat getut was niet naar jou bedoeld, als dat zo overkwam dan spijt me dat.
Ging mij meer om algemene zin, dat sommige mensen bizar ver gaan in Micro managen zonder dat ze naar hun ruwvoer kijken en überhaupt de rest ( stress, huisvesting, training …)

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:37

Muze schreef:
Dat getut was niet naar jou bedoeld, als dat zo overkwam dan spijt me dat.
Ging mij meer om algemene zin, dat sommige mensen bizar ver gaan in Micro managen zonder dat ze naar hun ruwvoer kijken en überhaupt de rest ( stress, huisvesting, training …)


Eens, ik zie een klein beetje brok met een wat hoger suiker% ook niet als vreselijk. Natuurlijk is het top dat iedereen erop begint te letten en zich er bewust van te worden, maar sommige delen van informatie zijn tijdelijke waarheid en deze geldt vooral voor sportbrok/biks. Zo dacht iedereen vroeger ook dat eiwitten hoefbevangenheid veroorzaakte :')
We zijn weer een tijdje verder en weten beter. Een brokje a 300 gram en een laag percentage suiker van 3% is slechts 9 gram suiker. Een brokje a 300 gram en een 'hoog' percentage a 7% suiker is 21 gram suiker. Dit is 12 gram verschil in suiker.
Als je hooi hebt waarvan je de analyse niet weet kan dit zomaar 13% zijn, maar misschien ook een 'lage' 6%. Over 10 kilo is dit respectievelijk 1300 gram en 600 gram suiker. Dit is een verschil van 700 gram suiker. Hoe kan 12 tegenover 700 gram niet te verwaarlozen zijn?

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:36

Ik heb er 1 die overal jeuk heeft. Niet van de vliegen, luizen of zomereczeem, maar echt overal jeuk. Het enige dat veranderd is is dat ik vitalbix timothee ben gaan voeren. Is het bekend dat ze hier ook jeuk van kunnen krijgen?

Jets

Berichten: 3561
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:53

Belker schreef:
Ik heb er 1 die overal jeuk heeft. Niet van de vliegen, luizen of zomereczeem, maar echt overal jeuk. Het enige dat veranderd is is dat ik vitalbix timothee ben gaan voeren. Is het bekend dat ze hier ook jeuk van kunnen krijgen?


Wij hebben er ook drie staan die met jeuk reageren op timothee. Twee zijn met bloed onderzoek getest en blijken ook echt allergisch voor timothee.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:04

Ja mijne lijkt op teveel timothee en luzerne ook meer te schuren. Geef nu pavo vital, zit beide ook in maar voer je wel minder van.

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:00

Helaas blijkt Liquihorse Relax hier geen succes.
Ondanks een extra toegevoegde smaakstof welke ik kreeg van Liquihorse, eten ze het erg moeizaam, en vaker niet dan wel waardoor ik het voer waarmee ik het mix verspil en dat vind ik zonde.

Dus mocht iemand dit voeren en willen overnemen, stuur gerust een PB.

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:30

Hier bij beide geen last gelukkig van de Vitalbix timothee, degene met luzerne zorgde voor een heel heet paard.

GekOpFjorden

Berichten: 350
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:19

Belker schreef:
Ik heb er 1 die overal jeuk heeft. Niet van de vliegen, luizen of zomereczeem, maar echt overal jeuk. Het enige dat veranderd is is dat ik vitalbix timothee ben gaan voeren. Is het bekend dat ze hier ook jeuk van kunnen krijgen?



Mijne jeukt ook van timothee, ik geef nu marstall force

Rainer
Berichten: 641
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:23

Ik heb een vraagje. Ik ben altijd opgevoed door iedereen om me heen dat paarden ook bij weidegang nog een balancer nodig hebben ivm te eenzijdig gras en tekorten aan mineralen en sporenelementen. Nu ben ik me echter al even in voeding aan het verdiepen met ook analyses en berekeningen volgens het CVB boekje en kom ik eigenlijk tot de conclusie dat mijn paard wel genoeg lijkt te hebben aan alleen gras bij 24/7 weidegang (ok, qua energie te veel helaas, maar dat wist ik al), maar verder lijken alle vitaminen, mineralen en sporenelementen als je van de gemiddelden op het internet uitgaat ruim voldoende aanwezig te zijn. Iemand die hier meer verstand van heeft en kan aangeven waar mijn denkfout zit? :+