[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_rainbow_

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:02

Niisj schreef:
_rainbow_ schreef:
Heey Lachen
Ik vraag me af wat jullie mij aanraden. Ik heb een 6jarige KWPNer die 4 a 5 x per week dressuur loopt. Ze krijgt onbeperkt hooi en een vitamine brok. Binnenkort ga ik haar ook Subli EM voeren. Maar je ziet haar ribben bijna en ze moet ook flink wat spieren krijgen. Wat kan ik er het beste bijgeven. Ik ben sinds kort van de brok afgestapt omdat er zoveel troep inzit (met brok zag ze er ook zo uit..).
Wie heeft tips Lachen ?

Heb je geen mogelijkheid om Marstall te gaan voeren ? Marstall is vrij van bewaarmiddelen en andere chemische middelen. Ze hebben ook melassevrije varianten met wel hoog vetgehalte. Mss goed voor jouw paard ...

Nee, want dan zou het iedere keer besteld moeten worden en dat wordt nogal duur..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:00

Citaat:
Nee, want dan zou het iedere keer besteld moeten worden en dat wordt nogal duur..

Dan kan je een kopje plantaardige olie over de vitaminebrok geven. Plantaardige olie bevat plantaardig vet wat paarden goed kunnen verteren. Bovendien geeft het energie waar paarden niet heet van worden.
Ook kan je mss eens bietenpulp proberen. (Wel even kijken of er toegevoegde melasse inzit of niet). De bietenpulp van Aveve is melassevrij. Paarden moeten wel even aan de smaak wennen. Bietenpulp bevat veel vluchtige vetzuren, wat goed is voor langdurige energie. Ook bevat bietenpulp veel minder koolhydraten dan dat de meeste mensen denken. De hoeveelheid suiker in 5kg bietenpulp is gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Appels & wortelen kan je ook bijgeven.
Subli Luzerne met plantaardige olie zit ook geen troep in.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:17

Niisj schreef:
Citaat:

Dan kan je een kopje plantaardige olie over de vitaminebrok geven. Plantaardige olie bevat plantaardig vet wat paarden goed kunnen verteren. Bovendien geeft het energie waar paarden niet heet van worden.
Ook kan je mss eens bietenpulp proberen. (Wel even kijken of er toegevoegde melasse inzit of niet). De bietenpulp van Aveve is melassevrij. Paarden moeten wel even aan de smaak wennen. Bietenpulp bevat veel vluchtige vetzuren, wat goed is voor langdurige energie. Ook bevat bietenpulp veel minder koolhydraten dan dat de meeste mensen denken. De hoeveelheid suiker in 5kg bietenpulp is gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Appels & wortelen kan je ook bijgeven.
Subli Luzerne met plantaardige olie zit ook geen troep in.

Ze gaat Subli EM krijgen dat is zoiets als plantaardige olie..
En ze moet vooral spieren, wat hebben ze daar voor nodig veel eiwit toch?
Maar met bietenpulp was de verhouding toch niet goed of wel?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:11

_rainbow_ schreef:

Ja voor spieren moet ze iets krijgen waar veel eiwit in zit. Bv: luzerne. (of weidegang in de zomer Haha! )
Bietenpulp heeft een scheve calcium-fosfor verhouding. Om de verhouding recht te trekken kan je granen of zemelen erbij geven. Maar als je kleine hoeveelheden bietenpulp geeft naast goed ruwvoer & gras zit de verhouding ook goed. Mijn paard krijgt 1 schep bietenpulp per dag (750gram). Knipoog

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:18

Niisj schreef:
_rainbow_ schreef:

Ja voor spieren moet ze iets krijgen waar veel eiwit in zit. Bv: luzerne. (of weidegang in de zomer Haha! )
Bietenpulp heeft een scheve calcium-fosfor verhouding. Om de verhouding recht te trekken kan je granen of zemelen erbij geven. Maar als je kleine hoeveelheden bietenpulp geeft naast goed ruwvoer & gras zit de verhouding ook goed. Mijn paard krijgt 1 schep bietenpulp per dag (750gram). Knipoog

De wei Haha! ? Haha daar kan ik haar lekker inzetten Lachen . Of is wintergras niet goed.
Maar een halve kilo ofzo kan dus gewoon...
Hoeveel moet je van luzerne geven dan?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:09

_rainbow_ schreef:
De wei Haha! ? Haha daar kan ik haar lekker inzetten Lachen . Of is wintergras niet goed.

Ja zet haar lekker op de wei. Nu bevat het gras wel niet zoveel, het is vrij arm gras maar in de zomer is dat gras meestal ideaal om een paard wat beter op gewicht te krijgen en bespierd te krijgen omdat het gras dan meer eiwit bevat.
Ja hoor dat kan.
Van luzerne kreeg mijn paard een volle voeremmer per dag (=1,5kg). Maar Luzerne heeft dezelfde scheve calcium-fosforverhouding als bietenpulp ...maar zelfs als je ik zeg maar iets: 1,5kg luzerne en 0,5kg bietenpulp gaat voeren naast goed ruwvoer en weidegang zit die verhouding nog steeds goed.
De verhoudingen trekken pas echt gevaarlijk scheef als je over de 5kg aan luzerne of bietenpulp gaat voeren.
Wil je toch zeker zijn dat je goed zit, kan je zemelen bijgeven. Maar volgens mij zit je wel goed als je ook ruwvoer en de subli EM gaat voeren hoor Knipoog

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:13

Niisj schreef:
_rainbow_ schreef:

Ja zet haar lekker op de wei. Nu bevat het gras wel niet zoveel, het is vrij arm gras maar in de zomer is dat gras meestal ideaal om een paard wat beter op gewicht te krijgen en bespierd te krijgen omdat het gras dan meer eiwit bevat.
Ja hoor dat kan.
Van luzerne kreeg mijn paard een volle voeremmer per dag (=1,5kg). Maar Luzerne heeft dezelfde scheve calcium-fosforverhouding als bietenpulp ...maar zelfs als je ik zeg maar iets: 1,5kg luzerne en 0,5kg bietenpulp gaat voeren naast goed ruwvoer en weidegang zit die verhouding nog steeds goed.
De verhoudingen trekken pas echt gevaarlijk scheef als je over de 5kg aan luzerne of bietenpulp gaat voeren.
Wil je toch zeker zijn dat je goed zit, kan je zemelen bijgeven. Maar volgens mij zit je wel goed als je ook ruwvoer en de subli EM gaat voeren hoor Knipoog

Hmm.. zijn er nog meer dingen waar veel eiwit inzit?
Ik denk dat ik haar maar vaker op het land zet.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:41

_rainbow_ schreef:

Hooi van de eerste snede zitten ook veel eiwitten in ...en euh ...kuilgras maar dat is eigenlijk niet zo geschrikt voor paarden.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:05

Niisj schreef:
_rainbow_ schreef:

Hooi van de eerste snede zitten ook veel eiwitten in ...en euh ...kuilgras maar dat is eigenlijk niet zo geschrikt voor paarden.

Okee kijk eerst wel even hoe het met meer gras en subli EM gaat.

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:01

Ik heb een KWPN merrie met een flinke scheut engels volbloed van 20 jaar. Ze heeft van de zomer een heftige koliek aanval gehad en dat in combinatie met net wat te lang op een niet zo vette wei heeft er voor gezorgt dat ze ontzettend is ingevallen. Ik ben toen bietenpulp bijgaan voeren en toen is ze wel weer aardig aangekomen maar net het laatste beetje vet op haar ribben wil niet echt. Haar tanden zijn goed ze mist wel 2 kiezen. Verder wordt er ook altijd op tijd ontwormt volgens een schema van de dierenarts.
Ze krijgt nu op een dag onbeperkt ruwvoer, een halve schep bietenpulpbrok wat geweekt ongeveer een halve emmer is, een 1/2 schep zemelen, 1,5 schep havens basisbrok, 1/2 schep havens muesli zonder haver, 20 ml lijnzaad olie en een vitaminesupplement.
We gaan over 3 weken verhuizen naar een andere stal en hier wil ik haar graag volledig over op meusli, mijn vraag was moet ik dan bijvoorbeeld een sportmeusli nemen om haar toch op gewicht te houden en zijn er nog dingen die haar net dat beetje extra doen aanzetten.

Op de foto zie je hoe ze nu is.
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:55

Ter illustratie:

M'n paard ongeveer 6 weken geleden. Toen kreeg hij net Subli EM, cavalor pianissimo en lucerne.
Afbeelding

En m'n paard gister, hij krijgt nu subli EM, mijten gerstemix, maisvlokken en lucerne
Afbeelding

(en ja het is hetzelfde paard, en dezelfde ruiter)

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:38

Wauw Ymke, wat een verschil!

Ik voer momenteel Marstall naturell, hij krijgt er heel veel van maar is echt maar iets bijgekomen. Voordeel is wel dat het koud voer is, peerd is namelijk bietje heet Knipoog
Ik heb ook al naar die Subli EM zitten kijken. Hoeveel voer jij per dag?
En wat zijn de andere producten die je noemt?
En waarom gekozen voor Lucerne? En hoeveel?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:01

Mijn paard is volbloed en word van veel voer vervelend, rennerig, en vooral brutaal. Het is een type paard wat heet en gevoelig is. Ik moet echt uitkijken wat ik erin stop, want hij kan niet goed tegen brok (word ie te brutaal) en marstall heeft ie gehad, maar daar deed ie het niet fijn op en bleef erg mat in z'n vacht en kwam niks bij. Heb ongeveer alles geprobeerd, maar veel dingen werd ie niet te rijden.
Ik heb urenlang internet afgezocht naar tips en ervaringen en gekeken in mijn eigen bakje ervaringen. En uiteindelijk dus op het voer uitgekomen wat ie nu krijgt.

- Mijten gerstemix (http://www.mijten.be), is een complete muesli zonder haver maar wel met dingen als gerst (is ook een dikmaker). Hiervan krijgt hij 2 voerscheppen per dag (is nog geen 2kg)

- Subli EM (http://www.subli.nl), dat is een bijproduct op basis van olie. Hiervan krijgt hij 200 gram per dag

- Lucerne van hartog (http://www.hartog-lucerne.nl) is ruwvoer. Hij krijgt hiervan 6 grote handen per dag bij z'n andere voer in de bak. Zo moet ie beter kauwen en in z'n darmen werkt het beter = neemt meer op. (je mag dit voeren tot 5kg uit m'n hoofd, maar die van mij krijgt misschien net een kg per dag, als ik dat al red).

- Maisvlokken, is gestampte mais (dus niet gebroken mais of maismeel). Hiervan krijgt hij een halve voerschep per dag.

Daarnaast krijgt hij natuurlijk 3x per dag een flinke arm voordroog.

Hij is voorwaarts en heet (maar dat is natuurlijk ook merendeel karakter), maar wel handelbaar. Ik heb het idee dat ie nu lekker in z'n vel zit en daardoor wat brutaler is geworden, maar op een leuke en handelbare manier. Het was voor mij kiezen of delen. Een voer wat hem tot rust brengt heb ik geprobeerd, maar daar haalde hij niet genoeg energie uit waardoor ie niet bijkwam, hoeveel ik er ook in propte. Nu krijgt ie dus gewoon basisvoer, wel geschikt voor hete paarden, maar toch met een beetje energie en dat heeft ie dus wel nodig om spieren & vet op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 08-12-08 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:05

Onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:07

Graag gedaan, ik hoop dat je er iets mee kan Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:11

Meteen eens even subli gebeld. Ik ga toch overstappen. Precies wat je zegt, ik kan er ook bergen met Marstall Muesli instoppen maar er gebeurt niets. Dure oplossingen met weinig resultaat daar hebben we natuurlijk niets aan Haha!

Ik wil ook over naar een compleet basisvoer tot een kilo of 2/3 per dag, aangevuld met Subli EM en Lucerne (had ik al gehaald, dat was ik sowieso al van plan om te gaan voeren Knipoog ). Plus 2 tot 3 keer per week slobber bijvoeren, paard heeft namelijk vorig jaar koliekoperatie gehad.

Jij voert als basisvoer de mijten gerstemix. Waarom heb je hiertoe besloten? Waarom voer je bijvoorbeeld geen Subli zonder als basisvoer?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:15

Subli zonder sprak me niet aan. Ik weet niet waarom, maar een bepaalde samenstelling en ik las dat paarden het slecht aten soms en dat je er vaak veel van moet voeren wil je resultaat zien. Daarnaast heb ik de mijten gevoeld en alles met elkaar vergeleken en mijn gevoel bij de mijten was gewoon beter. Nu ben ik blij dat ik het gedaan heb, hij doet het er gewoon heel goed op.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:27

Denk dat de mijten voor mij in Noord-Holland moeilijk te verkrijgen is.
Ik lees dat het ook goed zou zijn om de merriebrok aangevuld met de EM te voeren?
Lastig om goed basisvoer te kiezen...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:30

Merriebrok durfde ik niet aan, om dat daarbij toch andere waarde's meespelen die voor een ruin zonder extra behoeftes misschien iets té zullen zijn. Je kan beter kijken naar een ander voer met veel eiwit erin. Eiwit zorgt ook voor extra opbouw in het lijf, of vet of spieren.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:05

Foxy1980 schreef:
Meteen eens even subli gebeld. Ik ga toch overstappen. Precies wat je zegt, ik kan er ook bergen met Marstall Muesli instoppen maar er gebeurt niets. Dure oplossingen met weinig resultaat daar hebben we natuurlijk niets aan Haha!

ik wil hier heel even op reageren, omdat ik zie dat je de naturell versie voert. waarom heb je hiervoor gekozen als je een paard hebt dat juist aan moet komen? ik heb nl juist de naturel voor mijn fjord die heel schraal gevoerd moet worden en die af moest vallen. is deze variant van marstall je geadviseerd? denk nl niet dat deze past bij jouw paard.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:57

ik heb een andalusier x appaloosa, die op dit moment ook te mager is.
aangezien hij veeel te hevig was int begin(kreeg veel te veel krachtvoer) krijgt hij nu een kleine 3kg onderhoudsmengeling 4kg bietenpulp(vind hij geweldig!) en wat brood,appels,... maar omdat hij hier nog niet van bijkwam heb ik op advies van dierenarts ook vandaag nog een zak melasse gehaalt:) waar hij 2 kleine schuppers per dag van krijgt.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:34

lonnie schreef:
Foxy1980 schreef:

ik wil hier heel even op reageren, omdat ik zie dat je de naturell versie voert. waarom heb je hiervoor gekozen als je een paard hebt dat juist aan moet komen? ik heb nl juist de naturel voor mijn fjord die heel schraal gevoerd moet worden en die af moest vallen. is deze variant van marstall je geadviseerd? denk nl niet dat deze past bij jouw paard.

Deze is me inderdaad geadviseerd door Marstall zelf, opmerkelijk!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:42

dat vind ik dan raar, want dat voer past dus helemaal niet bij jouw paard, als je in hetzelfde schuitje zit als ym tenminste. als het geschikt is voor mijn fjord om af te vallen, lijkt het me niet goed voor jouw paard. maar er zijn nog veel meer soorten marstall, misschien zelf even orienteren?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:48

Ik wilde koud voer, omdat mijn paard heel heet is, dus daarom hebben ze dit aangeraden ipv die andere muesli (corn?) wat officieel renpaarden voer is.
Hier kon ik makkelijk wat meer van voeren zonder dat het mijn paard heet maakt. Het doet alleen niet veel met hem, hij is er echt maar iets van bijgekomen.
Ik wil liever niet terug naar brok dus ga toch overstappen naar een ander merk. Wil eigenlijk een basisvoer van D & H en dan aanvullen met de EM van subli. Het rantsoen van Ymke hierboven spreekt me enorm aan.

Alleen de vraag is nu, welk voer van D&H, want jemig wat hebben die veel!! Haha!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:52

ik zag laatst ook doro de bomen het bos niet meer met al die soorten. ik heb nu voor alle 3 mn paarden marstall, hopelijkhoeft nr 4 ookniet nog eens speciaal voer

heb voor mn tinker die te zwaar is en gevoelig voor bevangenheid de marstall voor hoefbevangen paarden, dus bijna geen suikers erin

voor mn oude shetmarstall seniorenvoeding

voor mn fjord de naturell, wel de energie en niet de overtollige suikers.

3 verschillende zakken nu. ze ruken wel allemaal superlekker en de paarden doen het er ontzettend goed op. Tinker staat nog niet zolang op Marstall, maar fjord en shet zijn er ontzettend van opgeknapt!