[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:07

Safiera schreef:
MalaQ: vind haar wel ok, niet te veel zorgen maken om die ribben. Schouder en billen zijn nog mooi vol, ik zou even afwachten of het vanzelf al wat bijtrekt door het gras wat gaat groeien. Mocht je toch twijfelen en wat extra's willen geven zou ik aan een paar handjes voer denken. Gewoon de dagen dat jij er bent. Voor haar leeftijd zou ik zeggen ziet ze er goed uit. Maar juist de leeftijd zegt mij ook dat ik persoonlijk die paar handjes voer zou gaan geven. Oudere paarden (wat heet ouder) mogen van mij iets reserve hebben. Zeker omdat ze sneller mager worden mocht er eens iets zijn.

Dankjewel voor je reactie! Toch vind ik het lastig, ze kan namelijk ook niet te veel reserve hebben omdat dat te belastend is voor haar benen (slijtage). Ik ga even wachten om te kijken of het wat bijtrekt, gebeurd dit niet zal ik denk ik wat bij gaan voeren op de dagen dat ik er ben en kijken hoe dat gaat..

laura_appie9

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:11

iemand een nieuwefoto??

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:13

Afbeelding
mijn 2 jarige
Afbeelding
mijn 7 jarige merrie

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:23

Ja, begrijpelijk wat slijtage betreft. Heb het ook niet over dikke pockets vetreserve, dingen als 50 of meer kilo. Als je de ribben voelt, wat nu haast huid op rib zal zijn, dat het dan gewoon voelt als een paar mm vetjes. Zoiets bedoel ik met reserve. Moeilijk kilo's schatten, maar 10 kg meer zou best ok zijn denk ik? Vandaar ook idd het advies even te wachten of enkele handjes bij te geven. Kan net genoeg zijn :)

OeefjeO: wat je eerder schreef van je jongste een 4, dacht ik: "let op, 4 is wat te veel!". Maar op je twee foto's zie ik mooie paardjes. Standfoto's zijn wel beter te beoordelen. 2jarige vind ik ruim 3, dus goed, maar mag imo ietsje minder voor een jong paard. In beweging zou je lichtjes wat rib mogen zien.
Je oudere paardje lijkt me ook 3-3,5. Gevulder, maar daar zitten wss ook werkspieren bij. Voor zover ik van deze foto kan zien vind ik haar mooi. Mijn pony zal ongeveer hetzelfde scoren. Wat de geul bij de billen betreft moet je imo echt voelen -haffies en dergelijke paarden hebben zulke billen. En niet persee omdat ze te dik zijn. Is het spier, of is het vet, met extra vetpockets naast de staart? Lastig te beoordelen van een foto.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:36

Safiera schreef:
MalaQ: vind haar wel ok, niet te veel zorgen maken om die ribben. Schouder en billen zijn nog mooi vol, ik zou even afwachten of het vanzelf al wat bijtrekt door het gras wat gaat groeien. Mocht je toch twijfelen en wat extra's willen geven zou ik aan een paar handjes voer denken. Gewoon de dagen dat jij er bent. Voor haar leeftijd zou ik zeggen ziet ze er goed uit. Maar juist de leeftijd zegt mij ook dat ik persoonlijk die paar handjes voer zou gaan geven. Oudere paarden (wat heet ouder) mogen van mij iets reserve hebben. Zeker omdat ze sneller mager worden mocht er eens iets zijn.

Joline_: Ik kom bij jouw paard ook op een gemiddelde 3. Je kunt je twee dingen afvragen: Ten eerste vind ik 3 een mooi cijfer voor een rijpaard of zie ik liever 3,5. Imo geheel persoonlijk en ook per paard/ras/leeftijd/werk/enz verschillend. Ten tweede of ze op het moment dat beetje extra energie binnen krijgt wat nodig is om (kont)spieren te kweken. Zelfs al wil je geen extra vet, maar juist spieren (zie paard van Suzanne_J) zul je daar ook extra voer voor moeten geven. Naast flinke training offcourse :)

Suzanne_J: ik zou jouw paard een 2,5 tot 3 scoren, en geen 3,5 zoals je in het fototopic zei. Prachtige foto's overigens :P Van mij mag hij iets voller, nu zie je alleen een heel (goed!) bespierd paard. Ik persoonlijk vind een klein beetje spekkies wel mooi, en hij zou het prima kunnen hebben zonder overgewicht te krijgen.
Zoals ik hierboven ook al zei: het is deels persoonlijk of je je paard op 2,5 of 3,5 wilt hebben. Beiden zijn niet ongezond voor het paard. Een paard dat flink sport of een renpaard bijv. zou ik op 2,5-3 willen hebben. Mijn hafkruising die recreatief longewerk doet en ritjes of een sprongetje maakt, wil ik tussen een 3 en 3,5 kunnen geven.
Momenteel is hij weer wat dikker, ik vind het lastig te reguleren nu het gras haast per dag lijkt te beslissen of het een meter groeit of niks doet. Qua krachtvoer is het al eventjes (5 weken?) hetzelfde. Eerst viel hij af (wat nodig was). Toen vond ik het weer iets te veel/te snel en ging ik wat hooi extra bijvoeren. Nu is hij weer ietsje dikker. Lastig... Maar toch blijf ik even voeren op gevoel. Voel ik zijn ribben op bepaalde plaatsen beter? Mooi. Voelt het kouder buiten? Beetje hooi extra. Heb ik het gevoel dat ze weinig/veel gras hebben? enz.

De 3-3,5 is hier eerder in dit topic gegeven, gebaseerd op 2 foto's van mijn fototopic, vandaar dat ik dat aanhaalde :)
Ik weet alleen niet goed hoe ik hem dikker zou kunnen krijgen, hij krijgt voederbieten, heel de dag door hooi, en een klein handje brok. Hij mag helaas niks meer hebben met suikers om de reden dat hij al verschrikkelijk druk is, en een halfjaar geleden ernstig hoefbevangen was, en daarom geen suikers mag hebben :) Hij staat overigens dag en nacht op het land (met open stallen) waar hij heel de dag aan het bewegen (vooral rondcrossen is) dus hij verbrandt denk ik ook wel meer dan een gemiddeld paard.
Iemand nog tips om hem iets voller te krijgen?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:38

suikervrije brok een musli? ik had baad bij een 5 granen mix! zat wel haver in maar omdat het geen geplette haver was werd mijn paard er niet drukker van!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:41

Maisvlokken? Daar worden ze ook dikker van, maar er zit geen energie in (zo ver ik weet, mijn paard is namelijk al 3,5 jaar op dieet ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:49

En in voederbieten dan niet veel suikers??
Er zijn zat soorten brok of muesli die laag in suiker & zetmeel zijn (zie bijv. dit topic: [VS] Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse) ) Denk aan Dieetmix of Seniores Priores van Subli, Safe & Sound van D&H, bepaalde soorten Equifyt, Healthy Herbs, Fibra... Of was jij ook al in dergelijke topics geweest?

Olie helpt trouwens ook vele paarden met aankomen. Geen zetmeel, geen suiker, en ze worden er ook niet heet van gelukkig. Maar als ik zo hoor hoeveel jouw paard 'sport' ook in de wei... Lijkt me top, zeker gezien het verleden met HB. Van extra hooi komt de mijne dus ook al aan, dat zou ook een simpele veilige optie zijn. Of denk aan lucerne zonder melasse (Subli) waar wél de eiwitten in zitten om aan te kunnen komen.

Nogmaals, veel te mager is hij niet. ík zou hem wat voller willen zien als zijnde mijn paard. Dat blijft persoonlijk. Gezond is en blijft 't belangrijkste natuurlijk. En dan liever gezond, gespierd en slank dan dikker, maar spierloos en hoefbevangen of anderszins ziek.

@Femke_K: Hoe kan ergens geen energie in zitten en ze er wel van aankomen? Kan niet. Maïs bevat heel veel zetmeel, wat weer wordt omgezet in suiker. Je kunt beter zetmeel (langzaam vrijkomende suiker) dan direct suiker geven, maar verder is zetmeel niet echt goed.

Van Maïs komen ze enorm aan, maar dus omdat er zo veel energie in zit. Laat staan verzuring (die je ook op andere soorten graan krijgt overigens)... Je mag het ook niet langdurig voeren geloof ik.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:59

Voederbieten mag hij 1 per dag hebben op aanraden van de veearts, zitten blijkbaar niet veel suikers in, maar wel goed buikvullend.
Het moeilijkste is iets vinden waar hij niet nog drukker van wordt, en wat hij tegelijkertijd mag hebben in verband met zijn hoefbevangenheid.
Wij voeren daarom dus (na overleg met de veearts) enkel de hele dag door hooi, klein handje brok, en 1 voederbiet.
Maar ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden, waar hij toch nog wat dikker van kan worden, zonder dat ik risico loop dat hij weer ziek wordt :j
Bedankt voor de ideen in ieder geval!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:04

Suzanne_J schreef:
Voederbieten mag hij 1 per dag hebben op aanraden van de veearts, zitten blijkbaar niet veel suikers in, maar wel goed buikvullend.
Het moeilijkste is iets vinden waar hij niet nog drukker van wordt, en wat hij tegelijkertijd mag hebben in verband met zijn hoefbevangenheid.
Wij voeren daarom dus (na overleg met de veearts) enkel de hele dag door hooi, klein handje brok, en 1 voederbiet.
Maar ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden, waar hij toch nog wat dikker van kan worden, zonder dat ik risico loop dat hij weer ziek wordt :j
Bedankt voor de ideen in ieder geval!

Weet niet of je dit topic al eens doorgespit hebt?
[VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Staan erg veel nuttige tips en tricks in voor dunne paarden. Mijn pony is insuline resistent, 3 jaar geleden ook op het randje van HB gezeten maar was door een infectie niet meer dik te krijgen. Hij mag ook absoluut niet teveel suikers binnen krijgen, hij staat nu op Hugho Kruidenmix (melassevrij) Subli Omega 369, en Seniores Priores. Vooral die laatste is een hele veilige maar goed dikmaker. Ze worden er niet druk van, maar komen er wel prima van aan is mijn ervaring :j

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:11

Safiera schreef:
En in voederbieten dan niet veel suikers??

@Femke_K: Hoe kan ergens geen energie in zitten en ze er wel van aankomen? Kan niet. Maïs bevat heel veel zetmeel, wat weer wordt omgezet in suiker. Je kunt beter zetmeel (langzaam vrijkomende suiker) dan direct suiker geven, maar verder is zetmeel niet echt goed.

Van Maïs komen ze enorm aan, maar dus omdat er zo veel energie in zit. Laat staan verzuring (die je ook op andere soorten graan krijgt overigens)... Je mag het ook niet langdurig voeren geloof ik.

Ik dacht juist dat maisvlokken een veilige manier was om paarden te laten aankomen. Maar wat je zegt klinkt wel logisch. Nogmaals ik heb dit probleem ook niet met mijn paard, want die komt juist heel snel aan (die hoeft alleen maar te kijken naar de groende wei :D )

En lucernce brokken dan? (die je met water moet aanlengen). Dat is toch ook een dikmaker?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:14

ik ben erg tevreden over kwikbeet van Dodson & Horrell. laag in suiker, rijk aan vezels. goed voor langzame energie dus, en ook geschikt om bij te voeren icm gerichte training voor meer spieropbouw. ook is het voor sobere paarden erg geschikt, mijn eigen dieren staan allemaal op een zo suikervrij mogelijk dieet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:31

Oooh, als ik zie welke paarden julle een 5 geven, dan valt die van mij (17jarige Groninger ruin, ouderwets type) gewoon van de schaal. Die zit ergens in de buurt van de 7/8, denkt ik :')

Afbeelding

Afbeelding

Helaas niet de meest duidelijke foto's, maargoed, ik denk dat het zo ook wel over komt, haha. Ben me ervan bewust dat hij veel te dik is, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid dun. Hij staat nu 1 uur per dag op gras (de rest van de dag op zeer schraal land), en krijgt op stal ongeveer 1½ plakje hooi, verdeeld over 2 keer (wat hij op het moment niet eet, omdat hij het niet lekker vindt). Kan hem toch moeilijk nog schraler voeren...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:47

HalloDan schreef:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Helaas geen foto van Raiza's knappe kontje :o !
Rai heeft bloedworm gehad en is enorm mager geweest waardoor de traing op een zeer laag pitje stond. Nu zijn we op het punt dat ze weer spieren moet gaan krijgen en daar wordt hard aan gewerkt. Maar dikker moet ze nu niet meer worden! Hoe zouden jullie haar nu beoordelen? Zelf heb ik misschien een wat vertekend beeld omdat zij zo ziek is geweest en ik zoooo blij ben dat ze weer mooi vol is!

Misschien zijn dit niet juiste foto's om te beoordelen of vergeten jullie mij :+ ?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:45

ik ben ook nog steeds een trouwe meelezer van dit topic.
Zal straks even nieuwe en goede standfoto's van mijn haf merrie maken. Die is in korte tijd al flink wat gewicht kwijt en meer spieren gekregen. Zal haar dan zelf beoordelen met de cijferd en ben benieuwd hoe jullie haar nu vinden. Zo even naar stal om te rijden en foto's te maken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:37

@hallodan: vind jouw paardje er echt goed uitzien, ok de bespiering mag nog wat meer, maar voor de rest vind ik haar inderdaad terug mooi van model! En ze glanst ook top! Zou zo zeggen: houden zo! Ik vind haar een 3.

@xSwanheart: oeps ziet er inderdaad toch wel vrij volumineus uit... niet verkeerd bedoeld, want als ik lees wat hij maar te eten krijgt... helaas toch wel zeker een 5 ...

Even onze hengst: wat vinden jullie van hem (op de laatste show vond de jury hem zeker 50kg te mager):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:40

En dan nog even de andere merrie, deze wat dus niet dik wordt:

Afbeelding

Afbeelding

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:00

JoCo schreef:
@xSwanheart: oeps ziet er inderdaad toch wel vrij volumineus uit... niet verkeerd bedoeld, want als ik lees wat hij maar te eten krijgt... helaas toch wel zeker een 5 ...

Volumineus, wat zeg je dat netjes :+

Vind jouw paarden wel netjes, eigenlijk. Ik denk dat ze eerder in bespiering dan in vet missen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:04

xSwanHeart schreef:
JoCo schreef:

Volumineus, wat zeg je dat netjes :+

Vind jouw paarden wel netjes, eigenlijk. Ik denk dat ze eerder in bespiering dan in vet missen...

Haha ja, ik wou beleefd blijven :o ... nee even serieus: een ander afkraken is makkelijk hé, maar als ik lees wat jouw paardje maar te eten krijgt, ik zou ook echt niet weten hoe je daar nog in zou kunnen minderen...

Mijn paarden zijn inderdaad niet bespierd, de merries worden enkel recreatief gereden, en de hengst hebben we pas van voor de winter. Die heb ik dus lekker met rust gelaten, en ben nu pas met hem aan het werk sinds een paar weken.
Maar heb je mijn eerste merrie ook gezien? Staat hier 1 à 2 pagina's terug, die kan met de jouwe meer hoor :o

Anena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:14

Wat leuk om al die foto`s te zien en de beoordelingen. Ik denk dat het erg goed is als men zich bewust wordt van de conditie van zijn paard(en). Dat is het begin! Erg leuk topic dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:51

Ik heb mijn paard hier al eerder laten beoordelen, toen netjes op een 3 (waar ik me wel in kan vinden). Gisteren is hij voor het eerst met zijn potentiële nieuwe weimaatje in de wei geweest en toen heeft een vriendin met haar telefoon een paar foto's en filmpjes gemaakt. De filmpjes moet ik nog krijgen, maar de foto's heb ik al ontvangen. Voor wie het leuk vindt mijn paard ook in beweging te beoordelen dus deze aanvullende foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Ze vonden elkaar wel leuk geloof ik, dus vanavond mogen ze weer samen spelen, dan zal ik eens kijken of ik mijn spiegelreflexcamera kan meenemen (even kijken of ik dat lichamelijk volhoud; ben vorige week van hem gevallen dus ben wat geblesseerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:58

@JoCo Ik vind jouw twee pony's eigenlijk allebei erg mooi qua gewicht!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:07

@nouks: dankjewel! Ja deze 2 vallen inderdaad best mee, al is de hengst volgens de jury nog 50 kg in vet te licht, en mijn 2de merrie staat meer naar boven vermeld, das helaas een dikke 5 :-(

Ik vind jouw paard trouwens nog steeds een 3, erg netjes dus! Het ziet er wel naar uit dat ie goed bezig is met indruk te maken op het nieuwe weidemaatje ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:36

@JoCo: zijn het welshjes? Ik heb het idee dat die vaker flink vetgemest worden omdat dat "zo schijnt te horen".... Ik vind ze echt mooi op gewicht hoor.

VWB mijn paard: hahahaha ja, hij geeft z'n nieuwe weidemaatje nog niet echt de kans ook wat grasjes mee te happen. Geeft niks, weidemaatje kan wel wat kilootjes kwijt :+

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:38

Haha nu moet ik toch lachen hoor, neen neen, het zijn arabiertjes, en hebben toch beiden een stokmaat van boven de 1.50m :-) :-)