MalaQ: vind haar wel ok, niet te veel zorgen maken om die ribben. Schouder en billen zijn nog mooi vol, ik zou even afwachten of het vanzelf al wat bijtrekt door het gras wat gaat groeien. Mocht je toch twijfelen en wat extra's willen geven zou ik aan een paar handjes voer denken. Gewoon de dagen dat jij er bent. Voor haar leeftijd zou ik zeggen ziet ze er goed uit. Maar juist de leeftijd zegt mij ook dat ik persoonlijk die paar handjes voer zou gaan geven. Oudere paarden (wat heet ouder) mogen van mij iets reserve hebben. Zeker omdat ze sneller mager worden mocht er eens iets zijn.
Joline_: Ik kom bij jouw paard ook op een gemiddelde 3. Je kunt je twee dingen afvragen: Ten eerste vind ik 3 een mooi cijfer voor een rijpaard of zie ik liever 3,5. Imo geheel persoonlijk en ook per paard/ras/leeftijd/werk/enz verschillend. Ten tweede of ze op het moment dat beetje extra energie binnen krijgt wat nodig is om (kont)spieren te kweken. Zelfs al wil je geen extra vet, maar juist spieren (zie paard van Suzanne_J) zul je daar ook extra voer voor moeten geven. Naast flinke training offcourse

Suzanne_J: ik zou jouw paard een 2,5 tot 3 scoren, en geen 3,5 zoals je in het fototopic zei. Prachtige foto's overigens

Van mij mag hij iets voller, nu zie je alleen een heel (goed!) bespierd paard. Ik persoonlijk vind een klein beetje spekkies wel mooi, en hij zou het prima kunnen hebben zonder overgewicht te krijgen.
Zoals ik hierboven ook al zei: het is deels persoonlijk of je je paard op 2,5 of 3,5 wilt hebben. Beiden zijn niet ongezond voor het paard. Een paard dat flink sport of een renpaard bijv. zou ik op 2,5-3 willen hebben. Mijn hafkruising die recreatief longewerk doet en ritjes of een sprongetje maakt, wil ik tussen een 3 en 3,5 kunnen geven.
Momenteel is hij weer wat dikker, ik vind het lastig te reguleren nu het gras haast per dag lijkt te beslissen of het een meter groeit of niks doet. Qua krachtvoer is het al eventjes (5 weken?) hetzelfde. Eerst viel hij af (wat nodig was). Toen vond ik het weer iets te veel/te snel en ging ik wat hooi extra bijvoeren. Nu is hij weer ietsje dikker. Lastig... Maar toch blijf ik even voeren op gevoel. Voel ik zijn ribben op bepaalde plaatsen beter? Mooi. Voelt het kouder buiten? Beetje hooi extra. Heb ik het gevoel dat ze weinig/veel gras hebben? enz.