[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:30

waar haal jij je GKM brokjes?

inderdaad, in de ene wei zal een mineralenblok meer gebruikt worden dan in de andere, het paard past het zelf wel aan. heeft ie meer nodig, dan wordt het blok ook meer gebruikt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:34

Ik haalde voorheen mijn Hippolyt voer (en de GKM en Sempercube brokjes) in Emmerich Duitsland (net bij Lopik over de grens).

In Nederland zijn ze verkrijgbaar bij René Wielens in Haaksbergen en ik meen dat Superhorse in Breda ook Hippolyt voer verkoopt.

In alle gevallen geldt wel dat je ze beter even eerst kunt bestellen. Dan zijn ze ten eerste vers en weet je zeker dat ze op voorraad zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:32

Dag allemaal,
Vandaag, voor het eerst sinds dat ik Stan heb (we hebben hem nu bijna 4 maanden) zowaar 2 ribben gezien Haha! Knipoog Clown oftewel: Stan is nu wat mij betreft officieel niet meer te dik.
Ik heb al verschillende malen beschreven wat wij dus hebben gedaan: gewoon voeren (ruwvoer), zeer matig muesli zonder suiker en heel veel gerichte beweging.
Ik ben een wiki aan het inrichten en Stan was de eerste pagina, zie
http://maaikerotteveel.pbwiki.com/Stan-

Iedereen heel veel succes met het afvallen. Ik hoop dat ik Stan zo kan houden en wellicht door training nog wat strakker in zijn vel.
Groetjes en bedankt voor de support, vond dit een fijn topic om in deel te nemen. Maaike & Stan

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:19

Hai allemaal.
Mijn paard had weer een stunt vandaag. IK liep met hem met de graskorf om naar het land en een touwje natuurlijk in mijn hand.
Schiet ineens de knoop uit het touw. Rent hij een berg op met net gemaaid gras die de boer net had gladgestrekken.
De pret was al gauw over toen hij door had dat hij niks kon eten met zijn korf om.
Gek beest Tong uitsteken

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:43

nou mensen: ik heb de graskorf omgedaan hoor bij shetlander vond het niet erg leuk:(
probeerde het ook af te krijgen hopen maar dat ie morgen nog omzit....
maarja het is voor zijn eigen bestwil, want hij is modder vet....
en aan gezien ik hem pas heb vanaf zondag.
dus rustig aan zijn conditie opbouwen.. want hij is niks gewend:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:58

Mijn shet staat op een schrale wei en krijgt hooi bijgevoerd. Dan heb je geen graasmasker nodig en worden ze ook niet moddervet. Verder veel beweging en geen krachtvoer.

Afbeelding

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:15

Die ziet er idd goed uit Ja

Ik krijg de laatste tijd veel comlimentjes dat onze haf mooi is afgevallen (al moet er nog wel veel af hoor Nagelbijten / Gniffelen) Dus de graakorf helpt.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:18

okee Haha! mooi.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:26

Isapaardje schreef:
Ik haalde voorheen mijn Hippolyt voer (en de GKM en Sempercube brokjes) in Emmerich Duitsland (net bij Lopik over de grens).

In Nederland zijn ze verkrijgbaar bij René Wielens in Haaksbergen en ik meen dat Superhorse in Breda ook Hippolyt voer verkoopt.

In alle gevallen geldt wel dat je ze beter even eerst kunt bestellen. Dan zijn ze ten eerste vers en weet je zeker dat ze op voorraad zijn.

ja ik moet het dus gaan bestellen, ik heb nl nog altijd geen rijbewijs Bloos en van grotere afstand ophalen moet ik dus samen met iemand doen, maar ik betwijfel of dat wel zo 123 gaat lukken. in ieder geval bedankt voor je info, ik ga even kijken wat het beste haalbaar is.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:33

Dik? of kan het er nog mee door.
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:36

inderdaad, DIK! goed te zien achterop de kont en aan de manenkam/ schouder. sorry...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:31

zinaldo ziet er ook wel zo uit behalve bij de nek.

ik rijd best veel nu eigenlijk maar hij komt alleen maar aan en zweet niet tijdens het rijden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:03

@Maikaatje, sorry ik vind hem ook te dik. Leuk setje trouwens Knipoog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:48

Hier nog iemand met een te dik paard Bloos

Ik ben er ondertussen nogal wanhopig van aan het worden. Ze komt zo'n 4 uur per dag op de wei en krijgt daarnaast droog hooi.
Verder krijgt ze 1 Pavo Summerfit koek per dag.
Ik rij zo'n 3 keer per week.

Toch is ze moddervet! Ribben voel je niet, ze heeft een zware, dikke nek en mega billen. k schaam me dood...
Elke dag bedenk ik me wat ik verkeerd doe, maar ik kan het antwoord nooit verzinnen...

Ik ga dit topic maar eens doorlezen, daar zal ik vast tips vinden.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:51

Sinds gisteren heb ik een graaskorf bij haar omgedaan. Gaat heel goed, ze graast weer als vantevoren. Mijn wei is heel kort, maar het zal toch ergens door komen...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:52

Ik zou oppassen met het voeren van de Pavo koeken. Er zit veel zetmeel en suiker in, en dat is eigenlijk precies wat een paard met overgewicht niet moet hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:35

klopt, en datzelfde geldt voor weides met kort gras, doordat het gras een lager groeipunt krijgt probeert het als een gek bij te groeien om te overleven, wat betekent dat het gras véél suikers gaat bevatten om dit te bewerkstelligen. beter is dus om je paard mét graaskorf op een wat vollere wei te zetten.

de PAVO zou ik halveren, of zelfs helemaal weglaten, en je dan beperken tot een aanvullend vitamine-mineralensupplement. op zich zou in de eerste tijd alleen het gras (met mate dus), hooi en een goed mineralenblok ook voldoende kunnen zijn.

verder denk ik bij jouw beschrijving ook gelijk aan een magnesiumtekort, vergis je niet in hoe snel een paard hieraan kan lijden. wanneer je paard niet kampt met nier- of leverproblemen kan je zonder problemen een magnesiumtoevoeging gaan voeren, bijv. een oxide of chelaat. paarden die niet af willen vallen ondanks alle maatregelen hebben hier vaak mee te maken, omdat het gebrek aan magnesium maakt dat het vet niet terug omgezet kan worden in energie. hierover staat meer informatie op o.a. paardnatuurlijk.nl.

de haflinger van mijn zusje had hetzelfde probleem, dikker worden en niet af kunnen vallen. we zijn met haar begonnen met een graaskorf, later moest zij door andere omstandigheden op rust een poosje, en in die tijd zijn wij een magnesiumsupplement gaan geven. ze is ENORM afgevallen, zonder dat ze naast de weidegang extra beweging kreeg, gewoon helemaal op eigen houtje, en over een langere periode (te snel afvallen is levensgevaarlijk!). ze ziet er nu al heel goed uit, en ook de laatste restjes overtollig vet zal ze zéker nog kwijtraken.

overigens geef ik ook mijn eigen drie dieren een kleine onderhoudsdosis aan magnesium, aangezien er tot op heden nog geen voer bestaat dat de juiste verhoudingen magnesium bevat tov andere voedingsstoffen (calcium).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:37

Ik doe dat dus ook zoals merrieveulen zegt en dat bevalt me goed.
Kawa is sindsdien een stuk slanker geworden Lachen

Zanda geef ik daarom ook een klein beetje, want idd in het voer zit het gewoon niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:43

precies, en aangezien magnesium wél heel belangrijk is, voor ieder paard, en bovendien geen kwaad kan bij gezonde paarden mits je je aan een nette dosering houdt... hier op stal gebruikt iemand anders het nu ook, en zij ziet ook veel verbetering, het paard had problemen o.a. met spieren, en dat gaat nu ook veel beter. toch blijft het raar dat 'gewoon' paardenvoer nog steeds niet de juiste verhoudingen bevat, ondanks alle onderzoeken met de (schokkende!) resultaten die daarbij horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:45

En het blijft vervelend dat als je een beetje aan voldoende vitamine uit brok wilt halen (niet alleen magnesium) dat je ze 2 kg op een dag moet geven...
Niet elk paard heeft dat nodig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:27

Marstall heeft weidekoeken.
Hoewel er nog wel wat suiker/zetmeel in zit, zitten er tov Pavo in ieder geval natuurlijke vitamines e.d. in (wat je paard sneller opneemt). Met dit soort koeken hoef je niet 2 kg krachtvoer te geven om aan de vitamine/mineralen behoefte te voldoen.

Een gezond paard op goed hooi en weidegang heeft echter niet snel een tekort.

Wat de wei betreft; fructaan zit vnl. in de stengel van het gras. Gras dat continu heel kort wordt gegraasd zal uiteindelijk toch anders gaan groeien en eerder blad zetten dan "normaal" afgegraasd gras. Dus na verloop van tijd zal een korte afgegraasde wei (gezien vanuit mijn theorie althans) toch minder fructaan gaan bevatten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:43

Wauw, jeetje, bedankt voor alle info!

Dat van die koeken wist ik niet, ik dacht dat daar alleen vitaminen en mieralen in zaten.
Die gaan we dus achterwege laten!

Ik ga gelijk maandag magnesium kopen, dat lijkt me wel heel goed.
Ik neem aan dat dat poeder is? Doen jullie dat gewoon door het voer? Dan kan ik haar we een handje muesli geven.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:58

Ik heb op mijn gemak de site van paardnatuurlijk doorgelezen.
Bij hun heb ik een emmer magnesium besteld. Met een beetje geluk heb ik hem dinsdag.

Morgen haal ik de liksteen alvast weg. En zodra de magnesium komt, mag ze niks extra's meer krijgen zoals appels ofzo. Ik heb mijn man alvast ingelicht, want die wil nog weleens naar achteren lopen met een appeltje Knipoog

Ik hoop zo dat dit resultaat gaat opleveren! zo niet, dan laat ik haar onderzoeken op insulineresistentie.

Weet iemand trouwens of ik tijdens de magnesiumkuur mag doorgaan met het geven van Vitamine E - Selenium? Dit krijgt ze erbij omdat ze al 2 keer spierbevangen is geweest..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:40

ik zou de vitamine E-seleen stoppen, magnesium heeft ook een sterke invloed op de spieren. er wordt bij het geven van een magnesiumkuur aangeraden om het zo puur mogelijk te doen. wij gaven in het begin van de kuur (eerste weken) de magnesium opgelost in water in een oude wormenspuit, later gingen wij over op het combineren met voer.

St. Hippolyt verkoopt een vitamine-mineralen- en spoorelementenkorrel die je veilig en goed kunt toevoegen om alles op peil te krijgen. voor grote paarden wordt rond de 100 gram per dag geadviseerd, dus dan ben je gelijk van de kilo's krachtvoer af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:44

Dat klinkt wel interessant. Heb zo snel niks op google kunnen vinden, heb je daar mss meer info over merrieveulen? Ik voer nu safe and sound, een handje per dag denk ik en verder krijgt ze bijna alleen hooi, ik ben dus wel eens bang dat ze zo niet alles binnen krijgt. dan zou dit mss wel iets voor Grietje kunnen zijn.