Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taniya

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:22

Nee hoor ook de Herbs wordt in borkvorm geperst zonder toevoegingen, de vit brokjes in het Equifyt worden ook zonder toevoegingen ( melasse) geperst.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:04

meerhofh schreef:
Maar dat is een veevoeder, niet zo geschikt voor paarden :) . Op de paardenvoedermarkt is voergezond uniek met hun pers

uniek zijn ze zeker, maar ze zullen vast niet de enige zijn :+

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:09

TaniA weet je toevallig ook in welke fabriek?of heeft equifyt zn eigen fabriek?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:15

In eigen fabriek

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:41

Ik voer mijn pony nu al 11 maanden de weidebrok van HH en hij doet het er in principe prima op, geen last meer van jeuk/schuren wat hij met andere voeders wel altijd had, super dus.

Ik moet weer een nieuwe zak bestellen en twijfel of ik de weidebrok plus bestel deze keer. Hij is een minishet, inmiddels 18 jaar oud, staat 24/7 buiten en 4-5x per week licht in de arbeid. Omdat hij wat schraal werd begon ik mezelf af te vragen of hij ivm het ouder worden een extra steuntje in de rug kan gebruiken mbv krachtvoer.

Heeft iemand enig idee of de weidebrok plus daar dan een goede toevoeging voor is?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:42

Weidebrok plus is dan prima. Basisbrok zou ook kunnen. Even kijken waar hij het het best op doet.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:48

En dan moeten we ook nog kijken naar het process: warm of koud?

Maar zou je dat evt niet juist ietsje meer voeren dan een "sterkere" brok? (algemene vraag)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:57

Normaal gesproken kan dat idd voldoende zijn. Maar omdat het hier om een oudere pony gaat, kan deze wel wat extra gebruiken aan vitaminen/mineralen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:18

Ik heb een proefzak van de normaalbrok besteld, ben benieuwd!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:48

Okee bedankt! Ik heb nu de weidebrok plus besteld, ben benieuwd hoe hij het daarop gaat doen. :)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:08

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:35

Ja klopt

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:06

meerhofh schreef:
Maar dat is een veevoeder, niet zo geschikt voor paarden :) . Op de paardenvoedermarkt is voergezond uniek met hun pers

Weide/grasbrok is ook geschikt voor paarden.
Uniek zijn ze dus niet want het wordt al jaren gemaakt.
We willen toch graag een brok die zo natuurlijk mogelijk is. Weide / gras brok is een mooie vervanger voor de junkfood brokken. Beter is nog om meer hooi te geven, of om ze 24 uur per dag gras te laten eten.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:11

Marstall is een goede voeder. Ik voer zelf marstall fyto. Daar doe ik gehakseld gras bij zodat hij langzamer kauwt. In dit gras zit ook geen melasse, het komt uit de alpen en is heerlijk kruidig en zorgt ervoor dat hij langzamer eet. Als je iets droog vind kan je er wat omega olie bij doen. Verder doe ik nog al zijn supplementen erbij zoals magnesium en de kruiden die hij nodig heeft. Succes!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:16

Citaat:
Er zijn meer bedrijven die alleen gras in een brokvorm krijgen zonder toevoegingen van melasse ;)
http://grasdroger.nl/produkt.htm

Ik kan niet vinden op de site hoe die brokken geperst worden? Ben wel benieuwd naar de prijs van die grasbalen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:42

UniFlap schreef:
Citaat:
Er zijn meer bedrijven die alleen gras in een brokvorm krijgen zonder toevoegingen van melasse ;)
http://grasdroger.nl/produkt.htm

Ik kan niet vinden op de site hoe die brokken geperst worden? Ben wel benieuwd naar de prijs van die grasbalen.

Wat ze mij vertelde dat de brokken onder druk geperst worden.
Prijzen kan je op onderstaand adres/mail navragen.
Heb dit gewoon van internet af , ben niet verbonden met het bedrijf.
Grasbrok die ik gebruik kom uit Waalwijk.

Drie Tolhekken 3
8431 TX Oosterwolde
Telefoon 0516-512368
Fax: 0516-513412
E-mail oosterwolde@grasdroger.nl

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:55

ik heb even gekeken op die site want dat is natuurlijk een hele goeie optie. Dat er bij voordelen staat 'moderne melasseinstallatie aanwezig' maakt wel dat ik me weer dingen ga afvragen.... Melasse wordt gebruikt om brokjes te kunnen maken/persen en wordt ook gebruikt om tegen te gaan dat een produkt 'stoft' (als je begrijpt wat ik bedoel). Daarom wordt het vaak gebruikt in de zakken met Lucerne ed., zodat het geen stoffige bende wordt. Ik weet niet of zij dit ook doen en zo ja, of zij dit standaard doen. Ben ik dan wel benieuwd naar. Zo'n grote baal hooi is natuurlijk prachtig als het verder onbewerkt is... Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met het eiwitgehalte. Aangezien zij zich voornamelijk richten op koeien is de kans groot dat het eiwitgehalte hoog is, vanwege het positieve effect op de melkproduktie. Of dat voor paarden ook goed is, kun je je afvragen. Voor die van mij in ieder geval niet, maar die heeft sowieso moeite met eiwitten, dat is al snel te veel.

Edit: dat de brokjes onder druk worden geperst is op zich de gangbare methode. Belangrijk is echter onder hoe grote druk, want dat heeft zn weerslag op de temperatuur. Hoe lager de temperatuur hoe beter het is voor de voedingsstoffen. Meestal echter wordt er onder hoge druk (en dus hoge temperatuur) geperst, met als gevolg 'verbrande' voedingsstofen. Vandaar dat bv. de machine van Voergezond zo bijzonder is.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:01

En als je dat aan alle "vee" kunt voeren twijfel ik aan wat voor gras het is, ik ben bang voor "productie gras"

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:24

Caballos schreef:
En als je dat aan alle "vee" kunt voeren twijfel ik aan wat voor gras het is, ik ben bang voor "productie gras"

Het eiwit in het grasbrok is 16,5%
Vet 2,8%
ruw as 9,5 %
ruwe celstof 19,5 %
Fosfor 0,2%
Ewpa 0,57

Denk dat de meeste hooibalen ook van productiegras komen, zoveel natuurgebied is er niet meer of echte kruidenweides.
Dan moet je ook nog met de natuurgebieden opletten op alle giftige planten. Moeilijk hoor om echt natuurlijk voer te geven wat je ergens moet kopen. Thuis uit je eigen wei weet je precies wat erop staat en wat je landbeheer is met bemesten.
Veel paardeneigenaren zijn afhankelijk van het aangeboden "natuurlijk" voer.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:55

Klopt idd, je moet maar net treffen en weten wat je koopt/krijgt.

Toch zijn de producten/ingredienten van voergezond wel echt natuurlijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:31

Caballos schreef:
Klopt idd, je moet maar net treffen en weten wat je koopt/krijgt.

Toch zijn de producten/ingredienten van voergezond wel echt natuurlijk.

Ik twijfel ook niet aan de producten/ingredienten van voergezond.

Zo ook niet aan andere voermerken. Controle en kwaliteit staat bij veel bedrijven voorop.
Het is net wat je zelf graag wil geven, en vooral waar doet je paard het goed op.
Veel reageren op te veel suikers/zetmeel , andere weer op te veel eiwit/fructaan.

Gelukkig zijn er zoveel soorten en merken dat we altijd wel iets kunnen vinden.
Ben ook iemand die liever niet voor de merknaam moet betalen ;)
Te veel rondgelopen op fabrieken waar de inhoudt hetzelfde was alleen de verpakking en prijs anders :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:03

Er zit ontzettend veel verschil tussen grasbrok en grasbrok. Producten van voergezond kunnen ook geen 'grasbrok' genoemd worden, net zo min dat ze vallen onder de term 'ruwvoeders'.
Gewone standaard grasbrokken worden het meest gebruikt in de melk-koeien-houderij, inderdaad afkomstig van 'productiegras' wat rijkelijk is bemest met kunstmest en een hoog eiwitgehalte heeft. En zo zijn er meer verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:52

Ik heb een baal graszaadhooi bemachtigd, volgens mij was het van vorig jaar of het kunstmatig gedroogd, maar het is eindelijk hooi waar mijn anda nog geen natte benen van heeft gekregen, hoop dat dit de oplossing is. Maar als het graszaadhooi van vorig jaar is, dan heb ik eindelijk gevonden wat ik hebben moet en al het koeienvoer wat we om ons heen hebben eindelijk kan laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:55

jomaro schreef:
Wat ze mij vertelde dat de brokken onder druk geperst worden.
Prijzen kan je op onderstaand adres/mail navragen.
Heb dit gewoon van internet af , ben niet verbonden met het bedrijf.
Grasbrok die ik gebruik kom uit Waalwijk.

Drie Tolhekken 3
8431 TX Oosterwolde
Telefoon 0516-512368
Fax: 0516-513412
E-mail oosterwolde@grasdroger.nl

Jomaro, Waalwijk is voor mij "dicht in de buurt" kun je mij vertellen bij wie je het haalt, het merk en de prijs?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:15

Mijn paard heeft de afgelopen 2 a 3 dagen niet meer geschuurd.. ik weet niet of dit komt door de nieuwe brok (hoe snel kan dat?), omdat zijn nieuwe regendeken irriterende vliegen weg houdt (al moet zijn vliegendeken dat normaal ook doen) of om een andere reden.. Wellicht is het ook van tijdelijke aard, maar 3 dagen niet schuren is voor ons al een record. Ik houd jullie op de hoogte ;)