Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:21

Het is een combinatie van meerdere factoren:

- zoals eerder vermeld heeft een paard geen enzymen om fructaan in de dunne darm af te breken.
- bij grote hoeveelheden zetmeel / water oplosbare koolhydraten worden deze inderdaad onvoldoende opgenomen in de dunne darm. Dit hangt ook samen met passagesnelheid (structuur in rantsoen, maaltijdgrootte) in de dunne darm.
- hangt ook van de verteerbaarheid van het zetmeel. Bijvoorbeeld mais bevat veel zetmeel wat slecht verteerbaar is in de dunne darm. Bewerken van granen (pletten, rollen, hydrothermisch ontsluiten) verbeterd de verteerbaarheid waardoor het zetmeel beter in de dunne darm wordt opgenomen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:42

Maris schreef:
YamaDeva schreef:
Glucose, Fructose en Sucrose kunnen in de dunne darm direct opgenomen worden in het bloed dmv absorptie via de darmwand.

Is dat zo ? Maar dan zouden ( veel ) suikers dus ook nooit kwaad kunnen voor de darmen ?

Je conclusie is wat kort door de bocht.
Dat het direct opgenomen kan worden zegt niets over de schadelijkheid of over de verwerkbare hoeveelheid?
Het zegt alleen dat er geen enzym nodig is voor afbraak ;) .

Daarnaast is suiker een verzamelnaam...
de complexere suikers moeten eerst worden afgebroken (tot simpele suikers) door enzymen; zetmeel met amylase bijv. Een paard heeft die beperkt, vandaar nooit teveel suikerhoudend voedsel tegelijk.
De simpele suikers worden mbv insuline door de dunne darmwand via het bloed naar lichaamscellen getransporteerd voor energie. Ook daar zal ongetwijfeld een limiet aanzitten. Alles wat niet bijtijds door de dunne darm wordt weggewerkt (via enzymen en de insulinepoortjes) zal doorreizen naar de dikke darm, die daar niet op ingericht is.
Misschien dat je hier wat aan hebt, een artikel over koolhydraten en suikers in voeding en ruwvoer http://www.ext.colostate.edu/pubs/livestk/01818.html

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:05

De meeste twijfelachtige stukken komen in het forum van de cursus uitgebreider aan bod. Quote van Jo-Anne daar over fructaan: Fructans are not bad - it is just that if a lot of fructans are ingested in a short period of time they may result in intestinal upset
vervolgens gaat iedereen in dat topic elkaar met onderzoeken aanvallen, soms behoorlijk agressief en is de conclusie dat we gewoon heel veel nog niet weten. De ene onderzoeker beweert dat suikers bij verschillende paarden op verschillende plaatsen wordt opgenomen en dat suikers niks met IR en hoefbevangenheid te maken hebben en de andere met weer een ander onderzoek beweert weer het tegenovergestelde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:50

CaPrIoLe`79 schreef:
De meeste twijfelachtige stukken komen in het forum van de cursus uitgebreider aan bod. Quote van Jo-Anne daar over fructaan: Fructans are not bad - it is just that if a lot of fructans are ingested in a short period of time they may result in intestinal upset
vervolgens gaat iedereen in dat topic elkaar met onderzoeken aanvallen, soms behoorlijk agressief en is de conclusie dat we gewoon heel veel nog niet weten. De ene onderzoeker beweert dat suikers bij verschillende paarden op verschillende plaatsen wordt opgenomen en dat suikers niks met IR en hoefbevangenheid te maken hebben en de andere met weer een ander onderzoek beweert weer het tegenovergestelde.

Ik moet zeggen dat ik dat wel een beetje teleurstellend aan de cursus vind, ze geven een nogal eenvoudige voorstelling van zaken. Lijkt me vrij logisch dat niet alleen fructaan zorgt voor HB of IR maar dat daar meerdere factoren een rol spelen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:03

Ze zijn natuurlijk wel beperkt, omdat al hun uitspraken met onderzoek onderbouwd moeten worden. Terwijl een paardenhouder uit eigen praktijkervaring al makkelijker conclusies voor zichzelf trekt. En heel veel is gewoon nog niet onderzocht of er staat onderaan bij de conclusies dat er nog meer onderzoek nodig is.

HippoLogic

Re: Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 03:46

Wat mij wel verbaasd is dat de cursus (week 1) zegt dat de maag een inhoud heeft van ca 8 liter en bv een paardenvoerfabrikant (NL) 12 liter zegt. Dat vind ik zelf nogal een groot verschil. Dan denk ik: hoe kan daar nu toch zoveel verschil in zitten? Kijk dat een mini of een Shetlander een kleinere maaginhoud heeft dan een Shire lijkt me vanzelfsprekend.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:45

de vragen worden nu meerkeuze op die manier dat je meerdere antwoorden aan kunt kruisen in een vraag. er staat niet bij hoeveel antwoorden van de vraag goed zijn dus dat moet je allemaal zelf verzinnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:43

Hippologic:
Citaat:
Dan denk ik: hoe kan daar nu toch zoveel verschil in zitten?

Meer eten > meer verkopen > meer winst? :))

De Bokt-wiki heeft het zelfs over 10-20 liter! En Google levert ook diverse resultaten op 5-15 liter enzovoorts.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:18

is haylage voordroog en silage kuil ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:24

Silage is echt dat hele natte kuil wat wij liever niet aan paarden geven. Haylage zou je wel als voordroog kunnen bestempelen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:15

irmaz schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Ik moet zeggen dat ik dat wel een beetje teleurstellend aan de cursus vind, ze geven een nogal eenvoudige voorstelling van zaken. Lijkt me vrij logisch dat niet alleen fructaan zorgt voor HB of IR maar dat daar meerdere factoren een rol spelen.

Voor mij voldoet de cursus wel een beetje aan mijn verwachtinge. Het word ook gegeven als basisniveau aan iedereen die geïnteresseerd is in voeding voor paarden. Je hebt geen speciale achtergrond nodig om te kunnen begrijpen waar ze het over heeft (je moet alleen wat snappen van de Engelse taal). Echt diep zal ze ook niet op de materie in gaan om die reden. Ik hoop dat de cursus binnenkort een keer word gegeven op een hoger niveau, eventueel wat langer dan 5 weken en wat meer gedetailleerde informatie :j (je ziet soms wel eens cursussen die 10 weken duren).
Ik volg nu een cursus over menselijke voeding in relatie tot gezondheid. Daar gaat het er ook zo aan toe in de topics, vind het bijna vervelend om in te lezen. De leraren zijn ook maar mensen die vanuit een eigen oogpunt wat vertellen, en daar kunnen de meningen nogal over verdeeld zijn... Wel goed dat het word aangekaart, maar de toon soms :=
Die cursus is qua niveau ook wat hoger en ik ben er ook wel een paar dagen mee bezig, ipv het avondje wat ik hieraan besteed (maargoed, daat heb je gemiddeld ook zo'n 1,5 uur aan filmmateriaal waar je doorheen moet worstelen).
Hoe dan ook, ik blijf deze cursus wel leuk vinden. Fijn basisinformatie pakket en leuk om te volgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:04

Ik volg die discussies helemaal niet. Zonde van mijn tijd. :) Ik lees de slides, oefen de test en doe dan de gewone test. Dat is ruim voldoende om een 9 of 10 te halen. Ik kijk niet eens de filmpjes meer.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:08

filmpjes kijk ik inderdaad ook niet, maar discussie komen vaak wel interessante punten en met name informatie bronnen naar voren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:20

Ik vind dit basisniveau zelf wel fijn, heb totaal geen biologische/chemische achtergrond, dus vind dit wel handig als begin :j Ik snap ook wel dat ze alles maar heel kort/eenzijgdig kunnen belichten, maar dat is altijd als je de basis van iets onder de knie moet krijgen. Kan me voorstellen dat als je er al meer van weet, het te eenvoudig is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:22

Ze hadden het al over een vervolgcursus op hoger nivo, ben benieuwd! :#

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:19

Ik heb gisteren pas tijd gehad voor de stof en toets van week 2. Vond vraag 10 nogal een instinker en die had ik in 1e instantie dan ook fout :+ Maar wist meteen waarom dus daarna alsnog een 100%.

Kijken of ik morgen aan week 3 toe kom.
Ik kijk de filmpjes trouwens wel en heb de sheets er nog niet bij gehad. Ik maak de tests dus puur op basis van het filmpje. Heb de sheets wel opgeslagen op mijn pc voor later nog eens kunnen doorbladeren.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:34

Vandaag krijg ik pas tijd om week 2 en 3 te doen. Ik ben benieuwd naar mijn scores. Zelf kijk ik de video's wel en sla ze zelfs op online bij mijn BOX account. Zo kan ik ze straks als er nog onduidelijkheden zijn en de cursus is niet meer beschikbaar nog eens nakijken.

voor enkelen is het niveau van deze cursus misschien basis maar de leek is hiermee goed geïnformeerd en kan zijn voedingskennis al flink verhogen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:01

net de video's van week 3 gekeken en daarna het quiz assessment gedaan. 100% gescoord. Ik moet wel toegeven dat ik behalve filmpjes kijken ik erg weinig aan de cursus doe. Ik doe al een fulltime studie en voor mij komt vooral het diploma goed uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:05

knap die 100% ,ik las allemaal problemen met vragen op het forum ?!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:14

Vond de vragen eigenlijk helemaal niet moeilijk, eerste keer had ik trouwens 86%, tweede keer 100%

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:40

Ik heb 90% voor week 3

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:25

AlexVB schreef:
voor enkelen is het niveau van deze cursus misschien basis maar de leek is hiermee goed geïnformeerd en kan zijn voedingskennis al flink verhogen.

En om oude (weggezakte) kennis weer paraat te maken. :j Ik ben er wel blij mee. Eerste week vond ik nog het lastigst. Maar nu mijn weggezakte kennis weer wordt opgefrist, is het goed te doen. En zeer nuttig.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:14

Ik heb net week 2 afgerond en de laatste vraag vond ik ook tricky... Ik had die vraag helaas ook fout terwijl ik het juiste antwoord wel had kunnen invullen... Ik doe de test 1 x en op week 1 en 2 heb ik een 9 gehaald. Met deze cursus ben ik heel blij en ik hoop ook echt dat er een vervolg komt!
Helaas loop ik een beetje achter, maar dat gaat goed komen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:21

Je kunt de test nog een keer doen - in de info staat dat het hoogst behaalde cijfer telt.
Wat mij niet duidelijk is, is of het opnieuw maken van de test effect heeft op het eindresultaat - er wordt wel bijgehouden hoe vaak je de test doet - je hebt 3 kansen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:23

Kun je nu nog inhaken en de cursus alsnog volgen?

En zit je echt nergens aan vast? (Kan ik me bijna niet voorstellen ... ;) )