[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:52

Je hoeft er maar 3 delen water bij te doen :) dan heb ik het in 15 minuten klaar en alles uitgezet.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:25

Paard pleegt ook een moord voor Seniores. Zal met de Fibrebeet ook wel prima gaan :').
Maar minimaal 3 voerscheppen water dus? Of meer.. Zal zelf ook wel even kijken hoe het er dan uit ziet en hoe die het het lekkerste vind haha.
Het word klaargezet voor de volgende voerbeurt. Dus 's ochtends klaarzetten voor 's avonds en dan weer klaarzetten voor de volgende ochtend. Dus het zal iniedergeval lang genoeg staan om te weken haha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:28

Wees er wel op bedacht dat een schep fibrebeet volgens de fabrikant 1.14kg bevat, terwijl sp bij mij slechts 0.85kg per schep was. Dus 2x een schep is 0.6kg voer per dag meer. Niets mis mee, maar wel opletten met inkopen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:16

Mizora schreef:
Wees er wel op bedacht dat een schep fibrebeet volgens de fabrikant 1.14kg bevat, terwijl sp bij mij slechts 0.85kg per schep was. Dus 2x een schep is 0.6kg voer per dag meer. Niets mis mee, maar wel opletten met inkopen.

Ahh ja! Goed om rekening mee te houden ja :).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:21

Yvank_ schreef:
Je hoeft er maar 3 delen water bij te doen :) dan heb ik het in 15 minuten klaar en alles uitgezet.

Ja klopt.

Bij mij zie ik echter geen verschil tussen 3 delen water of 5, dus ik doe liever iets meer. Krijgt ze ook nog wat extra vocht binnen. :P

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:09

Ik ben begonnen met de Fibrebeet. Gaat er gelukkig gemakkelijk in, haha! :). Ik geef hem nu eerst een kilo per dag, aangezien dit veel meer uitzet dan SP :'). Doe zelf halve schep FB en dan ruim 2L water en bij een hele schep ruim 4L water. Wil misschien nog wel opbouwen naar 2KG per dag.

Nu zat ik ook te kijken naar de Bodybuilder van Mijten. Ook om hem te ondersteunen met z'n spieren. Hij staat steeds meer (en zwaarder) in training. Of ga ik dan overdrijven met alles? :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:34

ik zou dit even afwachten.
kijk even een week of 2/3 aan hoe het gaat.
en misschien juist de training even wat minder zwaar maken?
zou daar mee wachten tot je paard met normale voeding goed op gewicht is en blijft. :o

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:55

Berichtje was even gauw in de pauze op mijn werk. Zal het even uitgebreider 'uitleggen' met foto er bij, haha.

Hier een vergelijkingsfoto.
Afbeelding
Foto van van de week. Maar beetje uit een rare hoek.. Dus vertekend een beetje.
Ribben zie je ene keer wel en de andere keer niet. Ligt er even aan hoe die staat :').

Bovenste foto had ik 'm net 1,5e week.
Tanden zijn 2x gedaan door de dierenarts (En is nu gewoon prima, was echt een drama), paard krijgt onbeperkt hooi (op stal en op de wei), een halve kilo Flexibel Move van HiPro en dan een kilo Fibrebeet (Wat eerst 2 kilo Seniores was).
Eerste tijd heeft hij vrij weinig gedaan. Soms liep die 1/2 dagen in de week heel lichtjes en hij heeft ook al wel 2/3 weken vrij gehad ivm weer of werk. Nu loopt ie 3, soms 4 dagen in de week. En het is eigenlijk nog maar basis dressuur, aangezien dat voor hem al moeilijk genoeg is. En we hebben van t weekend voor 't eerst een sprongetje gemaakt (Lees; een kruisje :')). Dus heel zwaar werk ofzo is het niet, maar wel regelmatiger om ook de spieren op te bouwen. Aangezien het niet alleen vet is wat 'ie nog wat mist, maar ook spieren.
Vandaar dat ik eens aan het rondkijken was voor iets voor z'n spieren bijv.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:19

Ik vind hem op de eerste foto eigenlijk mooier. Zou vooral eiwitten gaan voeren, aminozuren ook dan. En weet je wat van zijn bloedlijnen? Dit zo zien doet me wel denken aan pssm...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:39

Komt er ook veel PSSM voor bij KWPN'ers dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:41

Ja voor wat ik begreep beide maar vooral pssm 2. Steeds meer komt daar over naar voren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:43

Joh, dat wist ik niet. In de zoektocht voor die van mij hier ook wel naar gekeken maar toen kwam ik tegen dat het bij KWPN'ers niet zoveel voorkwam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:44

Wordt niet zo vaak aan gedacht. Mijn paard geen KWPN wel warmbloed heb ik vorig jaar getest op advies DA. Maar veel da kennen het niet eens echt helaas.

Was overigens negatief dat wel maar zijn volle zusjes zijn wel positief bevonden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-20 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:44

Zeker! Wel een ander type dan koudbloed vaak hebben. Al komt er steeds meer duidelijkheid dat de types niet rasgebonden zijn. Maar er is onder het kwpn een heleboel wat helaas flink stil gehouden wordt :(

Men weet helemaal niet hoeveel het voorkomt, want vooral niet testen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:48

Hmm... Toch maar eens kijken of ik progressie ga boeken met haar qua rugbespiering, die is altijd achter gebleven. Dit zou het wel kunnen verklaren, maar het voerregime natuurlijk ook..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:57

Dat kan ik vanaf hier niet zeggen. Pssm is meer dan mager/arm bespeurd. Die van jou was ook erg mager en spieren duurt nou eenmaal langer dan vet. Je kan altijd natuurlijke (!!!) Vitamine E, magnesium, eiwitten en aminozuren bij gaan voeren en kijken wat er gebeurd. Kan in principe geen kwaad, kost alleen wel wat.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 04:56

Caily schreef:
Ik vind hem op de eerste foto eigenlijk mooier. Zou vooral eiwitten gaan voeren, aminozuren ook dan. En weet je wat van zijn bloedlijnen? Dit zo zien doet me wel denken aan pssm...

Ik denk dat het beeld heel erg vertekend. Op de eerste foto was hij echt te dun en heel weinig spieren. Op de stal waar ik 'm weg hebt stond hij er nou niet echt geweldig bij. Zelfs de DA vond 'm te dun.
Hij krijgt nu eindelijk een buikje en een stuk meer spieren.

Bloedlijn is wel bekend bij mij ja.
Mag ik vragen waarom je aan PSSM denkt? Dat is nou niet het eerst waar ik aan denk bij 'm :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:44

Pfoei. Na maanden klungelen met een pony die op papier genoeg ruwvoer binnenkrijgt ( maar in het echt dus niet) komt hij na verhuizen binnen een week al rap aan.
En dat alleen door onbeperkt ruwvoer.
Nu nog even zijn eigen bak zonder slowfeeder, daarna gaat hij de bakken delen met z’n kudde genoten.
Zo blij en zo zie je, ruwvoer is zo ontzettend belangrijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:10

maar wist je niet dan hoeveel hij binnen kreeg?
was daar geen zicht op dan?
fijn dat je pony weer bij komt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:45

Jahoor.
Op de computer ( hit actief) kreeg ie genoeg binnen/
Toch viel ie af.
En kwam ik er uiteindelijk achter dat er andere paarden zijn eettijd opaten, door hem eruit te werken.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:04

Ik volg dit topic eerlijk gezegd niet, dus het voelt een beetje als binnen vallen, maar kan iemand mij vertellen waar ik grasbrok kan kopen? Bijv. die van Hartog?

Mijn jonge, zeer energieke paard is snel wat schraal, hij eet onbeperkt (onverpakt) hooi, maar echt lekker vol wordt hij niet. Hij staat aan huis, 24/7 buiten en wandelt heel veel rond, ik denk dat hij daarom ook erg veel verbrand. Hij is zeker niet te mager, maar ik zou graag zien dat hij wat meer reserves krijgt. Hij krijgt op dit moment in totaal een kilo merriebrok, lijnzaadolie en vitaminekorrel.
Hij kwam heel goed aan van Pavo Fibrebeet, maar werd er ook ontzettend schrikachtig van en hij had toch wat last van mestwater. Luzerne verdraagt hij niet (mestwater), speedibeet komt hij niet van aan en rijker hooi is ook geen succes (wederom mestwater). Met de merriebrok houd ik hem dus op zich nu wel op gewicht, maar ik ben altijd op zoek naar iets wat beter werkt.. Zou grasbrok iets voor hem zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:14

grasbrok moet je heel rustig aan mee beginnen is mijn ervaring
je kunt op marktplaats kijken of een plaatselijk boertje wat zakken verkoopt of inderdaad van hartog of ander merk.
maar begin met weinig.
iets van 200 gram, kijk even een dag of 5 hoe dat gaat en langzaam ophogen.

je weet dat fibrebeet ook luzerne bevat?
je zegt dat hij daar mestwater van krijgt.
heb je al gekeken maar seniores priores?

darkcrystal, heftig zeg.
wat raar dat dat zo kon gaan zeg.
gelukkig weet je nu dat er voldoende on komt

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:24

Bedankt voor je reactie! Wat is de reden voor het langzame opbouwen? Ik weet dat je alles in principe gewoon langzaam moet opbouwen, maar je noemt het zo specifiek, moet ik extra opletten?

Ik weet inderdaad dat fibrebeet luzerne bevat en dat dat de reden is van het mestwater, daarom krijgt hij het nu ook niet meer. Seniores Priores gaat hij ook niet goed op, mestwater en soms zelfs diarree. Het is vrij wonderlijk dat de merriebrok wel goed gaat :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:05

oh ja vergeten er bij te zetten waarom, dan gaat om de darmen.

grasbrok heeft over het algemeen ook een wat hoger eiwitgehalte en paarden moeten daar vaak wel even aan wennen...meest zitten ze rond de 15/17%
dus op het moment dat je een paard hebt wat al wat gevoelig kan reageren op bepaalde voedingsmiddelen dan zou ik dus met grasbrok rustig aan beginnen.
ik zou het ook zeker geweekt aanbieden :j

oh wat jij noemt met dat mestwater he, mijn merrie heeft dat soms ook.
maar daar is het vaak als ze te grof ruwvoer krijgt.
met mooi fijn kort hooi gaat het allemaal prima.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:52

Onze merrie had ook heel vaak mestwater. Volgens de osteopaat is dan de zuurgraag in de maag niet goed. Op haar advies 1 week 1 eetlepel backing soda en 1 eetlepel groene leem per dag door het voer en het was over. 1 keer in de zoveel tijd komt het ff terug. Dan weer een kuur van een week en dan kan ze er weer een hele tijd tegen.

Heb je ook al speedibeet of andere bietenpulp geprobeert?