Ellepel, weet jij toevallig ook wat het advies is om te voeren per 100 kg lichaamsgewicht?!
ellepel
Geplaatst: 23-06-12 14:26
nee,maar dat staat volgens mij wel op de zak? anders even mailen met subli,ze reageren heel snel. ik geef minimaal,appie staat nog in zat gras dus die krijgt nu een 400 gram met wat supplementen. maar dan alleen maar als ik ops tal ben,anders krijgt hij niks
Ik heb 2 zakken achterin de auto liggen, zal straks even kijken wat het advies is. Dank Ellepel voor de vit/min cijfers, ga toch ff vergelijken. Wil weten of ik nog moet bijvoeren of niet..
Marvel
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-12 15:38
Tamadine schreef:
Ellepel, weet jij toevallig ook wat het advies is om te voeren per 100 kg lichaamsgewicht?!
Ik heb een vraagje aan de dieetmix gebruikers hier. Mijn paard is nu ruim 3 weken bevangen en het vermoede bestaat dat hij IR is, wacht nog op de uitslag van de test.
Nou zag ik dat veel baasjes van HB en IR paarden de dieetmix voeren. Mijn paard krijgt nu een flink hand lucerne (10% suiker en zetmeel) met 100gr Force en een scheut omega olie. Wat heeft de dieetmix aan voordelen tegenover dat wat ik nu voer.
Ik twijfel of ik de lucerne met olie en vit. korrel blijf voeren of over stap naar de dieetmix.
ik denk dat het grootste voordeel is dat je met een product klaar bent.
ellepel
Geplaatst: 02-07-12 06:04
denk dat je beter kunt gaan kijken naar de vitamines en mineralen die je nu geeft, wat je paard eigenlijk dagelijks hebben moet en wat het verschil is als je dieetmix gaat geven
@flappie: ik ga mee met ellepel. Kijk of hij de benodigde vitamine en mineralen krijgt met wat je nu geeft. Ik vind dat je vrij veel moet voeren om met dieetmix aan de juiste percentages te komen. Ik ga zelf over op 1 handje dieetmix, 2 maal daags en pavo vital complete + omega 369. Er zitten in de pavo veel meer vitamine/mineralen dan in dieetmix en daarvan hoef ik maar 100gr per dag te geven. Er zit wel een scheve verhouding in calcium en ? (ff kwijt), maar die trek je recht door voldoende hooi te geven.
ellepel
Geplaatst: 15-07-12 17:30
op aanraden toch maar gewoon weer een zak dieetmix gehaald. appie is tonnetje rond van veel te veel gras en staat nu net een week op een schraal stukje. doordat hij dan net tekort komt in vitamines moet hij dus wel weer wat hebben en is de dieetmix dan toch beter. dus we houden het toch maar zo
Waarom geef je hem dan niet alleen maar de vitaminekorrels van pavo, is net hagelslag en ze eten het zo uit je hand, doe ik ook bij eentje die snel dik wordt.....
Voer is altijd granen of mais en dat is altijd koolhydraten, dan is er vaak ook nog gewoon suiker aan toegevoegd om het smakelijk te maken,
In de dieetmix zitten geen granen volgens mij hoor... al zou ik ook eerder voor handje vitaminekorrel gaan,tenzij je bijvoorbeeld iets zoekt voor supplementen...
er zit luzerne in,volgens mij wortelvlokken en nog vanalles(heb het zelf niet)
ellepel
Geplaatst: 16-07-12 06:18
ik wil helemaal geen pavo voeren,en ik wil ook geen handje korrel geven. appie krijgt nu lekker zijn supplement door wat van de dieetmix en staat daar heerlijk van te eten.
Ik heb er zelf een combi van gemaakt. Ik moet 1,5 kilo van dieetmix voeren om hem zijn benodigde vitamine te geven, dat vind ik dus veel te veel. Ik ben ook enorm tegen pavo Maar ik geef nu 100 gr van de vital complete en een handje dieetmix. Weet ik zeker dat hij zn vitamines krijgt, dat vind ik belangrijker.
Ik voer ook de dieetmix gedeeltelijk, vind de aanbevolen hoeveelheid erg veel, hij krijgt erbij pavo vital en als hij werkt krijgt hij voer erbij van marstall, de naturell.
Voer hier aan een veel te dikke Haflinger nu ook de Subli Dieetmix. Ben benieuwd! Krijgt opbouwend nu een 1/3 schep per dag en 4 keer daags hooi en elke dag wordt zijn stal met lekker vers stro opgestrooid... Hij staat sinds 3 weken niet meer in het land en is in die 3 weken zelfs wat dikker geworden.. Hoop dat dit werkt!
In het land groeide hij ook heel erg (alle paarden doen het nogal goed in het land ondanks de strookbegrazing) en omdat het land zo rijk is ben ik bang dat zijn ZE nog erger wordt en dat hij zelfs kans krijgt op IR cq hoefbevangenheid. Hij krijgt nu ook een drainage kuur. Stro is meer bezigheid en vulling dan dat er wat in zit.
Woody2015
Geplaatst: 18-07-12 14:00
@Woestein gewoon op het land laten maar dan met een muilkorf!! Die van mij was tonnetje rond, maar sinds hij de muilkorf heeft en de dieetmix krijgt gaat het super, en hij staat heel de dag op de wei met muilkorf, savonds en smorgens overjarig hooi, veel hooi. Mijn ervaring door de jaren is dat hoe minder ze te eten krijgen hoe dikker.....
Maris
Geplaatst: 20-07-12 16:26
Zitten er hele grote brokken of harde brokken in de dieetmix ?
*kwam dit topic tegen dus gooi even mijn ervaring er tussendoor
Sinds april voeren we onze oude (22) dikke B pony merrie de Subli Dieetmix. Ze heeft gruwelijke zomerexceem sinds 2 jaar deels veroorzaakt door insulineresistentie. Vorig jaar had ze een heel slecht jaar (vooral zomerseizoen), slechte overeindstaande vacht, veel haar, slecht verharen, geen glans te bekennen en enorme vochtophopingen van het schuren. (ze droeg overiges een amigo mio fly deken, mocht niet baten)
Dit voorjaar wilden we het helemaal goed doen, bloed laten onderzoeken dus en daar kwam insulineresistentie uit. Verklaarde gelijk de plotse zomerexceem. We hebben toen een drainagekuur gegeven en zijn overgegaan op de dieetmix. Ten eerste kwam ze toen al vlotter uit het haar dan het jaar ervoor, en eind maart toen de vliegjes kwamen kreeg ze een echte exceemdeken op.
Vandaag de dag ziet ze er beeldschoon uit, geen jeuk, alle manen nog, appeltjes op haar glimmende vacht en we hebben haar echt jaren niet zo mooi gezien! Ze krijg overigens 4 handjes dieetmix op een dag, eerst kreeg ze muesli zonder haver en basisbrok (meer voor de lekker, pony werkt niet). Kan het voer dus absoluut aanraden in combinatie met zomerexceem. Wij blijven het voeren!
Hieronder een foto van onze merrie. Normaal staat ze met deken natuurlijk maar 1 dag in de week mag ze hem even af als het weer het toelaat.