Marstall muesli's

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:03

Is het niet zo dat een paardeneigenaar zichzelf moet verdiepen in zijn dier en weten wanneer en waar aan moet kloppen als er wat is...
Het welzijn van het paard hangt dus af van de eigenaar.
Hoe goed je, als dealer of verkoper van voer, ook adviseert de verantwoording ligt altijd bij de eigenaar.
Maar dit topic is bedoelt als informatief over marstall-voeders.
Dat mensen via dit topic om adviezen vragen is geen enkel probleem.
Dat mensen via dit topic adviezen geven is ook geen enkel probleem.
Wat mensen met de adviezen doen is altijd de verantwoording van de eigenaar.
We gaan er hier vanuit dat iedereen het beste met zijn paardje voor heeft en er hier geen onzin-dingen geroepen worden door de dealers.
Het is ook nog eens zo dat de dealers die hier meeschrijven er zelf geen voordeel van hebben.
De mensen die hier advies vragen hoeven tenslotte helemaal niet in de regio van de dealer te zitten die een advies via dit topic geeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:09

Niet elke dealer heeft zich verdiept, dus dat is echt niet waar. Ik kom dus ook bij dealers, omdat ik zelf niks meer verkoop en ook wat ga kopen.

Ja, paarden eigenaren moeten zich verdiepen. Maar zij mogen verwachten dat een voer verkoper GOED kan adviseren en eerlijk is. Alleen kijken naar wat je verkoopt en standaard aanbieden, is niet altijd voldoende. Dus verder vragen en waar nodig kijken. Anders geef je niet goed passend advies.

Overigens geldt dit bijvoorbeeld ook voor veeartsen. Je verwacht dat ze alles weten wat je als eigenaar niet kan weten. Maar ook die zijn niet altijd eerlijk en kijken niet altijd verder.

Durf te zeggen dat iemand dingen anders moet doen, voor het goede resultaat. Alleen een ander voertje helpt 8 van de 10x zeker niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:03

Je kan de wereld niet alléén verbeteren. Je kan adviseren en mensen bewust laten zijn in wat ze doen maar ze moeten toch echt zelf verder kijken dan hun neus lang is.
Ik en mijn vriend hebben een kleine fourage handel en onze kracht is dat we kunnen adviseren. Een zakje verkopen kan iedereen.
Ik heb mensen gehad hoor die hier kwamen en zeiden de pony van mijn dochter is te druk en hij krijgt maar 2 kilo brok. Ik stuur ze weg met een zak muesli en adviseer ze maar 2 x 1/2 schep te geven. Mensen super blij omdat de dochter nu wel blijft zitten op de pony en de pony veel braver is. Dat is adviseren en mensen bewust laten worden. Daar zit onze kracht.

Maar als mensen eigenwijs zijn en het beter weten moeten ze zelf met hun neus tegen de muur aanlopen. Ik kan ze alleen advies geven en niet dwingen.

Mijn ervaring is ook dat de meeste dierenartsen weinig van voer weten. Maar als het ze niet interesseert weten ze er ook niks van. 2% van de hele opleiding gaat over voer, dus je kan het ze ook bijna niet kwalijk nemen. Maar het is wel raar.Vanuit een ander merk wat we verkopen hebben we wel goede ervaringen met dierenkliniek wolvega. Zijn daar al een paar keer met paarden van klanten geweest om aan te tonen dat het niet aan het voer ligt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:17

Ik ben het met je eens baudyh.
Mensen zijn soms heel verbaasd als ze van jou te horen krijgen dat ze minder kunnen voeren :)
Dat heeft natuurlijk deels te maken met de opneembaarheid van Marstallmuesli's.
Dat dierenartsen, over het algemeen, niet veel van voeding weten is ook een punt.
Het geeft niets, je kan natuurlijk niet overal verstand van hebben.
Zo heeft een ieder zijn expertise.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:28

Tja, moeilijk blijft het dus.

De concurrentie met de ''goedkope'' merken bij de grote winkels is lastig. Zeker als de stal of buurman dat voert.

De adviserende functie is heel belangrijk. Maar krijg je vaak pas bij de betere merken. Mensen denken dan dat een zak duurder is, maar het is per dag goedkoper als je minder kan geven.

Mensen zitten wel erg vastgeroest, en ik blijf het toch proberen.......

Zo zei een merk dat ik verkocht, dat het goed was bij paarden met eczeem bijvoorbeeld. Dus mensen kwamen het halen en ik kwam het ook brengen. Helaas gaven ze het naast de sportbrok en kon ik praten als brugman. Ze veranderde niks aan de rest.
En zo heb ik ook weleens hele discussies over mok. De oplossing van veel mensen is; op stal zetten, veel wassen en smeren met middeltjes.
En zo kan je wel een boek schrijven. Gek genoeg geloven ze liever de makkelijke weg of degene die zegt het al 30jr zo te doen.

Ik heb zelfs paarden ingeslapen zien worden, wat echt niet nodig was geweest.

Veeartsen durven niet tegen grote stallen en eigenaren in te gaan. Als je zegt dat ze te weinig ruwvoer geven bijv of geen kuil moeten voeren, ben je niet meer welkom.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:09

Marstall is goede tweede geworden met de verkiezing van horse product of the year. :))

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:04

Ik zag het! Gefeliciteerd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:00

Ja super hé. Faser-light is ook en geweldig product. Mijn paard doet het er top op. Hij is net 2 maanden geleden geopereerd en mag net niks hebben.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:19

ja het is helemaal leuk!
Nu verbaast het mij natuurlijk niet :D Mijn paarden en die van mijn klanten bewijzen het al jaren :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:54

Sinds twee weken hebben wij Marstall Champion. Ik ben overgestapt van de Fyto gold omdat het te ingewikkeld is geworden om dat hier te krijgen.
Ik heb twee merens, die al een jaar niet meer werken, omdat wij een gîte aan het renoveren zijn en geen tijd daarvoor hebben.
Het zijn schrale paarden die voor de nacht hooi krijgen (van buuf). Het hooi (is bewust) is van 2014. Overdag staan ze op een zeer kale wei (1,5 ha) waar ze echt nog kunnen knabbelen. Ik kan dit voer per post krijgen en dat vind ik erg belangrijk. Ik kan het per internet bestellen.
Dit voer is me geadviseerd door iemand die verstand van Marstall had en die ook de fyto gold kende, waar ze het ook altijd zeer goed op gedaan hebben. Ik heb gekozen voor de Champion met de redenatie, deze paarden zijn zo sober, dat ik met weinig voer toch tegemoet kan komen aan mineralen en vitamine behoefte. De paarden krijgen 's ochtends een handje en 's avonds als ze van de wei komen. Ik vind het erg lekker ruiken en er goed uitzien. De paarden zijn dik tevreden :)) , ze smullen er van. De paarden krijgen nooit biks, brok of iets anders erbij.
Het fijne vind ik dat als we weer gaan rijden, zo nodig ik ze meer kan voeren. Gezien het koude weer, altijd buiten zijn (wel met deken) lijkt me 2x een handje per dag genoeg. Dit topic heb ik doorgelezen en dan denk ik dat ik met mijn intuïtief voeren niet verkeerd zit. Of denken jullie daar anders over? Dat hoor ik dan graag.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:34

Ja daar denk ik anders over. Fyto gold is meer gelijkwaardig aan Marstall concours dan aan Marstall Champion. Maar wat jij met de paarden doet hebben ze dat allebei niet nodig.
Marstall geeft een advies wat je dagelijks moet voeren om in de mineralen en vitamines te voorzien. Als je ze dan maar 2 handjes per dag geeft komen ze daar niet aan. Dus zou ik er zeker force bij voeren. Als je verder niks met ze doet kan je Champion wel weg laten. Waarom zou je er energie in stoppen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 06:55

Helaas is het zo dat veel voer handelaren niet alles weten en soms zelfs schrikbarend weinig .
Je zal zelf zeker moet bekijken wat je paard nodig heeft en op basis daarvan wat speurwerk moeten doen .
Anders kom je met een totaal verkeerd produkt thuis .
Had t pas nog , wilde een bepaald voer hebben . Zat niet standaard in assortiment . Wel besteld voor me en ik stond t winkel personeel uit te leggen waarom ik specifiek voor dit voer koos ...
Wel fijn dat ze er überhaupt voor open stonden .

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 07:54

Champion zou ook mijn keus niet zijn.
Met een kleine gift voer in toch de vitamine en mineralen voorzien ( die ze dus niet uit hun ruwvoer van twee jaar terug en een kale weide kunnen halen ) zou ik adviseren om optimaal te geven.
Kun je daar ook aan komen in Frankrijk? Dan zou zeker mijn voorkeur daar naar uitgaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:40

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ga vanavond eens zoeken maar ik denk wel dat ik daar aan kan komen: http://www.revedechval.com/ is de website via wie ik bestel.

De paarden zullen binnen enkele weken weer opgestart worden want onze gîte is bijna klaar en dan begint ook voor hen het gewone leven weer, en naar mate de lente zomer vordert, zullen ze weer elke dag gereden worden. Daarom heb ik niet alleen voor een vitamine gekozen. Ik denk zelf dat op de wei nog wel genoeg staat, met kaal bedoel ik dat ze niet meer tot in hun enkels in het gras staan.
Bij merens is altijd het probleem te veel, te rijk in plaats van te weinig, maar jullie suggestie neem ik zeker mee, als dit voer op is. Mensen verkijken zich gauw op het ras. Mijn vriendin heeft ooit KWPN-ers en merens groep tegelijkertijd de Pyreneeën in gedaan. Na paar weken gingen ze de kuddes eens checken te paard en alles een s op zoeken. Eerst vonden ze de kudde merens, glanzende huiden en tonnetje rond. Allemaal. Toen de Kwpn-ers.
Van schrik hebben ze die groep gelijk mee genomen, veel te mager en doffe huiden. Merens kan bij wijze van spreken bijna van de lucht leven als het om voedingsstoffen gaat. Ze zijn oer sober, het probleem is altijd dat ze eerder te rijk gevoerd worden ipv te sober.
De optimaal ga ik vanavond opzoeken op de site. Als ik de Champion weglaat dan zullen ze denk ik te weinig krijgen. Dat ga ik nu eker niet doen. Dan stap ik liever over. Maar ik maak eerst dit voer op (ik gooi nooit eten voor mens en dier weg :)) ). Ze zien er op dit moment heel goed uit en bloed controle onlangs (vanwege ziekte van een van de paarden) liet zien dat vitamine en mineralen OK waren (had ik gelijk erbij gevraagd, want we gingen toch prikken). Dus daar maak ik me nu nog niet zo'n zorgen om want de Champion is beter dan de fyto daar de fyto al ouder was in datum, lees dus op zijn retour met voedingsstoffen.
Ik ben wel blij met jullie antwoord, dus ga er zeker mee aan de slag. De optimaal ga ik eens goed bestuderen met wat er allemaal inzit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:57

De optimaal is prima te combineren met iedere ander muesli van marstall.
Je zou dus in de periode dat ze er genoeg aan hebben alleen optimaal kunnen geven en in de periode dat ze wat meer energie kunnen gebruiken kun je er een ander muesli naast zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:53

Donc!

Vandaag huiswerk gedaan n.a.v. jullie antwoorden. De optimal is gewoon te bestellen op dezelfde site als de Champion. Twee voeren naast elkaar Mirim zie ik niet zitten. Op dit moment het ik ook nog fyto over de tijd, die ik er wat bij voer en die twee zakken moeten ook nog op (gooi ik niet hier voor de ratten in de berm, vind ik echt te zonde). Dan zou ik drie merken naast elkaar hebben en onze voeropslag ruimte hier is al zo beperkt.

Wel ga ik n.a.v. jullie opmerkingen de hoeveelheid van de Champion voorzichtig verhogen. Op dit moment merk ik geen enkel gedrag verandering aan de hand. Beiden paarden zijn gewoon gezellig en vrolijk. Ik heb ze vandaag al elk twee x één echte volle hand gegeven, zodat ze op een dag totaal twee vingers onder een voerschep krijgen gegeven in twee voerbeurten.

Vandaag heb ik de analyse van wat, waar in zit naast elkaar gelegd. Hier ben ik nog niet helemaal mee klaar want is een hele was lijst.
Met name de vitamine is heel erg hoog in de optimal zomer (je hebt ook een winter variant) als het gaat om A en D en C vergeleken met de Champion. Ik weet niet of deze paarden dat nodig hebben. Ik weet ook niet of ze het niet nodig hebben.
Een van jullie schreef eerder, dat we zelf onze verantwoordelijkheid moeten pakken met voeren. Dat voel ik ook zo. Ik probeer ook altijd een beetje "intuïtief" te voeren met tevens behoud van verstand.

Omdat we hier al duidelijk richting lente gaan (lees binnenkort oppassen met jong gras), heb ik alleen naar de optimal zomer gekeken. De rest vallen de verschillen tussen de optimal en champion wel mee. Ze zijn er wel, maar niet zo gigantisch als de A, D en C.

Mirim weet jij misschien wat Lecithine is? Dat zie ik wel in de Optimal staan maar niet in de Champion.

Omdat we binnen kort het werk weer gaan oppakken twijfel ik om als alles op is over te stappen naar de optimal, temeer daar hier het gras vergeleken met NL veel gezonder is namelijk is onbespoten met allerlei plantjes en bloemetjes erin. Mijn paarden doen het hier ook veel beter dan in NL (Lees geen dikke nekken, geen neiging tot HB).
Ben wel heel erg blij met jullie feedback, want zet mij goed aan het denken, ook al hoop ik dat jullie het me niet kwalijk nemen dat ik niet gelijk weer overstap , want ik ben net met heel veel moeite overgestapt op de Champion ((twee jaar met Fyto gold voer lopen te zeulen uit NL voordat ik de stap durfde te wagen).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:54

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:50

Lecithine is een onmisbare bouwstof zoals bovenstaande omschreven.
De winter en zomer variant van de optimaal bestaat niet meer. Er is nu een soort optimaal.
Je kunt de optimaal ook alleen voeren . Ik gaf alleen de tip om er een voeder naast te zetten indien ze zwaarder moeten werken en je er graag een sportvoeder bij zou geven.
Het is heel goed om je te verdiepen in het voer.
Maar je kunt nooit precies alle waardes naast elkaar leggen en daaruit alleen je conclusies trekken.
Dan zou je ook een ruwvoerannalyse moeten doen en als je het helemaal goed wil doen een bloedonderzoek van je paard.
Dit zijn dan ook nog momentopnames, dus kun je je er nog niet blind op staren.
De ervaring,van mij en mijn klanten, hebben mij geleerd dat optimaal een heel goed voer is. Dat de paarden het er enorm goed op doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:16

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik waardeer het zeer dat jullie me de ruimte geven om te wikken en te wegen zonder te baschen dat ik de optimal moet doen. Ik voel me vrij gelaten daarin en dat is fijn, ook al is me duidelijk geworden dat jullie de optimal adviseren en ook de reden waarom.
Als jullie het vervelend vinden dat ik deze ruimte inneem in jullie topic hoor ik het ook graag.

Wat ik me realiseer is het volgende: gezien de geschiedenis met name van de oudste en hoe de merens in elkaar zit, ben ik altijd elke dag bezig om te checken hoe de nekken zijn, ben ik altijd bezig te voorkomen dat de paarden te dik zijn c.q. worden. Dus ik ben altijd bang dat ze teveel voedingsstoffen krijgen want dat is killing met name voor de oudste die niet kan stoppen met eten. De oudste heeft het ook nodig om kwantiteit te eten om zich gelukkig te voelen, vandaar het schrale hooi, waardoor hij weliswaar een hooi buik heeft maar hij ziet er verder super mooi en glanzend uit met een zeer zachte nek. Sinds we hier wonen lijkt HB erg ver weg en dat is speciaal voor een paard die daar een abonnement op had in NL en daar ben ik natuurlijk erg gelukkig mee.
Dat roept de vraag op:
Met welk voer loop ik meer risico op hoefbevangenheid, met de optimal of de champion als ik de hoeveelheden blijf geven die ik hier heb beschreven?

Daarnaast merk ik sinds paar dagen dat het klikken in de gewrichten, het geen mijn 20 jarige al vanaf 3 jarige heeft, weer opgehouden is. Dus vraag ik me af: "komt dit door de Champion?" Als dat zo zou zijn maakt me dat erg gelukkig :))

Graag heb ik voer waar de paarden gemakkelijk van lopen zonder heet te worden. Omdat we met Pasen het werk weer op gaan bouwen zou het super zijn als de Champion hiervoor kan zorgen, met name weer voor de oudste die langere opwarm tijd nodig heeft vergeleken met de jongste die erg soepel en lenig is. Meer sport model vergeleken bij de barok gefokte oudste.
Hier is het buiten rijden, met de heuvels en dalen, de keien op de weg, zwaarder dan in NL voor spieren en gewrichten, ook al zijn onze paarden daar perfect voor gebouwd. Dus via voer wat extra ondersteuning zou fijn zijn. Dat vond ik zo fijn van de fyto gold van Garvo. De paarden konden eindeloos gaan, zonder heet te worden. Echt super en groot verschil, voor- en na Garvo fyto gold geven.

Als mijn vriendin hier komt (zal wel in de vroege lente zijn *D ), die erg veel weet van voeding en die goed overweg kan met de Lechner antenne, ga ik eens kijken of zij mee de knoop kan doorhakken wat we gaan doen rondom het voeren en een keuze kunnen maken als het gaat om de Champion of de Optimal eventueel later aangevuld met de Champion. Voor nu laat ik het even, met wat meer geven van de Champion.

mirim schreef:
Maar je kunt nooit precies alle waardes naast elkaar leggen en daaruit alleen je conclusies trekken.
Dan zou je ook een ruw voerannalyse moeten doen en als je het helemaal goed wil doen een bloedonderzoek van je paard.
Dit zijn dan ook nog momentopnames, dus kun je je er nog niet blind op staren.

Daar kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn. Omdat de paarden onlangs onderzoek hebben gehad leek het op dat moment allemaal erg goed in orde. Ruwvoer analyse begin ik hier niet eens aan. Het is wel Frankrijk in het dunne buitengebied en dit soort zaken organiseren is te lastig }> .
Dus nogmaals bedankt voor de tijd die jullie in mijn vragen stoppen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:16

het aandeel zetmeel in de optimaal is laag .
als de oorzaak voor hoefbevangenheid aan het zetmeel/suiker zou liggen dan loop je met de optimaal minder kans.
Maar een en ander hangt ook af van hoeveelheid voer in verhouding met verbranding/ behoefte.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:53

Jammer, de Wiesenfasern als aanvulling bij de Vito wordt niet gewaardeerd. Bah, vies, droog, jakkie. Over zn bakje voer doet hij nu uren. Het ruikt heerlijk maar ik vind het zelf ook wel erg fijn gehakseld.
Dan maar door de slobber, dat vind hij zo lekker dat hij het met de WF hopelijk ook lust.
Jammer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:05

Is er een nieuwe slobber van marstall? Zag kleine zakjes liggen in de winkel. Lijkt me een ideaal product om mijn koudbloeden eens vaker mee te verwennen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:18

Lijkt mij ook een ideale slobber..

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:18

Ik voer mijn bolle haf de vito (daar wordt ze niet bol van overegens :D) is er een muesli die aangeraden kan worden waar ik beetje van kan geven na het werk naast de 2x dgs vito ? of moet ik het bij komkommer partjes houden :') of mischien ook een handje vito dan ?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:24

Wat zou het verschil zijn tussen de nieuwe slobber en de mash ?
Iemand ervaring met de hufregulator ? evt concrete resultaten ?