[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:05

Op basis van grassoorten zou ik dan toch de Agrobs Alpengrün muesli aanraden :j
Mijn haf ging ook zo schuren op luzerne. En nog veel meer dingen.
Als je toch wat voor energie wilt voeren zou een handje zwarte haver goed moeten werken. Voor de eiwitten ben ik erg fan van Agrobs Fetura. Dat is een grasbrok met hoger eiwitgehalte. Gevaar is wel dat ze er snel van aankomen. Een lijnzaadkorrel zou bij paarden die al te zwaar zijn beter passen :j
En als het alleen voor het lekker is of om te mengen voldoet de Agrobs muesli prima.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:33

Mijn paard krijgt echt maar een handje luzerne per dag en schuurt niet, ook nooit gedaan gelukkig. Ik denk dat het daarvoor te weinig is wat ze krijgt. En voor haar maag wel erg prettig.

Ik heb een tijdje Hartog Grasmix geprobeerd, inderdaad vanwege de scheve verhouding, maar daar kreeg ze een allergische reactie op %)

Daihyo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:00

Dat zegt niks. Geef de mijne een paar sprietjes en hij staat de dag er na met een pleeborstel op zijn kont :+

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:03

Oh :')

Naja mijn paard is er blijkbaar niet zo gevoelig voor denk ik? Ze schuurt in ieder geval niet en heeft een prachtige dikke staart en mooie (helaas geen lange) dikke manen. Wat dat betreft ben ik een gelukkig mens :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:05

Haha, ja inderdaad.
De mijne schuurt verder ook niet gelukkig. Maar luzerne is wel een trigger. En dan alleen bovenop de staartwortel.
En hij wordt wat gevoeliger op mok dan.

Edit, de pleeborstel. Nog wel plat, het staat ook wel eens recht overeind :=
Afbeelding

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:17

Mooie coupe :+ mooie haf trouwens wel hoor!

Dit zijn de vetophopingen van mijn merrie gisteren.. ;( dus is wel echt zaak dat er wat gaat gebeuren.
Afbeelding

Na te gaan dat ze er in 2014 zo uit zag. Alleen hooi:

Afbeelding

Volgens staleigenaresse ben ik onredelijk als ik verwacht dat ik haar zo weer kan krijgen. Omdat ze "al" 11 is. Ik vind niks overdreven aan bovenstaande foto, dat moet toch gewoon kunnen? Paard is verder kerngezond en 11 jaar is de bloei van haar leven vind ik..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:22

Tuurlijk. Die van mij is 13 en dat gaat ook prima :j
Laat haar maar een foto zien van mijn magere hein dan }>
Dan zijn ze in de bloei van hun leven inderdaad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:26

Al 11?

Nou hier een ouder dikkertje dap,maar die gaat mooi wel op dieet!

Afbeelding
Meneer is 26, foto is van vorige week.
En echt veel en veel te dik.heeft ook vetkwabbeltjes :j
en denk dat het gras wat ze eten flink hoog in suikers zit door het weer.
Heb ze nu strenger op de stripbegrazing gezet.
Ik verzette eerst om de 2 dagen draad een meter,nu moeten ze een dag of 2 langer wachten.
Kunnen ze mooi de randjes onkruid en gras van de track af eten.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:35

:') :')
"Ja maar dat is een heel ander ras. En die heeft een heel andere bouw."

Dat gaat waarschijnlijk het antwoord zijn, iets in die richting haha.

Wel een mooi dier ellepel! En voor zn leeftijd ziet ie er top uit :)
En ja.. "al" 11.. -O- alsof ze bejaard is.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:37

Faitherr schreef:
xLiez schreef:
Hoeft niet per se een muesli te zijn hoor. Maar omdat hij eigenlijk ook gewoon alleen op de pavo vital kan leven wou ik er iets lekkers bij geven.

Ahh dat klinkt bekend, mijn haf krijgt ook allen vitalbix. Ik wilde graag na intensieve trainingen iets licht verteerbaars geven als extraatje en voor wat extrs eiwitten (voor zover ze die uit een bekertje überhaupt binnenkrijgt). Ik geef de subli kruidenmuesli, ze dtaat te kwijlen als een hond zodra ze het ruikt dus lekker vind ze het zeker maar ze krijgt er wel een beetje jeuk van. Ik maak deze zak nog op en geef dan iets anders. Denk zelf dan aan de dieetmix of de zonder.

@_Nynke luzerne zou idd ook kunnen. Al heb ik dit een tijdje gedaan maar ben er ook snel mee gestopt. Ik gaf een halve schep (ca 100 gram) en ze verging van de jeuk. Weinig manen over. Ook zijn de verhoudingen wat scheef leerde ik later. Ik zou dan persoonlijk eerder zoeken naar iets gevarieerder bijvoorbeeld een mix van grassoorten.

Ik twijfel ook over de dieetmix. In de subli zonder zitten meende ik wel granen dus die valt al af. Zal eens bij de welkoop kijken morgen uit werk. En anders bestel ik die van Agrobs kruidenmuesli of Marstall (fraser light).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:04

Ik geef ook dieetmix.
Een 250 gram met wat marstall force er doorheen voor de vitamientjes :j

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:26

Waarvoor geven jullie muesli?
Gewoon nieuwsgierigheid.

Ik had nog een restje Vitalbix Active+ muesli staan, gekregen van een oud stalgenootje wiens paard het niet lekker vond. Daar geef ik af en toe een handje van na het rijden of anderszins hard werken.

Verder voer ik dagelijks 2x 150 gram Vitalbix Daily Complete met 2x een klein handje luzerne erdoor erdoor (totaal misschien 1 grote hand).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:18

Ik doe het om de marstall te mengen, gewoon zo wil appie het niet eten.
En nou ja ook een beetje omdat hij het ontzettend lekker vind om even een lekker hapje te hebben :j

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:29

;( [quote="Faitherr"][quote="xLiez"]
Hoi!

Mijn pony lijkt ook wel te groeien van de lucht. In de wei stopt hij niet met eten. Momenteel is hij 5x in de week aan het werk. 3x rijden en 2x longeren. De osteopaat kwam vorige week langs en adviseerde graanloos te gaan voeren. Dus dat ben ik nu aan het opzetten. Hij krijgt nu 2x 50 gram pavo vital op een dag en nog twee handjes subli omnia (hier zitten helaas wel granen in maar ik heb nog een volle emmer). Nu ben ik op zoek naar een graanvrije muesli laag in suiker en zetmeel. Iemand tips? Marstall en agrobs kan ik erg lastig aan komen hier in

Subli dieetmix is inderdaad zonder granen en laag in suiker. Ik voer het ook ipv brok in combinatie met pavo vital. Kan alleen nog niet zeggen dat hij er dunner op wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:32

ellepel schreef:
En nou ja ook een beetje omdat hij het ontzettend lekker vind om even een lekker hapje te hebben :j

Hier ook. Meneer eet de marstall force niet zonder muesli. Dus puur om te mengen :j

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:38

Amanda schreef:
ellepel schreef:

Hier ook. Meneer eet de marstall force niet zonder muesli. Dus puur om te mengen :j

Ik doe het omdat je zo weinig van de pavo vital moet voeren dat de mijne in 1 hap uitgegeten is. En omdat het zo wat smakelijker is voor hem!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:25

Oké! Gelukkig eet mijn paard eigenlijk bijna alles, al weet ik niet hoe gelukkig ik mezelf daarmee kan prijzen :')
Alleen dingen zoals probiotica door het voer ofzo dat eet ze dan weer niet. Of psylliumvezels door slobber als zandkuur, ook niet :=

Ik ga volgende week het gesprek aan met mijn eigenwijze staleigenaresse heb ik besloten :+ Ik ben enorm discussiemijdend maar het moet in belang van mijn paard. En niet geschoten is altijd mis natuurlijk, misschien begrijpt ze me wel helemaal en maak ik me druk om niks haha. Ik hoop enorm dat ze weer over wil op droog onverpakt hooi, dan hoeft mijn vriendinnetje niet apart te staan O:)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:27

_Nynke schreef:
Waarvoor geven jullie muesli?
Gewoon nieuwsgierigheid.

Ik had nog een restje Vitalbix Active+ muesli staan, gekregen van een oud stalgenootje wiens paard het niet lekker vond. Daar geef ik af en toe een handje van na het rijden of anderszins hard werken.

Verder voer ik dagelijks 2x 150 gram Vitalbix Daily Complete met 2x een klein handje luzerne erdoor erdoor (totaal misschien 1 grote hand).

Omdat ze inderdaad maar heel weinig brokjes krijgt en het dus heel snel opheeft. Nou is dit geen enorm probleem eigenlijk. Vandaar dat ik het enkel en alleen na een intensieve training als extraatje, gewoon (waarschijnlijk meer voor mijn gevoel dan dat zij het echt door heeft) als beloning voor het werken. En om dr af en toe even lekker te verwennen. Zolang ze netjes op gewicht blijft en geen andere klachten krijgt van de suiker moet dat kunnen vind ik.
Het is alleen nu balen dat ze er jeuk van krijgt. Volgende keer zoek ik dus iets met wat minder suiker maar ij vind het zonde om de zak weg te gooien.

Afbeelding

Afbeelding
Ze is naar mijn idee op dit moment netjes op gewicht, misschien dat er nog een paar kilootjes af mogen maar het grootste deel heeft ze er netjes afgezweet

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:56

Ja vind haar er ook goed uit zien hoor! :j
Heb je een 'before' foto?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:49

Wauw! Hoop dat de mijne ook ooit zo slank is _/-\o_

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:46

_Nynke schreef:
Ja vind haar er ook goed uit zien hoor! :j
Heb je een 'before' foto?

Hihi, nou toen ik haar kreeg (september) was ze zo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Lies komt vast goed hoor! Lekker veel trainen, qua voeding doe ik ook niks speciaals, in de winter onbeperkt hooi, zomer gras strookbegrazing. En een vitamine brokje. En na het rijden dus een bekertje muesli. Het zit hem vooral in het trainen ik rij (of wandel/longeer/springen/dressuur/buitenrit/grondwerk etc) minimaal 4 keer per week maximaal 6, probeer heel veel afwisseling te geven.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:43

Die is wel mooi bijgetrokken idd!

Ik heb vandaag eens laten vallen dat ik mijn paard ga laten diëten. Staleigenaresse zegt: zo dik is ze echt niet.. het hoort bij haar bouw.

Ik vind van wel _-:( :Y)

Dus ik zei; nou die hangbuik en vetkwabben horen echt niet bij haar lichaamsbouw lijkt me.. ze is echt wel te zwaar..

Was ze niet met me eens. Hoe nou haar te overtuigen dat ze wél op dieet moet :+

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:24

_Nynke schreef:
Die is wel mooi bijgetrokken idd!

Ik heb vandaag eens laten vallen dat ik mijn paard ga laten diëten. Staleigenaresse zegt: zo dik is ze echt niet.. het hoort bij haar bouw.

Ik vind van wel _-:( :Y)

Dus ik zei; nou die hangbuik en vetkwabben horen echt niet bij haar lichaamsbouw lijkt me.. ze is echt wel te zwaar..

Was ze niet met me eens. Hoe nou haar te overtuigen dat ze wél op dieet moet :+

Hmm lastig probleem. Het vervelendste zou ik vinden dat jij haar überhaupt moet overtuigen. Jou paard, jou beslissing, dat ze geen ander hooi etc wil kopen kan. Maar het is niet haar beslissing of ze te dik is of niet. Maar ik snap dat het een lastige situatie is want als ze niet vind dat ze te dik is gaat ze ook niet meedenken in oplossingen... lastig, ik zou niet weten hoe je haar kunt overtuigen. Wellicht een dierenarts erbij halen? Op mijn keuringsrapport stond bv ook dat de voedingsconditie te ruim was. Als de dierenarts zo iets voor jou zou kunnn bevestigen id er weinig wat zij dan joh kan zeggen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:08

Ja precies. Maar ik denk dat als ik zeg dat ik haar op dieet wil dat ze er dan wel mee akkoord gaat ondanks dat ze mijn mening niet deelt.

Ze is wel zo redelijk dat ze bijvoorbeeld ook geen fan van graasmaskers is maar die wel op doet omdat ik het toch echt wil dat mijn paard die op krijgt als ze in vol gras staat. Daar kan ik ook echt op rekenen dan :)

Kan idd de DA nog ff vragen! En de hoefsmid ivm hb risico :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:23

Nynke het is toch jouw paard.
Dan beslis jij toch of ze moet afvallen of niet?
Jij betaald je stalhouder toch voor voer en niet andersom lijkt me :j