melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tender

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:52

Wat ik mij zojuist ineens afvroeg bij al die mensen die graag melassevrij willen gaan voeren of mensen die om andere redenen klachten bij hun paard hebben: hebben jullie wel gedacht aan de invloed van de lick-its en de zoutblokken?

Het heeft namelijk geen zin om heel veel moeite te doen om melassevrij voer te gaan zoeken als je paard bijvoorbeeld de hele dag een lick-it staat af te lebberen...

Een zoutblok is in eerste instantie natuurlijk niet zo heel kwalijk, maar ik kan me voorstellen in het geval van bijvoorbeeld Suevo dat het verschil ZOU KUNNEN maken...

Zomaar even hardop nagedacht, dus absoluut geen verwijt aan iemand of iets dergelijks Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:08

@Tender: het is een hele goede opmerking hoor. In principe nemen paarden niet meer vit/mineralen tot zich als ze nodig hebben, maar als er een lekker smaakje aan zit én ook de verveling komt om de hoek kijken dan zou een paard maar zo te veel binnen kunnen krijgen.
Overigens weet ik ook niet in hoeverre er bij die dingen een kontrole op de inhoud is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:06

Is ook zeker belangrijk, de lick-it heb ik in ieder geval meteen de deur uit gedaan en met paardensnoepjes kijk ik ook wel uit Lachen
Ik heb nog wel een rode mineralensteen hangen, volgensmij waren die suikervrij?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:54

Tender, bedankt voor de aanvulling. De lick-it heb ik ook de deur uitgedaan, maar meer omdat mijn paardje er niet van at maar de ratten wel Misselijk

Aan het zoutblok heb ik niet gedacht. Mijn paard heeft net een nieuw zoutblok (zo'n ouderwetse vierkante witte KHZ of zo iets). Wel bijna tegelijkertijd dat zijn jeuk erger werd, maar voor die tijd (ook van de zomer) had hij ook al lichte jeuk en bultjes. En hij gebruikt hem haast niet. In zijn geval denk ik dus dat het er niks mee te maken heeft.

Weet iemand of in zo'n groot wit zoutblok of in de hymalya (hoe schrijf je dat Blond ) melasse zit. Mijn andere zomereczeempaardje krijgt die namelijk ook..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:56

In een Himalya blok zit geen melasse, dat is een natuurprodukt . Die grote vierkante zoutblokken zijn eigenlijk voor koeien/schapen en daar zit vooral veel kalium in.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:00

DubbelDun schreef:
In een Himalya blok zit geen melasse, dat is een natuurprodukt . Die grote vierkante zoutblokken zijn eigenlijk voor koeien/schapen en daar zit vooral veel kalium in.

Is dit zoutblok met (veel) Kalium niet goed voor een paard? Ik heb deze gekocht, omdat hij van de lick-it, het Himalya zoutblok en die roodachtige langwerpige niet likte (en wel steeds aan metaal..).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:08

Ze zijn niet gemaakt voor paarden iig.
En voor paarden met HYPP zijn ze helemaal uit den boze.
Er zit nl een erg eenzijdige zoutbehoefte in, in tegenstelling tot de rode baksteen, die van alles 'ingebakken' .

Als je je paard voldoende voert zou hij genoeg vit/mineralen binnen moeten krijgen, hooguit op zeer hete dagen en bij zware arbeid (zweten) kan hij tekort gaan komen. Dit moet je dan aanvullen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:27

Mensen HELP hier zeggen jullie wat! Suevo heeft zo'n wit vierkant zoutblok en likt hier ook graag aan. In de zomer kon hij natuurlijk niet bij zn zoutblok want toen stond hij 24u per dag in de wei.

Op zijn oude stal, voordat hij hier kwam, had hij zo'n rode mineraal baksteen in zijn voerbak. In Spanje kregen ze altijd van die hymalaya dingen, alleen dan kwamen ze van daar gewoon uit de bergen en het was gratis. Daar likte Suevo ook graag aan. Maar toen had hij nog nergens last van.

Hij krijgt marstall melassevrij, maar komt dan kennelijk toch iets te kort. Welke liksteen zou ik dan het beste kunnen geven, die hymalaya? En wat voor bindmiddel zit er in dat grote witte vierkante likblok?

Lick-its kreeg hij al niet, maar hier nog een meedenker voor anderen: paardensnoepjes! Ik ben dus bang dat stalgenootjes of de kinderen of vriendinnetjes van die kinderen van de boer, hem misschien paardensnoepjes hebben gegeven. Staat ook stijf van de melasse...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:49

dus de paardensnoepjes en likstenen ook verbannen. *LOL*
Nu las ik dus weer ergens op internet dat volledig natuurlijk voedsel voor je paard het beste helpt tegen eczeem... Dat wil zeggen op haver, lucerne, beperkt gras en onbeperkt hooi en een liksteen/ vitaminen-mineralen supplement. Ik weet t nu allemaal niet meer hoor Huilen het kan zoveel zijn...

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:57

Misschien eens naar een goede voedingsdeskundige gaan en niet te veel andere dingen geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:01

ap is in de winter altijd geheel schuurvrij.
ik ben wel benieuwd of dat nu gaat veranderen want ik ga hem over zetten van de basisbrok van Havens naar de reform muesli.
kijken of dat verschil geeft Knipoog
deze zomer gaan we nog 1x met hem experimenteren, hij komt op volledig nieuw grasmengsel te staan, grasmengsel zonder grassen met veel suikers erin, raaigras geloof ik.
wij hebben op stal een gewone zoutblok,maar dan wel weer een met jodium erin, vind ik wel een nadeel,een verstoorde werking van de schildklier kan ook behoorlijke huidproblemen gaan geven he.
overigens komt ap er echt nooit aan, de rode niet,de witte niet, de himalaya gelukkig ook niet.
hij staat nu op de hele dag voordroogkuil en een halfje brok

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:52

Citaat:
In de zomer kon hij natuurlijk niet bij zn zoutblok want toen stond hij 24u per dag in de wei.

kan toch best, er ligt bij ons altijd zo'n ding gewoon in de wei, gaat een heel seizoen mee voor ie op is....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:35

Morrie schreef:
Citaat:
In de zomer kon hij natuurlijk niet bij zn zoutblok want toen stond hij 24u per dag in de wei.

kan toch best, er ligt bij ons altijd zo'n ding gewoon in de wei, gaat een heel seizoen mee voor ie op is....

Ik heb er pas 1 bij Shy in de stal gehangen maar ze kijkt er niet eens naar (en hij hangt echt boven de voerbak), hoe zou dat dan kunnen?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:41

Even voor de duidelijkheid, zit er in die rode wel melasse, veel of weinig of geen??
Mijn paarden hebben die ook, en ze eten er niet veel van, maar wel een beetje. Hij is blijkbaar niet lekker maar wel een aanvulling op hun dieet.

Waarschijnlijk heb ik trouwens melassevrije snoepjes, want mijn fjord lust ze bijna niet, hihi..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:55

toevallig was ik vandaag bij de welkoop en heb gekeken bij de rode likstenen,maar stond alleen de mineralen op die er in zaten.
ze hadden er ook het nieuwe voer van subli, melassevrij,geen haver en geen..euhh nou ja nog iets...

toevallig zit ik net op de site van paardnatuurlijk en kom een heel topic tegen over likstenen.
ga es zoeken daar op het forum,zijn dus wel degelijk likstenen met melasse schijnt het Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-01-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:56

GMO producten oftewel genetisch gemodificeerde grondstoffen..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:00

Ben wel heel benieuwd naar de naam van die Subli zonder. En vooral ook naar wat er in zit.
Op de NVVRdag heb ik een standje gezien van Subli en daar werd ook nieuwe muesli aanbevolen, maar ik weet niet meer of dat deze is, waar jij het nu over hebt.
Die werd in elk geval door de standhouder níét aanbevolen voor mijn ijslander en shetten, er zou teveel (voedingswaarde?) inzitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:05

op de zak stond met grote letters ZONDER,dus zo heet het voer dan ook neem ik aan,stom dat ik op de site van subli er helemaal niks over kan vinden?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-01-07 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:08

heb je info op de zak staan over VEP, vre, suikers enzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:11

ik heb alleen even in de winkel gekeken,hing wel een label aan.
wil je die info dan graag hebben?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:12

ik heb de subli zonder doorgemeten, was voor Morrie ongeschikt, voor de KWPN-ers was het wel geschikt

Subli granenmix zag er lekker schoon uit, alleen vol met zwarte en witte haver, toen ik het bij Morrie hield schreeuwde de biosensor heel hard NEEEEEE

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:25

ik zal volgende week anders zelf wel even naar de Welkoop om labels te lezen.Ben toch wel heel benieuwd naar de inhoud.
Probleem is dat als gekocht voer niet geschikt blijkt voor mijn poonies, ik er nog 4 maanden van moet voeren voor het op is. Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:30

ja precies, dat is een probleem, van Pavo hebben ze allemaal proefzakjes, en ik haal voer bij een molenaar (tevens Pavo-dealer) , ik kan dus van alles een klein beetje meenemen en doormeten, zooo handig. Buren met paarden zijn ook handig.....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:46

DinkeyGirl schreef:
Mensen HELP hier zeggen jullie wat! Suevo heeft zo'n wit vierkant zoutblok en likt hier ook graag aan. In de zomer kon hij natuurlijk niet bij zn zoutblok want toen stond hij 24u per dag in de wei. Op zijn oude stal, voordat hij hier kwam, had hij zo'n rode mineraal baksteen in zijn voerbak. In Spanje kregen ze altijd van die hymalaya dingen, alleen dan kwamen ze van daar gewoon uit de bergen en het was gratis. Daar likte Suevo ook graag aan. Maar toen had hij nog nergens last van.

Denk je dat Suevo misschien een allergische reactie op het witte zoutblok heeft?

ellepel schreef:
toevallig zit ik net op de site van paardnatuurlijk en kom een heel topic tegen over likstenen.ga es zoeken daar op het forum,zijn dus wel degelijk likstenen met melasse schijnt het Knipoog

Geef je ons een samenvatting? Slim

Ik heb een lijst van Subli gekregen met alle ingrediënten enzo. Alleen staan er geen pecentages, maar g/kg. Daar wordt ik helaas niets wijzer van, omdat ik het niet kan vergelijken. En de nieuwe muesli Zonder staat er helaas ook nog niet op.

Hoe weten 'we' trouwens dat er in Pavo E321 zit en in Hippostar E320 en E321? Tot nu toe heb ik het alleen op de zakken van Cavalor zien staan (E324). Op Pavo staat het niet en pavo zelf heeft mij in een mail laten weten dat ze alle 3 de E-nummers niet gebruiken... ?? En ik hoorde vandaag van een homeopaat dat er in bv Hippostar Vipagraan geen E-nummers zitten en dat het een zuiver voer is..

Weet iemand toevallig hoeveel melasse, zetmeel en suiker er in Hippostar Muesli-zonder-haver zit?? Ik weet alleen dat er 8,5% verteerbaar eiwit in zit.

ellepel schreef:
deze zomer gaan we nog 1x met hem experimenteren, hij komt op volledig nieuw grasmengsel te staan, grasmengsel zonder grassen met veel suikers erin, raaigras geloof ik.

Maar suiker (waaronder melasse) veroorzaakt toch juist meer jeuk?!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:50

Marstall heeft ook geen E nummers, dus ook heel zuiver voer!!