Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik waardeer het zeer dat jullie me de ruimte geven om te wikken en te wegen zonder te baschen dat ik de optimal moet doen. Ik voel me vrij gelaten daarin en dat is fijn, ook al is me duidelijk geworden dat jullie de optimal adviseren en ook de reden waarom.
Als jullie het vervelend vinden dat ik deze ruimte inneem in jullie topic hoor ik het ook graag.
Wat ik me realiseer is het volgende: gezien de geschiedenis met name van de oudste en hoe de merens in elkaar zit, ben ik altijd elke dag bezig om te checken hoe de nekken zijn, ben ik altijd bezig te voorkomen dat de paarden te dik zijn c.q. worden. Dus ik ben altijd bang dat ze teveel voedingsstoffen krijgen want dat is killing met name voor de oudste die niet kan stoppen met eten. De oudste heeft het ook nodig om kwantiteit te eten om zich gelukkig te voelen, vandaar het schrale hooi, waardoor hij weliswaar een hooi buik heeft maar hij ziet er verder super mooi en glanzend uit met een zeer zachte nek. Sinds we hier wonen lijkt HB erg ver weg en dat is speciaal voor een paard die daar een abonnement op had in NL en daar ben ik natuurlijk erg gelukkig mee.
Dat roept de vraag op:
Met welk voer loop ik meer risico op hoefbevangenheid, met de optimal of de champion als ik de hoeveelheden blijf geven die ik hier heb beschreven?
Daarnaast merk ik sinds paar dagen dat het klikken in de gewrichten, het geen mijn 20 jarige al vanaf 3 jarige heeft, weer opgehouden is. Dus vraag ik me af: "komt dit door de Champion?" Als dat zo zou zijn maakt me dat erg gelukkig
Graag heb ik voer waar de paarden gemakkelijk van lopen zonder heet te worden. Omdat we met Pasen het werk weer op gaan bouwen zou het super zijn als de Champion hiervoor kan zorgen, met name weer voor de oudste die langere opwarm tijd nodig heeft vergeleken met de jongste die erg soepel en lenig is. Meer sport model vergeleken bij de barok gefokte oudste.
Hier is het buiten rijden, met de heuvels en dalen, de keien op de weg, zwaarder dan in NL voor spieren en gewrichten, ook al zijn onze paarden daar perfect voor gebouwd. Dus via voer wat extra ondersteuning zou fijn zijn. Dat vond ik zo fijn van de fyto gold van Garvo. De paarden konden eindeloos gaan, zonder heet te worden. Echt super en groot verschil, voor- en na Garvo fyto gold geven.
Als mijn vriendin hier komt (zal wel in de vroege lente zijn ), die erg veel weet van voeding en die goed overweg kan met de Lechner antenne, ga ik eens kijken of zij mee de knoop kan doorhakken wat we gaan doen rondom het voeren en een keuze kunnen maken als het gaat om de Champion of de Optimal eventueel later aangevuld met de Champion. Voor nu laat ik het even, met wat meer geven van de Champion.
mirim schreef:Maar je kunt nooit precies alle waardes naast elkaar leggen en daaruit alleen je conclusies trekken.
Dan zou je ook een ruw voerannalyse moeten doen en als je het helemaal goed wil doen een bloedonderzoek van je paard.
Dit zijn dan ook nog momentopnames, dus kun je je er nog niet blind op staren.
Daar kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn. Omdat de paarden onlangs onderzoek hebben gehad leek het op dat moment allemaal erg goed in orde. Ruwvoer analyse begin ik hier niet eens aan. Het is wel Frankrijk in het dunne buitengebied en dit soort zaken organiseren is te lastig .
Dus nogmaals bedankt voor de tijd die jullie in mijn vragen stoppen.