Heb je het ooit geprobeerd? Hier eet paard ook geen geweekte lucerne. Maar de fibrebeet wordt opgegeten alsof dat het enige is dat die op een dag krijgt. Het is ook niet vergelijkbaar met geweekte lucerne.
In de fiberbeet zitten geen stukken luzerne, is heel fijn, losse luzerne eet die van mij namelijk niet.
xPearl
Geplaatst: 27-03-20 22:12
Ik kom mij hier ook even melden, in de hoop dat iemand mij kan helpen .
Ik heb nu ruim een maand een nieuw paard in mijn bezit. Een 9-jarige ruin die wel een opknapbeurt kon gebruiken. Hij mag alleen nog flink aankomen. Hij staat overdag in de wei met onbeperkt ruwvoer (maar niet veel gras meer) en 's avonds op stal met onbeperkt ruwvoer. Als krachtvoer krijgt hij HiPro Flexibel Move. Als ik op stal ben krijgt hij nog een kilo Seniores Priores. Nu is het sleutelwoord natuurlijk geduld en genoeg ruwvoer. Maar zou hem graag wat bijvoeren om wat aan te komen (En evt ook voor spieren.. Die heeft hij ook bijna niet). Alleen zoek ik iets wat niet geweekt hoeft te worden, zodat ik het gemakkelijk voor een paar dagen klaar kan zetten in bakjes. Ik zat namelijk te kijken naar FibreNuggets of Fibrebeet, maar moet allemaal geweekt worden.. Dus iemand die goede dikmakers weet zonder dat ze gelijk de stal uit stuiteren?
Hier wordt alles klaargemaakt, maar op zich zijn de weektijden wel dusdanig van de fibrenuggets en fibrebeet wel zodanig dat je het klaar kan zetten voor je aan de slag gaat met je paard en het kan voeren zodrs je klaar bent.
Anders zou ik kijken naar sojaschroot. Zit vol eiwitten.
xPearl
Geplaatst: 27-03-20 22:43
Misschien niet helemaal duidelijk, haha. Paard staat op pension. Dus voor staleigenaresse zet ik zijn voer klaar in bakjes, voor een paar dagen. En als ik zelf wat ga doen met m'n paard zet ik de SP klaar voor na het werken. Maar ik zoek dus iets wat niet geweekt hoeft te worden wat met de voerbeurten gegeven kan worden en ik voor een paar dagen klaar kan zetten.
Ik week het met warm/heet water. En dat is het eerste wat ik doe op stal. Dan paard nog halen, zadelen, rijden, afzadelen etc en ik ben dan al vaak een uur verder . En met heet water is het ook veel eerder klaar dan dat je het met koud water doet.
ellepel
Geplaatst: 28-03-20 09:28
haal er een zak fibrebeet bij en week die er bij in. ik merk hier met 2 oude paarden echt enorm verschil. eventueel haal je lucerne,of esparcette of een grasmix er nog bij?
xPearl
Geplaatst: 28-03-20 10:29
Waar bij in weken? Bij de Seniores? Of bij de bakjes voer die ik klaar zet? Ik zet soms bakjes klaar voor 4 dagen. Lijkt me niet fijn om daar dan zoiets bij in te doen .
Ik zal eens kijken naar wat jij zegt
ellepel
Geplaatst: 28-03-20 10:32
ja ik week het bij seniores in. schep seniores, halve schep fibrebeet en dan samen dus laten weken die fibrebeet is sowieso snel klaar,dus die kun je ook apart doen. moet wel geweekt worden hoor,kun je niet zo doen is misschien een ideetje om er bij te geven?
Caily
Geplaatst: 28-03-20 14:25
Nou.. niet iedereen wil het voeren.. Ik eerst ook njet.. Maar na een jaar was ik langzaam wanhopig en het werd een beetje aangedrongen.. Dus toch maar een zak sojaschroot aangenomen...
En het werkt fantastisch. Kan je droog voeren. Paarden eten het graag. Het is niet heel duur en je hoeft er ook niet heel veel van te geven. Van eventuele negatieve effecten merk ik tot dusver niks. Mijn ene krijgt 300 gram per dag en de ander 500 gram per dag. Voor een dun paard zonder verdere issues (leeftijd, dracht, ziekte) zou 300 gram ruim voldoende moeten zijn. En het kost ongeveer een euro per kg voor een particulier.
YvonneV
Geplaatst: 28-03-20 16:20
Caily schreef:
En het kost ongeveer een euro per kg voor een particulier.
Ik betaal 12.95 voor 25 kg dus ca. 0.52 per kg.
Ik voer het al jaren. Zeer tevreden over.
Caily
Geplaatst: 28-03-20 16:51
YvonneV schreef:
Caily schreef:
En het kost ongeveer een euro per kg voor een particulier.
Ik betaal 12.95 voor 25 kg dus ca. 0.52 per kg.
Ik voer het al jaren. Zeer tevreden over.
Waar koop jij het? Mijn berekening is incl verzenden
maar ik zag wel wat verschil,maar niet genoeg. heb toen nog bodybuilder gegeven van Mijten dat zette wat beter aan nog
LiselotZorro
Geplaatst: 28-03-20 19:04
Ik betaal €12,50 voor 20 kilo. Vanaf 10 zakken komen ze het gratis leveren (ik bestel daar nog meer dus kom daar makkelijk aan).
xPearl
Geplaatst: 29-03-20 18:07
Als ik de zak Seniores priores op heb ga ik eens een zak FibreBeet proberen! Op stal willen ze ook wel 1x per dag de SP/FibreBeet voeren, dus helemaal fijn .
Is er iets wat ik nog meer bij kan voeren, of zou 1x per dag Fibrebeet voldoende zijn om hem een beetje aan te laten komen? Ga nog wel even kijken naar wat jullie allemaal hadden gezegd
Paardlief vandaag weer even op de foto gezet. We gaan de goede kant op. Vanaf vandaag zetten we haar wel op minder krachtvoer en fibrebeet, ook omdat er weer opgebouwd gaat worden op het volle gras. Dus nu 1kg krachtvoer/1kg sportmuesli per dag en 1kg (droog gewicht) fibrebeet. Hopelijk zorgt dat er ook voor dat ze iets meer rust in haar koppie krijgt. Ze schrikt nu opeens van nieuw opgehangen bakletters...
Mooie opbouw. Gras hoeft niet snel aan te zetten. Als je paardje in een kudde komt die ze niet kent kan dat veel energie kosten.
xPearl
Geplaatst: 08-04-20 06:50
Ik ga in plaats van SenioresPriores de Pavo Fibrebeet proberen! Maar kom niet helemaal uit hoe en hoeveel je nu precies moet voeren . Hij krijgt nu 2x per dag 1 voerschep SP op 3 liter water. Bij de Fibrebeet word 1:3 gezegd. Moet ik dat dan ook zien als 1 schep op 3ltr water? Ik snap daar dus echt niks van . En moet ik dat rustig opbouwen of kan ik dat gewoon voeren zoals ik de SP geef?