Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:00

Ik gebruik metazoa nu enkele maanden en mijn beide paarden glimmen nog steeds de pan uit.
Toch heeft mijn merrie echt een enorme terugslag in spieren gehad, en blijkt zij een middelmatige magnesium tekort te hebben. Ik moet dit nu dus weer aan haar bijvoeren.
Vind dat ergens wel jammer, want je zou verwachten dat dit met een mineralen vitamine brokje zoals metazoa toch goed op peil gehouden zou moeten worden

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:08

Ik voer ook nog magnesium bij :) Doen ze het goed op en heb toch 20 kilo staan :+
Beetje olie over de brokjes en dan de magnesium, blijft het goed plakken

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:09

Dat idee heb ik ook, hij valt enorm in bij zijn schoft. Kun je magnesium zo bijvoeren? En zo ja, waar haal je dat?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:10

Ik haal het bij de Welkoop in zakken van 20 kilo. Loopt ook een topic over.
Maar van magnesium worden ze niet dikker hoor ;) Heb er zelfs een te dikke shet mee af laten vallen.

Kan je er beter olie overheen gieten of lucerne bij gaan voeren

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:13

Nee hij valt in qua spieren. Hij kan wel wat kilo's missen haha.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:25

De reden waarom ik op een gegeven moment gestopt was met de Metazoa was o.a vanwege het bijvoeren van magnesium. Ik verwachte ook een compleet brokje en baalde toen dat niet volledig bleek te zijn. Ik heb toen een tijdje luzerne met magnesium en olie gevoerd en hoewel ze het hier goed op deed miste ik ook nu iets en heb de Metazoa weer gehaald. De magnesium kost in verhouding niet zoveel en met behulp van de Luzerne denk ik een goede balans te gaan vinden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:43

Ik voer ook magnesium bij en de Metazoa HP23 brokken voor de spieren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:45

Ik heb net op facebook wel de vraag gesteld hoe dit mogelijk is, ben benieuwd of ik hier een passend antwoord op krijg

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:29

ivy_power89 schreef:
Ik heb net op facebook wel de vraag gesteld hoe dit mogelijk is, ben benieuwd of ik hier een passend antwoord op krijg

Vogens mij heb ik je verhaal gelezen oo facebook Ik vond dat je nogal een vaag antwoord terug kreeg. Maar wat ik kan bedenken op het magnesiumtekort is dat het calciumgehalte vrij hoog is, daardoor wordt de opneembaarheid van magnesium verslechterd. Om tot de juiste calcium magnesiumgehalte te komen moet je 2-3 : 1 zijn. Metazoa is 4: 1 lijkt mee te vallen, maar in gras/hooi zit vaak minder magnesium, omdat hier weinig tot niet mee bemest wordt. Er zijn niet voor niks veel paarden (en mensen trouwens ook) met magnesiumgebrek. Veeboeren hebben vaak ook een magnesiumliksteen voor de koeien. Dit doen ze vast niet omdat het zo leuk lijk in de stal.
Als ik de plank mis sla moet je me het ook vertellen hoor, maar ik heb de laatste tijd veel over magnesium gelezen. En hier heb ik mijn conclusies een beetje uit getrokken.

Ik heb trouwens vaker gelezen over tekorten, met het voeren van metazoa. Ik voer het nu ook, maar wat je ook voert, goed kijken hoe je paardje is, bij elke voeding belangrijk. En een keer bloedonderzoek is zeker niet verkeerd (al vindt ik het schandalig duur, mestonderzoek trouwens ook, spekken van de va kas)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:55

Ja ik ben er nog niet echt wijzer van geworden!
Ik kreeg meer het idee dat het mn zadel probleem zou moeten zijn volgens hun.
en dan vraag ik me af of een zadelprobleem terug te vinden is in het bloed.....

op stal hebben ze allemaal een te kort, omdat gebleken is dat het hooi niet optimaal is.
daar wordt nu wel wat aan gedaan.
ik ben metazoa gaan voeren omdat mij gezegd werd dat dit het allerbeste was met een complete voeding.... dan kan het hooi verhaal uiteraard wel mee spelen maar dan vraag ik mij wel af hoe goed dit dan is en wat de toegevoegde waarde is

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:00

Jullie zijn zeker van brok naar metazoa over gegaan en trainen hetzelfde of meer/zwaarder?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:03

Nee merrie is zadelmak gemaakt en kreeg ik toen op stal, verder geen zware training

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:29

Door een zadelprobleem, magnesuimtekort?? Euh dat lijkt me sterk, je kunt wel minder spieropbouw hebben door een zadelprobleem. Door pijn gaan ze anders lopen, dus spieren anders gebruiken. Maar hierdoor magnesiumtekort oplopen kan niet.bij spiervermindering moet je dus naar meerdere dingen kijken, zadel, tekorten etc. Of het product toereikend is... ik geloof het wel, want veel paarden doen het er goed op, maar ze passen metazoa op het totale voer aan, dus gemmidelde hooiwaarden, maar geen partij hooi is hetzelfde, daarom is het gewoon belangrijk om naar je paard te blijven kijken en kritisch te zijn. Magnesium bijvoeren is niet heel duur en teveel wordt via de urine weer uitgevoerd. Dus echt erg is het niet. Tenzij je paardje een nierprobleem heeft, dit kan problemen geven. Houd dit wel in je achterhoofd.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:31

ivy_power89 schreef:

Heb je de bloeduitslagen en de foto gestuurd? Was ik even beniewd naar.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:44

Geryon schreef:
Jullie zijn zeker van brok naar metazoa over gegaan en trainen hetzelfde of meer/zwaarder?

Wat is zwaar. Ik train voor lange afstanden. We rijden nu op kilometers niet oo tijd. 15 km in gemiddeld 1,5 u.
Eet metazoa. En nog wat andere dingen waar ik van vind dat ze nuttig zijn. Verder geen krachttoer.
Ben zelf erg benieuwd hoe ze het gaat doen als de kilometers om hoog gaan.
En meer op tijd. Haar lijf doet het nu erg goed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:02

Geryon schreef:

Nee van Marstall Force (vitamine korrel) naar Metazoa.
Hier valt ze niets in ook niet op haar spieren.
Maar moet eerlijk zeggen dat ze nu niet onder het zadel gereden word aangezien ik op een nieuw aangepast zadel wacht.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:32

Het mooie van Metazoa is dat je paardje elke dag genoeg vitamine en mineralen binnen krijgt en dat je hierna zelf nog kan beslissen of je paardje extra energie nodig heeft. Zelf voer ik ruwe spelt van Bio-Ron erbij. Dit meer voor het kauwen en de vezels. Ideaal voor paarden die laag in het bloed zitten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:35

Sussanne schreef:
ivy_power89 schreef:

Heb je de bloeduitslagen en de foto gestuurd? Was ik even beniewd naar.

Ik heb net bloeduitslag gestuurd
Magnesium 0,71 0,75 – 1,25 mmol/L is "normaal"
Foto staat erbij, ik heb van nu even niet snel een foto

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:39

Mijn paard heeft nu weer aan 4 benen mok gekregen. Opvallend, sinds zij Metazoa heeft. Net als de vorige keer. Ik kreeg toen de argumenten dat het ws kwam vanwege het ontgiften van het lichaam dus dat zou betekenen dat dat wellicht nu weer zo is. Er heeft niet heel veel tijd tussen de vorige zak en deze gezeten maar ik blijf nog even positief. Paard ziet er verder prima uit en heeft een goede werklust. We wachten het nog even af.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:00

Kan het zijn dat je nu met de nieuwe zak de vernieuwde variant hebt, dus nu zonder graan?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:01

Hmmm dat weet ik niet. Wist ook niet dat er verschil in zat. Ik heb bij voorkeur zonder graan vanwege de zetmeel/suikers.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:07

Akke_sSpring schreef:
Mijn paard heeft nu weer aan 4 benen mok gekregen. Opvallend, sinds zij Metazoa heeft. Net als de vorige keer. Ik kreeg toen de argumenten dat het ws kwam vanwege het ontgiften van het lichaam dus dat zou betekenen dat dat wellicht nu weer zo is. Er heeft niet heel veel tijd tussen de vorige zak en deze gezeten maar ik blijf nog even positief. Paard ziet er verder prima uit en heeft een goede werklust. We wachten het nog even af.

Hoe lang duurde het de vorige keer dat ze mok had? Mag ik vragen waarom je gestopt was? Gewoon even uit nieuwsgierigheid.

Wat ik in de vier jaar dat ik de shetten nog nooit voor elkaar heb gekregen en al helemaal niet in de winter, zie ik nu wel. Ze glanzen, ondanks dat ze in de rui zijn. Ook zijn ze van de dunne af, maar dit kan ook met het graszaadhooi temaken hebben. Ze staan sinds een week op grszaadhooi, ze doen hier langer mee als gewoon hooi, en stoppen zowaar ook met eten. Al met al ben ik erg tevreden over het rantsoen tot nu toe. Al voer ik het nog tekort om echt te zeggen, dit is het, maar ik hoop dat ik dat over een paar maand kan zeggen, als mijn ZE shet met minder jeuk de zomer door komt. Ze heeft trouwens nu nog geen jeuk gehad en staat nog zonder boetdeken. Ze heeft ook nog geen sprietje gras gezien, aangezien het net doorgezaaid is. Ze staan nu nog op de paddock.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:12

Mmm, ik ben weer positief. Schuren van mijn pony was loos alarm. Misschien jeuk van het verharen. Heb de deken er weer afgehaald en aant het smeren met derfen. Zolang het goed gaat wil ik hem graag dekenloos hebben van de zomer. Ben erg benieuwd of hij nog begint.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:09

kiki1976 schreef:
Kan het zijn dat je nu met de nieuwe zak de vernieuwde variant hebt, dus nu zonder graan?

Sinds wanneer is de vernieuwde variant er dan? Keek van de week nog vanwege het magnesiumgehalte, aangezien ik altijd magnesium bijvoerde. Toen zat er nog 10g/kg in, nu 20gr/kg. Voer nu toch nog 2.5gr bij ivm haar stijfheid, die beter wordt door magnesium. Maar dat zou straks niet meer nodig zijn, omdat die hoeveelheid er dan bij in zit.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:12

De vorige keer had ze aan 1 been mok toen ik begon met Metazoa en werd het niet minder maar breidde het zich een beetje uit. De mok was erg hardnekkig en het duurde lang voor ze er van af was in tegenstelling tot eerdere aanvallen. Ik ben toen gestopt omdat ik het een minder volwaardig product vond dan ik vooraf had begrepen. Voor mijn gevoel moest ik nog teveel bijvoeren en uitrekenen en daar werd ik weer onzeker van. Dit in combi met de mok.... Ik heb toen een paar weken enkel, luzern, omega olie en magnesium gevoerd en de mok ging en bleef weg. Alleen qua conditie miste ik iets dus ben ik weer gaan kijken en toch maar weer metazoa gehaald. Ze krijgt dan nu Luzernemix van Hartog (was voor haar altijd een goede basis) aangevuld met Metazoa en magnesium. Op de mok na ziet ze er super uit, blijft mooi op gewicht en is actief in het rijden.